treinverbinding Hengelo - Bad Bentheim

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: treinverbinding Hengelo - Bad Bentheim

Bericht door Suus »

Statler Rail schreef: - Omschakelbaar 15kV én 1500V
- Beveiligingssystemen Indusi én ATB
Dit kost geld, maar niet miljoenen.
- Geschikt voor de Duitse perrons én de hogere Nederlandse perrons
De perrons in Nederland en Duitsland zijn in principe 76 cm boven de bovenkant van de rails. Europese richtlijnen.
- Toelating van het materieel
Het huidige materieel is de Stadler Flirt. Die is op dit moment toegelaten in Nederland, Eurobahn komt er elk uur mee over de grens in Venlo en daarvoor was toelating nodig. De combinatie met ATB zal hooguit een formaliteit zijn.
- Toelating voor de vervoerder
Dat is hooguit wat papierwerk en er kan wellicht onder de toelating van de regionale vervoerder (= Syntus) in Twente gereden worden.
- Tariefsintegratie tussen Oldenzaal en Hengelo
Dat is een kwestie van overleggen en afspraken maken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
flipje
Berichten: 1253
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: treinverbinding Hengelo - Bad Bentheim

Bericht door flipje »

In het onderzoek zou ook de optie onderzocht moeten worden om de lijn door te trekken naar Rheine, vooral de PvdA hammerde hier flink op.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: treinverbinding Hengelo - Bad Bentheim

Bericht door deadlock »

Bee ik ben het met je eens en ik denk dat een verbinding vanuit Duitsland naar Nederland het meest kansrijk is en de grootste kans op een winstgevende verbinding oplevert maar ik denk dat je het nu wel te makkelijk voorschotelt.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: treinverbinding Hengelo - Bad Bentheim

Bericht door julsteren »

RE Almelo - Borne - Hengelo - Oldenzaal - Bad-Bentheim - Salzbergen - Rheine. 1x per uur, en stopt dan niet in Almelo de Riet, Hengelo oost en Shüttdorf. Ideaal!
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: treinverbinding Hengelo - Bad Bentheim

Bericht door dennistd »

De RE Rheine-Braunschweig had men gewoon door moeten trekken naar Hengelo. Maar deze is net aanbesteed, dus dat duurt nog jaren. Door de RE door te trekken is Bad Bentheim ook verzekerd van een snelle trein, want op het moment dat ICx gaat rijden stopt de IC ook niet meer in Bentheim verwacht ik..
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: treinverbinding Hengelo - Bad Bentheim

Bericht door deadlock »

In Bentheim stappen heel veel mensen in en uit. Die stop gaat echt niet vervallen. Sterker nog, die IC reed vroeger slechts vier keer per dag naar Nederland door, de andere vier/vijf keer reed hij naar en vertrok deze uit Bad Bentheim.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: treinverbinding Hengelo - Bad Bentheim

Bericht door Statler Rail »

deadlock schreef:Sterker nog, die IC reed vroeger slechts vier keer per dag naar Nederland door, de andere vier/vijf keer reed hij naar en vertrok deze uit Bad Bentheim.
Weet je dat zeker? Er was dacht ik slechts één slag 's avonds tot Bentheim en dan 's ochtends weer uit Bentheim. In aansluiting op die vroege IC naar Berlijn jarenlang dagelijks een trein Hgl-Bh gereden met Plan V, die daarna als ledig mat terug ging. Voordeel was dat Mat '64 nog geschikt is voor lage perrons.

Behalve die ene slag keerden er volgens mij geen IC's in Bh. Er reden wel IC's uit Berlijn op tussenliggende uren, maar die gingen zover ik weet naar Münster en niet naar Bentheim. Wel staat mij bij dat er tot in de jaren '90 IR-treinen tussen Hannover en Hengelo hebben gereden.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: treinverbinding Hengelo - Bad Bentheim

Bericht door julsteren »

IR reed tot december 2002,
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: treinverbinding Hengelo - Bad Bentheim

Bericht door Vinny »

Ik zie zelf ook het meest in een IR oplossing voor de bediening van Bad Bentheim. Als het ICx materieel operationeel is, zie ik geen enkele reden om deze trein nog in Bad Bentheim te laten stoppen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: treinverbinding Hengelo - Bad Bentheim

Bericht door M57 »

Misschien mis ik weer iets? Is 2x per uur de Intercity niet meer dan zat in deze streek in het achterland? Om weer even het realisme binnen te halen ten opzichte van het verlangen.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: treinverbinding Hengelo - Bad Bentheim

Bericht door deadlock »

Statler Rail schreef:
deadlock schreef:Sterker nog, die IC reed vroeger slechts vier keer per dag naar Nederland door, de andere vier/vijf keer reed hij naar en vertrok deze uit Bad Bentheim.
Weet je dat zeker? Er was dacht ik slechts één slag 's avonds tot Bentheim en dan 's ochtends weer uit Bentheim. In aansluiting op die vroege IC naar Berlijn jarenlang dagelijks een trein Hgl-Bh gereden met Plan V, die daarna als ledig mat terug ging. Voordeel was dat Mat '64 nog geschikt is voor lage perrons.

Behalve die ene slag keerden er volgens mij geen IC's in Bh. Er reden wel IC's uit Berlijn op tussenliggende uren, maar die gingen zover ik weet naar Münster en niet naar Bentheim. Wel staat mij bij dat er tot in de jaren '90 IR-treinen tussen Hannover en Hengelo hebben gereden.
Sorry IR's inderdaad. Per 2002 werden de IR's afgeschaft en omgeruild voor IC's.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: treinverbinding Hengelo - Bad Bentheim

Bericht door Fles »

M57 schreef:Misschien mis ik weer iets? Is 2x per uur de Intercity niet meer dan zat in deze streek in het achterland? Om weer even het realisme binnen te halen ten opzichte van het verlangen.
Naar Bad bentheim is het eerder "2 uur per keer" dan "2 keer per uur" :idea:
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: treinverbinding Hengelo - Bad Bentheim

Bericht door M57 »

Grr, dat bedoelde ik ook.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: treinverbinding Hengelo - Bad Bentheim

Bericht door Caspar »

deadlock schreef:In Bentheim stappen heel veel mensen in en uit. Die stop gaat echt niet vervallen. Sterker nog, die IC reed vroeger slechts vier keer per dag naar Nederland door, de andere vier/vijf keer reed hij naar en vertrok deze uit Bad Bentheim.
Dat is ook mijn ervaring. In Bentheim stappen meer mensen in en uit dan een plaats als Bad Oeyenhausen waar die volgens mij ook nog steeds 1x per 4 uur stopt. Als je die zou schrappen kan je daar met 160km/u doorheen rijden, en levert je meer tijdwinst op dan Bentheim, waar de doorrijd snelheid volgens mij niet zo heel hoog ligt (80km/u?) Stendal voorbij kachelen levert nog meer winst op; daar moet je nu een stukje de hsl afrijden waar je anders met 250km/u zou kunnen doorrijden.
Met ICx zal dat 230km/u zijn denk ik?
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: treinverbinding Hengelo - Bad Bentheim

Bericht door Karl »

Ik had begrepen dat de Vmax van ICx 249 km/h wordt, om aan strenge eisen voor HST's niet te hoeven voldoen (vanaf 250 km/h). Dus als je met 250 km/h voorbij kan, kan dat ongetwijfeld ook met 249 km/h?
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: treinverbinding Hengelo - Bad Bentheim

Bericht door Suus »

En de 101 kan toch maar 200?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Reiziger Delft
Berichten: 1200
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: treinverbinding Hengelo - Bad Bentheim

Bericht door Reiziger Delft »

De ICx die geschikt wordt voor Nederland heeft een maximumsnelheid van 230 km/h.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: treinverbinding Hengelo - Bad Bentheim

Bericht door Ronald »

Caspar schreef:Dat is ook mijn ervaring. In Bentheim stappen meer mensen in en uit dan een plaats als Bad Oeyenhausen
Tel je dan ook de reizigers mee die uit- en instappen om tijdens de locwissel koffie te halen in het kioskje? :P
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: treinverbinding Hengelo - Bad Bentheim

Bericht door Suus »

Of op het perron even een stinkstok gaan roken (inclusief het personeel)?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: treinverbinding Hengelo - Bad Bentheim

Bericht door reisthijs »

Bee schreef:En de 101 kan toch maar 200?
Die locs kunnen 220 rijden, alleen de rijtuigen die er achter hangen mogen niet sneller dan 200 :wink:
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: treinverbinding Hengelo - Bad Bentheim

Bericht door Vinny »

Ronald schreef:
Caspar schreef:Dat is ook mijn ervaring. In Bentheim stappen meer mensen in en uit dan een plaats als Bad Oeyenhausen
Tel je dan ook de reizigers mee die uit- en instappen om tijdens de locwissel koffie te halen in het kioskje? :P
Veel reizigers stappen uit om in Bad Bentheim met het Schönes Wochenenende ticket verder te reizen met het regionale netwerk in Duitsland. Heb dat zelf vroeger ook wel gedaan... :lol: :oops:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: treinverbinding Hengelo - Bad Bentheim

Bericht door midnet »

Voorheen reed de IR/IC elke 2 uur door tot HENGelo- was destijds in NL apart van de normale IC-dienst. Dat was dus heel duur- lok wisselen, personeel zoethouden etc- voor ritje van 20 min. Toen dat verviel meen ik tot Rheine- of om/om afgebogen naar MUenster,.
Die IC stopt nou juist in Stendal- wat in die regio zo ongeveer de enige grotere stad is, om die snel met Berlin te verbinden, omdat er geen andere snelle verbinding is.
Het SWT en het Landesticket Nie-Sachsen gelden op de HELE Syntus grenslander, dus vanaf Hengelo-al is het vanaf daar enkel online te koop. Dus lijkt me niet dat daarom hele hordes mensen uit die IC zouden steigen....
spoorstaaf
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 10 okt 2012, 02:54

Re: treinverbinding Hengelo - Bad Bentheim

Bericht door spoorstaaf »

Bad Bentheim kun je door rijden met max Baanvaksnelheid 140km/h. vanuit Hgl en Rheine.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: treinverbinding Hengelo - Bad Bentheim

Bericht door Caspar »

spoorstaaf schreef:Bad Bentheim kun je door rijden met max Baanvaksnelheid 140km/h. vanuit Hgl en Rheine.
Dat klopt niet helemaal Wilco, want als je Hengelo uitrijdt, staat er een bordje snelheid verhogen tot 125 km/u.
Dat heb ik onthouden omdat het volgens mij een van de weinige zo niet enige traject is in het land waar zo'n bordje staat?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: treinverbinding Hengelo - Bad Bentheim

Bericht door Suus »

En zelfs Wikipedia geeft aan dat de maximale baanvaksnelheid 130 km/uur is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 46 gasten