Groningen ontsnapt aan treinramp met gevaarlijke stoffen

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Groningen ontsnapt aan treinramp met gevaarlijke stoffen

Bericht door Cookie »

Groningen ontsnapt aan treinramp met gevaarlijke stoffen
Geplaatst op: woensdag 13 februari 2013 06:00
Laatst bijgewerkt: woensdag 13 februari 2013 09:39


Groningen is op 6 maart vorig jaar ontsnapt aan een ramp met een trein met gevaarlijke stoffen. (...)

Door een fout in een door ProRail geleverde tekening zijn bij werkzaamheden twee wissels verward. Als gevolg daarvan kwam de trein met gevaarlijke stoffen op het verkeerde spoor terecht.
Lees verder
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Groningen ontsnapt aan treinramp met gevaarlijke stoffen

Bericht door VIRM »

Wat ik mij afvraag... Past dit niet in het beeld van het rapport van de ILT dat in OV in Geheel Nederland is/wordt besproken? Daar kwam volgensmij naar voren dat Prorail niet altijd goed heeft geregistreerd wat er allemaal veranderd e.d.
Als de situatie ter plekke anders is dan aan de verkeersleiders is doorgegeven, dan is er toch iets heel erg mis.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Groningen ontsnapt aan treinramp met gevaarlijke stoffen

Bericht door Cookie »

Het rapport is intussen op de site van RTV Noord te vinden: http://www.rtvnoord.nl/content/pdf/1302 ... wissel.pdf
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Groningen ontsnapt aan treinramp met gevaarlijke stoffen

Bericht door ov'tje »

De journalist van RTV Noord maakt de situatie gevaarlijker dan dat deze uiteindelijk was. Het is op lage snelheid gebeurd op een spoor dat nauwelijks bereden wordt.

Dat er ernstige fouten zijn gemaakt staat buiten kijf, maar gevaar op een ontsporing of een botsing is er imo nooit geweest.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Groningen ontsnapt aan treinramp met gevaarlijke stoffen

Bericht door WSM »

Waarom worden safety concerns hier structureel gebagatelliseerd? Het gebeurde feit lijkt mij zeer ernstig en geeft wederom aanleiding tot ernstige vraagtekens over de veiligheidscultuur binnen de spoorsector.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Groningen ontsnapt aan treinramp met gevaarlijke stoffen

Bericht door Wubbo »

De kop is wel heel sensationeel en dekt de lading niet echt. Gelukkig was dit een Engels wissel op Groningen Europapark, wat was er gebeurd als dit een Engels wissel op Utrecht Centraal was geweest, en die trein gewoon een reizigerstrein?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Groningen ontsnapt aan treinramp met gevaarlijke stoffen

Bericht door Vinny »

Fouten kunnen altijd gemaakt worden. Het belangrijkste is een goede riscio-borging. Daar heeft het aan ontbroken. Ik denk dat een belangrijke oorzaak is dat men tegenwoordig niet meer naar de feitelijke stand van zaken kijkt bij indienststelling van de infrastructuur. Feitelijk hoort er gewoon een inspectie gevoerd te worden naar de veilige berijdbaarheid van de infrastructuur. Ik vrees wel dat op basis van het rapport er weer allerlei dogmatische veiligheidsprocedures uit de kast worden getrokken die vooral de functionaliteit van de infrastructuur in de weg gaan staan, zonder dat de veiligheidssituatie wezenlijk verbeterd. En nogmaals, 100% veiligheid bestaat niet. Het is een illusie om te denken dat je dat wel kunt halen. Het belangrijkste is dat er lering uit de tekortkomingen wordt getrokken.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Groningen ontsnapt aan treinramp met gevaarlijke stoffen

Bericht door Klaasje »

Ik heb het rapport heel kort doorgekeken en mij valt op dat een fout op een tekening is doorgezet maar niet consequent genoeg is doorgezet om veiligheidsproblemen te voorkomen. Het lijkt er dus op dat er tijdens het ontwerpproces iets is misgegaan wat doorgaans al voor de controle van ontwerp aan het licht hoort te komen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 34 gasten