Cookiemuur

Hier zijn alle ideeën voor OVNL welkom
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Cookiemuur

Bericht door iljitsch »

Ik kan die cookiemuur niet waarderen. Ik zal dan ook geen keuze maken om te accepteren of te weigeren.

Irritant ook dat jullie dit nu zo rigoreus invoeren net nu de tweede kamer de regels wil afzwakken juist om het buitenproportionele ongemak te voorkomen.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Cookiemuur

Bericht door webguy »

Het komt er op neer dat een groot percentage van onze inkomsten van Google Adwords zijn. Die plaatst cookies - dat kunnen we niet uitzetten, dus zijn we genoodzaakt je voor een keuze te stellen. Eenmalig, voor al onze verschillende sites. Als er wetswijzigingen komen draaien we het uiteraard weer terug - dan heb je voor de portal en de wiki (waar we geen Adwords tonen) geen cookiemuur nodig.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Cookiemuur

Bericht door iljitsch »

Hm, de gewone site is volgens mij nu niet benaderbaar zonder keuze, de mobiele site wel.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Cookiemuur

Bericht door Geert »

iljitsch schreef:Ik kan die cookiemuur niet waarderen. Ik zal dan ook geen keuze maken om te accepteren of te weigeren.
Dat is natuurlijk je eigen keus maar maakt het wel lastig om de site te gebruiken.
We hebben wel bewust de mogelijkheid gehouden om de site te gebruiken als je cookies weigert. Je bent dus niet verplicht om cookies te accepteren om onze site te gebruiken.

Persoonlijk vind ik het ook een onzinmaatregel die zijn doel voorbij schiet maar uiteindelijk hebben we wel te maken met wettelijke verplichtingen. OVNL heeft helaas geen budget om hierover met de OPTA, CBP of andere instanties rechtszaken te voeren en anderzijds hebben we de advertentie-inkomsten wel hard nodig om de site draaiend te houden (alle inkomsten worden rechtstreeks aangewend voor hostingkosten). Vandaar dat we je zo nadrukkelijk vragen om cookies te accepteren.

Zoals webguy al zei, de keuze is eenmalig (per apparaat) en geldt voor alle sites van OVNL. Op deze manier proberen we de overlast beperkt te houden tot een enkele keer een keus maken.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Cookiemuur

Bericht door fogeltje »

Gezien het feit dat gebruik van de ovinnederland.nl geheel gratis is en er dus geld uit inkomsten gegenereerd moet worden om de hosting te betalen, vind ik het niet zo problematisch om 1 maal dagelijks cookies te moeten accepteren (ik heb mijn Firefox Portable op mijn externe HDD die ik op de uni gebruik zo ingesteld dat bij afsluiten alle persoonlijke gegevens verwijderd worden). Ik schrok alleen heel even toen ik zo een mega pop-up kreeg, ik dacht eerst dat de site gehacked was (had de aankondiging niet gelezen). :mrgreen:
"Een touringcar is geen bus"
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Cookiemuur

Bericht door deadlock »

Jongens, die cookiemuur heeft geen zin, simpelweg omdat het toch gewijzigd gaat worden.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Cookiemuur

Bericht door ODRAIL »

deadlock schreef:Jongens, die cookiemuur heeft geen zin, simpelweg omdat het toch gewijzigd gaat worden.
Je bedoel de wet die over de cookies gaat?
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Cookiemuur

Bericht door deadlock »

Same difference.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Cookiemuur

Bericht door ODRAIL »

De vraag over cookies kan wel iets subtieler. Kijk eens op de site van computeridee :? :wink: .
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Cookiemuur

Bericht door Geert »

deadlock schreef:Jongens, die cookiemuur heeft geen zin, simpelweg omdat het toch gewijzigd gaat worden.
Dat is nog niet gebeurd en tot die tijd hebben we ons aan de wet te houden. Bovendien heeft OPTA aangekondigd te handhaven hierop, dus tot die tijd doen we het met een cookiemuur.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Cookiemuur

Bericht door Thom91 »

iljitsch schreef:Ik kan die cookiemuur niet waarderen. Ik zal dan ook geen keuze maken om te accepteren of te weigeren.

Irritant ook dat jullie dit nu zo rigoreus invoeren net nu de tweede kamer de regels wil afzwakken juist om het buitenproportionele ongemak te voorkomen.
Ga je toch lekker ergens anders even de ov figuur uithangen, komop zeg. 1 keer op accepteren klikken voor iets wat al jaren op je computer staat.. Wat is dit, mierenneuken om het mierenneuken ofzo? En zonder op accepteren te klikken help je OVinNL gewoon naar de knoppen..
Komt wel goed schatje.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Cookiemuur

Bericht door Fles »

Thom91 schreef:En zonder op accepteren te klikken help je OVinNL gewoon naar de knoppen..

Sowieso voel ik wel wat voor betaalde accounts hier. Zijn we meteen van een hoop strontmongolen af :pos:
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Cookiemuur

Bericht door Karl »

Het is nou niet dat het zonder betaalde accounts superdruk is. Ik mis wel steeds meer de aanwezigheid van de mensen in het werkveld, zodat je als reiziger ook de andere kant van het verhaal hoort/ziet; maar of je dat met betaalde accounts terugkrijgt...
Het is een spectrum.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Cookiemuur

Bericht door Jef400 »

Fles schreef:
Thom91 schreef:En zonder op accepteren te klikken help je OVinNL gewoon naar de knoppen..

Sowieso voel ik wel wat voor betaalde accounts hier. Zijn we meteen van een hoop strontmongolen af :pos:
En dank je wel.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Cookiemuur

Bericht door ODRAIL »

Karl schreef:Het is nou niet dat het zonder betaalde accounts superdruk is. Ik mis wel steeds meer de aanwezigheid van de mensen in het werkveld, zodat je als reiziger ook de andere kant van het verhaal hoort/ziet; maar of je dat met betaalde accounts terugkrijgt...
Het valt inderdaad op dat bepaalde personen hier bijna niet meer komen.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Cookiemuur

Bericht door deadlock »

Waarom krijg ik die vraag op iedere verschillende computer eigenlijk?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Cookiemuur

Bericht door ODRAIL »

deadlock schreef:Waarom krijg ik die vraag op iedere verschillende computer eigenlijk?
Je bent hiermee niet de enige :? .
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Cookiemuur

Bericht door Daniel »

deadlock schreef:Waarom krijg ik die vraag op iedere verschillende computer eigenlijk?
Nogal logisch, wij kunnen toch niet zien of jij achter die computer zit :P

Nee even serieus... je keuze wordt vastgelegd in een cookie (een functionele, daar hoeven we dus geen toestemming voor te vragen) en die staat dus alleen op computers waarop ooit OVNL bekeken is sinds de invoering van de cookiemuur.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Cookiemuur

Bericht door deadlock »

Daniel schreef:
deadlock schreef:Waarom krijg ik die vraag op iedere verschillende computer eigenlijk?
Nogal logisch, wij kunnen toch niet zien of jij achter die computer zit :P

Nee even serieus... je keuze wordt vastgelegd in een cookie (een functionele, daar hoeven we dus geen toestemming voor te vragen) en die staat dus alleen op computers waarop ooit OVNL bekeken is sinds de invoering van de cookiemuur.
Ja, dat kan je wel. Ik ben tenslotte ingelogd.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Cookiemuur

Bericht door Geert »

We houden toestemming alleen bij per device met een cookie. We koppelen deze toestemming niet aan een ingelogde gebruiker, dat was wat lastiger te realiseren (met name i.c.m. een geïntegreerde oplossing voor alle websiteonderdelen). Ik snap dat het even vervelend is als je op veel devices inlogt (daar heb ik zelf ook last van), maar dat zal voorlopig niet veranderen.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Cookiemuur

Bericht door deadlock »

Zet het ding alsjeblieft gewoon uit :( De OPTA gaat jullie niet beboeten, het is hier klein genoeg om lekker onder de radar te blijven :( Je loopt toch ook wel eens door rood?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Cookiemuur

Bericht door Thom91 »

Druk op accepteren en huil niet, je ziet dat ding per device nooit meer. Huilie.
Komt wel goed schatje.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Cookiemuur

Bericht door deadlock »

Daar weet jij niets van. Misschien woon ik wel in incognitomodus.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Cookiemuur

Bericht door Daantje »

Dat is dan je eigen probleem. Wij gaan hier geen wettelijke regels ontduiken omdat jij het irritant vindt dat je per computer een keer je keuze moet aanklikken.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Cookiemuur

Bericht door deadlock »

Er worden hier al wetten met voeten getreden. Zie computertopic. Daarnaast is er door Bee al uitgelegd waarom die cookiewetgeving niet spoort. Er is geen enkele goede reden om je aan deze wet te houden. Gewoon maar je aan de wet houden omdat het de wet is is de meest domme redenatie die er bestaat. De geschiedenis leert ons dat door dat soort hellend vlak redeneren heel veel leed ontstaat.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten