Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Karl »

Bee schreef:Richting Breda de twee voorste en richting Amsterdam de twee achterste rijtuigen hebben officieel gereserveerde zitplaatsen die voor 1 euro online te koop zijn, maar volgens mij is dat eerder geldklopperij.
Waar staat dat eigenlijk aangegeven? Morgen misschien met de Fyra, dus handig om te weten.
Het is een spectrum.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Caspar »

Plof gewoon ergens neer, de eerste reiziger met een reservering moet zich volgens mij nog melden bij Fyra. :wink:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50853
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Suus »

Op de borden met de wagenindeling staat een paarse balk met een R onder de rijtuigen die gereserveerde zitplaatsen hebben. Ik heb geen foto bij de hand maar ik zag het toevallig vorig weekend op Schiphol. Op de allereerste dag dat de Fyra reed heb ik wel eens een zitplaats gereserveerd (ik was de enige in de trein met een reservering). Reserveringen in de Fyra werkte toen iig niet met een stoelnummer, maar de bedoeling was dat er niet meer reserveringen voor de reserveringsrijtuigen waren dan er zitplaatsen zijn en dat mensen zonder reservering daar niet welkom waren.

Maargoed, op die eerste dag had ik dus als enige een reservering gemaakt voor de trein dus mocht ik eigenlijk als enige in dat rijtuig zitten, maar een dame vond het nodig precies tegenover mij in MIJN vierzitter te gaan zitten en had geen eens een toeslag of een reservering en de treinmanager deed er niets tegen! :evil: Sindsdien heb ik mijn geloof in reserveringen voor binnenlandse treinen definitief verloren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Geert »

Je had toch één stoel gereserveerd, niet vier? (A)
Morgenavond maak ik een ritje Rotterdam-Breda, zal proberen op de Fyra te plannen en eens zien hoe druk het is in de middagspits :)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Vinny »

maar een dame vond het nodig precies tegenover mij in MIJN vierzitter te gaan zitten en had geen eens een toeslag of een reservering en de treinmanager deed er niets tegen!
Ze had zeker geen rood haar :twisted:

Maar ik dacht dat als je goedkope treinkaartjes via internet besteld (minder duur dan een regulier enkeltje via het klassieke net) je altijd een gereserveerde zitplaats (en treinbinding) hebt met de Fyra?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50853
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Suus »

Voor het weekend zijn er goedkopere tarieven voor de Fyra die lager liggen dan de prijs van normale tickets, maar ik denk niet dat een reservering verplicht is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Vinny »

Is dat alleen in het weekend? :roll: Bij de introductie van de Fyra waren ze zelfs verkrijgbaar in de spitsuren...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door reisthijs »

Die impopulaire voordeeltarieven zijn twee jaar geleden afgeschaft toen de toeslagen "tijdelijk" verlaagd werden.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Vinny »

Dat is me ontgaan in de bulk aan berichtgeving... :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Karl »

Bee schreef:Op de borden met de wagenindeling staat een paarse balk met een R onder de rijtuigen die gereserveerde zitplaatsen hebben. (...)
Verdorie, ben ik in Breda vergeten naar dat bord te kijken. Ik had wel op de rijtuigen gekeken, maar daar stond het er niet op. Het lijkt me toch dat dit wel aanwezig moet zijn.

Bijv. "Rijtuignummer 21 - Alleen voor reizigers in bezit van zitplaatsreservering" ofzo en dan naast het klasse nummer op het rijtuig een grote R kalken.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50853
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Suus »

Het staat aangegeven met een grote sticker op de vloer voor de ingang van de coupé.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door robert55 »

Een rapport van de Tweede Kamer uit 2006 [eerder niet gepubliceerd omdat het vertrouweljke informatie bevat] is nu alsnog [met wat strepen] gepubliceerd. Ik heb het alleen nog niet gevonden. wel een bericht in Binnenlands Bestuur:
http://www.binnenlandsbestuur.nl/ruimte ... 3472.lynkx
Grootste nieuwswaarde tot nu toe: bij V&W was al in 2005 vermoedens had bij de Gekwalificeerdheid van Ansaldo. Ook werden fouten in de aanbesteding van de HSL geconstateerd
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Geert »

Volgens mij gaat het om dit stuk:
Bijlagen bij tussenrapportage ‘Vervoer over de HSL-Zuid’

In de tijdlijn van het rapport is steeds ook de bezorgdheid terug te vinden over de tijdige levering van het materieel, maar in 2003 en 2004 ging dat met name om het bestellen van materieel door HSA in de eerste plaats. Op 21 mei '04 wordt het contract getekend en volgens een persbericht van Ansaldo drie dagen later zouden de treinen eind 2007 geleverd worden (p. 35 in pdf). De belangrijkste redenen waarom men zorgen heeft over tijdige levering van V250-treinen is enerzijds de krappe planning (Ansaldo ging zelf uit van eind 2007 terwijl op 1 april 2007 de dienst had moeten starten en op 1 september 2007 internationaal HSL-verkeer plaatst moest vinden) en anderzijds was ERTMS een bron van veel zorgen: de specificaties kwamen pas zeer laat gereed en NS/HSA gaf in 2005 al aan dat dit tijdige aflevering van V250 in de weg stond. Bovendien was SNCF blijkbaar ook zeer traag met het ombouwen van Thalys.

Op zich wel interessant om te lezen hoe de verwachte leverdata steeds verder opschuiven, maar dit was blijkbaar nog maar het topje van de ijsberg: rapport is uit 2007 en de eerste V250 Fyra's hebben pas eind 2012 in de dienstregeling gereden...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Vinny »

ERMTS werkt nog steeds niet goed, vooral bij de grens een heleboel interferenties. Men heeft zijn tijd te veel vooruit willen zijn. Al ligt het denk ik ook aan een tekort aan ICT kennis bij de spoorwegen in zijn algemeenheid. Het is nog steeds geen techniekveld volgens mij, zal wel onder Seinwezen vallen. Hele goede vaklui over het algemeen, maar veel van deze monteurs kunnen nog geen excel-tabelletje openen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Geert »

Kun je die stelling ook wat verder onderbouwen? Er zal toch zeker wel kennis over ERTMS zijn bij de beheerder of op zijn minst bij de leverancier van de installaties?
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Klaasje »

ERTMS is vrijwel volledig een feestje van de leveranciers.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door webguy »

Dat helpt natuurlijk ook niet voor het oplossen van storingen. Helaas zit je met klant/leverancier relaties waar dingen van kastje naar muur worden geschoven.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Geert »

Zojuist denderde in de bocht bij Schiedam de s1200 richting Den Haag HS voorbij. Het is weer net als vroeger, een groene TRAXX met Prio-rijtuigen :)
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5813
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door isadora »

Geert schreef:..........Het is weer net als vroeger, een groene TRAXX met Prio-rijtuigen :)
Alleen, vroeger kon je dan nog helemaal door naar Amsterdam. :)
Leve de vooruitgang!!! :neg:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Ronald »

Precies, en "vroeger" kon dat elk uur, nu één keer per twaalf uur :X
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Ennes »

Ronald schreef:Precies, en "vroeger" kon dat elk uur, nu één keer per twaalf uur :X
Er schijnen op dit moment inmiddels/slechts 2 stammen beschikbaar te zijn.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Geert »

En die twee stammen rijden 's ochtends de ene kant op en 12 uur later de andere kant op. Een slagje tussendoor zou best kunnen zou je zeggen... Ligt dat aan de beschikbaarheid van personeel?
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Klaasje »

Ennes schreef:
Ronald schreef:Precies, en "vroeger" kon dat elk uur, nu één keer per twaalf uur :X
Er schijnen op dit moment inmiddels/slechts 2 stammen beschikbaar te zijn.
Twee sets locs. Rijtuigen zijn er voldoende. Ook schijnt de opleiding van het personeel moeilijk te liggen.
isadora schreef:
Geert schreef:..........Het is weer net als vroeger, een groene TRAXX met Prio-rijtuigen :)
Alleen, vroeger kon je dan nog helemaal door naar Amsterdam. :)
Leve de vooruitgang!!! :neg:
Alleen kan je nu toeslagvrij met de Fyra tussen Rotterdam en Amsterdam als je een ticket van/naar België hebt.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Ennes »

Klaasje schreef: Twee sets locs. Rijtuigen zijn er voldoende. Ook schijnt de opleiding van het personeel moeilijk te liggen.
met 2 sets locs kun je dus 2 stammen maken :wink:

En de opleiding voor personeel lijkt mij niet zo´n probleem, als het goed is heeft het personeel gewoon die materieelinstructie, tot december reden ze immers ook dat materieel.
Geert schreef:En die twee stammen rijden 's ochtends de ene kant op en 12 uur later de andere kant op. Een slagje tussendoor zou best kunnen zou je zeggen... Ligt dat aan de beschikbaarheid van personeel?
Wat ik begreep lag het aan de beschikbare paden in België.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Freek »

De prio's moeten een gesloten toiletcircuit krijgen en zijn daarom niet ruim beschikbaar. Opleiding personeel zit 'm in het feit dat er blijkbaar een korte houdbaarheid op grensoverschrijdende instructies zit. Daarnaast is afgelopen week getest en bleek daterr door de herinstructie er een aantal fouten zijn voorkomen, nuttig dus.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten