NS laat bestolen vrouw op perron in kou staan

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

NS laat bestolen vrouw op perron in kou staan

Bericht door Ennes »

NS laat bestolen vrouw op perron in kou staan

Catharina Westerwaal (61) is woedend op de NS. Die liet haar, vindt ze, ruim een maand geleden in de kou staan nadat ze in de trein was bestolen. De Utrechtse heeft een klacht ingediend bij de spoorwegen

lees hier verder

19-2-13 - 07:47 bron: Algemeen Dagblad
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: NS laat bestolen vrouw op perron in kou staan

Bericht door Fles »

Waarvan akte.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: NS laat bestolen vrouw op perron in kou staan

Bericht door webguy »

Typisch een "niemand wil naar me luisteren, dus dan maar de lokale krant" verhaal.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: NS laat bestolen vrouw op perron in kou staan

Bericht door Ennes »

het lijkt inderdaad een soort van nationale sport te worden om naar de krant te stappen.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: NS laat bestolen vrouw op perron in kou staan

Bericht door Karl »

Volgens mij gebeurde dat altijd al, het verschil met vroeger en nu is dat ongeveer alle lokale suffertjes terug op internet te vinden zijn. Zeker met dergelijke verzamelsites als 'dichtbij.nl' ofzo.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: NS laat bestolen vrouw op perron in kou staan

Bericht door fogeltje »

Moet de NS dan voor politiecommando gaan spelen? Voor hetzelfde geld gaan ze er inderdaad achteraan en krijgen een mes in hun ribben. Maar ja, als mevrouw haar portemonnee terug heeft, dan boeit ze dat waarschijnlijk niet. En als de dader razendsnel 1250 euro van haar rekening heeft kunnen opnemen, dan heeft ze waarschijnlijk de pincode op haar pas geschreven of in een briefje in de portemonnee gehad. Neemt niet weg dat ik het sneu vind voor haar dat ze bestolen is. Maar op Bijlmer ArenA loopt volgens mij standaard personeel en politie rond, daar had ze meteen op af kunnen stappen.
"Een touringcar is geen bus"
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: NS laat bestolen vrouw op perron in kou staan

Bericht door Ennes »

fogeltje schreef:Moet de NS dan voor politiecommando gaan spelen? Voor hetzelfde geld gaan ze er inderdaad achteraan en krijgen een mes in hun ribben. Maar ja, als mevrouw haar portemonnee terug heeft, dan boeit ze dat waarschijnlijk niet. En als de dader razendsnel 1250 euro van haar rekening heeft kunnen opnemen, dan heeft ze waarschijnlijk de pincode op haar pas geschreven of in een briefje in de portemonnee gehad. Neemt niet weg dat ik het sneu vind voor haar dat ze bestolen is. Maar op Bijlmer ArenA loopt volgens mij standaard personeel en politie rond, daar had ze meteen op af kunnen stappen.
Los daarvan is een HC niet bevoegd voor een aanhouding van diefstal/beroving buiten heterdaad. Zelfs op heterdaad zou het gewoon een burgeraanhouding betekenen.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: NS laat bestolen vrouw op perron in kou staan

Bericht door VIRM »

Dat de HC niet bevoegd is snap ik. Maar kan deze dan niet de politie op Bijlmer/ArenA inseinen en de deuren gesloten houden totdat ze er zijn? Dat lijkt mij veel sneller dan als die vrouw zelf een agent moet gaan zoeken (want dan is de dader al gevlogen).
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS laat bestolen vrouw op perron in kou staan

Bericht door Suus »

Ik weet niet precies wat er in de trein allemaal is gebeurd en hoe lang dat is gebeurd voordat de trein zou arriveren op Bijlmer ArenA, maar de trein naar Schiphol zit natuurlijk vaak gevuld met mensen die een tijdkritische aansluiting hebben, bedrijfsstrategisch is het dus niet vreemd om toch op tijd naar Schiphol door te willen gaan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: NS laat bestolen vrouw op perron in kou staan

Bericht door fogeltje »

VIRM schreef:Dat de HC niet bevoegd is snap ik. Maar kan deze dan niet de politie op Bijlmer/ArenA inseinen en de deuren gesloten houden totdat ze er zijn? Dat lijkt mij veel sneller dan als die vrouw zelf een agent moet gaan zoeken (want dan is de dader al gevlogen).
Ik vermoed dat het daarvoor allemaal wat snel is gegaan. Als ze nog tien minuten tot aankomst bij het station hadden, dan was dat denk ik wel gebeurd, maar het is uit het verhaal niet op te maken hoe de tijdslijn precies is gelopen.

Maar het kan zeer zeker. Ik zat ooit in een trein van Den Bosch naar Eindhoven. In die trein was weliswaar een vierkoppige conducteursploeg aanwezig, maar ze leken wat gespannen. Ik stapte in Eindhoven uit en achter mij een man met fiets. Mij viel op dat die NS ploeg er meteen achteraan kwam en van voren kwamen nog eens twee NS-medewerkers en drie of vier politieagenten en ze kwamen recht op mij af. Dat was wel even eng, dus ik ben opzij gestapt. Toen bleek dat ze die man met fiets achter mij moesten hebben. Er bestond een gegrond vermoeden dat hij namelijk die fiets had gestolen en daarmee de trein was ingestapt. De conducteurs in de trein hadden politie ingelicht die in Eindhoven dus al paraat stond. Wat het nu uiteindelijk allemaal geworden is, weet ik niet, ik heb niet blijven staan kijken.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS laat bestolen vrouw op perron in kou staan

Bericht door Geert »

Als de conducteurs pas 10 seconden voordat de trein stilstond ingelicht zijn is het waarschijnlijk ook lastig te regelen om de deuren nog dicht te houden. Maar ja, we weten niet wat er in de trein is gebeurd en in welke volgorde. Het verhaal is redelijk eenzijdig dus het kan ook best dat sommige zaken wat meer overdreven zijn dan in werkelijkheid.

En inderdaad, als die criminelen zoveel geld konden pinnen dan was mevrouw haar pincode niet goed beschermd. Of ze is afgekeken bij een eerdere transactie of het briefje zat in haar portemonnee, maar dat had ook allemaal kunnen gebeuren als ze op straat beroofd was. Om nou NS aansprakelijk te stellen voor dit soort schade...
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: NS laat bestolen vrouw op perron in kou staan

Bericht door find_your_spot »

Aan de noodrem trekken lijkt mij in deze situatie rechtvaardig. Weet je zeker dat de dief in de trein blijft.
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: NS laat bestolen vrouw op perron in kou staan

Bericht door fogeltje »

Dief trekt aan de noodontgrendeling van de deur, hupt de trein uit en wandelt over het spoor weg.

Bovendien loop je bij elke noodremming kans op letsel bij passagiers, een gestolen portemonnee rechtvaardigt dat in mijn ogen niet.
"Een touringcar is geen bus"
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: NS laat bestolen vrouw op perron in kou staan

Bericht door Ennes »

fogeltje schreef:Dief trekt aan de noodontgrendeling van de deur, hupt de trein uit en wandelt over het spoor weg.

Bovendien loop je bij elke noodremming kans op letsel bij passagiers, een gestolen portemonnee rechtvaardigt dat in mijn ogen niet.
of de boel escaleert gigantisch, een kat in het nauw maakt rare sprongen.

Daar het een eenzijdig verhaal is, en we niet precies weten wat er is voorgevallen, en dus ook de tijd tussen voorval en aankomst op station niet weten, is het heel erg lastig om een werkelijk beeld te vormen, en om daar dan ook een juiste handelswijze op te baseren.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: NS laat bestolen vrouw op perron in kou staan

Bericht door fogeltje »

Ennes schreef:
fogeltje schreef:Dief trekt aan de noodontgrendeling van de deur, hupt de trein uit en wandelt over het spoor weg.

Bovendien loop je bij elke noodremming kans op letsel bij passagiers, een gestolen portemonnee rechtvaardigt dat in mijn ogen niet.
of de boel escaleert gigantisch, een kat in het nauw maakt rare sprongen.

Daar het een eenzijdig verhaal is, en we niet precies weten wat er is voorgevallen, en dus ook de tijd tussen voorval en aankomst op station niet weten, is het heel erg lastig om een werkelijk beeld te vormen, en om daar dan ook een juiste handelswijze op te baseren.
En bovendien is het achteraf natuurlijk altijd makkelijk praten, ook als we wel alle feiten hebben.
"Een touringcar is geen bus"
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: NS laat bestolen vrouw op perron in kou staan

Bericht door Ennes »

fogeltje schreef: En bovendien is het achteraf natuurlijk altijd makkelijk praten, ook als we wel alle feiten hebben.
Maar zou je alle feiten kennen, dan zou je kunnen zeggen of er juist is gehandeld, of dat een andere handelswijze misschien beter was geweest.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: NS laat bestolen vrouw op perron in kou staan

Bericht door nvdw »

Hypothetisch artikel, zou de dief wel in de kraag zijn gevat en aangehouden tot de komst van de politie:
NS laat Turkije-reizigers in kou staan

Hein Havenartiest (52) is woedend op de NS. Die liet hem en zijn gezin, vindt hij, ruim een maand geleden in de kou staan nadat de trein een kwartier lang aan het perron bleef staan, waardoor zij hun vlucht naar hun weekje all-inclusive in het Turkse Antalya misten. De Utrechter heeft een klacht ingediend bij de spoorwegen.

De trein van Havenartiest kwam op maandag 7 januari in de trein op station Amsterdam Arena stil te staan. Volgens NS was een reizigster bestolen van haar portemonnee en hadden conducteurs de dader aangehouden. Zij moesten echter wachten op de politie, die de dader een kwartier later kwam arresteren.

'Ik zei nog tegen die conducteurs dat wij onze vlucht zouden missen,' vertelt een nog immer verontwaardigde Havenartiest in het AD. Maar dat maakte niet uit. De conducteurs antwoordden stoïcijns dat ze moesten wachten op de politie. 'Ga maar naar de taxistandplaats op het station, kreeg ik als advies.'

De vertraging lieten ze gewoon oplopen, aldus Havenartiest. 'En mij en mijn gezin lieten ze wachten in de trein. Men bleef wachten op de politie want de conducteurs mochten niet in gevaar komen.'

Vervelend
NS-woordvoerder Edwin van Scherrenburg erkent dat het allemaal heel vervelend is voor meneer Havenartiest, maar dat het zeker niet de bedoeling geweest was om de familie de vlucht te laten missen. 'Van de conducteur kan niet gevraagd worden dat hij een persoon aanhoudt en tegelijkertijd de trein kan laten rijden. En verder geldt dat meneer blijkbaar een trein eerder had moeten nemen om zijn vlucht op zeker te halen, maar dat verzuimde omdat hij dan langer op zijn nest kon blijven liggen.' Erg vervelend voor meneer, maar niet de schuld van NS, redeneert Van Scherrenburg.

Op een vergoeding voor de circa 350 euro schade die hij heeft geleden hoeft Havenartiest ook niet te rekenen. De NS wijst aansprakelijkheid af omdat de conducteurs gedaan hebben wat van ze verwacht mocht worden. 'Het spijt ons dat NS naar aanleiding van deze vervelende ervaring niet meer voor hem kan betekenen.'
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: NS laat bestolen vrouw op perron in kou staan

Bericht door Michael »

Ik zou een trein eerder nemen als ik naar Schiphol zou moeten om een vliegtuig te halen. Dat heeft deze meneer dus schijnbaar niet gedaan. Ik vind dat het zijn eigen fout is en dat de NS hier geen schuld aan heeft.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: NS laat bestolen vrouw op perron in kou staan

Bericht door fogeltje »

@nvdw: :')

Ik had bij de aankondiging overigens wel een stuk verwacht over die arme man die door deze oude dame de WC ingejaagd was en daarna belaagd werd door conducteurs maar dit stuk was ook goed _O-
"Een touringcar is geen bus"
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: NS laat bestolen vrouw op perron in kou staan

Bericht door Ennes »

nvdw schreef:Hypothetisch artikel, zou de dief wel in de kraag zijn gevat en aangehouden tot de komst van de politie:
NS laat Turkije-reizigers in kou staan

Hein Havenartiest (52) is woedend op de NS. Die liet hem en zijn gezin, vindt hij, ruim een maand geleden in de kou staan nadat de trein een kwartier lang aan het perron bleef staan, waardoor zij hun vlucht naar hun weekje all-inclusive in het Turkse Antalya misten. De Utrechter heeft een klacht ingediend bij de spoorwegen.

.....'
Nog sterker, In dit door jou gestelde geval zou die trein waarschijnlijk nog veel langer hebben stil gestaan, omdat de politie tegenwoordig in een dergelijk geval meestal eist dat de betrokken HC direct mee gaat naar het bureau om daar een PV van aanhouding op te maken. De betrokken trein had dan zeer waarschijnlijk moeten wachten tot er een reserve HC vanaf Asd op Asb zou aankomen om de trein verder te begeleiden.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS laat bestolen vrouw op perron in kou staan

Bericht door Geert »

Door een kwartier vertraging je vlucht missen? Dan klopt je planning sowieso niet helemaal :lol: :')
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: NS laat bestolen vrouw op perron in kou staan

Bericht door Karl »

Geert schreef:Door een kwartier vertraging je vlucht missen? Dan klopt je planning sowieso niet helemaal :lol: :')
Ik vloog een keer vanaf Eindhoven en had vanaf Rotterdam flinke speling ingebouwd. Toen was er iets rondom Dordrecht en rondom Geldermalsen; dus thuis nog maar even gewacht om iets later richting Brabant te vertrekken. Komen we aan in Tilburg; problemen tussen Tilburg en Eindhoven. Vervolgens in een propvolle bus naar Best (ging 1x/h ofzo) gesprongen die eigenlijk al weg wilde rijden en in Best een taxi naar het vliegveld genomen. In de bus kregen we ook te horen "moet je maar meer speling inbouwen", maar ja, je kan ook pech hebben.
Het is een spectrum.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: NS laat bestolen vrouw op perron in kou staan

Bericht door BR628 »

Thuis afwachten tot de stremming voorbij was is op zo'n moment natuurlijk niet heel slim...
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: NS laat bestolen vrouw op perron in kou staan

Bericht door Fles »

BR628 schreef:Thuis afwachten tot de stremming voorbij was is op zo'n moment natuurlijk niet heel slim...
Nee inderdaad. Gewoon in beweging blijven en kijken of je er met een omweg kunt komen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS laat bestolen vrouw op perron in kou staan

Bericht door Vinny »

Geert schreef:Door een kwartier vertraging je vlucht missen? Dan klopt je planning sowieso niet helemaal :lol: :')
Kan. Als ik in Friesland een aansluiting mis dan kom ik een uur later aan in de Randstad, wat voor aansluiting ik verder ook probeer..., kortom met vijf minuten treinvertraging op het Arriva-netwerk en een volgende trein naar Schiphol kàn het best kritiek worden - ook al heb je een uur speling.

Ik ga het vrijdag meemaken :) Maar goed, als het spannend wordt neem ik wel een taxi.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten