'Buitenland jaloers op regeling winterweer NS'

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

'Buitenland jaloers op regeling winterweer NS'

Bericht door Daniel »

'Buitenland jaloers op regeling winterweer NS'
Geplaatst op: donderdag 14 februari 2013 13:40
Laatst bijgewerkt: donderdag 14 februari 2013 13:41


UTRECHT - Spoorbedrijven in het buitenland kijken volgens de NS met jaloezie naar het systeem van de winterweerregeling in Nederland. "We lopen heel erg voorop in de wereld."
Dit stelt de Bert Meerstadt, directeur van de NS, donderdag tegenover NU.nl.
"Het kost ons alleen al door de derving van inkomsten een miljoen euro per dag. Daar komen nog andere kosten bovenop, zoals bijvoorbeeld die voor de gratis kopjes koffie."
Lees verder | Dossier Winter 2012/2013 | Meer nieuws over Winter 2012/2013
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: 'Buitenland jaloers op regeling winterweer NS'

Bericht door Klaasje »

Waarschijnlijk zijn ze niet jaloers op de winterdienst zelf maar vooral op de mogelijkheid om zo snel van dienstregeling te kunnen switchen inclusief reizigersinformatie. Dat is op zich best een pluim waard ja. Minder mooi is dat die winterdienst nog steeds onbetrouwbaar is, slechte aansluitingen kent en een treinserieknipfeest is.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: 'Buitenland jaloers op regeling winterweer NS'

Bericht door Caspar »

Ik heb het eens in de gaten gehouden met de gratis koffie, maar dat valt vies tegen. In Hoorn, Amsterdam Sloterdijk en Leiden was er de afgelopen keren met een aangepaste dienstregeling geen sprake van gratis koffie.
En dat waren dan ook de enige 3 stations waar ik toen wat heb gehaald. Dus voor mij een 100% score met GEEN gratis koffie.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: 'Buitenland jaloers op regeling winterweer NS'

Bericht door Karl »

Volgens mij is dat ook niet altijd, vandaag heb ik het horen omroepen op Rtd en Ut; maar de vorige keren was dat niet het geval. En dat terwijl ik toch best een tijdje op het station ben, vooral met LUD.
Het is een spectrum.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: 'Buitenland jaloers op regeling winterweer NS'

Bericht door Fles »

Caspar schreef:Ik heb het eens in de gaten gehouden met de gratis koffie, maar dat valt vies tegen. In Hoorn, Amsterdam Sloterdijk en Leiden was er de afgelopen keren met een aangepaste dienstregeling geen sprake van gratis koffie.
En dat waren dan ook de enige 3 stations waar ik toen wat heb gehaald. Dus voor mij een 100% score met GEEN gratis koffie.
Ik voeg hier Deventer en Utrecht Centraal aan toe. Oh, en Amersfoort. Meerstadt moet niet zwetsen.

Hoe laat was jij op Ut dan Karl? :?:
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: 'Buitenland jaloers op regeling winterweer NS'

Bericht door Michael 1988 »

Buitenland jaloers? Ik denk dat NS beter jaloers kan zijn op het buitenland waar tenminste nog geprobeerd wordt om zoveel mogelijk treinen te laten rijden. Zoals Klaasje al aangaf is de winterdienstregeling gewoon zeer onbetrouwbaar en voor mij niet echt bepaald logisch. Daarnaast duurt zo'n regeling naar mijn mening vaak veel te lang. Eerder kan tijdens winterweer gewoon volgens normale dienstregeling worden gereden en zoveel mogelijk rondje om de kerk om problemen met personeel te voorkomen want daar ligt in mijn ogen de grootste oorzaak. Doordat personeel kriskras door Nederland wordt ingezet moet er veelal worden overgestapt. Heeft een trein vertraging kan die vertraging verder gezet worden op andere lijnen omdat het personeel van die trein te laat is voor hun volgende trein.

Maar goed dat is mijn mening.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'Buitenland jaloers op regeling winterweer NS'

Bericht door Geert »

Caspar schreef:Ik heb het eens in de gaten gehouden met de gratis koffie, maar dat valt vies tegen. In Hoorn, Amsterdam Sloterdijk en Leiden was er de afgelopen keren met een aangepaste dienstregeling geen sprake van gratis koffie.
En dat waren dan ook de enige 3 stations waar ik toen wat heb gehaald. Dus voor mij een 100% score met GEEN gratis koffie.
Op Den Haag C wel, maar alleen bij de Kiosk. Waarom AH2go niet ook gratis koffie?
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 'Buitenland jaloers op regeling winterweer NS'

Bericht door deadlock »

Ik voeg Zwolle toe aan het lijstje stations zonder gratis koffie!
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'Buitenland jaloers op regeling winterweer NS'

Bericht door Vinny »

Caspar schreef:Ik heb het eens in de gaten gehouden met de gratis koffie, maar dat valt vies tegen. In Hoorn, Amsterdam Sloterdijk en Leiden was er de afgelopen keren met een aangepaste dienstregeling geen sprake van gratis koffie.
En dat waren dan ook de enige 3 stations waar ik toen wat heb gehaald. Dus voor mij een 100% score met GEEN gratis koffie.
Daar is geen pijl op te trekken inderdaad. Vorig jaar heb ik in Amersfoort gratis koffie gehad, dagen nadat de dienstregeling weer normaal was geworden. Kennelijk is het voor de NS heel moeilijk om hier beleid op te voeren. Overigens heb ik me het onverwachte gratis kopje koffie heerlijk laten smaken :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: 'Buitenland jaloers op regeling winterweer NS'

Bericht door VIRM »

Ik voeg Zaandam toe aan het lijstje.

Het enige voordeel is inderdaad dat ze laat in de middag/vroeg in de avond de dag ervoor beslissen dat het roer omgaat. En kennelijk hebben ze gewoon één scenario klaarliggen waar ze dus heel makkelijk wat treinseries schrappen.

Dat de beloofde langere treinen niet tevoorschijn komen, de wachtfaciliteiten op sommige stations niet veel meer voorstelt dan een dak van een paar vierkante meter en dat als het mee blijkt te vallen de winterdienstregeling gewoon de rest van de dag onnodig blijft gehandhaafd... Tsja... Daar gaan we dan even heel makkelijk voorbij natuurlijk.
Beul van de blindegeleidelijn
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: 'Buitenland jaloers op regeling winterweer NS'

Bericht door Michael 1988 »

Over de gratis koffie. Is de koffie gevraagd bij de Kiosk of bij de AH to Go? Want de laatste levert geen gratis koffie namens NS.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: 'Buitenland jaloers op regeling winterweer NS'

Bericht door Ardan »

Omroepberichten zeggen '...bij de Kiosk'.
Ik doe ook maar wat
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: 'Buitenland jaloers op regeling winterweer NS'

Bericht door Karl »

Fles schreef:Hoe laat was jij op Ut dan Karl? :?:
Gisteren rond de klok van 9 (wel koffie) en rond half vijf, vijf uur (geen koffie).
Het is een spectrum.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: 'Buitenland jaloers op regeling winterweer NS'

Bericht door Freek »

Gisteren in Nijmegen, Breda, Rotterdam, Den Haag (1630 uur) en Utrecht (2000 uur) eveneens geen berichten over gratis koffie.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: 'Buitenland jaloers op regeling winterweer NS'

Bericht door fogeltje »

Ik denk dat ze eerder jaloers zijn dat de NS zomaar onder het motto "het gaan sneeuwen" verkapte bezuinigingen mag doorvoeren door treinen te schrappen en dus minder kosten te maken.
"Een touringcar is geen bus"
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 'Buitenland jaloers op regeling winterweer NS'

Bericht door deadlock »

Euh, het lijkt me niet dat het een bezuiniging is.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: 'Buitenland jaloers op regeling winterweer NS'

Bericht door fogeltje »

deadlock schreef:Euh, het lijkt me niet dat het een bezuiniging is.
Als je mensen hoort die dagelijks rijden dan zijn de treinen niet tot marginaal langer. Als ze treinen echt significant langer zouden maken zoals ze beloven, dan zouden er minder problemen zijn. Dat doen ze in mijn ogen niet, dus het is gewoon een verkapte bezuiniging door zoveel mogelijk materieel aan de kant te houden als het KNMI ook alleen maar aan het woord "sneeuw" denkt. Vooral het feit dat het meteen voor de hele dag geldt, ook als halverwege duidelijk is dat het ergste geweest is.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'Buitenland jaloers op regeling winterweer NS'

Bericht door reisthijs »

Ardan schreef:Omroepberichten zeggen '...bij de Kiosk'.
Niet altijd, ik hoorde vorige maand in Utrecht een keer '...bij de Kiosk of AH to go'. :wink:
"Laat je ledematen bewegingen maken"
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 'Buitenland jaloers op regeling winterweer NS'

Bericht door deadlock »

fogeltje schreef:
deadlock schreef:Euh, het lijkt me niet dat het een bezuiniging is.
Als je mensen hoort die dagelijks rijden dan zijn de treinen niet tot marginaal langer. Als ze treinen echt significant langer zouden maken zoals ze beloven, dan zouden er minder problemen zijn. Dat doen ze in mijn ogen niet, dus het is gewoon een verkapte bezuiniging door zoveel mogelijk materieel aan de kant te houden als het KNMI ook alleen maar aan het woord "sneeuw" denkt. Vooral het feit dat het meteen voor de hele dag geldt, ook als halverwege duidelijk is dat het ergste geweest is.
Grapjas, het kost ze een miljoen per dag. Het financiële jaarverslag is ook gewoon openbaar dus het is ook niet alsof er ergens dan maar wat bij elkaar gelogen wordt.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: 'Buitenland jaloers op regeling winterweer NS'

Bericht door webguy »

Procesmatig zijn ze bij de NS wel slim genoeg om een lijst te hebben waar de AH2Gos en Kiosken zijn die koffie schenken... Er zijn dan ook twee of drie verschillende versies.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: 'Buitenland jaloers op regeling winterweer NS'

Bericht door Klaasje »

fogeltje schreef:Ik denk dat ze eerder jaloers zijn dat de NS zomaar onder het motto "het gaan sneeuwen" verkapte bezuinigingen mag doorvoeren door treinen te schrappen en dus minder kosten te maken.
  • De treinen zijn er al, die moeten dus sowieso betaald worden.
  • Het personeel was al in dienst en moeten dus sowieso betaald worden.
  • Er moet koffie betaald worden.
  • Mislopen Fyra-toeslag.
  • Sommige reizigers hebben door de aangepaste dienst recht op de GTBV-regeling.
Oftewel: Structurele kosten zijn op energiegebruik na, gelijk, voor de rest extra kosten.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'Buitenland jaloers op regeling winterweer NS'

Bericht door Geert »

Lagere infraheffing is dan wel weer een voordeel voor NS.
Maar de aangepaste dienstregeling levert de NS op sommige punten ook lagere kosten op, zo heeft de Telegraaf vrijdag berekend. Uit berekeningen van de krant blijkt dat NS 1,2 miljoen minder hoeft te betalen aan infraheffingen. Dat bedrag is echter niet per dag, maar (waarschijnlijk) per winter. De Telegraaf wijst er verder op dat de energiekosten lager zijn als er minder treinen rijden. De personeelskosten blijven even hoog, omdat een deel van het personeel met betaald verlof naar huis mag.
http://www.treinreiziger.nl/actueel/bin ... dag-145004
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: 'Buitenland jaloers op regeling winterweer NS'

Bericht door webguy »

(en om dat even te relativeren / achtergrond te hebben) - over heel 2012 was de infraheffing op het NLse net 314 miljoen euro, volgens het gisteren gepubliceerde jaarverslag.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: 'Buitenland jaloers op regeling winterweer NS'

Bericht door Fles »

deadlock schreef:Grapjas, het kost ze een miljoen per dag. Het financiële jaarverslag is ook gewoon openbaar dus het is ook niet alsof er ergens dan maar wat bij elkaar gelogen wordt.
Ik weet niet waar je dat vandaan haalt. Ja Bert Meerstadt zei dat, maar dat is natuurlijk aperte lulkoek.
a) er is geen sprake van gederfde inkomsten want er reizen nou eenmaal niet minder mensen, zie uitpuilende treinen en achterblijvende reizigers.
b) die gratis kopjes koffie zijn ook niet waar, die betaal je gewoon zelf. Niet viavia maar gewoon 2 euro aftikken bij de Kiosk. Niks gratis koffie.

plus wat Geert zegt: Je bespaart wel op infraheffing.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: 'Buitenland jaloers op regeling winterweer NS'

Bericht door Klaasje »

Als alle reizigers die normaal reizen ook de trein zouden nemen dan zou je geen achterblijvende reizigers hebben maar reizigers die van het perron af vallen om Meerstadt zijn woorden te gebruiken.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten