OVer je OV-Chipkaart #7

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #7

Bericht door Michael »

Oh. Daar heb ik weinig tot geen last van. Ik reis voornamelijk met Ov-Chip bij de NS.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je OV-Chipkaart #7

Bericht door fogeltje »

Bee schreef:Papieren kortingskaartjes gaan eruit. Definitief.
Dus dan mag je als klant toch lekker weer meer gaan betalen als je gaat overstappen op regionale vervoerders. Een reis via de Maaslijn is op de meeste afstanden op saldo echt duurder dan met een kaartje, ook zonder dubbel opstaptarief. Dus nu kunnen die maatschappijen toch meer geld gaan binnenrijgen en toch zeggen "ja maar kijken, we doen zo eerlijk mogelijk tegenover de klant". Om te kotsen weer.

Even een andere vragen. Ik wil mijn fiets (geen vouwfiets) binnenkort wellicht in de trein meenemen. Is er nog een dagkaart fiets te koop? Op de NS site staat dat de Dagkaart Fiets zonder datum niet meer te koop is, maar is die wel met datum te koop (weet niet of dat ooit überhaupt was, vandaar de vraag)? Zo nee, moet ik dan een dagkaart fiets voor mijn OVC kopen en erop zetten?
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #7

Bericht door Suus »

Je kan gewoon een papieren dagkaart fiets kopen. Tot november kon je die ook zonder datum kopen en dan stempelen, maar zoals bekend zijn alle ongedateerde kaartjes eruit.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #7

Bericht door Michael »

Maar als de papieren kaartjes met korting eruit gaan is er dus ook geen samenreiskorting meer mogelijk. Heb ik dit goed?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #7

Bericht door Suus »

Dat heb je niet goed. Als je met iemand wil meereizen kan je bij de kaartautomaat samenreiskorting activeren. Je krijgt dan voor de daaropvolgende treinreis 40% korting en hebt dan ook maar 10 euro nodig voor het inchecken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #7

Bericht door Michael »

Okee. Dank voor de info.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #7

Bericht door reisthijs »

Bee schreef:Papieren kortingskaartjes gaan eruit. Definitief.
Nee, nog niet. Ze blijven voorlopig nog beschikbaar voor reizigers met een trajectabonnement.

"Deze reizigersgroep migreert later in 2013" zo heeft NS besloten.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je OV-Chipkaart #7

Bericht door VIRM »

Bee schreef:Papieren kortingskaartjes gaan eruit. Definitief.
Is daar al een datum voor bekend?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #7

Bericht door Mikos »

Ja, 20 maart 2013. Met uitzondering van de Jaartrajecthouders buiten hun eigen traject, zoals reisthijs al schreef. :)
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #7

Bericht door deadlock »

Als ik Rian van de Borgt mag geloven is dat trouwens tegen de wet omdat het gaat om een prijsverandering en er is geen adviesaanvraag bij het LOCOV gedaan.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: OVer je OV-Chipkaart #7

Bericht door Freek »

Er is wel advies gevraagde gegeven over het afschaffen van het papierenkortingskaartje. Samenreiskorting gaat ook op de ccv apparaten beschikbaar komen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je OV-Chipkaart #7

Bericht door fogeltje »

Bee schreef:Je kan gewoon een papieren dagkaart fiets kopen. Tot november kon je die ook zonder datum kopen en dan stempelen, maar zoals bekend zijn alle ongedateerde kaartjes eruit.
Thanks, dan weet ik voldoende.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je OV-Chipkaart #7

Bericht door fogeltje »

Vreemd, Arriva lijkt borg afgeschreven te hebben terwijl ik met Breng Vrij op lijn 99 reis. Ik merkte bij het uitstappen dat het scherm zijn zei "0,00" en dat er een automatische laadtransactie gedaan is. Dat heb ik nog niet eerder meegemaakt bij een Breng Vrij rit, niet bij Breng en niet bij Arriva. Sterker nog, vanochtend bij Breng had ik ook al 8,20 op mijn chipkaart en bij alle Breng ritten is niets bijgeschreven. Zover ik bij het inchecken bij Arriva kon zien, stond er de standaard tekst die er staat als ik incheck met Breng Vrij. Maar bij uitchecken zag ik dus iets raars.

Het mooiste is, de 121 schreef geen instaptarief af, ik betaalde 52 cent minder voor de rit (instaptarief met 40% korting) dan normaal. Dus het lijkt alsof Arriva wel borg of op zijn minst instaptarief berekent heeft, maar dan wel instaptarief van 0,00 euro, want er is geen geld afgegaan. Ik ben benieuwd wat de uitdraai morgen zegt.

Nog wat vreemds, het saldo wat OV-chipkaart.nl gisteren aangaf, klopt niet met wat er daadwerkelijk op de kaart staat. Een rit van Hermes staat niet verwerkt. Dat heb ik wel eens vaker gehad, maar het saldo klopte altijd.

Op zaterdagochtend had ik 14,19 op mijn chipkaart staan. Ik maakte een ritje van 2,25 naar Uden en had nog 11,94, dat heb ik ook op een uitdraai staan. Daarna heb ik een rit naar Nijmegen CS gemaakt en vanaf een rit naar de Nassausingel (ja kansloos, maar lijn 2 stond er en ik heb toch een abonnement :') ). Op de Nassausingel heb ik om 14:43 uitgecheckt, toen stond er nog steeds 11,94 op de kaart. De Hermes rit staat dus niet op OV-chipkaart.nl en mijn saldo is volgens die site: € 14,19 (16-02-2013 14:43). Hier had dus 11,94 moeten staan, ongeacht het feit dat de Hermes rit niet verwerkt is. Zoals gezegd, ik heb dit wel eens eerder gehad, maar het saldo klopte altijd wel.

Morgen eerst eens een uitdraai halen en dan kijken wat het geüpdate saldo op OV-chipkaart.nl zegt. Als daar nog steeds discrepanties zijn, dan moet ik eens contact opnemen, anders wordt straks mijn kaart nog geblokkeerd op verdacht van fraude ofzo :| En dan bij Arriva erop letten of die vaker gekke dingen doen.

Nu vind ik het natuurlijk erg wat er gebeurd is vandaag, dat heeft me 52 cent gescheeld. Maar netjes is het niet. Ik klaag als ik permanent te veel betaal, dan moet ik er op zijn minst iets van zeggen als ik permanent te weinig betaal.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #7

Bericht door Daantje »

Bee schreef:Papieren kortingskaartjes gaan eruit. Definitief.
Hoe gaan ze dat dan oplossen als je een jaartrajectabonnement hebt en buiten je traject wilt reizen?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #7

Bericht door Suus »

Je kan ze nog wel kopen, maar mogen alleen gebruikt worden voor jaartrajectkaarthouders. Totdat ook daarvoor een oplossing is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: OVer je OV-Chipkaart #7

Bericht door huibf »

Daantje schreef:
Bee schreef:Papieren kortingskaartjes gaan eruit. Definitief.
Hoe gaan ze dat dan oplossen als je een jaartrajectabonnement hebt en buiten je traject wilt reizen?
wat dacht je van uitstappen op het 'einde' van je geldigheidsgebied, uitchecken, inchecken, trein missen en wachten op de volgende trein ;-) (en andersom)
Maar nee, zonder gekheid.... ze zullen dat toch wel 'slimmer' doen ?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #7

Bericht door reisthijs »

Mikos schreef:Ja, 20 maart 2013.
Waarom staat dergelijke belangrijke informatie eignelijk niet gewoon op ns.nl?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: OVer je OV-Chipkaart #7

Bericht door Freek »

Omdat de Tweede Kamer er op 28 februari er nog over vergaderd. Het staat de NS vrij om het papierkortingskaartje af te schaffen mits aan de eisen die daarvoor zijn gesteld in de Amvb is voldaan. Enige eis is eigenlijk dat het dubbelopstaptarief is opgelost. Deze is eigenlijk opgelost (op het Noorden en studenten na) het is nu aan de staatssecretaris om te oordelen of daarmee voldaan is aan de amvb en of er dan mag worden afgeschaft. Daarvoor heeft ze dan weer een rapport van Meijdam nodig. Dat volgt nog en vanaf dat moment is het officieel (ook omdat de technische problemen rondom studenten op de 20ste maart zijn opgelost), vanaf het moment dat het officieel start de communicatiecampagne. Immers, anders is er nog niets te melden. Dat er mensen zijn die interne bronnen gebruiken kan de NS natuurlijk niets aan doen.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #7

Bericht door reisthijs »

Er is nu allang iets te melden: NS is voornemens die kaartjes dan-en-dan af te schaffen, maar het is dus nog niet 100% zeker. Ze heb al vele male eerder data genoemd daarvoor die tot nog toe nooit gehaald werden.

Zou jij het een normale gang van zaken vinden als het pas half maart 100% zeker is en NS dan pas iets bekend maakt? Ik in elk geval niet.
In dat geval zou NS die afschaffing dus uit moeten stellen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je OV-Chipkaart #7

Bericht door Vinny »

Ik begrijp er niets van. Het probleem is bij mijn weten slechts kosmetisch opgelost door reizigers korting te geven twv. het instaptarief. Maar ik kan vrijdag wel testen of Sneek-Schiphol goedkoper is met een papieren kaartje. Dan maak ik deze reis buiten de geldigheid van mijn weekend-vrij abonnement.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: OVer je OV-Chipkaart #7

Bericht door Ronald »

Vandaag lag er een brief van NS op de deurmat over de afschaffing van papieren kaartjes met korting. Lijkt me al aardig definitief dus.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: OVer je OV-Chipkaart #7

Bericht door Freek »

@reisthijs ik zeg niet dat ik de gang van zaken correct vind.Deel helemaal dat het al lang duidelijk gecommuniceerd had moeten worden.

@ronald t is meer een formaliteit. Niemand die twijfelt

@vinny je betaald letterlijk geen dubbelopstaptarief. tarief zal niet gelijk zijn aan het papieren kaartje doordat de regiovervoerders een kmtarief hanteren en doordat je een deel van je degressie verliest
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je OV-Chipkaart #7

Bericht door fogeltje »

Ronald schreef:Vandaag lag er een brief van NS op de deurmat over de afschaffing van papieren kaartjes met korting. Lijkt me al aardig definitief dus.
2 van de 4 mensen in huis kregen bij ons de brief ook. Wat een beetje vreemd is dat ik daar niet bijhoorde, want normaal krijg juist minimaal ik die post, mijn moeder vaak niet, mijn vader wel. Idem met Spoor. Nu hebben mijn vader en zusje die brief gehad. Ik voel me buitengesloten!
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #7

Bericht door reisthijs »

Vinny schreef:Ik begrijp er niets van. Het probleem is bij mijn weten slechts kosmetisch opgelost door reizigers korting te geven twv. het instaptarief.
Iedereen heeft zo driftig gezocht naar een oplossing voor het zogenaamde "dubbel opstaptarief", en daar blijkbaar zowaar de oplossing voor gevonden die we jaren geleden al konden zien aankomen, dat men uit het oog verloren is welk probleem er nou echt opgelost moest worden.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #7

Bericht door Mikos »

reisthijs schreef:
Mikos schreef:Ja, 20 maart 2013.
Waarom staat dergelijke belangrijke informatie eignelijk niet gewoon op ns.nl?
Omdat dergelijke belangrijke informatie per brief wordt verstuurd aan diegenen die het aangaat: Men begint met de houders van het 'oude' Voordeelurenabonnement. Die krijgen -vanaf vandaag- die brief. Binnenkort begint er een landelijke campagne waarin wordt duidelijk gemaakt aan iedereen die het maar horen wil dat per 20 maart het papieren kortingskaartje verdwijnt. Daaronder zijn de studenten en de reizigers die gebruik maken van de samenreiskorting. Ook de Jaartrajecthouders krijgen een persoonlijke brief. :) Zodra die campagne begint, zal het ook op de website verschijnen.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten