treinverbinding Hengelo - Bad Bentheim
Re: treinverbinding Hengelo - Bad Bentheim
Een retourtje Oldenzaal - Bad Bentheim kost 4,60 dus daar hoef je het niet voor te laten.
Re: treinverbinding Hengelo - Bad Bentheim
Ik zag daarstraks in Hengelo een speciaal bestickerde DM'90 gereedstaan om naar Bentheim te vertrekken... de trein zag er nog redelijk gevuld uit ook.
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: treinverbinding Hengelo - Bad Bentheim
Daar zullen vast ook wel veel reizigers bij zitten die de extra verbinding Hengelo-Oldenzaal ontdekt hebben.
Ik ben gisteren in Bad Bentheim geweest en het was er inderdaad erg druk (mede te danken natuurlijk aan het introductietarief van één euro), niet alleen in de Buffel maar ook in de extra treinen naar Nordhorn en Gildehaus.
Waren er vandaag weer de losse opstapjes op het perron van Bentheim? Of was dat alleen voor de openingsdag?Dre schreef:Vanochtend even een ritje Odz-Bh gemaakt (alwaar ik m'n auto geparkeerd had en vanaf daar ben ik teruggelopen naar Oldenzaal). Het liep nu niet echt storm (volgens de conducteur was het gisteren toch wel 'n stukkie drukker).
Ik ben gisteren in Bad Bentheim geweest en het was er inderdaad erg druk (mede te danken natuurlijk aan het introductietarief van één euro), niet alleen in de Buffel maar ook in de extra treinen naar Nordhorn en Gildehaus.
Dat is ook vrijwel dezelfde prijs als een NS-retourtje Grens - Bad Bentheim (dat kost 4,40). De kaartjes van de Grenslandexpress zijn gewoon heel voordelig in vergelijking met het internationale IC-tarief.Freek schreef:Een retourtje Oldenzaal - Bad Bentheim kost 4,60 dus daar hoef je het niet voor te laten.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: treinverbinding Hengelo - Bad Bentheim
Ik zie het ja. Al moet ik zeggen dat ik het aantal tussenstops voor zo'n tijd in de stoptrein nog best mee vind vallen.Aking schreef:Nou dan heb je geluk... het is maar 1 uur en 51 minuten ;-) (vanaf Bad Bentheim that is)
Code: Selecteer alles
Bad Bentheim 10:57
Schüttorf 11:00 (3 minuten)
Salzbergen 11:06 (6 minuten)
Rheine 11:14 (8 minuten)
Hörstel 11:21 (7 minuten)
Ibbenbüren-Esch 11:24 (3 minuten)
Ibbenbüren 11:28 (4 minuten)
Ibbenbüren-Laggenbeck 11:32 (4 minuten)
Osnabrück Altstadt 11:44 (12 minuten)
Osnabrück Hbf 11:48 (4 minuten)
Wissingen 11:54 (6 minuten)
Westerhausen 11:58 (4 minuten)
Melle 12:02 (4 minuten)
Bruchmühlen 12:07 (5 minuten)
Bünde(Westf) 12:13 (6 minuten)
Kirchlengern 12:17 (4 minuten)
Hiddenhausen-Schweicheln 12:22 (5 minuten)
Herford 12:37 (15 minuten)
Brake(b Bielefeld) 12:42 (5 minuten)
Bielefeld Hbf 12:48 (6 minuten)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: treinverbinding Hengelo - Bad Bentheim
Zo te zien maakt het vanuit Hengelo ook niets uit in reistijd naar Bielefeld HBf, 2.13u met zowel IC-Berlijn en overstap, als hele route stoptrein. Echter, als je al vanuit Amsterdam op de Berlijn IC zou stappen, dan is het natuurlijk wel zonde om in Hengelo over te stappen op de stoptrein die 37 minuten later vertrekt.
Re: treinverbinding Hengelo - Bad Bentheim
Best wel jammer dat de overstaptijd in Bad Bentheim maar drie minuten is. Te weinig dus om een aansluitend kaartje te kopen (Niedersachsen-ticket bijvoorbeeld). Of zou je deze ook in de trein mogen/kunnen kopen? Anders moet je meteen rekening houden met 1 uur en 3 minuten overstaptijd :( .
Re: treinverbinding Hengelo - Bad Bentheim
Dan kan je overstappen in Osnabrück Hbf lijkt mij. Het kan ook in Bünde, maar volgens mij stoppen niet alle s140 / s240 daar.
Op de site van de WestFalenBahn staat dat ze een kaartautomaat in de trein hebben. *O*
Op de site van de WestFalenBahn staat dat ze een kaartautomaat in de trein hebben. *O*
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: treinverbinding Hengelo - Bad Bentheim
De kaartautomaten in de treinen van de Westfalenbahn lusten muntjes en biljetten tot €20. Ze zouden ook Nederlandse pinpassen accepteren, maar ik weet niet zeker of dat goed werkt. Contant geld meenemen is dus het meest handig.
Re: treinverbinding Hengelo - Bad Bentheim
*schop*
Ik ben vandaag weer eens met de Grenslandexpress geweest. De verrijdbare platforms die de vorige keer niet gebruikt werden, werden deze keer wel gebruikt. Dat kost een paar minuten na aankomst in Bad Bentheim en pas als alle vier de platforms geplaatst zijn worden de deuren ontgrendeld. Ik neem aan dat de RB naar Bielefeld wel wacht tot alle mensen overgestapt zijn? Daarnaast zag ik tot mijn verbazing een Syntus LINT in Bad Bentheim staan, toen ik weer terug naar Nederland ging. Willen ze in de toekomst wellicht LINTjes gaan gebruiken voor de Grenslandexpress om zo van die verrijdbare platforms af te komen?
Ik ben vandaag weer eens met de Grenslandexpress geweest. De verrijdbare platforms die de vorige keer niet gebruikt werden, werden deze keer wel gebruikt. Dat kost een paar minuten na aankomst in Bad Bentheim en pas als alle vier de platforms geplaatst zijn worden de deuren ontgrendeld. Ik neem aan dat de RB naar Bielefeld wel wacht tot alle mensen overgestapt zijn? Daarnaast zag ik tot mijn verbazing een Syntus LINT in Bad Bentheim staan, toen ik weer terug naar Nederland ging. Willen ze in de toekomst wellicht LINTjes gaan gebruiken voor de Grenslandexpress om zo van die verrijdbare platforms af te komen?
Mijn Flickr account.
Re: treinverbinding Hengelo - Bad Bentheim
Hoe was de bezetting van de trein?
immer kwaliteits posts
Re: treinverbinding Hengelo - Bad Bentheim
Volgens mij ligt de bezetting een beetje aan het tijdstip waarop je reist. Ik zie hier zondagsochtends eigenlijk alleen maar lege treinen voorbij komen. Volgens TC Tubantia zit de Grensland Express nu op 250 à 300 reizigers per dag, de helft van de benodigde 600 reizigers om de dienst ook na december 2013 door te zetten.
Daarbij is het me niet helemaal duidelijk of er alleen reizigers Hgl - Bh v.v. of Odz - Bh v.v. zijn geteld of ook reizigers Hgl - Odz v.v. Dat laatste vertekent de zaak natuurlijk ontzettend. Vrijwel niemand reist van Odz verder dan Hgl (eigen waarneming als voormalig dagelijks reiziger Odz - Go) en de aansluiting van de s20100 op de s1600 / s1700 en andersom is nu eenmaal beter dan de aansluiting van de s31200 op de s1600 / s1700. Daarom is de s20100 ook vanuit Odz erg in trek.
Daarbij is het me niet helemaal duidelijk of er alleen reizigers Hgl - Bh v.v. of Odz - Bh v.v. zijn geteld of ook reizigers Hgl - Odz v.v. Dat laatste vertekent de zaak natuurlijk ontzettend. Vrijwel niemand reist van Odz verder dan Hgl (eigen waarneming als voormalig dagelijks reiziger Odz - Go) en de aansluiting van de s20100 op de s1600 / s1700 en andersom is nu eenmaal beter dan de aansluiting van de s31200 op de s1600 / s1700. Daarom is de s20100 ook vanuit Odz erg in trek.
Grensland Express gaat van het spoor
Grensland Express gaat van het spoor
Een lege Grensland Express op het NS-station Oldenzaal. Foto Carlo ter Ellen Een lege Grensland Express op het NS-station Oldenzaal. Foto Carlo ter Ellen
OLDENZAAL - Het proefproject van drie jaar met de grensoverschrijdende Grensland Express wordt eind dit jaar beëindigd. Er zijn te weinig passagiers.
Herman Pieper vindt het jammer. Het provinciale statenlid voor de VVD beijverde zich als oud-wethouder verkeer en vervoer in Oldenzaal voor de grensoverschrijdende treinverbinding tussen Hengelo en Bad Bentheim via Oldenzaal. Medio 2010 begon Syntus met het lijntje, maar gaandeweg de proefperiode van drie jaar werd al snel duidelijk dat de beoogde 600 passagiers per dag nimmer gehaald zouden worden. "Het is mislukt", erkent Pieper.
Eind vorig jaar zei het college van B en W in Oldenzaal al geen heil meer te zien in extra promotieactiviteiten voor de Grensland Express. In augustus vorig jaar pendelden dagelijks 500 tot 600 reizigers met de Grensland Express tussen Hengelo en Oldenzaal. Maar daarvan staken er gemiddeld maar 250 de grens over, in feite de ondergrens.
De Nederlandse en Duitse financiers hebben inmiddels laten weten dat het pilot-project na drie jaar moet stoppen. Wegens gebrek aan succes.
"Maar", zeggen CDA-wethouder Frits Rorink en burgemeester Theo Schouten, "we leggen het hoofd nog niet in de schoot." Dat wil zeggen: er wordt zowel aan de Nederlandse als de Duitse kant gekeken naar alternatieve grensoverschrijdende trein- dan wel busverbindingen.
http://www.tubantia.nl/regio/oldenzaal/ ... -1.3650248
Een lege Grensland Express op het NS-station Oldenzaal. Foto Carlo ter Ellen Een lege Grensland Express op het NS-station Oldenzaal. Foto Carlo ter Ellen
OLDENZAAL - Het proefproject van drie jaar met de grensoverschrijdende Grensland Express wordt eind dit jaar beëindigd. Er zijn te weinig passagiers.
Herman Pieper vindt het jammer. Het provinciale statenlid voor de VVD beijverde zich als oud-wethouder verkeer en vervoer in Oldenzaal voor de grensoverschrijdende treinverbinding tussen Hengelo en Bad Bentheim via Oldenzaal. Medio 2010 begon Syntus met het lijntje, maar gaandeweg de proefperiode van drie jaar werd al snel duidelijk dat de beoogde 600 passagiers per dag nimmer gehaald zouden worden. "Het is mislukt", erkent Pieper.
Eind vorig jaar zei het college van B en W in Oldenzaal al geen heil meer te zien in extra promotieactiviteiten voor de Grensland Express. In augustus vorig jaar pendelden dagelijks 500 tot 600 reizigers met de Grensland Express tussen Hengelo en Oldenzaal. Maar daarvan staken er gemiddeld maar 250 de grens over, in feite de ondergrens.
De Nederlandse en Duitse financiers hebben inmiddels laten weten dat het pilot-project na drie jaar moet stoppen. Wegens gebrek aan succes.
"Maar", zeggen CDA-wethouder Frits Rorink en burgemeester Theo Schouten, "we leggen het hoofd nog niet in de schoot." Dat wil zeggen: er wordt zowel aan de Nederlandse als de Duitse kant gekeken naar alternatieve grensoverschrijdende trein- dan wel busverbindingen.
http://www.tubantia.nl/regio/oldenzaal/ ... -1.3650248
Re: treinverbinding Hengelo - Bad Bentheim
Héél jammer dat ie verdwijnt, gelukkig ga ik hem zaterdag gebruiken, want ik ga naar bielefeld dan :)
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8666
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: treinverbinding Hengelo - Bad Bentheim
Bestaat er dan geen mogelijkheid om de s31200 1x/uur te verlengen naar Bad Bentheim? Zo heeft ook Zutphen (dat vanaf veel stations in Nederland te bereiken is) een rechtstreekse verbinding met Duitsland.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024
Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024
Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: treinverbinding Hengelo - Bad Bentheim
Afgelopen week is er tijdens een zitting van de provinciale staten door diverse partijen geopperd om een onderzoek te doen, om op welke manier de verbinding tussen Twente en Bad Bentheim in stand te houden. Gedacht wordt om de Syntus Lint door te trekken of de Westfalenbahn naar Oldenzaal, Hengelo, Enschede door te trekken. Maar eerst moet er geld gevonden worden om dit onderzoek te houden...
Re: treinverbinding Hengelo - Bad Bentheim
Enschede lijkt me niet handig, want dan moet er kopgemaakt worden in Hengelo.
Jammer dat de proef mislukt is, maar men heeft in elk geval de tijd genomen om te kijken of deze proef succesvol kan worden. Een stuk beter dan met de verbinding naar Emmerich in elk geval.
Jammer dat de proef mislukt is, maar men heeft in elk geval de tijd genomen om te kijken of deze proef succesvol kan worden. Een stuk beter dan met de verbinding naar Emmerich in elk geval.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: treinverbinding Hengelo - Bad Bentheim
Als men slim is zoekt men zo snel mogelijk contact met het Zweckverband Nahverkehr Westfalen-Lippe en het Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen om bij het opnieuw aanbesteden van het Teutoburger-Wald-Netz een optie voor verlenging van Bad Bentheim naar Hengelo in het bestek op te nemen. De trein staat nu bijna een uur stil in Bad Bentheim, het zou dus mogelijk moeten zijn om de 18 minuten naar Hengelo, een kering en de 18 minuten terug in de dienstregeling verwerkt te krijgen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: treinverbinding Hengelo - Bad Bentheim
Doortrekken van Duitse treinen naar Hengelo is niet logisch omdat de systeemgrens in Bentheim ligt. Je hebt dan dus multicourant materieel met zowel Indusi als ATB nodig. Dat kost miljoenen. Met een Nederlandse trein naar Bentheim rijden is veel en veel goedkoper.
Mijn suggestie is een openbare aanbesteding uitschrijven, waarin de opbrengstverantwoordelijkheid bij de vervoerder ligt. Wellicht is er een vervoerder die het binnen het budget wil doen. Het is dan nog wel de vraag of de concessie Zp-Hgl-Odz rekening heeft gehouden met een trein Hgl-Odz-Bh.
Ook kan je onderhands met NS in overleg om de huidige IC-dienst met een pendeltrein Hgl-Bh v.v. aan te vullen tot een uursdienst. Gezien de deals die NSR met andere overheden heeft gesloten over extra treinen denk ik dat dit best een optie kan zijn.
Mijn suggestie is een openbare aanbesteding uitschrijven, waarin de opbrengstverantwoordelijkheid bij de vervoerder ligt. Wellicht is er een vervoerder die het binnen het budget wil doen. Het is dan nog wel de vraag of de concessie Zp-Hgl-Odz rekening heeft gehouden met een trein Hgl-Odz-Bh.
Ook kan je onderhands met NS in overleg om de huidige IC-dienst met een pendeltrein Hgl-Bh v.v. aan te vullen tot een uursdienst. Gezien de deals die NSR met andere overheden heeft gesloten over extra treinen denk ik dat dit best een optie kan zijn.
Re: treinverbinding Hengelo - Bad Bentheim
Het mooiste is het doortrekken van de WFB-trein, maar in hengelo kunnen ze niet met een vijf-wagen trein staan op spoor 11, en ja de RB61 wordt zo af en toe met een vijfje gereden.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Re: treinverbinding Hengelo - Bad Bentheim
Het kost iets meer maar niet dusdanig dat het niet overwogen kan worden. Bovendien is het een afschrijving over een periode van 10 jaar, zo niet langer.Statler Rail schreef:Doortrekken van Duitse treinen naar Hengelo is niet logisch omdat de systeemgrens in Bentheim ligt. Je hebt dan dus multicourant materieel met zowel Indusi als ATB nodig. Dat kost miljoenen. Met een Nederlandse trein naar Bentheim rijden is veel en veel goedkoper.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: treinverbinding Hengelo - Bad Bentheim
Het lijkt mij in ieder geval de meest degelijke (en kansrijke) oplossing. De WFB kan gewoon in het pad van de huidige Grensland. En de verbinding Emmerich-Arnhem met multicourant materieel schijnt bij de aanbesteding van het VRR-net ook te gaan lukken, dus waarom hier niet?
Re: treinverbinding Hengelo - Bad Bentheim
Ja, moet wel kunnen.Ronald schreef:Het lijkt mij in ieder geval de meest degelijke (en kansrijke) oplossing. De WFB kan gewoon in het pad van de huidige Grensland. En de verbinding Emmerich-Arnhem met multicourant materieel schijnt bij de aanbesteding van het VRR-net ook te gaan lukken, dus waarom hier niet?
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: treinverbinding Hengelo - Bad Bentheim
Iets dat vele miljoenen meer kost noem ikzelf niet "iets meer". Bedenk maar eens wat nodig is om materieel van de Westfalenbahn toegelaten te krijgen in Nederland:Bee schreef:Het kost iets meer maar niet dusdanig dat het niet overwogen kan worden. Bovendien is het een afschrijving over een periode van 10 jaar, zo niet langer.Statler Rail schreef:Doortrekken van Duitse treinen naar Hengelo is niet logisch omdat de systeemgrens in Bentheim ligt. Je hebt dan dus multicourant materieel met zowel Indusi als ATB nodig. Dat kost miljoenen. Met een Nederlandse trein naar Bentheim rijden is veel en veel goedkoper.
- Omschakelbaar 15kV én 1500V
- Beveiligingssystemen Indusi én ATB
- Geschikt voor de Duitse perrons én de hogere Nederlandse perrons
- Toelating van het materieel
- Toelating voor de vervoerder
- Tariefsintegratie tussen Oldenzaal en Hengelo
Dat is allemaal veel te veel investeringen voor deze verbinding. De opties voor doorrijden van Nederlandse treinen zijn veel goedkoper en daardoor realistischer. Er zijn grofweg drie opties:
- Syntus-treinen Zp-Hgl-Odz doortrekken naar Bh. Dat kost een extra treinstel en omloop.
- NS-trein Hgl-Bh v.v. op de uren dat de IC Berlijn niet rijdt zodat een uursdienst ontstaat. Kost een extra treinstel en omloop.
- Treinverbinding Hgl-Bh v.v. openbaar aanbesteden. Misschien dat Syntus dan een voorstel wil doen of dat bijvoorbeeld Arriva met een GTW 2/6 een dienst kan aanbieden. Of dat de Bentheimer Eisenbahn iets wil doen.
Het goedkoopste toegelaten materieel is op dit moment waarschijnlijk de good old Plan V. DM'90 is waarschijnlijk relatief duur: zwaar, diesel.
Re: treinverbinding Hengelo - Bad Bentheim
Kan allemaal, gaat tussen Arnhem en Emmerich ook gebeuren. Voor al die problemen is een oplossing gevonden, waarom kan het dan niet tussen Hengelo en Bentheim? Hooguit omdat de vraag naar vervoer op die verbinding kleiner is.Statler Rail schreef:Iets dat vele miljoenen meer kost noem ikzelf niet "iets meer". Bedenk maar eens wat nodig is om materieel van de Westfalenbahn toegelaten te krijgen in Nederland:Bee schreef:Het kost iets meer maar niet dusdanig dat het niet overwogen kan worden. Bovendien is het een afschrijving over een periode van 10 jaar, zo niet langer.Statler Rail schreef:Doortrekken van Duitse treinen naar Hengelo is niet logisch omdat de systeemgrens in Bentheim ligt. Je hebt dan dus multicourant materieel met zowel Indusi als ATB nodig. Dat kost miljoenen. Met een Nederlandse trein naar Bentheim rijden is veel en veel goedkoper.
- Omschakelbaar 15kV én 1500V
- Beveiligingssystemen Indusi én ATB
- Geschikt voor de Duitse perrons én de hogere Nederlandse perrons
- Toelating van het materieel
- Toelating voor de vervoerder
- Tariefsintegratie tussen Oldenzaal en Hengelo
Re: treinverbinding Hengelo - Bad Bentheim
Weinig voordelen ten opzichte van de huidige Grensland dus. Probleem wordt ook je aansluiting op de Westfalenbahn in Bad Bentheim. Als je die in beide richtingen wilt houden, staat je trein bijna 50 minuten stil in Bad Bentheim.Statler Rail schreef: Er zijn grofweg drie opties:
- Syntus-treinen Zp-Hgl-Odz doortrekken naar Bh. Dat kost een extra treinstel en omloop.
Hetzelfde probleem, ook een extra trein nodig en slechte aansluitingen in Bad Bentheim.Statler Rail schreef:- NS-trein Hgl-Bh v.v. op de uren dat de IC Berlijn niet rijdt zodat een uursdienst ontstaat. Kost een extra treinstel en omloop.
Conclusie is dus eigenlijk: hoeveel geld hebben de overheden aan beide zijden van de grens voor de verbinding over? Blijkbaar niet zoveel als dat het nu kost. En ik zie niet zo gauw hoe je het aantal reizigers flink moet laten stijgen.Statler Rail schreef:- Treinverbinding Hgl-Bh v.v. openbaar aanbesteden. Misschien dat Syntus dan een voorstel wil doen of dat bijvoorbeeld Arriva met een GTW 2/6 een dienst kan aanbieden. Of dat de Bentheimer Eisenbahn iets wil doen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 81 gasten