2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelveen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door Suus »

De Regiotram was van de betaalbare oplossingen wel de beste ja, daarmee werden eigenlijk alle verbindingen die niet direct door de NZL overgenomen werden alsnog aangeboden en ging de lijn er in capaciteit toch aardig op vooruit.

Het huidige plan heeft bovendien ook tot gevolg dat het tramverkeer richting Nieuw-Sloten en Osdorp/De Aker ook niet verbeterd kan worden. Het schrappen van lijn 5 uit de Leidsestraat had de nodige ruimte voor uitbreiding kunnen geven, maar helaas.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door Klaasje »

Kritiekelaar schreef:.
Poging om de discussie tot nu toe samen te vatten.
Wat vind je er zelf eigenlijk van?
Kritiekelaar
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 25 jan 2013, 13:52
Locatie: Gelderland

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door Kritiekelaar »

In de samenvattings-poging ontbreekt inderdaad de Regiotram. Ik heb die foutief opgevat als een variant van de hier nogal afgevallen tram 5. Ik heb de samenvatting nu aangepast (Nog niet goed? Stuur PB). Omwille van de overzichtelijkheid blijft dit wel het enige stukje aanpassing; doe anders zelf een betere poging.

Wat ik zelf vind?
Kritiekelaar schreef:Ik vind -anno nu- de Beschrijving voorkeursvariant Amstelveenlijn wèl een redelijke keus. De discussie hier maakt me echter duidelijk dat 2 problemen gewoon blijven bestaan: de baanvakcapaciteits-vretende metro 51. En de grote drukte in tram 5, die zelf in de binnenstad ook weer capaciteit opeist. Daarom zou ik toewillen naar deze eindsituatie:
  • * 8-minuuts R-net-tram Amstelveen-zuid - Station Zuid
    * R-net-bus Amstelveen-zuid - Bijlmer Metro
    (En minder of geen 300-bussen meer op dit stuk)
    * 8-minuuts-Tram 12 Amstelveen-centrum - Rijksmuseum - Sloterdijk (Tram 5 vervalt)
    * De Amstelveenseweg-busdiensten via station Zuid -nonstop naar- Rijksmuseum-Marnixstraat.
Zo kan men dus bestuurlijk en projectmatig door op de ingeslagen weg.
De meeste Amstelveners houden straks hun gemaks-verbinding met het Noordhollandse treinennet;
Degenen die fel afwezen het stadstramnet te gaan beroeren omwille van Amstelveen & Zuidstation, moeten maar zeggen of er toch ruimte is voor to-the-point discussie daarover. Anders doe ik dit plaatje ook in onze prullenbak.
jesperhaverkamp
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 20:12

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door jesperhaverkamp »

Beste oplossing voor Amstelveen is natuurlijk een doorgetrokken Noord-Zuidlijn. Realiteit is dat hier geen geld én geen politieke wil voor is. Gegeven dat een metro er dus niet komt, was het plan voor de 'hoogwaardige tram' nog niet eens een heel slecht idee. Echter, omdat men in Amstelveen blijkbaar panisch is voor overstappen, is de stadsregio met het huidige gedrocht van een plan gekomen. Eerlijk gezegd denk ik dat de mensen die roepen dat de verbinding van Amstelveen met het CS in stand moet blijven, niet goed weten hoe belangrijk station Zuid is. Uitgezonderd de treinen naar Noord-Holland, zijn alle bestemming in Nederland vanuit Amstelveen het snelst te bereiken met bus 300 via Station Schiphol (richting Den Haag, Leiden, Rotterdam), met bus 300 via Station BIjlmer (richting Utrecht en verder) en via Station Zuid (Almere, Lelystad en Noord / Oost Nederland). Overigens kunnen de bestemmingen in Noord-Holland het best bereikt worden via station Sloterdijk.

We kunnen dus stellen dat de reizigers uit Amstelveen niet willen overstappen en behoefte hebben aan een verbinding met staiton Amstel, station Sloterdijk (als vervanging van het CS) en de binnenstad. Al jaren wordt gesproken over het vertammen van bus 15. DIe bus rijdt immers bijna de gehele route via de trambaan en heeft een vervoersvraag een tram waardig.

Waarom combineren we dit alles niet tot het volgende:
* Tram 5 (dal: 8 minuten, spits: 6 minuten) tussen Westwijk en Marnixstraat
* Tram 6 (dal: 16 minuten, spits: 12 minuten) tussen Binnehof, Zuid en Amstel
Tussen Zuid en Amstel rijden verdichtingsritten die aansluiten op tram 15.
* Tram 15(dal: 16 minuten, spits: 12 minuten) tussen Binnenhof, Zuid en Sloterdijk
Tussen Zuid en Sloterdijk rijden verdichtingsritten die aansluiten op tram 6

Tussen Westwijk en Oranjebaan wordt een 8 minutendienst gereden in het dal en een 6 minutendienst in de spits. Alle trams rijden het traject Westwijk - Zuid - Marnixstraat
Tussen Oranjebaan en Zuid wordt een 4 minutendienst gereden in het dal een een 3 minutendienst in de spits. De trams hebben de volgende bestemmingen:
*0 minuten: Marnixstraat
*4 minuten: Amstel
*8 minuten: Marnixstraat
*12 minuten: Sloterdijk

Door de verdichtingsritten tussen Zuid en Amstel en tussen Zuid en Sloterdijk blijft op deze trajecten een 8 minutendienst in het dal een een 6 minutendienst in de spits.

Benodigde investeringen:
*Ombouw Amstelveenlijn volgens huidige plannen
*Laatste stukje bus 15 vertrammen
*Keervoorziening Marnixstraat of aanleggen laatste stukje spoor Haarlemmer Houttuinen
*Tram Zuid - Amstel
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door Vinny »

Het beste lijkt mij dat er meer tramlijnen van en naar Amsterdam Zuid gaan rijden. M.i. moeten dat trams zijn die gedimensioneerd zijn voor het huidige netwerk. Het regio-tramplan vind ik nog altijd een redelijk alternatief - alleen met een RT die een ingekorte route van lijn 5 rijdt schiet echt geen reiziger op! Dan kan je beter lijn 5 houden zoals die nu is. Bovendien moet je - als je wilt rijden met materieel met fors hogere capaciteit per voertuig - het netwerk aanpassen. Zeker in de binnenstad kost dat op zijn minst veel geld, en waarschijnlijk ook veel ruimte voor overig verkeer, terwijl je geen meerwaarde biedt voor de reiziger en een toenemende flexibiliteit voor de vervoerder. Dan heb ik liever dat het geld gebruikt wordt door extra conventionele tramrails aan te leggen zodat je van veel meer gebieden in Amsterdam rechtstreeks naar Amsterdam Zuid kan reizen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door Suus »

Hoewel lijn 15 vertrammen al decennia op de verlanglijstjes staat is het sinds de komst van metrolijn 50 eigenlijk uitgesloten dat deze er komt. Hoewel de bus op grote delen van de route al op een trambaan rijdt wil men eigenlijk geen spoorverbindingen die parallel lopen op zo'n korte afstand, die zouden elkaar alleen maar beconcurreren. De tram Amstelveen - Sloterdijk die in het allereerste idee stond is dan ook nooit in een plan terecht gekomen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door Vinny »

De vertramming van lijn 15 heeft in 2004 nog op de agenda van de Stadsregio gestaan. Concurrentie met lijn 50 is niet echt een valide argument lijkt me. Het plan werd destijds afgeserveerd omdat infrastructuur zou moeten worden aangelegd en de betrouwbaarheid door twee beweegbare bruggen toch niet gegarandeerd kon worden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door hauptbahnhof »

Is de betrouwbaarheid van de andere Oost-Westlijnen zo slecht dan?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door Suus »

Vinny schreef:De vertramming van lijn 15 heeft in 2004 nog op de agenda van de Stadsregio gestaan. Concurrentie met lijn 50 is niet echt een valide argument lijkt me. Het plan werd destijds afgeserveerd omdat infrastructuur zou moeten worden aangelegd en de betrouwbaarheid door twee beweegbare bruggen toch niet gegarandeerd kon worden.
Wat betreft lijn 15 is werkelijk elk mogelijk argument al eens behandeld, er is zelfs lang geleden een keer een staking geweest bij de buschauffeurs van Garage West omdat ze hun favoriete lijn zagen verdwijnen aan het concurrerende trambedrijf :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door FLJ »

Stond niet ergens in een plan van Wiebes omtrent de geplande aanbesteding van het OV vanaf 2015 dat over het traject waar bus lijn 15 nu overheen rijdt een tram zou moeten komen te rijden? Dat zou wel aangeven dat de planmakers een vertramming van bus 15 overwegen.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door hauptbahnhof »

Ik heb die plannen van Wiebes nooit gezien. Alleen dat ie het had over een "slimmer" tramnet maar wat er precies slimmer aan is? Keine Ahnung.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door Vinny »

Bee schreef:
Vinny schreef:De vertramming van lijn 15 heeft in 2004 nog op de agenda van de Stadsregio gestaan. Concurrentie met lijn 50 is niet echt een valide argument lijkt me. Het plan werd destijds afgeserveerd omdat infrastructuur zou moeten worden aangelegd en de betrouwbaarheid door twee beweegbare bruggen toch niet gegarandeerd kon worden.
Wat betreft lijn 15 is werkelijk elk mogelijk argument al eens behandeld, er is zelfs lang geleden een keer een staking geweest bij de buschauffeurs van Garage West omdat ze hun favoriete lijn zagen verdwijnen aan het concurrerende trambedrijf :')
Dat bedoel ik nou met "langharig werkschuw tuig". :lol:

Maar goed, lijn 15 is natuurlijk wel bijzonder. Ik las in een officiëel document van het GVB dat ze die lijn "never nooit niet" zouden opdelen in een oostelijk en een westelijk gedeelte omdat de lijn een dakpanfunctie zou vervullen en dat een doorgaande verbinding voor veel reizigers noodzakelijk was. Twee jaar later werd de lijn doorgeknipt... :')

Illustratief voor een totaal gebrek aan toekomstvisie voor het Amsterdamse openbaar vervoer. :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 104 gasten