Vroeger, nu en straks
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Vroeger, nu en straks
Industriële productie van waterstof gebeurd trouwens niet door elektrolyse van water, maar middels steam methane reforming waarbij uit een reactie tussen stoom en aardgas waterstof en koolstofmonoxide ontstaat. Ter energiebesparing staan dergelijke waterstoffabrieken vaak vlakbij een raffinaderij waarbij de restwarmte van de raffinaderij weer gebruikt wordt om stoom te maken, waarbij de raffinaderij ook weer de vrijkomende gassen kan gebruiken voor zijn proces.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Vroeger, nu en straks
Dat zal enthalpie / entropie-gewijs wel gunstiger zijn dan elektrolyse ja.
-
- Berichten: 1675
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Vroeger, nu en straks
Maar is een aardgastank in de auto dan niet handiger? Dan hoef je helemaal niet met stoom aan de slag.
Re: Vroeger, nu en straks
Het probleem zit hem erin dat de fossiele brandstoffen eindig zijn, daarom dat er wordt nagedacht over energievormen waarvoor geen verbranding van dergelijke brandstoffen nodig is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 1675
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Vroeger, nu en straks
Maar waterstof gemaakt van aardgas is ook niet duurzaam.
Re: Vroeger, nu en straks
Dat klopt. Maar het idee erachter is dat er een techniek komt waarmee waterstof gemaakt kan worden zonder fossiele brandstoffen te gebruiken. Op dit moment is die techniek echter ontzettend duur en dus niet rendabel en dat zal nog wel een tijdje zo duren vrees ik. Daarom altijd mijn verbazing dat mensen nu al massaal hun geld inzetten op voertuigen die voortbewegen op waterstof, voorlopig kan je je beter richten op hybride en elektrische oplossingen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Vroeger, nu en straks
Al eens gecheckt hoe ver een elektrisch en hoever een waterstofvoertuig rijd?
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Re: Vroeger, nu en straks
Daar zal ongetwijfeld een verschil tussenzitten, alleen de consument denkt ook aan zijn portemonnee. Wat zijn de kosten voor een volle tank waterstof en wat is mijn actieradius en wat zijn de kosten voor een volledige oplaadbeurt van mijn accu en wat is dan mijn actieradius.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Vroeger, nu en straks
Actieradius van een gemiddelde elektrische auto is ongeveer 100-130 km, dat is voor de meeste forensenritjes meer dan voldoende. Een collega van mij heeft een elektrische auto en die heeft bijna nooit problemen met de actieradius, alleen als hij uit omgeving Den Haag helemaal richting Enschede rijdt: dan laadt hij in 20 minuten op halverwege de route. Maar ondertussen heeft-ie wel flink bespaard op branstofkosten :)
Re: Vroeger, nu en straks
En dan heb je ook nog auto's met range-extenders. Daarmee wordt de actieradius vergroot naar zo'n 500 km. En daarmee kun je heel Nederland doorkruisen.
Re: Vroeger, nu en straks
Een plug-in Hybride heeft voor de komende tijd inderdaad de beste papieren:
- Ritten van <100 km kunnen op de accu gereden worden, die thuis en op het werk kan worden opgeladen (80% van de autokms)
- Ritten van >100 km kunnen 100 km op de accu rijden en de rest op benzine.
Zo bespaar je >80% van je benzinebehoefte (hoe je die elektriciteit opwekt is een latere zorg omdat dat relatief eenvoudig te verduurzamen is) zonder te beknibbelen op de actieradius of een compleet nieuwe infrastructuur (netwerk van waterstofvoorziening) aan te leggen. Ook maakt dit de transitie naar 100% elektrisch (door betere accu's, snelladers etc) nog maar een kleine stap.
- Ritten van <100 km kunnen op de accu gereden worden, die thuis en op het werk kan worden opgeladen (80% van de autokms)
- Ritten van >100 km kunnen 100 km op de accu rijden en de rest op benzine.
Zo bespaar je >80% van je benzinebehoefte (hoe je die elektriciteit opwekt is een latere zorg omdat dat relatief eenvoudig te verduurzamen is) zonder te beknibbelen op de actieradius of een compleet nieuwe infrastructuur (netwerk van waterstofvoorziening) aan te leggen. Ook maakt dit de transitie naar 100% elektrisch (door betere accu's, snelladers etc) nog maar een kleine stap.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Vroeger, nu en straks
Maar je sleurt dus voor 20% van de ritten die zware benzinemotor mee...
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 86 gasten