Connexxion en Arriva verliezen zaak tegen Qbuzz

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39181
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Connexxion en Arriva verliezen zaak tegen Qbuzz

Bericht door Daniel »

Connexxion en Arriva verliezen zaak

AMERSFOORT - Het nieuwe busbedrijf Qbuzz kan 14 december ongehinderd beginnen. De busonderneming start met diensten rond Rotterdam en in de provincie Zuidoost Friesland.

Gisteren werden namelijk de concurrenten Connexxion en Arriva door het College van Beroep voor het bedrijfsleven in het ongelijk gesteld. De twee openbaarvervoersbedrijven vonden dat Qbuzz op oneigenlijke gronden de concessies had verworven.

De rechter had een andere visie. De twee bedrijven hadden namelijk niet mee gedongen naar het binnenhalen van de concessies. ,,Daarom kunnen ze niet als concurrent van Qbuzz worden aangemerkt. Ook al was Connexxion in beide vervoersgebieden concessiehouder.’’

Qbuzz-oprichter Rob van Holten is blij met de uitspraak. ,,Er zijn geen juridische hindernissen meer. Nu kunnen we met volle vaart doorgaan met het opbouwen van ons bedrijf.’’

Bron: Algemeen Dagblad
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Connexxion en Arriva verliezen zaak tegen Qbuzz

Bericht door Ruben »

Mooi, de grote jankkinderen zijn weer het hoekje ingegooid. Succes Qbuzz. ;)
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Connexxion en Arriva verliezen zaak tegen Qbuzz

Bericht door Meltrain »

Ik ben blij dat Qbuzz gewonnen heeft, want anders zaten wij misschien zonder regionaal OV hier in SRR Streek.
Ik ben blij dat Qbuzz nu toch gewoon kan gaan rijden. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Connexxion en Arriva verliezen zaak tegen Qbuzz

Bericht door Geert »

Waarschijnlijk had de zittende vervoerder dan gewoon door blijven rijden...
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Connexxion en Arriva verliezen zaak tegen Qbuzz

Bericht door Meltrain »

Dat denk ik wel.
Echter: had hij dan volgens de nieuwe Qbuzz dienstregeling gereden of volgens de oude? Als hij volgens de oude dienstregeling was blijven rijden, hadden we hier in SRR een klein probleempje gehad, omdat de RET dan ook de diensten (gedeeltelijk) weer anders had moeten indelen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Connexxion en Arriva verliezen zaak tegen Qbuzz

Bericht door BR628 »

Dr veranderd vanaf 14 december niet bijster veel hoor ;) Slechts enkele kleine wijzigingen..
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Connexxion en Arriva verliezen zaak tegen Qbuzz

Bericht door Meltrain »

Bij jullie misschien dan.
Bij ons wijzigt er qua lijnen niet heel veel, maar Qbuzz neemt wel twee RET-lijnen over (47 en 55).
Als Connexxion volgens de huidige dienstregeling was blijven rijden, had de RET die twee lijnen weer terug moeten nemen en daardoor (gedeeltelijk) de dienstroosters moeten aanpassen.
Nu Qbuzz gewoon kan rijden, kan het tenminste doorgaan zoals de bedoeling was.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39181
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Connexxion en Arriva verliezen zaak tegen Qbuzz

Bericht door Daniel »

Vervoerders niet-ontvankelijk in bezwaar tegen gunning Qbuzz

vrijdag 7 november 17:43
OOSTERWOLDE/WOLVEGA - Het College van beroep voor het bedrijfsleven heeft vervoerders Arriva en Connexxion niet ontvankelijk verklaard in hun bezwaar tegen de gunning van het streekvervoer in Zuidoost Friesland aan Q-Buzz.
Hoewel Arriva en Connexxion beiden niet op de bewuste concessie hebben ingeschreven hebben zij niettemin gemeend belanghebbende te zijn. In een voorlopige voorziening hebben zij het College van beroep voor het bedrijfsleven dan ook gevraagd het gunningsbesluit van de provincie Fryslân ongedaan te maken.
De voorzieningenrechter oordeelde dat zij geen belanghebbende zijn omdat zij niet hebben ingeschreven. Het College van Gedeputeerde Staten gaf eerder al aan Arriva en Connexxion niet als belanghebbenden te beschouwen.
De provincie Fryslân is tevreden met de uitspraak en ziet uit naar de samenwerking met de nieuwe vervoerder Q-Buzz. Vanaf 14 december verzorgt Q-Buzz het streekvervoer in Zuidoost Friesland, het eerste concessiegebied dat Q-Buzz in Nederland gegund kreeg. ‘Sinds het gunningsbesluit heeft de provincie goed samengewerkt met Q-Buzz, de voorbereiding van de komst van Q-Buzz verloopt goed en wij hebben er dan ook alle vertouwen in dat Q-Buzz de reizigers een goed product gaat bieden‘, aldus gedeputeerde Piet Adema.

Bron: Stellingwerf.nl
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 80 gasten