Fundamentalistische Christenen nemen aanstoot aan NS-actie

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Fundamentalistische Christenen nemen aanstoot aan NS-actie

Bericht door WSM »

Fundamentalistische Christenen nemen aanstoot aan NS-actie

ZWIJNDRECHT - De Gereformeerde Gemeenten hebben in een brief aan de directie van de Nederlandse Spoorwegen (NS) protest aangetekend tegen de bijdrage van de NS aan de landelijke campagne ”Nederland Leest”.

Het kerkverband, met ruim 100.000 leden, maakt met name „ernstig bezwaar” tegen het organiseren -eerder deze week- van een speciale trein om drie lesbische stellen elkaar het jawoord te laten geven.

Tijdens de campagne ”Nederland Leest” staat het boek ”Twee vrouwen” van Harry Mulisch centraal. Hierin beschrijft Mulisch een lesbische relatie. Leden van openbare bibliotheken kunnen deze weken een gratis exemplaar krijgen.

De NS zijn hoofdsponsor van de campagne. Afgelopen dinsdag gaven drie lesbische stellen op het traject van Naarden/Bussum naar Utrecht elkaar het jawoord. „Wij vinden het leuk om op deze manier aandacht te vragen voor de leescampagne”, zo zei NS-woordvoerder Michiel Jonker maandag in deze krant.

In de brief, opgesteld door het deputaatschap bij de hoge overheid van de Gereformeerde Gemeenten, geeft het kerkverband aan de „Godonterende bijdrage” van de NS, „bedoeld als decor voor een lesbisch festijn”, zeer te betreuren. „U heeft daarmee de diepste religieuze gevoelens van onze kerkelijke achterban gekwetst.”

De Gereformeerde Gemeenten protesteren daarnaast tegen de „laatdunkende en discriminerende uitlatingen” van Jonker in deze krant. De woordvoerder van de NS gaf desgevraagd toe dat er mensen zijn die aanstoot nemen aan het festijn. „Maar”, zei hij, „je kunt niet rekening houden met elke splintergroepering. Wij als NS staan van harte achter deze actie, zonder dit nou als een zwaar omstreden thema aan te zetten. Homoseksualiteit is voor ons helemaal geaccepteerd. Het is eigenlijk geen inhoudelijk discussiepunt voor ons.”
Klik hier!

De Gereformeerde Gemeenten achten Jonkers kwalificatie „van (onder andere) ons kerkgenootschap als ”splintergroepering” feitelijk onjuist, buitengewoon misplaatst, en getuigen van weinig respect. Wij betreuren deze diskwalificatie zeer en verzoeken u dringend deze te corrigeren. Overigens achten wij zijn uitlatingen, gelet op het frequente gebruik van uw dienstverlening door onze achterban, zeer klantonvriendelijk.”

Zie: http://www.refdag.nl/artikel/1369373/Ge ... ij+NS.html (niet op zondag).

Een 10+ voor NS. We kunnen niet met iedereen rekening gaan houden. Bovendien: waarom zijn deze fundamentalisten nu op hun teentjes getrapt, terwijl zij wel denken het recht te hebben om holebis structureel te discrimineren? Kennelijk moeten we met twee maten gaan meten?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Fundamentalistische Christenen nemen aanstoot aan NS-actie

Bericht door Karl »

En anders nemen organisaties die HoLeBi vertegenwoordigen - terecht - wel aanstoot aan de weigering. Ik vind een zin als "bedoeld als decor voor een lesbisch festijn" veel kwetsender dan het promoten van een boek wat al drie decenia (?) geleden geschreven is en wat je niet hoeft te lezen.

Ik vind het ook belachelijk dat de bibiotheken in Barneveld niet meedoen met het verspreiden van dit boek, het individu kan zo'n boek zelf toch prima weigeren als die persoon daar geen behoefte aan heeft.

Volgende keer weer zo'n boek promoten. :pos:
Het is een spectrum.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Fundamentalistische Christenen nemen aanstoot aan NS-actie

Bericht door Karl »

Brief:
Aan de president-directeur van de

Nederlandse Spoorwegen

De heer J.W. Huisinga



Onderwerp: protestbrief

Zwijndrecht, 27 oktober 2008.

Geachte heer Huisinga,

Het kerkgenootschap van de Gereformeerde Gemeenten (ruim 100.000 leden) maakt door middel van deze brief bij uw directie ernstig bezwaar tegen uw bijdrage aan de landelijke campagne ”Nederland Leest”.

Ons protest richt zich met name tegen het organiseren van een speciale trein om een drietal aanstaande zogeheten lesbische echtparen de gelegenheid te bieden elkaar tijdens een treinrit het ja-woord te geven.

Wij achten het zogeheten homohuwelijk in flagrante strijd met de heilzame geboden van de Heere God, zoals verwoord in de Tien Geboden.Het niet-naleven van Gods gebod kan niet dan tot grote schade voor overheid en samenleving, alsmede voor publieke en private organisaties plaatsvinden.

Anderzijds is aan het onderhouden van deze geboden Gods zegen verbonden.

Wij betreuren de Godonterende bijdrage van uw bedrijf, bedoeld als decor voor een lesbisch festijn, zeer. U heeft daarmee de diepste religieuze gevoelens van onze kerkelijke achterban gekwetst.

Voorts protesteren wij tegen de laatdunkende en discriminerende uitlatingen van de woordvoerder van uw bedrijf, de heer M. Jonker, zoals verwoord in het Reformatorisch Dagblad (editie maandag 20 oktober 2008).

Wij achten zijn kwalificatie van (onder andere) ons kerkgenootschap als ”splintergroepering” feitelijk onjuist, buitengewoon misplaatst, en getuigen van weinig respect.

Wij betreuren deze diskwalificatie zeer en verzoeken u dringend deze te corrigeren.
Klik hier!

Overigens achten wij zijn uitlatingen tevens, gelet op het frequente gebruik van uw dienstverlening door onze achterban, zeer klantonvriendelijk.

Wij zouden het op prijsstellen, als uw directie van zijn opvattingen afstand neemt.

Tevens zouden wij het op prijsstellen, als uw bedrijf zich in het vervolg onthoudt van uitspraken die behoren tot het domein van de publieke moraal en kwetsend zijn voor velen.

Gaarne vernemen wij uw reactie.

Inmiddels verblijven wij, met gevoelens van hoogachting,

Het deputaatschap voornoemd,

Drs. JN van de Poel

(secretaris)
Bron: http://www.refdag.nl/artikel/1369374/Protestbrief.html
Het is een spectrum.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Fundamentalistische Christenen nemen aanstoot aan NS-actie

Bericht door BR628 »

Komt ie weer:

Afbeelding
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Fundamentalistische Christenen nemen aanstoot aan NS-actie

Bericht door Justin »

Hahahaha.... zal ik maar hand in hand lopen met m'n vriend hier door Zwijndrecht :p.

De kogel ging al door kerk als ik m'n folderwijk op zondag ging afwerken :p.
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Fundamentalistische Christenen nemen aanstoot aan NS-actie

Bericht door Aking »

****

[Aangepast, Joel: als je het al met een d moet gaan schrijven, schrijf het dan maar helemaal niet]
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Fundamentalistische Christenen nemen aanstoot aan NS-actie

Bericht door Vinny »

[off topic]
Dat de site van het Ref. dagblad niet op zondag raadpleegbaar is, is uiterst hypocriet. De krant van maandag kan alleen op zondag worden voorbereid, zodat er wordt gewerkt. Een website op zondag in de lucht houden kost geen arbeid, zolang je hem tussen 0.00 en 24.00 niet update

[on topic]
Ik zou me als NS niet druk maken. Straks komt er een groepering die gaat zeuren dat hoofddoekjes niet combineerbaar zijn met het conducteursuniform...

Overigens: ik kom zelf niet in de tien geboden tegen dat je geen homo- of lesbische relatie mag onderhouden. Maar misschien is mijn bijbelkennis na al die jaren een beetje weggezakt... :?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Fundamentalistische Christenen nemen aanstoot aan NS-actie

Bericht door deadlock »

Ik geloof dat ze het onder echtbreken laten vallen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Fundamentalistische Christenen nemen aanstoot aan NS-actie

Bericht door webguy »

Sorry, maar als we er zo over gaan praten kan je deze discussie wel laten vallen. Weet waar je het over hebt: de Bijbel, geloof en wat er in staat kan je niet samenvatten in een lijstje met geboden die ergens in het begin staan. Ga eerst maar eens de bijbel lezen, kom dan maar verder praten of het nou wel/niet in de bijbel staat.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Fundamentalistische Christenen nemen aanstoot aan NS-actie

Bericht door Vinny »

nou nou, de tien geboden worden ook wel de basis van het Christendom genoemd (net als de vijf zuilen van de Islam). Verder kun je in de Bijbel alles tegenkomen wat je wil of juist niet wil weten. Tip: Lees eens het Hooglied ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Fundamentalistische Christenen nemen aanstoot aan NS-actie

Bericht door Wubbo »

Heeft NS een nieuwe President-Directeur? Heb ik iets gemist? Huisinga is toch al een jaartje of 10 weg?

Verder over de Bijbel: het is afhankelijk van welke vertaling en welke uitleg je neemt, wat er precies in staat. Die discussie is dus eindeloos, en je kan alles ermee bewijzen.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Fundamentalistische Christenen nemen aanstoot aan NS-actie

Bericht door Geert »

WSM schreef:Een 10+ voor NS. We kunnen niet met iedereen rekening gaan houden. Bovendien: waarom zijn deze fundamentalisten nu op hun teentjes getrapt, terwijl zij wel denken het recht te hebben om holebis structureel te discrimineren? Kennelijk moeten we met twee maten gaan meten?
Precies :pos:. En wat zou er godsonterend zijn aan het trouwen van twee mensen die elkaar liefhebben? En waarom zou je een kleine groep fanatieke religieuzen geen splintergroepering mogen noemen? Om nog maar te zwijgen over het taalgebruik ("decor voor een lesbisch festijn") :?
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Fundamentalistische Christenen nemen aanstoot aan NS-actie

Bericht door M57 »

Geert schreef:En wat zou er godsonterend zijn aan het trouwen van twee mensen die elkaar liefhebben?
De klagers vallen er over dat (volgens hen) het trouwen van een echtpaar anders dan man en vrouw tegen het woord Gods is. Dat NS daar aan voorbijgaat, lijkt me terecht.
Geert schreef:En waarom zou je een kleine groep fanatieke religieuzen geen splintergroepering mogen noemen?
Omdat 'splintergroepering' een erg negatieve connotatie heeft die doet denken aan bijvoorbeeld terrorisme.

Ik ben het eens met NS en oneens met de klagers, maar dat betekent niet dat de opmerkingen van de klagers per definitie ongeldig zijn.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Fundamentalistische Christenen nemen aanstoot aan NS-actie

Bericht door Geert »

M57 schreef:
Geert schreef:En waarom zou je een kleine groep fanatieke religieuzen geen splintergroepering mogen noemen?
Omdat 'splintergroepering' een erg negatieve connotatie heeft die doet denken aan bijvoorbeeld terrorisme.
Om er maar eens een tu quoque-drogreden in te gooien: dat doen ze zelf ook met termen als "lesbisch festijn" (wat in deze context zeker een negatieve connotatie heeft).
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Fundamentalistische Christenen nemen aanstoot aan NS-actie

Bericht door deadlock »

webguy schreef:Sorry, maar als we er zo over gaan praten kan je deze discussie wel laten vallen. Weet waar je het over hebt: de Bijbel, geloof en wat er in staat kan je niet samenvatten in een lijstje met geboden die ergens in het begin staan. Ga eerst maar eens de bijbel lezen, kom dan maar verder praten of het nou wel/niet in de bijbel staat.
Natuurlijk niet. De 10 geboden worden gezien als de belangrijkste pijlers van het Gristendom. En dit soort uitspraken worden inderdaad door Fundamentalisten gedaan.

Ik neem bijvoorbeeld enorm veel aanstoot aan die posters die me iedere dag weer vertellen dat ik niet mag vloeken. Betutteling ten top. De idioten die zakken geld betalen om die posters er neer te mogen hangen vallen onder het kopje Fundi's, ga maar eens met ze in gesprek.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Fundamentalistische Christenen nemen aanstoot aan NS-actie

Bericht door webguy »

Hmm, je begrijpt de Bijbel en het christelijke geloof kennelijk niet: sowieso staan de 10 Geboden in het Oude Testament, er is nog meer geschiedenis. De 10 Geboden worden in de meeste Nederlandse kerkdiensten niet alleen gelezen, maar gevolgd door een stuk uit Mattheus (en er zijn ook kerken waar ze helemaal niet worden gelezen, niet dat ze dan niet gelden ofzo).

Verder lijkt het me dat als je aanstoot vindt aan die posters dat ze hun doel treffen :) Ik zal maar niet vertellen wie m'n buurman is. Zelf ben ik het met die posters eens: vloeken in taal dient sowieso 0,0 meer, het zijn vervangers en stopwoorden geworden. Waarom taalgebruiken die je weet dat het nogal kwetsend kan zijn, als het ook netter kan? Ook NL'se vloeken / met ziektes kunnen nogal pijnlijk kunnen zijn... Tegenwoordig hooren we het allemaal zo vaak, dat we verdoofd zijn tegen vloeken. Maar das dus hele andere discussie.

Maar we dwalen af, verdere discussie moet eigenlijk worden gesplitst ;)
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Fundamentalistische Christenen nemen aanstoot aan NS-actie

Bericht door deadlock »

Ik pas redelijk goed op met wat ik zeg, ik heb een streng gereformeerde collega tegenover me zitten en mijn buurman is dat ook. Ik wil ze niet kwetsen, maar ik word bij voorbaat al gestenigd omdat het zou kunnen. Die posters hebben geen enkele uitwerking want het wordt alleen maar meer. Mensen moeten ook een groter incasseringsvermogen hebben. Als ik 'wat een lul' zeg als iemand me een verhaal vertelt over een persoon die iets niet prettigs heeft gedaan dan gaat het er bij mij niet in dat dat stuitend kan worden opgevat. Evenals een 'kuttrap' waar ik vanaf 'flikkerde'.

Mensen zijn azijnzeikende rukkers geworden. Er is zó weinig interessants in hun leven dat ze daarom daar maar op gaan hakken. Verander écht eens wat in de maatschappij. Stop al die miljoenen in projecten waarbij probleemjeugd constructief hun problemen gaat oplossen (werkkampen ofzo) in plaats van al dat ge-emmer over etiquette.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

NS laconiek over protest kerk

Bericht door Daniel »

NS laconiek over protest kerk

UTRECHT - Het is niet de bedoeling van de Nederlandse Spoorwegen (NS) geweest kerkleden te kwetsen met de speciale trein waarin lesbische stellen elkaar onlangs het jawoord konden geven.

Dat schrijft de directeur Corporate Communication van de NS, J. Hellenberg, in antwoord op een door het deputaatschap hoge overheid van de Gereformeerde Gemeenten ingediend protest tegen het beschikbaar stellen van de trein.

Het initiatief van de NS maakte deel uit van de landelijke campagne ”Nederland Leest”, die gehouden wordt van 17 oktober tot en met vandaag. Tijdens deze campagne, waarvan de NS hoofdsponsor zijn, staat een boek van Harry Mulisch, ”Twee vrouwen”, centraal. Daarin beschrijft hij een lesbische relatie.

Het deputaatschap hoge overheid van de Gereformeerde Gemeenten liet de NS weten „de Godonterende bijdrage, bedoeld als decor voor een lesbisch festijn” zeer te betreuren.

In hun reactie zeggen de NS de positie van de kerk te respecteren, maar evenzeer de positie van „een groot deel van de samenleving.” „Het is niet onze bedoeling geweest leden van uw kerkgenootschap te kwetsen.”

Bron: Reformatorisch Dagblad
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten