OVer je OV-Chipkaart #7

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je OV-Chipkaart #7

Bericht door fogeltje »

Vreemd. De uitdraai aan het Breng-loket laat zien dat gisteren bij Arriva Daluren Noord-Brabant is aangesproken op lijn 99. Er is daarom 4 euro borg afgeschreven bij het instappen en daarom werd de rit met Hermes ook als overstap aangemerkt. De rit bij Arriva is wel afgerekend als Breng Vrij zijnde, want de borg is volledig teruggestort, niet eens het instaptarief van 52 cent is ingehouden. ov-chipkaart.nl is helaas nog niet bijgewerkt, ik wil graag de in-check en uit-checkhaltes zien. Maar dat mag niet uitmaken. Als je met Daluren Noord-Brabant incheckt en meteen weer uitcheckt, dan betaal je toch het instaptarief. Dat heb ik wel eens meegemaakt toen ik een verkeerde bus zat (chauffeur dacht dat hij meteen als lijn 99 moest aanrijden, toen de "echte" 99 langs ons kwam staan had hij door dat hij een half uur te vroeg was en moesten wij dus overstappen).
"Een touringcar is geen bus"
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: OVer je OV-Chipkaart #7

Bericht door Ruben »

Is het niet mogelijk een NS-voordeelurenabonnement (of welk NS-abonnement dan ook) over te zetten naar een andere persoonlijke OV-Chipkaart? Volgens het loket op Amsterdam Zuid niet.
Heb een nieuwere GVB-kaart met daarop een abonnement van mijn werkgever, de enige oplossing is die naar de oudere NS-kaart te gooien dus? Kan dat wel?
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #7

Bericht door hauptbahnhof »

Technisch kan het wel. Alleen NS wilt dat niet.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: OVer je OV-Chipkaart #7

Bericht door Ruben »

Treurig weer. Je kan wel nieuwe NS-abo's op je eigen persoonlijke kaart zetten, dus alleen direct bij aanvraag mogelijk; men zou het eigenlijk ook bij een loket mogelijk moeten maken over te zetten. Er is immers geen sprake meer van dat de geldigheidsduur van het abonnement op de chipkaart is gedrukt.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je OV-Chipkaart #7

Bericht door fogeltje »

Ruben schreef:Is het niet mogelijk een NS-voordeelurenabonnement (of welk NS-abonnement dan ook) over te zetten naar een andere persoonlijke OV-Chipkaart? Volgens het loket op Amsterdam Zuid niet.
Heb een nieuwere GVB-kaart met daarop een abonnement van mijn werkgever, de enige oplossing is die naar de oudere NS-kaart te gooien dus? Kan dat wel?
Welkom in de wereld van twee chipkaarten gebruiken.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #7

Bericht door Suus »

Bij het GVB kan het wel, al weet ik niet of het een probleem voor je werkgever.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #7

Bericht door hauptbahnhof »

Er staat toch bij dat bij GVB alleen de GVB-producten kunnen worden overgezet...

Het is namelijk een heel "dom" systeem. Je kunt een product wat nog niet verlopen is verwijderen. Vervolgens moet je gewoon het product opnieuw opladen, gewoon als nieuw product. En niet dat het product even op een klembord wordt gezet (in de zin van knippen/plakken).

Alleen weet ik nog dan wij bij GVB veel meer konden dan de NS-medewerkers konden. Dus wellicht dat dat nog steeds zo is.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je OV-Chipkaart #7

Bericht door fogeltje »

Dat klopt inderdaad, aan het Breng-loket kan ik ook alleen dingen "overzetten" die daar überhaupt te koop zijn. Ik wilde een half jaar terug Daluren NB van kaart 2 naar kaart 1 overzetten. Dat kon ook alleen door het van kaart 2 te verwijderen en als nieuw product op kaart 1 te zetten en dat kon alleen omdat het loket dat product ook verkoopt. Anders had ik dat daar niet kunnen doen. Dus dat zal bij GVB niet anders zijn.

Maar dan zou het dus wel mogelijk moeten zijn om het werkgeverabonnement in kwestie op de NS-kaart te laten zetten bij GVB als dat abonnement ook een GVB abonnement is.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #7

Bericht door Suus »

RNZ en GVB-abonnementen zouden inderdaad geen probleem mogen zijn voor de balies van het GVB.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #7

Bericht door hauptbahnhof »

Geen idee hoe het met die abonnement gesteld is.

Bij GVB werd er duidelijk verschil gemaakt tussen een persoonlijk (PA) en zakelijk jaarabonnement (ZA). De hoofdzakelijke verschillen:
Bij een PA kan de klant zelf ter plekke zone/sterwaarde/ingangsdatum kiezen en en kreeg als hij deze nog niet had gratis een P-kaart. Had hij deze wel, dan kon het abonnement meteen worden opgeladen aan het loket. Dit kon ook gewoon een NS P-kaart zijn (bijv, van een VDU)
Bij een ZA kan de klant helemaal niks kiezen. Hij/zij neemt de brief mee die hij heeft gekregen en daar staat alles al op en die kunnen niet gewijzigd worden. Stel dat de ingangsdatum 01/01 is en de klant komt pas 01/03 (gebeurde soms), dan begint het abonnement alsnog 01/01. Deze klanten kregen ook een totaal nieuwe chipkaart en alleen daarop kon het ZA worden opgeladen.

Ik heb geen idee hoe het bij andere vervoersbedrijven gaat maar wellicht handig om dat even na te vragen.

Voor de rest worden voor maandabonnementen e.d. niet moeilijk gedaan mits het idd gewoon door GVB verkocht word.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je OV-Chipkaart #7

Bericht door fogeltje »

hauptbahnhof schreef:en kreeg als hij deze nog niet had gratis een P-kaart.
Dat vind ik wel een erg nette service eigenlijk! Doen/deden meerdere vervoerders, buiten de NS natuurlijk, dat? Ik heb nooit sterabonnementen of jaarabonnementen of iets in die richting aangeschaft, maar bij alle andere producten moest ik zelf voor een P-kaart zorgen.
"Een touringcar is geen bus"
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #7

Bericht door hauptbahnhof »

Dit was alleen bij jaarabonnementen he. En alleen ster. Geen idee of dat ook bij GVB- only zo is tegenwoordig.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je OV-Chipkaart #7

Bericht door fogeltje »

Dan vind ik het nog steeds netjes. Je vaste klanten mag je best wat tegemoetkomen.
"Een touringcar is geen bus"
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: OVer je OV-Chipkaart #7

Bericht door Justin »

ah tsov... ik had hetzelfde met die vdu. Lag dus niet aan mij!

Overigens nog iets leuks... ik kon niet uitchecken op Nieuw Verlaat in Rotterdam. Alle 8 Cico's buiten gebruik. Lekker dan. Ff maar formuliertje ingevuld bij RET alleen vreemd dat je geen eindstation of -halte en commentaarveld kan invullen. Wel ff txt bestandje met uitleg bijgevoegd uiteindelijk.
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #7

Bericht door hauptbahnhof »

Waarschijnlijk halen ze alleen het basistarief eraf en niet de daadwerkelijke ritprijs.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: OVer je OV-Chipkaart #7

Bericht door find_your_spot »

Wat dacht je van de SOS knop indrukken en vragen of ze de CiCo's vanaf de verkeersleiding kunnen resetten?

En ja, hiervoor mag je de SOS zuil gebruiken.
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart #7

Bericht door ODRAIL »

Justin schreef:Overigens nog iets leuks... ik kon niet uitchecken op Nieuw Verlaat in Rotterdam. Alle 8 Cico's buiten gebruik. Lekker dan. Ff maar formuliertje ingevuld bij RET alleen vreemd dat je geen eindstation of -halte en commentaarveld kan invullen. Wel ff txt bestandje met uitleg bijgevoegd uiteindelijk.
Die cico's zijn gewoon slecht die op Nieuw Verlaat staan. Evenals de cico's die op Hesseplaats en De Tochten staan. Deze zijn gewoon allemaal aan vervanging toe. De cico's die op Ambachtsland staan die zijn inmiddels vervangen, maar dat was een gevalletje vandalisme.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart #7

Bericht door ODRAIL »

De cico's op station Oosterflank zijn ook allemaal defect :shock: . Op beide perrons staan een mobiele verrijdbare cico.
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: OVer je OV-Chipkaart #7

Bericht door midnet »

Bij NS is het zo, dat als je een doorlopend ABO hebt, je een nieuwe chipkaart krijgt(opgedrongen) als je ABO ''verloopt=vervaldatum'' en er weer 1 nieuw jaar ingaat, EN je chipkaart is volgens hun administratie korter als 1 jaar geldig, dat je dan automatisch een nieuwe chipkaart krijgt- of verzoek nieuwe foto daarvoor te downloaden. waardoor je zelf maar moet zien om tegoedsaldo of eventuele andere produkten over te zetten-of ze te laten aflopen en dan pas op je nieuwe kaart te laden.
In principe werken ze dus steeds met elk jaar verlengen-ook al kan je nu per maand (na 1 jaar) opzeggen.
(hier in KUL/Malaysia kosten de MyRapid kaarten 10 MYR, 2 MYR voor de kaart en 8 MYR tegoed. Je moet minimum 3 MYR saldo hebben voor je opstapt, in de bus is nu vanwege zonesysteem helaas ook in+UITchecken!) 1 eur= 4,05 MYR=ringgit
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #7

Bericht door Daantje »

huibf schreef:
Daantje schreef:
Bee schreef:Papieren kortingskaartjes gaan eruit. Definitief.
Hoe gaan ze dat dan oplossen als je een jaartrajectabonnement hebt en buiten je traject wilt reizen?
wat dacht je van uitstappen op het 'einde' van je geldigheidsgebied, uitchecken, inchecken, trein missen en wachten op de volgende trein ;-) (en andersom)
Maar nee, zonder gekheid.... ze zullen dat toch wel 'slimmer' doen ?
Dat kan dan iig niet met dezelfde OV-chipkaart waar je trajectabonnement op staat want daarmee kan je niet op saldo reizen bij NS.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #7

Bericht door hauptbahnhof »

Hoezo kan dat niet? :X
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #7

Bericht door webguy »

Er zijn ook nieuwe trajectabonnementen in de maak waar dat wel kan - ik heb zelfs van plannen gehoord met integratie van reizen op saldo waarbij de goedkoopste "route" wordt berekend. In eerste instantie geloof ik wel voor zakelijke klanten, en geen idee van wanneer/hoe/etc.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #7

Bericht door hauptbahnhof »

Maar als ik gewoon ROS activeer op een trajectkaart, dan moet ik er gewoon mee kunnen reizen toch? Alleen zal deze geen rekening houden met de trajecten die op de kaart geladen zijn?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #7

Bericht door Daniel »

@webguy: Ik heb inderdaad al ergens TrajectVrij voor zakelijke klanten langs zien komen ja, later dit jaar zouden ook de particuliere trajectkaarthouders om moeten gaan.

@hauptbahnhof: Niet alleen daarmee niet, je krijgt ook je 40% korting niet :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #7

Bericht door hauptbahnhof »

Nee precies. Maar technisch gezien kan er wel gewoon mee gereisd worden.
Desnoods kun je samenreiskorting erop laden of iets dergelijks.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten