Veolia wil van vervoer af

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Veolia wil van vervoer af

Bericht door BR628 »

Limburg en Brabant sowieso, want daar moet de opdrachtgever de boel opnieuw aanbesteden omdat het huidige contract afloopt.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Veolia wil van vervoer af

Bericht door Anne »

Volgens de WIKI lopen de contracten van N-M Limburg en Z-Limburg tot dec 2016.
Haaglanden tot aug 2016.

Als eerste vervallen W-Brabant en Zeeuws Vlaanderen op 31-12-2014.
Op die datum vervallen ook de Zeeuwse contracten met Connexxion.

En dan is er nog de Fast Ferry Vlissingen Breskens.

Aanvulling:
Ik zie in dit document andere data staan voor o.a. Zeeland.
Laatst gewijzigd door Anne op ma 18 feb 2013, 22:11, 2 keer totaal gewijzigd.
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Veolia wil van vervoer af

Bericht door huibf »

Milco1995 schreef:Ik snap 'm eventjes niet :(
Betekent dit, dat er binnenkort een andere vervoerder wordt uitgekozen om in Limburg te rijden?
En geldt dit ook voor Veolia in Brabant, Zeeland en Haaglanden?

Kan iemand mij bijpraten over deze vragen, want ik snap er weinig van :(
Men heeft bij de provincie niet te kiezen. Alleen het stickertje op de bus zal wijzigen (als men daar de kosten voor wil maken) als Veolia is overgenomen door busbedrijf X.
In principe veranderd er dus niet zoveel. Busbedrijf X zal zich moeten houden aan concessie-eisen van de provincie
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Veolia wil van vervoer af

Bericht door huibf »

avl schreef:Volgens de WIKI lopen de contracten van N-M Limburg en Z-Limburg tot dec 2016.
Haaglanden tot aug 2016.

Als eerste vervallen W-Brabant en Zeeuws Vlaanderen op 31-12-2014.
Op die datum vervallen ook de Zeeuwse contracten met Connexxion.
haha. Met het PVE van Brabant zal het wel eens heeeeeeel lang duren voordat er een vervoerder komt.
Welk bedrijf durft zich te branden aan dit gedrocht.
Provincie bepaald alles, maar de vervoeder is wel opbrengstverantwoordelijk ?
Overigens Prov. Brabant doet het OV met 30 á 35 medewerkers. SRE met 3 á 5. Over overhead gesproken.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Veolia wil van vervoer af

Bericht door fogeltje »

huibf schreef: Provincie bepaald alles, maar de vervoeder is wel opbrengstverantwoordelijk ?
Ze hebben bij de provincie door dit laatste hen stiekem toch veel kost, vooral met al die goedkope kaartjes die ze op de bus gooien?
"Een touringcar is geen bus"
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Veolia wil van vervoer af

Bericht door Michael 1988 »

Nee er wordt geen andere vervoerder uitgekozen/opnieuw aanbesteed. De Nederlandse tak van Veolia Transport wordt juist verkocht en de vervoerder neemt de huidige concessies gewoon over. Net zoals zeg maar toen Arriva o.a. VEONN, FRAM, GVBG en Vancom overnam en toen Veolia BBA overkocht. Daar namen zowel Arriva als Veolia de bestaande concessies/gebieden over van de vorige vervoerders en dat zal nu ook gaan gebeuren. Sowieso worden dit jaar of volgend jaar Zeeland en Brabant naar mijn weten opnieuw aanbesteed, dus heeft het weinig nut om daar nu al te gaan aanbesteden. Binnen 3 of 4 jaar volgen Limburg en Haaglanden met hun aanbesteding en momenteel bestaat Veolia Transport Nederland gewoon nog. Er wordt echter gewoon nog gezocht naar een koper.

Overigens Veolia Transport Belgium is meer een samenwerkingsverband/holding tussen en met verschillende lokale vervoerders dan echt een apart vervoersbedrijf. Het koopt wel materieel in onder de naam Veolia Transport, maar het kan niet echt direct gezien worden als een apart bedrijf en dat geldt ook voor Keolis Vlaanderen, EBH, Flanders Coach Group, De Decker-Van Riet, Intrabus, Waaslandia en alle andere samenwerkingsverbanden/holdings tussen en met lokale vervoersbedrijven.
Zapatero23
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 29 mei 2009, 13:20
Locatie: Zwolle

Re: Veolia wil van vervoer af

Bericht door Zapatero23 »

Is het hierdoor mogelijk voor nieuwe bedrijven (nieuw in Nederland) om zich in te kopen op de Nederlandse markt?
In dat geval zie ik de verkoop niet meteen naar bijvoorbeeld Arriva gaan, maar zou een derde partij (vergelijkend met EBS-Bus) er met het contract vandoor kunnen gaan.

Vanuit die gedachte ben ik er niet geheel gerust op dat deze ontwikkelingen gunstig zijn voor de reiziger.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Veolia wil van vervoer af

Bericht door Michael 1988 »

Ja dat is mogelijk. Maar het kan ook bijvoorbeeld zo zijn dat Transdev Veolia NL overkoopt, omdat ze Connexxion al hebben en een fusie met Veolia hebben. Echter kan het ook zo zijn dat bijvoorbeeld een ander (buitenlands) bedrijf Veolia NL overkoopt. Bijvoorbeeld de Britse bedrijven FirstGroup, Stagecoach Group of Virgin of een Chinees bedrijf.
Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Veolia wil van vervoer af

Bericht door Statler Rail »

Michael 1988 schreef:Maar het kan ook bijvoorbeeld zo zijn dat Transdev Veolia NL overkoopt, omdat ze Connexxion al hebben en een fusie met Veolia hebben.
Veolia Transport Nederland is toch al 100% eigendom van Veolia-Transdev (Transdev als zodanig bestaat dus niet meer)? Je kan toch moeilijk iets kopen waarvan je al 100% eigenaar bent.

Veolia Transport NL is op dit moment niet erg aantrekkelijk voor een koper. Het bedrijf heeft namelijk allemaal concessies die voor eind 2016 aflopen. Je moet dus de komende jaren flink investeren ivm aanbestedingen en nieuw materieel, terwijl je geen zekerheden hebt voor ná 2016.

Ik zou verkoop aan Keolis en vervolgens fusie met Syntus nog het meest aantrekkelijk vinden.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Veolia wil van vervoer af

Bericht door Karl »

Het is geen geheim dat Veolia Transport NL (maar dus de hele Europese tak blijkbaar) te koop staat en nog steeds niet verkocht is. Voor Veolia legt dat een behoorlijke druk neer, want ze mòèten concessies winnen (anders zijn ze niets meer waard) en ze zijn behoorlijk in de vingers gesneden omdat de Nederlandse markt niet meer gaat groeien en een ander bedrijf Veolia dus niet nodig heeft om in de Nederlandse markt te stappen. Je kan bij wijze van beter naar Azië of Brazilië.

De Nederlandse markt groeit niet meer omdat elk gebied nu wel één of twee keer is aanbesteed en daarna de DRU's weer teruglopen, de marge is er uit en de beloofde aanbesteding van de (railsystemen van de) grote steden gaat helaas, voor de marktpartijen, niet door. Waarom zou je Veolia NL willen kopen? Ik denk dat een bedrijf heel Veolia Transport wil kopen en dan Nederland als een slechte partij mee moet nemen.

Ik vind het frappanter dat ze dan wel geld voor CXX hebben neergelegd, want van synergie of iets dergelijks komt het dan niet meer. Maar CXX gaat ook niet heel denderend. Straks rijdt overal Arriva rond.
Het is een spectrum.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Veolia wil van vervoer af

Bericht door deadlock »

Ik zou eigenlijk graag zien dat NS de sprong waagt en een bod doet. Daarmee zouden ze veel sterker staan mochten ze de HRN-concessie verliezen bijvoorbeeld.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Veolia wil van vervoer af

Bericht door Vinny »

Er gelden ook mededingingsregels. Ik denk dat de NS Veolia niet mag overnemen, en ik heb ook mijn twijfels of een fusie met Arriva niet leidt tot een te groot marktaandeel. Kan Veolia-NL niet gewoon op eigen voet verder?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Veolia wil van vervoer af

Bericht door Karl »

Dan moet NS Veolia NL afstoten; dat gebeurde bij DB en Arriva ook op de thuismarkt; aan investeringsfonds ofzo. Maar goed; het lijkt mij dat Veolia NL meer waard is met een buur.
Het is een spectrum.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Veolia wil van vervoer af

Bericht door Wubbo »

Ik verwacht inderdaad dat de mededingingsautoriteiten een koop door Arriva niet zien zitten, zeker ook niet voor het Duitse deel. Overname door NS waarbij in Nederland weer wat moet worden afgestoten zou kunnen, maar bijvoorbeeld ook een EBS zou zo een grote speler in de markt kunnen worden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Veolia wil van vervoer af

Bericht door Suus »

Zou er sowieso een bedrijf te vinden zijn die de troosteloze puinhoop van Veolia Nederland zou willen overnemen?

- Limburg waar het geld verdwijnt als sneeuw voor de zon.
- Brabant waar je nog maar iets meer dan anderhalf jaar te gaan hebt tot de aanbesteding
- Zeeland idem dito
- Haaglanden waar het vervoer (en dus ook de inkomsten) ook steeds verder uitgekleed wordt
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Veolia wil van vervoer af

Bericht door Michael 1988 »

Statler Rail schreef:
Michael 1988 schreef:Maar het kan ook bijvoorbeeld zo zijn dat Transdev Veolia NL overkoopt, omdat ze Connexxion al hebben en een fusie met Veolia hebben.
Veolia Transport Nederland is toch al 100% eigendom van Veolia-Transdev (Transdev als zodanig bestaat dus niet meer)? Je kan toch moeilijk iets kopen waarvan je al 100% eigenaar bent.
Transdev bestaat nog wel als bedrijf. Het is juist het moederbedrijf CDS (Caisse des Dépôts et Consignations) dat juist aandelen heeft in Veolia-Transdev, dus zowel in Veolia als in Transdev. Maar juist Veolia Embironment trekt de stekker uit de vervoerstak en niet CDS. Vandaar dat ik ook aangaf dat Transdev (en dan eigenlijk CDS) misschien Veolia NL volledig kan overkopen. Want nu zijn ze maar voor 50% eigenaar.
flipje
Berichten: 1253
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Veolia wil van vervoer af

Bericht door flipje »

Kan Veolia NL ook als delen verkocht worden? Zo ja dan lijkt het met intressant voor Qbuzz om regio Haaglanden over te nemen van Veolia.
Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Veolia wil van vervoer af

Bericht door Statler Rail »

Michael 1988 schreef:Transdev bestaat nog wel als bedrijf. Het is juist het moederbedrijf CDS (Caisse des Dépôts et Consignations) dat juist aandelen heeft in Veolia-Transdev, dus zowel in Veolia als in Transdev. Maar juist Veolia Embironment trekt de stekker uit de vervoerstak en niet CDS. Vandaar dat ik ook aangaf dat Transdev (en dan eigenlijk CDS) misschien Veolia NL volledig kan overkopen. Want nu zijn ze maar voor 50% eigenaar.
Ik heb het nog even nagezocht maar dit klopt toch echt niet. Het oude Transdev is op 3 maart 2011 gefuseerd met Veolia Transport. Het nieuwe bedrijf heet "Veolia-Transdev". Dat is dus géén joint-venture van Transdev en Veolia zoals je suggereert, maar een fusiebedrijf waarin het oude Veolia Transport én Transdev volledig in zijn opgegaan.

Le 3 mars 2011, le groupe [Transdev] a fusionné avec Veolia Transport, un de ses principaux concurrents, pour donner naissance à Veolia Transdev. BRON

Veolia-Transdev S.A. heeft twee aandeelhouders:
- Veolia Environnement S.A. (50%)
- Caisse des dépôts et consignations (50%)

Waar dit topic over gaat is dat Veollia Environnement S.A. haar 50% belang in Veolia-Transdev S.A. wil verkopen. Veolia Transport Nederland is een 100%-dochter van Veolia-Transdev S.A., maar bij Connexxion Openbaar Vervoer N.V. zit er nog een holding tussen waarin Veolia-Transdev 75% heeft en de Bank Nederlandse Gemeenten 25%.

Nu Veolia Environnement S.A. de hele transporttak (Veolia-Transdev S.A.) in de verkoop heeft gezet is het niet meer zeker dat Veolia Transport Nederland los verkocht zal worden; vooralsnog is het een dochterbedrijf van Veolia-Transdev. Of de toekomstige nieuwe eigenaar nog steeds van Veolia Transport Nederland af wil is maar de vraag... Maar het kan ook zijn dat Veolia-Transdev wordt gekocht door een consortium van bedrijven die vervolgens de verschillende dochterbedrijven onderling gaat verdelen; vergelijkbaar met hoe ABN Amro destijds werd gekocht en daarna verdeeld door RFS Holdings (RBS, Fortis, Santander).
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Veolia wil van vervoer af

Bericht door Michael 1988 »

Nou prima dan kan de CDC nog steeds de aandelen in de transporttak overkopen zoals ik al min of meer aangaf. Het is alleen Veolia Envirenment die de aandelen verkoopt en niet CDC als ik alles zo goed op maak, dus met andere woorden dat dus CDC 100% eigenaar wordt van Veolia Transdev.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Veolia wil van vervoer af

Bericht door Suus »

Als Veolia-Transdev voor 100% eigendom wordt van CDC wordt het in feite een Frans overheidsbedrijf. Dat is niet de bedoeling dus er is ook een bank bij betrokken die een een kwart van de aandelen van het bedrijf zal overnemen. Zie ook mijn bericht eerder in dit topic.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Veolia wil van vervoer af

Bericht door Michael 1988 »

“Verkoop Veolia kan tot meer concurrentie leiden”
Gepubliceerd op 26-02-2013 om 09:34


Het is een goede ontwikkeling dat Veolia Transport Nederland in de verkoop gaat. Dit kan tot meer concurrentie leiden, omdat Veolia en Connexxion nu nog onder dezelfde eigenaar vallen. Dat zegt oud-directeur Jan Zaaijer van Veolia Transport. Het Franse moederbedrijf Veolia Transdev maakte onlangs bekend haar Nederlandse tak in de verkoop te zetten. 


Lees verder
________________________________________________________-
Hier staan best interessante dingen in. Schijnbaar neemt Amsterdam 1/3 van het stads- en streekvervoer in beslag (ik hoop dat hij dan heel de regio Amsterdam bedoelt) en betreedt HTM binnenkort de busmarkt. Bedoelt hij niet HTMbuzz en RET?

Voor hoeveel zal Veolia eigenlijk te koop staan? Misschien dat ik maar eens een bod ga doen om het te kopen. Al kan ik het waarschijnlijk niet betalen
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Veolia wil van vervoer af

Bericht door Karl »

Over de omvang van concessies kon ik één, twee, drie niet zoveel vinden. Wel:
Wanneer er wordt gezocht naar een trend in de omvang van verleende concessies blijkt deze ondanks de Wet openbaarheid van bestuur uit 1991 moeilijk vast te stellen. Natuurlijk is de gebiedsgrootte redelijk eenvoudig vast te stellen, maar de precieze waarde van de verschillende offertes is moeilijker te achterhalen omdat nogal wat concessieverleners deze niet willen verstrekken. De enige bruikbare gegevens zijn uit een overzicht van Berenschot (2004) en uit persberichten van winnende vervoerders te halen.
Berenschot (2004), Evaluatie aanbesteding OV-concessies

Uit een congresbijdrage: http://www.cvs-congres.nl/cvspdfdocs/cvs05_50.pdf (2005, pp. 9). Echter zijn we sinds Berenschot nu bijna tien jaren vol veranderingen verder. Ik kan mij niet voorstellen (maar het zal best) dat er verder niets aanwezig is.
Het is een spectrum.
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Veolia wil van vervoer af

Bericht door mijack1985 »

Bahn will Busverkehr in Osteuropa ausbauen


Die Deutsche Bahn will ihren Busverkehr in Osteuropa ausbauen. Dazu liefen derzeit Übernahmeverhandlungen mit dem französischen Unternehmen Veolia Transdev Central Europe, das regionale Busnetze in sechs osteuropäischen Ländern betreibt, sagte ein Bahn-Sprecher am Mittwoch. Das Geschäft müsse aber noch vom Bahn-Aufsichtsrat und den zuständigen Kartellbehörden freigegeben werden. Weitere Details wollte der Sprecher nicht nennen. Veolia Transdev unterhält Busnetze in Kroatien, Polen, Serbien, Slowakei, Slowenien und Tschechien. Auch die Deutsche Bahn ist mit Bussen bereits in der Region vertreten: Mit der Bahn-Tochter DB Arriva unter anderem in Ungarn, Tschechien und der Slowakei.

Bron:Duits financieel blad

Deutsche Bahn wilt haar busdiensten in Europa uitbreiden en men is dus in onderhandeling met Veolia-Transdev om de Oost Europese busdiensten over te nemen. Veolia-Transdev rijdt bussen in o.a Kroatië, Polen, Servië, Slovenië, Slowakije en Tsjechië. Met Arriva zijn ze ook al flink vertegenwoordigd in Oost Europa.
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Veolia wil van vervoer af

Bericht door mijack1985 »

En bij deze, officiële persbericht van Deutsche Bahn.



Presseinformation
Deutsche Bahn AG in Verhandlungen zum Erwerb von Veolia Transdev Central Europe

(Berlin, 13. März 2013) Die Deutsche Bahn AG gibt bekannt, dass sie in Verhandlungen zur Übernahme des Osteuropageschäftes von Veolia Transdev (Veolia Transdev Central Europe) steht. Der Erwerb steht noch unter dem Vorbehalt der Zustimmung des Aufsichtsrats der Deutschen Bahn AG und der Freigabe durch die zuständigen Kartellbehörden. Ausführliche Informationen über einen Erwerb werden nach einem möglichen Abschluss der Verhandlungen veröffentlicht.

Veolia Transdev Central Europe betreibt regionale Busverkehre in sechs osteuropäischen Ländern (Kroatien, Polen, Serbien, Slowakei, Slowenien und Tschechien). DB Arriva, die Tochter der Deutschen Bahn für den Regionalverkehr im Ausland, betreibt Bus- und Schienenverkehre in zwölf europäischen Ländern. Dazu zählen die osteuropäischen Märkte Polen, Slowakei, Tschechien und Ungarn.

Herausgeber: DB Mobility Logistics AG
Potsdamer Platz 2, 10785 Berlin, Deutschland
Verantwortlich für den Inhalt:
Leiter Kommunikation Oliver Schumacher

Bron: DB-AG
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15341
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Veolia wil van vervoer af

Bericht door ODRAIL »

Kunnen de twee bovenstaande berichten ook vertaald worden?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten