Midibussen in Nederland

Hier kun je Blogs plaatsen over je reiservaringen of je ervaringen als personeelslid bij een OV-bedrijf. Reisverslagen met meerdere foto's kun je beter in OV in Beeld plaatsen.
Plaats reactie
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Midibussen in Nederland

Bericht door Jurre »

Connexxion zet inmiddels al 1,5 jaar de welbekende ProCity's rond Hilversum in. De keuze hiervoor snap ik en sta ik ook achter, alleen is de ProCity geen geweldige uitvinding. De beenruimte is om te huilen, de stoelen zitten slecht en de chauffeurscabine blijkt daarnaast niet ergonomisch te zijn. Verder heb ik al enkele keren een exemplaar met doorgezakte achteras op de busbuffer van Hilversum zien staan. Tot slot lijkt het optrekken op het geluid van een scooter en is de wegligging ook verre van optimaal.

Ik heb wel eens in een Optare gezeten, die vind ik al beter maar daar moet je je wel vasthouden om niet uit je stoel te vallen. Ook daar schijnt de chauffeurscabine niet optimaal te zijn. Die Irisbussen in de Drechtstreek schijnen teveel hoge zitgedeeltes te hebben en de Mercedes Sprinter varianten vind ik teveel op een bestelbus lijken.

Welke midibussen (met name) in Nederland vinden jullie uitstralen qua kwaliteit, terwijl ze er toch nog enigszins uitzien als een bus? (Neem bijvoorbeeld de MAN Lions City M.)
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Midibussen in Nederland

Bericht door julsteren »

Wat zijn eigenlijk de midibussen waarmee Arriva op o.a. lijn 72 in concessie Achterhoek/Rivierenland rijdt? Ik had een keer zo'n bus van Eibergen naar Neede.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Midibussen in Nederland

Bericht door Daniel »

Dat zijn Optares.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Midibussen in Nederland

Bericht door WSM »

Jurre schreef:Welke midibussen (met name) in Nederland vinden jullie uitstralen qua kwaliteit, terwijl ze er toch nog enigszins uitzien als een bus? (Neem bijvoorbeeld de MAN Lions City M.)
"Vroeger" de Connexxion rugzakjes (MAN Scout) *bus*
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Midibussen in Nederland

Bericht door Wubbo »

VanHool A308.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Midibussen in Nederland

Bericht door STF »

Jurre schreef: Welke midibussen (met name) in Nederland vinden jullie uitstralen qua kwaliteit, terwijl ze er toch nog enigszins uitzien als een bus? (Neem bijvoorbeeld de MAN Lions City M.)
De Mercedes Citaro K van 10,5 meter is een prima bus in elke opzicht, het is alleen niet een van de kleinste midibus modellen nee, scheelt niet veel meer of je hebt een gewone bus. :wink:
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Midibussen in Nederland

Bericht door huibf »

Midibussen besparen nauwelijks geld, heb ik me horen vertellen, wellicht dat het manouvreren in woonwijken wat makkelijker is, dus sneller, dus goedkoper (voor de vervoerder).
Verschillende bussen (grootte) is ook niet handig in je busomloop.

Blij toe dat er dr hier in SRE geen hebben, alleen op lijn 13 en de stadslijnen in helmond, Muv Helmond Eeuwsels lijn 52, zouden in aanmerking kunnen komen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Midibussen in Nederland

Bericht door fogeltje »

huibf schreef:Midibussen besparen nauwelijks geld, heb ik me horen vertellen, wellicht dat het manouvreren in woonwijken wat makkelijker is, dus sneller, dus goedkoper (voor de vervoerder).
Verschillende bussen (grootte) is ook niet handig in je busomloop.

Blij toe dat er dr hier in SRE geen hebben, alleen op lijn 13 en de stadslijnen in helmond, Muv Helmond Eeuwsels lijn 52, zouden in aanmerking kunnen komen.
Bedoel je niet lijn 51? Ik dacht dat dat altijd de "grote" lijn was in Helmond.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Midibussen in Nederland

Bericht door Suus »

Gewoon babyamba's nemen. Zien eruit als een echte bus, rijden als een echte bus, maar hebben toch twee meter aan lengte ingeleverd :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Midibussen in Nederland

Bericht door Meltrain »

WSM schreef:
Jurre schreef:Welke midibussen (met name) in Nederland vinden jullie uitstralen qua kwaliteit, terwijl ze er toch nog enigszins uitzien als een bus? (Neem bijvoorbeeld de MAN Lions City M.)
"Vroeger" de Connexxion rugzakjes (MAN Scout) *bus*
Wat waren dat vreselijke dingen zeg. :X :')
De Caetano vond ik dan weer wel een prima bus. :oops:

Verder ben ik het met Bee eens dat de mini-Ambassador tenminste een echte bus is.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
kas
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 08 dec 2010, 11:48

Re: Midibussen in Nederland

Bericht door kas »

Irisbus GX127
greyhound
Berichten: 94
Lid geworden op: do 11 sep 2008, 21:23

Re: Midibussen in Nederland

Bericht door greyhound »

De Irisbusjes van Arriva zijn opzich prima bussen. Alleen is het jammer dat het vlakke deel van de vloer voor een groot deel in beslag genomen wordt door de rolstoel plek. Ook kan je je afvragen of zo'n kleine bus twee deuren nodig heeft. Dat zou ook alweer een hoop ruimte vrijmaken voor stoelen in het lagevloer gedeelte.
De Optares van Veolia (met 1 deur) tussen Gorinchem en Werkendam vallen mij ook niet tegen. Op de slechte snelweg ten zuiden van Gorinchem rijden ze lekkerder dan een Amba.
Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 376
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Midibussen in Nederland

Bericht door Bartjk »

Irisbus crossway. Die rijden hier in Lelystad. Dood gewone bussen, maar wel 2m korter
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Midibussen in Nederland

Bericht door Mr-W »

man lion city A66,
Afbeelding
Cacciamali TCi 9.72

Afbeelding
hess 9,72M

zijn beide niet in Nederland aanwezig maar het zijn wel midibussen die eruit zien als een gewone bus.

@huibf welke midibussen rijden er dan anno 2013 rond in helmond?
vroeger hadden we vdl kusters parade maar die zijn allemaal weg. rijden de stadslijnen nu dan rond met mini ambra's'?
Laatst gewijzigd door Wubbo op za 25 mei 2013, 16:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Van 4 berichten 1 gemaakt
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Midibussen in Nederland

Bericht door fogeltje »

Mr_W schreef:@huibf welke midibussen rijden er dan anno 2013 rond in helmond?
vroeger hadden we vdl kusters parade maar die zijn allemaal weg. rijden de stadslijnen nu dan rond met mini ambra's'?
Ze rijden niet, huib zei dat hooguit de 13, 52, 53 en 54 hiervoor in aanmerking zouden kunnen komen ;)

Ik ken alleen Procity (bij Arriva) en de Parade busjes die vroeger bij Hermes rondreden (en alleen uit Roermond, die uit Helmond heb ik nooit ingezeten). Die laatste waren een stuk comfortabeler.
"Een touringcar is geen bus"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten