Het grote tramtopic #3

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Suus »

In Brussel is opschudding ontstaan omdat de MIVB al jarenlang bij heraanleggingen van trambanen een extra ruimtereservering van 70 centimeter blijkt te claimen, wat de aanleg van nieuwe fietspaden en stroken ernstig belemmerd. De MIVB geeft aan al enige jaren bij heraanleggingen de afstand tussen de rijrichtingen te vergroten zodat heraangelegde trajecten geschikt worden voor trams van 2,65 meter breed want "uit de trends in Duitsland en Frankrijk blijkt dat dit de toekomstige breedte zal worden voor nieuwe tramvoertuigen". De nieuwste trams uit de 3000 en 4000-serie van de MIVB zijn overigens 2,30 meter breed, al tien centimeter meer dan de PCC's.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door R-Flow »

Klinkt een beetje als een non-rede. Vrijwel alle, zo niet alle, fabrikanten bieden trams in meerdere breedtes aan.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Vinny »

Het vervoerbedrijf wil bredre trams om meer capaciteit te bieden. Andere mensen willen fietspaden om comfortabel naar het centrum te fietsen. Ook zijn er mensen die bomen in de straat willen hebben omdat ze niet op een kale asfaltvlakte willen kijken.

En dat kan dus niet he. Ruimte kun je maar één keer gebruiken. Sommige mensen willen dat niet begrijpen geloof ik... (A)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Suus »

De (her)opening van de tak naar Gosselies in Charleroi, die gepland was voor mei van dit jaar is uitgesteld. Door de sneeuwval en de lage temperaturen hebben de werkzaamheden vertraging opgelopen, waardoor de periode van 3 maanden die bedoeld was voor testritten naar achteren moet worden geschoven en daarmee ook de opening. De opening is echter nog wel voorzien voor de zomervakantie.

Een testperiode van drie maanden is overigens best wel belachelijk, in Dresden heeft men zeer recentelijk nog de tramlijn naar de beurshallen een halve week na oplevering zonder problemen in de reguliere dienst opgenomen en meteen ook gebruikt voor extra veel en extra lange trams t.b.v. een nationaal kerkcongres.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof
Berichten: 3905
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door hauptbahnhof »

Men wilt waarschijnlijk geen Fyra-debacle herbeleven daar. Maar goed, is het een lang stuk vergeleken met die van Dresden? Gebruiken ze seinen en motorwissels? Zijn allemaal zaken die meespelen.
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Stéphane »

Motorwissels weet ik niet, maar op de stukken vrije baan in Charleroi wordt er steeds een eigen seinstelsel gebruikt.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door tsov »

In Göteborg zijn vandaag per direct alle 40 wagens van de eerste serie Sirio's (fabrikant: Ansaldo-Breda) uit dienst genomen in verband met roestvorming. Morgen komt het trambedrijf Göteborgs Spårvägar met meer informatie.

Bron

Morgen meer, in de volgende aflevering van jouw soap: Ansaldo-Breda
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Suus »

Roestvorming bij sommige voertuigen was inderdaad een bekend probleem, maar het blijkt dus heel snel om zich heen te grijpen. Ze hebben ook een interessante oplossing bedacht om de frequenties op niveau te houden door de oude motorwagens die normaal gekoppeld rijden nu solo te laten rijden. Over het mogelijke capaciteitsprobleem wordt verder niets gezegd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Suus »

De Lijn is in Antwerpen begonnen met de inbouw van MOBIB-apparatuur in de PCC's. Daarvoor worden de deurknoppen binnen wat hoger gehangen om plaats te maken van de MOBIB-lezers. Omdat de kasten voor de camerabeveiliging te vaak voor hoofdstoten zouden zorgen wordt het kastje voor de computer nu laag aan een zijwand gemonteerd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21273
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Meltrain »

Oke, het is dus de bedoeling dat MOBIB in het hele land wordt ingevoerd, net zoals de OV-Chipkaart in Nederland?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Stéphane »

Inderdaad, ook de NMBS doet mee. Ze hebben in België voor een beproefd systeem gekozen dat ook al in andere steden/landen gebruikt wordt.
Oja, bij De Lijn doen ze momenteel alsof ze het warm water hebben uitgevonden, ze noemen het daar Retibo en er zitten wat aanpassingen in waarvan ik toch wel het nut in vraag stel, zo verschijnt er als je je kaart voor de lezer houdt je naam en geboortedatum op het schermpje van de lezer.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Ardan »

Dat mogen ze dan wel even heel snel gaan aanpassen want daar zit ik dus echt niet op te wachten...
Maar is de kaart dan wel landelijk te gebruiken?
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Suus »

De kaart wordt landelijk te gebruiken en is alleen als persoonlijke kaart te verkrijgen. De kaart kost 5 euro en vervalt na 5 jaar. Als eerste zullen de 65-plussers overgaan, vanaf dit jaar krijgen die geen gratis kaart meer toegestuurd maar moeten ze deze aanvragen en 5 euro betalen voor hun vervoerskaart.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Stéphane »

Ardan schreef:Dat mogen ze dan wel even heel snel gaan aanpassen want daar zit ik dus echt niet op te wachten...
Maar is de kaart dan wel landelijk te gebruiken?
Dat is toch de grote reclame van het spektakel. Lang geleden hebben De Lijn, MIVB, TEC & NMBS daarover een akkoord
gesloten. De kaart die de MIVB nu uitreikt kan alvast gecombineerd worden met een NMBS trajectabonnement.

EDIT: Op vraag van Meltrain werd er keurig een komma tussen MIVB en Tec geplaatst en werd Tec met hoofdletters geschreven.
Laatst gewijzigd door Stéphane op ma 18 feb 2013, 19:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21273
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Meltrain »

Neemt de TEC niet deel aan dat akkoord?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Karl »

Meltrain schreef:Neemt de TEC niet deel aan dat akkoord?
Stéphane schreef:Dat is toch de grote reclame van het spektakel. Lang geleden hebben De Lijn, MIVB Tec & NMBS daarover een akkoord gesloten. (...)
(A)
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21273
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Meltrain »

Aha, ik dacht dat MIVB Tec gewoon een onderdeel van MIVB was... :oops:
Door het gebrek aan een komma en hoofdletters zag ik het niet als het aparte bedrijf TEC.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Stéphane »

Stéphane schreef: EDIT: Op vraag van Meltrain werd er keurig een komma tussen MIVB en Tec geplaatst en werd Tec met hoofdletters geschreven.
(A)

@Bee Ik heb de indruk dat Bee veel weet over dit systeem of er veel over te weten kan komen, daarom klein vraagje. Hoe zal er getarifeerd worden bij De Lijn? Ik hoor geruchten over minuten, kilometers en het oude zonesysteem.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Ardan »

Een minutensysteem? Wordt lachen bij vertraging :')
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Suus »

Ik heb geen idee hoe er getarifeerd gaan worden, maar ik heb zo het vermoeden dat het zonesysteem andermaal zal worden verkracht (het is nu al amper functioneel) om maar "goedkoop" OV aan te kunnen bieden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Srananbloke
Berichten: 424
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 21:35
Locatie: Arnhem

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Srananbloke »

Afgelopen weekend ben ik een kijkje gaan nemen bij het nieuw geopende stukje stadtbahn in Keulen, van Dom/Hbf naar Rathaus. Het zal nog wel een behoorlijke tijd duren voordat de hele Nord-Süd stadbahnlijn in gebruik kan worden genomen, maar met het kleine stukje naar Rathaus is de kop er in ieder geval af. Rathaus is sinds afgelopen december het (voorlopige) eindpunt van lijn 5. Hier een kleine reportage:

Onderweg vanaf Dom/Hbf. De rit naar Rathaus duurde niet meer dan een minuut. De tram mag door de eerder genoemde trillingsproblemen met niet meer dan een slakkengangetje rijden. Mocht de tram meer snelheid maken in de toekomst, dan zal de rit ongetwijfeld nog korter duren.
Afbeelding

Aankomst op het station.
Afbeelding

Het station oogt fris en overzichtelijk. Op dit moment is er één perron in gebruik.
Afbeelding

Afbeelding

Hier loopt de tunnel verder in de richting van Heumarkt. Naar verwachting zal het gedeelte Rathaus-Heumarkt in december worden geopend.
Afbeelding

Nog 1 laatste blik op Lijn 5.
Afbeelding

De stationshal.
Afbeelding

Uitgang Alter Markt.
Afbeelding

Ingang Alter Markt
Afbeelding

De andere ingang waarvan ik de naam even kwijt ben. Ik noem het maar de toegang tot de sauna :)
Afbeelding

Er is verder weinig activiteit te bekennen rondom het station, los van wat winkels en cafe's op de Alter Markt. Mogelijk wordt het hier in de toekomst wel wat drukker zodra de volledige lijn klaar is en er dus doorgaande lijnen mogelijk zijn.
Last wish: I wish I had two more wishes.
Youtube
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Suus »

Het oogt als een echt metrostation.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Ardan »

Ziet er inderdaad erg fraai uit! Alleen vind ik dat lettertype zo gedateerd, daar mag echt wel iets moderners voor gekozen worden.
Ik doe ook maar wat
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Stéphane »

Deutsche tradition
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Suus »

10 maart is er een referendum over de nieuwe tram in Aachen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten