Stationsnamen: Hoe zit het met het streepje?

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Stationsnamen: Hoe zit het met het streepje?

Bericht door Suus »

Voor zover ik weet zijn in Nederland stationsnamen als volgt: Een station wat voor een stadsdeel is, heeft geen streepje. Zo is het Utrecht Lunetten en Gouda Goverwelle. Stations die voor meerdere plaatsen zijn, hebben een streepje. Zo is het dus Ede-Wageningen en Horst-Sevenum. Het gaat zelfs zover dat het station van Nieuw-Vennep geen streepje in de naam heeft. Toch zijn er twee stations waarvan ik de naam niet snap, misschien dat iemand even mee wil denken over hoe dat zit :?

1. Koog-Zaandijk.
Google noemt het Koog-Zaandijk, de display in de sprinters noemen het Koog-Zaandijk, ook op NS.nl is het met een streepje. Maar de verschillende stationsbordjes zijn zonder streep. Leven die bordjes een eigen leven (vandalisme door het streepje te verwijderen?) of hoe zit het nu :? Zaandijk is een los dorp in de gemeente Zaanstad. Koog aan de Zaan ligt zuidelijker en heeft eigenlijk weinig aan het station volgens mij. De naam opzich is dus al twijfelachtig.
2. Rotterdam Lombardijen.
Google en NS.nl noemen het zonder streepje, het lijkt mij ook logisch dat het zonder streepje is. Maar waarom zijn de stationsbordjes op dat station het dan niet met elkaar eens? De helft bevat een streepje, en de andere helft niet? Opnieuw mogelijke vandalisme of toch wat anders. Lombardijen is geen zelfstandige plaats geweest in het verleden, dus daarmee is het streepje niet te verklaren.

Wie weet het antwoord op deze mysteries :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Stationsnamen: Hoe zit het met het streepje?

Bericht door Karl »

Aanvulling:

Koog Bloemwijk is met streepje op de NS kaart volgens mij, iig anders dan dan Koog Zaandijk.

Bij Utrecht Terwijde hebben de borden op het noordelijke spoor (richting Gouda) wel een streepje en die op het zuidelijke (ricting Utrecht Centraal) niet. Of net andersom.

Bij Breda Prinsenbeek hebben de CTA's wel een streepje en de borden op de perrons niet.
Het is een spectrum.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Stationsnamen: Hoe zit het met het streepje?

Bericht door tsov »

Koog-Bloemwijk zou raar zijn, want de Bloemwijk is een wijk van Koog a/d Zaan en we hadden net besloten dat wijken géén streepje krijgen :roll:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Stationsnamen: Hoe zit het met het streepje?

Bericht door Vinny »

, misschien dat iemand even mee wil denken over hoe dat zit
Je hebt theorie en je hebt praktijk. In theorie verzinnen mensen allemaal prachtige regels over hoe het zou moeten zitten, in de praktijk worden bordjes besteld bij een of andere toko die de ballen verstand van spelling, grammatica of NS-regels heeft en zo ontstaan "foutjes".
Een streepje wel of niet op de goede plek is geen reden om bordjes te vervangen. Dat kost veel te veel geld en bovendien valt het niemand op.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Stationsnamen: Hoe zit het met het streepje?

Bericht door Karl »

tsov schreef:Koog-Bloemwijk zou raar zijn, want de Bloemwijk is een wijk van Koog a/d Zaan en we hadden net besloten dat wijken géén streepje krijgen :roll:
Dan was ik in de war met Zaandijk, ik vond het altijd al typisch waarom er een verschil in zat, maar dat is dan voor mij bij deze opgehelderd.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Stationsnamen: Hoe zit het met het streepje?

Bericht door Suus »

Vinny, het gaat er niet persé om hoe het op de bordjes staat, maar wat nu eigenlijk de juiste naam is. Het lijkt in de meeste gevallen wel voor de hand te liggen (Rotterdam Lombardijen zal echt wel zonder streepje zijn denk ik), maar soms ook niet.

Over Utrecht Terwijde zou ik zeggen dat het zonder streepje is, aangezien Terwijde geen zelfstandig dorp is. Breda-Prinsenbeek zou juist weer wel met een streepje moeten zijn, want Prinsenbeek is een aparte kern, maar deelt het station met een grote wijk van Breda. En beiden liggen in dezelfde gemeente.

Ik vind het alleen opvallend, kan toch?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Stationsnamen: Hoe zit het met het streepje?

Bericht door playertwo »

Karl schreef:Bij Breda Prinsenbeek hebben de CTA's wel een streepje en de borden op de perrons niet.
Prinsenbeek is een deelgemeente van Breda, en was tot de gemeente herindeling in Brabant zelfstandig. Breda-Prinsenbeek schrijf je dus met koppelteken.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Stationsnamen: Hoe zit het met het streepje?

Bericht door Vinny »

Formeel heb je in Nederland alleen gemeenten en deelgemeenten of stadsdelen. Kernen, dorpen of steden hebben geen wettelijke basis meer. Een station 'hoort' dan ook officieel de naam van de gemeente te dragen met als toevoeging een nadere plaatsaanduiding (wijk, straat, gebouw, windrichting, dorp, etc.) hetgeen (vaak) door de gemeente wordt bepaald. Ook hier weer: het is een eeuwigdurend geëmmer tussen allerlei mensen die hier 'iets' van vinden en vaak leidt het tot een behoorlijke puinhoop in de naamgeving.

En zeg nou zelf: Je zit toch ook niet te wachten op een stationsnaam: "Haarlemmermeer=Nieuw-Vennep" :P
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Stationsnamen: Hoe zit het met het streepje?

Bericht door Geert »

Nu we het er toch over hebben: waarom wordt Ede-Wageningen in sommige documenten (ProRail, IVW, ...) gespeld als Ede=Wageningen (met een is-gelijkteken dus)?
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Stationsnamen: Hoe zit het met het streepje?

Bericht door webguy »

Dat wordt bij wel meer stations gedaan waar twee plaatsen een station hebben. Een ander voorbeeld kan ik effe niet meer bedenken
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Stationsnamen: Hoe zit het met het streepje?

Bericht door Geert »

Ik wel, Horst=Sevenum bijvoorbeeld ;) Maar waarom?
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Stationsnamen: Hoe zit het met het streepje?

Bericht door Mark »

In mijn collectie bordjes op de perrons:

Met streepje waar dat niet hoort:
Barneveld-Noord
Emmen-Bargeres
Nijmegen-Lent
Utrecht-Terwijde

Zonder streepje waar dat wel hoort:
Breda Prinsenbeek
Koog Zaandijk
Laatst gewijzigd door Mark op do 30 okt 2008, 23:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Stationsnamen: Hoe zit het met het streepje?

Bericht door BR628 »

Staat mooier?
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Stationsnamen: Hoe zit het met het streepje?

Bericht door Mark »

Vinny schreef:en stationsnaam: "Haarlemmermeer=Nieuw-Vennep" :P
Wat te denken van Rijssen-Holten=Rijssen en Rijssen-Holten=Holten :mrgreen:
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Stationsnamen: Hoe zit het met het streepje?

Bericht door Karl »

Geert schreef:Ik wel, Horst=Sevenum bijvoorbeeld ;) Maar waarom?
Oorspronkelijk: bij Ede=Wageningen en Driebergen=Zeist ligt het station in de eerste plaats, maar was die bedoeld voor de tweede. Voor Wageningen dus in Ede uitstappen en voor Zeist in Driebergen.
Het is een spectrum.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Stationsnamen: Hoe zit het met het streepje?

Bericht door Aking »

Vinny schreef:
in de praktijk worden bordjes besteld bij een of andere toko die de ballen verstand van spelling, grammatica of NS-regels heeft en zo ontstaan "foutjes".
Ik neem aan dat jullie bij die bestelling aangeven wat er op de bordjes moet? en als hun dan die bordjes verkeerd drukken, moeten hun nieuwe maken toch?

Als ik een naambord verkeerd had gemaakt betaalde mijn klanten hem ook niet en wilden ook een nieuwe (terecht overigens)
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Stationsnamen: Hoe zit het met het streepje?

Bericht door Justin »

*kuch* Kesteren-Zuid *kuch* ;).
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Stationsnamen: Hoe zit het met het streepje?

Bericht door Suus »

Ook Nijmegen-Lent is nog enigszins te verklaren, Lent is nu nog wel een dorp losstaand van Nijmegen. Pas in de toekomst worden daarn veel huizen gebouwd voor een nieuwe wijk van Nijmegen, en dan verdwijnt ook Lent als echt dorp.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Stationsnamen: Hoe zit het met het streepje?

Bericht door reisthijs »

Geert schreef:Nu we het er toch over hebben: waarom wordt Ede-Wageningen in sommige documenten (ProRail, IVW, ...) gespeld als Ede=Wageningen (met een is-gelijkteken dus)?
Dat is gewoon een andere schrijfwijze voor hetzelfde. Vooral handig als je een traject beschrijft. Dus bijvoorbeeld Utrecht CS-Bunnik-Driebergen=Zeist-Maarn-Veenendaal=de Klomp-Ede=Wageningen: je kan precies zien hoe de stations heten, ook als je alles aan elkaar schrijft.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Stationsnamen: Hoe zit het met het streepje?

Bericht door reisthijs »

Vinny schreef:En zeg nou zelf: Je zit toch ook niet te wachten op een stationsnaam: "Haarlemmermeer=Nieuw-Vennep" :P
Haarlemmermeer=Nieuw Vennep dan he, station Nieuw Vennep is namelijk zonder streepje al wordt de plaatsnaam geschreven met streepje. In Drenthe hebben we nog zo'n geval: Nieuw Amsterdam.

Het scrhijven als Nieuw-Vennep zou strikt genomen betekenen dat het een station is voor de plaatsen "Nieuw" en "Vennep".
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Stationsnamen: Hoe zit het met het streepje?

Bericht door Vinny »

Aking schreef:
Vinny schreef:
in de praktijk worden bordjes besteld bij een of andere toko die de ballen verstand van spelling, grammatica of NS-regels heeft en zo ontstaan "foutjes".
Ik neem aan dat jullie bij die bestelling aangeven wat er op de bordjes moet? en als hun dan die bordjes verkeerd drukken, moeten hun nieuwe maken toch?

Als ik een naambord verkeerd had gemaakt betaalde mijn klanten hem ook niet en wilden ook een nieuwe (terecht overigens)
Doorgaant reiverkeer gestremt :twisted:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Stationsnamen: Hoe zit het met het streepje?

Bericht door Aking »

en wat wil je daarmee zeggen?

Of geef je hiermee toe dat je geen zinnig antwoord hebt en de fout dus bij het superieure prorail ligt? :lol:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Stationsnamen: Hoe zit het met het streepje?

Bericht door Vinny »

Ik heb destijds zelf de foute stationsnaambordjes bij Glanerburg en Enschede de Eschmarke aangezwengeld. Ik heb nog steeds geen bevestiging dat het hersteld is :evil:
(Overigens zijn die dingen van NS poort. Om het makkelijk te maken)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Stationsnamen: Hoe zit het met het streepje?

Bericht door M57 »

Zo zie je maar hoe belangrijk het is wat op stationsnaambordjes staat:

Deze middag reisde een mevrouw naar Zandvoort aan Zee. Op dat station staat alleen 'Zandvoort' op het bord. Aangekomen in Zandvoort, vraagt ze Gaat deze trein nog verder?, denkende dat verderop nog station 'aan Zee' zou liggen.
treinbruno
Berichten: 73
Lid geworden op: za 29 mar 2008, 12:30
Locatie: Lokeren (belgie)

Re: Stationsnamen: Hoe zit het met het streepje?

Bericht door treinbruno »

in de eschmarke is een stationsnaambordje overdekt, en het andere bordje verdwenen

in glanerbrug staat een bordje er gewoon, en is het andere bordje overdekt
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten