Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door R-Flow »

Bee schreef:Of het netjes is weet ik niet, maar ik denk dat het voor het GVB heel lastig is elke dag kriskras door de stad te moeten scheuren om weer een paar random haltes van papiertjes te voorzien. Ik kan mij dus goed voorstellen dat ze af en toe een inhaalactie doen.
En Amsterdam is natuurlijk zo'n enorm uitgestrekte metropool waar je makkelijk 2,5 uur onderweg bent van A naar B. Compleet logisch dat de nodige nieuwe abri's al 3-4 weken met witte borden staan. :')

Ik snap oprecht niet waarom er niet gewoon een mannetje van GVB met de installeurs meerijdt en direct de houders van nieuwe info voorziet.
Laatst gewijzigd door R-Flow op di 12 feb 2013, 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door Suus »

Als je de vervanglijsten ziet, zie je wel dat het vervangen bijna random door de stad gebeurt, je doet niet in een halfuurtje even de G-buurt nu, wel als het af is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door Vinny »

R-Flow: bel het GVB op en biedt aan om de bordjes zelf op te hangen... :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door R-Flow »

Vinny schreef:R-Flow: bel het GVB op en biedt aan om de bordjes zelf op te hangen... :roll:
Als jij zelf een busdienst ter vervanging voor de AVL opzet, ok? :roll:
Bee schreef:Als je de vervanglijsten ziet, zie je wel dat het vervangen bijna random door de stad gebeurt, je doet niet in een halfuurtje even de G-buurt nu, wel als het af is.
Dan kan het nog wel tot halverwege 2013 duren voordat haltes van info worden voorzien. :?
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door hauptbahnhof »

Gelukkig is het niet zo erg want de vertrekstaten geven ook genoeg info.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door R-Flow »

Ik heb nieuwe abri's gezien waar dus ook die ontbreken en reizigers potentieel al weken geen idee hebben wat er stopt.


Ik weet het, is ook niet erg wat mensen kunnen online kijken of een kaart meenemen. :wink:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door Vinny »

Als jij zelf een busdienst ter vervanging voor de AVL opzet, ok?
De olieslurper staat paraat... :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door find_your_spot »

Er is gehoor gegeven aan Bee. Want sinds gister middag hebben ALLE haltes op Sloterdijk en volwaardige nieuwe abri.
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door Suus »

Dit stukje kwam ik vorige week tegen in een krantje dat in de sprinter naar Duivendrecht lag. Ik vond het wel interessant dus heb het net even overgetypt.
'Burger tevreden over wachtvoorzieningen Wormerveer'

Nu in Amsterdam bij steeds meer haltes nieuwe wachthokjes geplaatst worden, roepen steeds meer inwoners in Wormerveer ook om vernieuwing van de lokale bushokjes. De gemeente laat echter het volgende weten: "In Zaanstad hebben wij een contract met een andere leverancier dan Amsterdam. Wij zijn van mening dat de lokale wachtvoorzieningen volledig aan de wensen van de reiziger voldoen en dat het vervangen van de zogenaamde abri's nieuwlichterij is."

Onafhankelijk expert op het gebied van straatmeubilair Ton Geloof is het met de gemeente eens. "Op het gebied van design zijn de nieuwe wachthuisjes, door experts beter bekend als abri's natuurlijk het neusje van de zalm, maar er zijn ook ernstige gebreken op te merken. Zo hebben de nieuwe abri's een dak van glas, wat door vandalen sneller te vernielen is dan in de oude abri's. Bovendien zorgt het in de zomer al snel voor een gebrek aan zeer gewenste schaduw".

Ton Geloof heeft ook waardige kritiek op de nieuwe halteborden "De oude kubussen waren natuurlijk ongelofelijk lelijk, maar wel relatief snel aan te passen met een stickertje. Bij de nieuwe abri's moet wel voor alle haltes bij elke wijziging opnieuw een bord gedrukt worden." Toch ziet Ton het positief in: "Het GVB is een organisatie die informatievoorziening altijd hoog in het vaandel heeft dus ik verwacht niet dat de reiziger hier iets van zal merken."

Wat de mening is van Ton Geloof over de haltevoorzieningen in Zaanstad? "Een groot nadeel van de abri's in Zaandam is dat ze voor de verlichting volledig afhankelijk zijn van de reclameverlichting, dat is in Amsterdam inderdaad beter geregeld. De keuze voor het gebruik van een standaard haltepaal zorgt voor een zeer vertrouwd gevoel, ook voor reizigers van buiten de gemeente. Bovendien is een haltebord het meest praktisch te onderhouden, een sticker kan direct geplakt worden met niets meer aan gereedschap dan een krukje. Bovendien geeft het Connexxion de mogelijkheid kleurtjes te gebruiken."

Bron: Het belang van Wormerveer, 6 februari.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door tsov »

Ton Geloof schreef:"De oude kubussen waren natuurlijk ongelofelijk lelijk, maar wel relatief snel aan te passen met een stickertje. Bij de nieuwe abri's moet wel voor alle haltes bij elke wijziging opnieuw een bord gedrukt worden."
Lelijkheid is een kwestie van smaak. Ik vond die kubussen best aardig. En er hoeft helemaal geen nieuw bord gedrukt te worden. Dat bordje wat er nu op zit werkt volgens mij precies hetzelfde als die kubussen, namelijk klepje open, nieuw plasticje erin, of stickertje over het oude plasticje, klepje weer dicht.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door R-Flow »

Op een kubus kan wel een stikkertje geplakt worden maar op het velletje dat in de houders op het dak van de nieuwe abri's geplaatst is niet... Waar baseert "expert'' Ton Geloof dat op? En tja, 1x in de zoveel tijd een nieuw vel printen en plaatsen lijkt me geen drama (alhoewel, als dat iedere keer een maand moet duren). De kwetsbaarheid van het glazen plafond zal ook wel loslopen. Het is in elk geval niet kwetsbaarder dan de glazen panelen aan de zijkant.

Wanhopig opzoek naar schaduw die vijf dagen per jaar dat we zon hebben in Nederland? Ga dan even onder een boom staan. Zijn er genoeg van te vinden in Amsterdam. :wink:
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door robert55 »

Min eerste gedachte bij tegen het dak gericht vandalisme was headbanging. Maar je kan er natuurlijk ook opklimmen en gaan springen tot je er of afvalt of door het glas breekt. In beide gevallen heb je een goeie kans op het behalen van een Darwin Award. Kortom, het soort bericht dat een saaie februari dag helemaal goed maakt
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door R-Flow »

De daken lopen schuin. Denk dat er eerder kans is dat je uitglijdt en van de abri afsodemieterd dan dat je de glasplaten breekt. :P
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door Daniel »

Mijn ervaring met dergelijke abri's is dat over het algemeen de zijwanden sneuvelen door vandalisme en het glazen dak zelden. Waar die glazen daken wel slecht tegen kunnen zijn bussen die scherp in moeten draaien bij een krappe halte, menig dakruitje van dergelijke abritypes is al gesneuveld doordat er een bus net met de spiegel of de achterkant tegenaan zat.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door Jef400 »

Hadden we maar zulke haltes in Purmerend. Sta je tenminste droog in de regen. Met die k*tabri's van nu zeker niet
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door Suus »

R-Flow schreef:Op een kubus kan wel een stikkertje geplakt worden maar op het velletje dat in de houders op het dak van de nieuwe abri's geplaatst is niet... Waar baseert "expert'' Ton Geloof dat op?
Ik had al zo'n idee dat je 't ongeloofwaardig zou vinden, maar ik denk wel dat deze expert (geen reden om expert tussen haakjes te zetten, de man heeft tenslotte de kolommen van Het belang van Wormerveer gehaald!) het aan het rechte eind heeft. Met lange haltenamen is het nieuwe haltebordje ook redelijk problematisch.

Wat mij ook opvalt is dat bij de oude abri's massaal de haltekubus is gedemonteerd, bijna altijd op een erg slordige manier. Dat kan op diverse plekken voor problemen zorgen, want er is nu geen indicatie meer dat er een halte is dus mag er op diverse businhammen nu gewoon geparkeerd worden :idea:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door Geert »

Wat mij ook opvalt is dat bij de oude abri's massaal de haltekubus is gedemonteerd, bijna altijd op een erg slordige manier. Dat kan op diverse plekken voor problemen zorgen, want er is nu geen indicatie meer dat er een halte is dus mag er op diverse businhammen nu gewoon geparkeerd worden :idea:
Ja, formeel misschien. Maar is er een reden om aan te nemen dat dit nu massaal een vlucht gaat nemen? Lijkt me sterk.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door Anne »

Vanochtend bij WNL een item over de nieuw geplaatste abri's.
Maar dan wel bij opgeheven haltes waar dus geen bus meer komt :@
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door hauptbahnhof »

Ja, dat is veelvuldig in het nieuws geweest de laatste tijd.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door R-Flow »

Bee schreef:Ik had al zo'n idee dat je 't ongeloofwaardig zou vinden, maar ik denk wel dat deze expert (geen reden om expert tussen haakjes te zetten, de man heeft tenslotte de kolommen van Het belang van Wormerveer gehaald!) het aan het rechte eind heeft. Met lange haltenamen is het nieuwe haltebordje ook redelijk problematisch.
Een redenatie waarom het onmogelijk zou zijn is er tot nu toe niet. Maar wat is er überhaupt zo problematisch aan een nieuw velletje uitdraaien en in het bord plaatsen één keer in de zoveel tijd? Het lijkt binnen zijn verhaal net er voor iedere wijziging een nieuwe drukplaat gegoten moet worden of weet ik veel wat.

Enige wat me echt in negatieve zin opvalt is dat de lettergrootte wel héél erg klein is. Vooral de lijnnummers hadden groter gemogen, vooral op plaatsen waar daar makkelijk ruimte voor is. Maar vind het lastig te zeggen of het zoveel kleiner is t.o.v. de gele kubussen.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door robert55 »

Vervangen van een heel vel heeft in ieder geval het voordeel dat je de lijnen makkelijk in nummer volgorde kan houden. Op klassieke halteborden wordt dat vaak een zooitje met rommelig geplakte stickers in willekeurige volgorde [ok, gvb deed dat beter dan gemiddeld.

De letterkleinte vind ik ook wel een probleem. Liever nummer en bestemming groot dan de via route die te klein wordt afgedrukt.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door Thom91 »

Foto!
Afbeelding
Komt wel goed schatje.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door Edwin »

De abri halte Haarlemmerweg/Soleboystraat vna lijn 21 ri CS staat nu eindelijk weer de goede kant op, sinds de nieuwe abri er staat.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door Vinny »

Toch was de oude positie helemaal niet zo slecht. Je keek precies in de richting waar de bus vandaan kwam (Bos en Lommerweg), en bij slecht weer stond je beter beschut tegen opspattend water veroorzaakt door doorgaand verkeer van de Haarlemmerweg.
https://maps.google.nl/maps?q=Haarlemme ... 2,,0,-0.71
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Nieuwe Abri's in Amsterdam?

Bericht door hauptbahnhof »

De nieuwe abri's op halte Spui/Rokin stad uit hebben uiteindelijk de correcte haltenaam gekregen: Spui i.p.v. Muntplein.

Vandaag waren ze in ieder geval bezig op de Middenweg: haltes Hogeweg, Hugo de Vrieslaan en Kruislaan.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 86 gasten