'Schaf papieren kortingskaart nog niet af'
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6237
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
'Schaf papieren kortingskaart nog niet af'
http://www.nu.nl/binnenland/3240767/sch ... et-af.html
Hier sta ik dan toch weer van te kijken. Ik dacht dat het vooral die regionalen wel goed uit komen, want volgens mij zouden zij er netto "winst" op gaan maken als straks iedereen gedwongen met die OVC moet gaan reizen. Ben benieuwd, maar ik denk niet dat de NS zich er iets van aantrekt. Het prestigeproject dubbel opstaptarief is immers "opgelost", het net zo erge hogere tarief op de langere afstand niet.
Hier sta ik dan toch weer van te kijken. Ik dacht dat het vooral die regionalen wel goed uit komen, want volgens mij zouden zij er netto "winst" op gaan maken als straks iedereen gedwongen met die OVC moet gaan reizen. Ben benieuwd, maar ik denk niet dat de NS zich er iets van aantrekt. Het prestigeproject dubbel opstaptarief is immers "opgelost", het net zo erge hogere tarief op de langere afstand niet.
"Een touringcar is geen bus"
Re: 'Schaf papieren kortingskaart nog niet af'
JuistAls je bijvoorbeeld voor je werk een chipkaart hebt, moet je een extra kaart aanschaffen als je in het weekend met korting naar familie of vrienden wilt'', aldus Tweede-Kamerlid Farshad Bashir.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6237
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: 'Schaf papieren kortingskaart nog niet af'
Ach, als je in twee provincies, waar Connexxion rijdt, korting wilt hebben op de bus, dan moet je ook twee kaarten hebben, maar daar hoor je weer niemand over zeiken in de politiek.Ennes schreef:JuistAls je bijvoorbeeld voor je werk een chipkaart hebt, moet je een extra kaart aanschaffen als je in het weekend met korting naar familie of vrienden wilt'', aldus Tweede-Kamerlid Farshad Bashir.
"Een touringcar is geen bus"
Re: 'Schaf papieren kortingskaart nog niet af'
Tja, korting is nu eenmaal nooit gratis. Een bedrijf dat ergens korting op geeft, wil, en zal dat aan de andere kant terugverdienen. Dat is niet iets wat specifiek bij het spoor zo gaat.fogeltje schreef: Ach, als je in twee provincies, waar Connexxion rijdt, korting wilt hebben op de bus, dan moet je ook twee kaarten hebben, maar daar hoor je weer niemand over zeiken in de politiek.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Re: 'Schaf papieren kortingskaart nog niet af'
Een aantal zaken is nog niet opgelost, waaronder het verlies van degressie bij overstap op andere vervoerder en het verlies van het recht op het onderbreken van de reis bij reizen met OV-chikaart.
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
-
- Berichten: 3926
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: 'Schaf papieren kortingskaart nog niet af'
Dat eerste werd bedoeld met dubbel opstaptarief, alleen was de oplossing wel erg letterlijk.
Dat tweede is gewoon opgelost. Alleen geen idee hoe lang de onderbreking mag duren.
Dat tweede is gewoon opgelost. Alleen geen idee hoe lang de onderbreking mag duren.
Re: 'Schaf papieren kortingskaart nog niet af'
86 cent van de totaalprijs halen is dus geen oplossing maar een workaround om het probleem niet op te (hoeven) lossen.hauptbahnhof schreef:Dat eerste werd bedoeld met dubbel opstaptarief, alleen was de oplossing wel erg letterlijk.
Hoe zit het dan met uitchecken bij het passeren van de laatste kaartlezer op het station? Begint dan niet bij het vervolg van de reis (en dus opnieuw inchecken) de teller niet gewoon weer op nul?hauptbahnhof schreef:Dat tweede is gewoon opgelost. Alleen geen idee hoe lang de onderbreking mag duren.
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: 'Schaf papieren kortingskaart nog niet af'
Oh ja? Volgens mij begint de teller weer op 0 als je bij wijze van spreken twee uur in een plaats onderweg verblijft. Vroeger kon dat zonder extra kosten, nu betaal je daar extra voor.hauptbahnhof schreef:Dat tweede is gewoon opgelost. Alleen geen idee hoe lang de onderbreking mag duren.
Re: 'Schaf papieren kortingskaart nog niet af'
En dat is niet heel vreemd. De regiovervoerders en regiopolitiek wilden af van de degressie. De Tweede Kamer wilde enkel de DOT (Dubbel opstaptarief) oplossen. Niemand, los van consumenten(organisaties) die degressie wilde oplossen. Die tariefknip zit gewoon in de wet. De oplossing voor de DOT geeft dus het volste recht om het papierenkaartje af te schaffen, los van het feit of je vind dat degressie ingebouwd moet worden.WSM schreef:86 cent van de totaalprijs halen is dus geen oplossing maar een workaround om het probleem niet op te (hoeven) lossenhauptbahnhof schreef:Dat eerste werd bedoeld met dubbel opstaptarief, alleen was de oplossing wel erg letterlijk.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: 'Schaf papieren kortingskaart nog niet af'
De Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (Arriva, Connexxion, Syntus, Veolia) gaf hierover het volgende persbericht met wat meer details uit:
Regionale spoorvervoerders roepen NS op papieren reductiekaartje nog niet af te schaffen
NS heeft besloten om per 20 maart aanstaande het papieren reductiekaartje af te schaffen. Dit zal betekenen dat reizigers die met korting reizen plots volledig over moeten stappen op de OV-chipkaart. De gevolgen voor de reizigers zijn echter onvoldoende duidelijk. Daarom vindt de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN) deze stap nog te vroeg. Pas als het goed geregeld is voor de reiziger kan een volgende stap in het volledig invoeren van de OV-chipkaart gezet worden. FMN heeft NS hier ook veelvuldig op attent gemaakt, maar NS negeert deze signalen. FMN roept daarom nu openlijk de hulp in van reizigers én Tweede Kamer om NS te bewegen voorlopig af te zien van afschaffing van het papieren reductiekaartje.
De afgelopen jaren zijn er al veel stappen gezet naar volledige invoering van de OV-chipkaart. Denk aan de acceptatie van de NS-abonnementen bij regionale spoorvervoerders en een oplossing voor het dubbel opstaptarief. De volgende stap, waar we afscheid nemen van het papieren reductiekaartje, komt volgens FMN nog te vroeg omdat de gevolgen voor reizigers onvoldoende in kaart zijn gebracht.
Met de overgang van het papieren (reductie)kaartje naar de OV-chipkaart wordt nu in regionale treingebieden, waaronder Limburg, meer en meer duidelijk dat het gemiddelde tarief misschien niet voldoende aansluit bij de verwachtingen: korte afstanden zijn goedkoper dan voorheen en lange afstanden zijn relatief duur geworden. Dit effect was voor de regionale spoorvervoerders nog niet direct zichtbaar, omdat vandaag de dag maar 25% van de reizigersinkomsten via de OV-chipkaart en maar liefst nog 75% via een papieren kaartje verloopt.
Niet-transparant systeem NS
Het afschaffen van het papieren (reductie)kaartje heeft dus een behoorlijke impact op een grote reizigersgroep. FMN vermoedt dat dit mede voortkomt uit het feit dat regionale vervoerders hun opbrengsten kregen vanuit een door NS beheerd (black box) opbrengstenverdeelsysteem dat MidT (Meten in de Trein) heet. FMN vecht al jaren tegen dit niet-transparante systeem in handen van NS. Als de werkelijk gereden reizigerskilometers hoger zijn dan NS de regionale spoorvervoerders toebedeelde in het verleden, is de omschakeling niet goed gegaan. Het lijkt er nu op dat er meer reizigers gebruik hebben gemaakt van de regionale lijnen dan NS de regionale vervoerders toebedeelde.
FMN verwacht dat wanneer de spoorsector vooruitloopt met het afschaffen van het papieren reductiekaartje op het afschaffen van het papieren voltarief kaartje dit tot verwarring bij reizigers zal leiden. Daarnaast pleit FMN voor een grondige analyse door de spoorsector en mogelijk ook een correctie van de OV-chipkaarttarieven. Het verontrust FMN dat NS niet op haar argumenten ingaat. Bovendien is de opstelling van NS uiterst merkwaardig, omdat het haaks staat op wat NS afgelopen zaterdag nog in het TV-programma Kassa pleitte: één spoortarief voor alle spoorvervoerders in Nederland. Als nu het papieren reductiekaartje wordt afgeschaft veroorzaakt NS niet uit te leggen prijsverschillen, zónder dat zij daarbij de impact op het totale spoor overziet.
Daarom roept FMN in het belang van de reizigers NS nogmaals op om het papieren reductiekaartje per 20 maart aanstaande nog niet af te schaffen.
Regionale spoorvervoerders roepen NS op papieren reductiekaartje nog niet af te schaffen
NS heeft besloten om per 20 maart aanstaande het papieren reductiekaartje af te schaffen. Dit zal betekenen dat reizigers die met korting reizen plots volledig over moeten stappen op de OV-chipkaart. De gevolgen voor de reizigers zijn echter onvoldoende duidelijk. Daarom vindt de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN) deze stap nog te vroeg. Pas als het goed geregeld is voor de reiziger kan een volgende stap in het volledig invoeren van de OV-chipkaart gezet worden. FMN heeft NS hier ook veelvuldig op attent gemaakt, maar NS negeert deze signalen. FMN roept daarom nu openlijk de hulp in van reizigers én Tweede Kamer om NS te bewegen voorlopig af te zien van afschaffing van het papieren reductiekaartje.
De afgelopen jaren zijn er al veel stappen gezet naar volledige invoering van de OV-chipkaart. Denk aan de acceptatie van de NS-abonnementen bij regionale spoorvervoerders en een oplossing voor het dubbel opstaptarief. De volgende stap, waar we afscheid nemen van het papieren reductiekaartje, komt volgens FMN nog te vroeg omdat de gevolgen voor reizigers onvoldoende in kaart zijn gebracht.
Met de overgang van het papieren (reductie)kaartje naar de OV-chipkaart wordt nu in regionale treingebieden, waaronder Limburg, meer en meer duidelijk dat het gemiddelde tarief misschien niet voldoende aansluit bij de verwachtingen: korte afstanden zijn goedkoper dan voorheen en lange afstanden zijn relatief duur geworden. Dit effect was voor de regionale spoorvervoerders nog niet direct zichtbaar, omdat vandaag de dag maar 25% van de reizigersinkomsten via de OV-chipkaart en maar liefst nog 75% via een papieren kaartje verloopt.
Niet-transparant systeem NS
Het afschaffen van het papieren (reductie)kaartje heeft dus een behoorlijke impact op een grote reizigersgroep. FMN vermoedt dat dit mede voortkomt uit het feit dat regionale vervoerders hun opbrengsten kregen vanuit een door NS beheerd (black box) opbrengstenverdeelsysteem dat MidT (Meten in de Trein) heet. FMN vecht al jaren tegen dit niet-transparante systeem in handen van NS. Als de werkelijk gereden reizigerskilometers hoger zijn dan NS de regionale spoorvervoerders toebedeelde in het verleden, is de omschakeling niet goed gegaan. Het lijkt er nu op dat er meer reizigers gebruik hebben gemaakt van de regionale lijnen dan NS de regionale vervoerders toebedeelde.
FMN verwacht dat wanneer de spoorsector vooruitloopt met het afschaffen van het papieren reductiekaartje op het afschaffen van het papieren voltarief kaartje dit tot verwarring bij reizigers zal leiden. Daarnaast pleit FMN voor een grondige analyse door de spoorsector en mogelijk ook een correctie van de OV-chipkaarttarieven. Het verontrust FMN dat NS niet op haar argumenten ingaat. Bovendien is de opstelling van NS uiterst merkwaardig, omdat het haaks staat op wat NS afgelopen zaterdag nog in het TV-programma Kassa pleitte: één spoortarief voor alle spoorvervoerders in Nederland. Als nu het papieren reductiekaartje wordt afgeschaft veroorzaakt NS niet uit te leggen prijsverschillen, zónder dat zij daarbij de impact op het totale spoor overziet.
Daarom roept FMN in het belang van de reizigers NS nogmaals op om het papieren reductiekaartje per 20 maart aanstaande nog niet af te schaffen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: 'Schaf papieren kortingskaart nog niet af'
Nou dat wordt nog minder met de trein reizen... Ik reis vaker van Maatricht Randwyck naar Venlo (retour met korting). Dit kost normaal met een papieren kaartje 13,80 met de chipkaart kost dit 4,90+5,14+5,14+4,90=20,08. Een stijging van 45% .
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
NS stelt afschaffen papieren kortingskaart uit
NS stelt afschaffen papieren kortingskaart uit
Geplaatst op: woensdag 20 februari 2013 20:16
Laatst bijgewerkt: woensdag 20 februari 2013 20:18
BREDA - De NS heeft na een oproep van regionale vervoerders besloten om de papieren kortingskaartjes voorlopig nog niet afschaffen. Dat liet het spoorbedrijf woensdagavond weten. De regionale spoorvoerders Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia riepen woensdag op om de papieren kaart te behouden. Volgens hen zijn de gevolgen voor de prijzen nog niet duidelijk.
"NS is blij verrast door het verzoek van de regionale spoorvervoerders om het papieren kortingskaartje nog niet af te schaffen", reageert de NS op de oproep. "De andere treinvervoerders verzoeken ons al jaren om de papieren kaartjes sneller af te schaffen, omdat zij via de invoering van de OV-chipkaart hun eigen veelal hogere regionale tarieven hebben doorgevoerd."
Lees verder | Dossier OV-Chipkaart | Meer nieuws over OV-Chipkaart
Geplaatst op: woensdag 20 februari 2013 20:16
Laatst bijgewerkt: woensdag 20 februari 2013 20:18
BREDA - De NS heeft na een oproep van regionale vervoerders besloten om de papieren kortingskaartjes voorlopig nog niet afschaffen. Dat liet het spoorbedrijf woensdagavond weten. De regionale spoorvoerders Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia riepen woensdag op om de papieren kaart te behouden. Volgens hen zijn de gevolgen voor de prijzen nog niet duidelijk.
"NS is blij verrast door het verzoek van de regionale spoorvervoerders om het papieren kortingskaartje nog niet af te schaffen", reageert de NS op de oproep. "De andere treinvervoerders verzoeken ons al jaren om de papieren kaartjes sneller af te schaffen, omdat zij via de invoering van de OV-chipkaart hun eigen veelal hogere regionale tarieven hebben doorgevoerd."
Lees verder | Dossier OV-Chipkaart | Meer nieuws over OV-Chipkaart
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: 'Schaf papieren kortingskaart nog niet af'
Laat me raden: na dit bericht volgt morgen een boos persbericht van FMN
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: 'Schaf papieren kortingskaart nog niet af'
Merkwaardig soort van Zwarte Pietenspel. Wat wellicht een oplossing is, is om een landelijk tariefsysteem te maken - gebaseerd op het NS tarief waarmee je op alle treinstations in Nederland kunt in- en uitchecken en speciale paaltjes- en poortjes waarmee de reiziger tegen regionaal tarief kan reizen. Dit leidt er toe dat de inkomsten van de vervoerders gaan afnemen, omdat reizigers dan natuurlijk de goedkooptste optie nemen - maar dan kun je integraal het kilometertarief wat ophogen zodat je netto evenveel inkomsten hebt.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: 'Schaf papieren kortingskaart nog niet af'
Ik wil graag van Statler Rail even horen dat versnippering goed werkt en de NS de duurste vervoerder is.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
-
- Berichten: 3926
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: 'Schaf papieren kortingskaart nog niet af'
Dat is precies wat ik zei... De oplossing was erg letterlijk "dubbel opstaptarief weghalen"WSM schreef:86 cent van de totaalprijs halen is dus geen oplossing maar een workaround om het probleem niet op te (hoeven) lossen.hauptbahnhof schreef:Dat eerste werd bedoeld met dubbel opstaptarief, alleen was de oplossing wel erg letterlijk.
Bij het (direct) opnieuw inchecken begint de teller niet op nul (als bij NS is). Tussen vervoerders onderling wel, daarom is het dubbel opstaptarief ook niet helemaal opgelost.WSM schreef:Hoe zit het dan met uitchecken bij het passeren van de laatste kaartlezer op het station? Begint dan niet bij het vervolg van de reis (en dus opnieuw inchecken) de teller niet gewoon weer op nul?hauptbahnhof schreef:Dat tweede is gewoon opgelost. Alleen geen idee hoe lang de onderbreking mag duren.
De vraag is alleen hoe lang de overstaptijd is van NS op NS. Ook 35 minuten?
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: 'Schaf papieren kortingskaart nog niet af'
De NS reageerde op twitter metDaniel schreef:Laat me raden: na dit bericht volgt morgen een boos persbericht van FMN
@Arriva_NL Fijn te vernemen dat jullie nu ook NS reizigers aantrekkelijke korting willen blijven geven, dit wilden we altijd al.
Re: 'Schaf papieren kortingskaart nog niet af'
Wat is dit weer voor geneuzel :')
Ik meen ergens gelezen te hebben dat die toko vandaag een persbericht de deur heeft uitgedaan dat juist pleit voor papieren kortingskaartjes. Zeer opmerkelijkDaniel schreef:Laat me raden: na dit bericht volgt morgen een boos persbericht van FMN
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: 'Schaf papieren kortingskaart nog niet af'
De FMN is niet blij met de tariefstructuur die de NS opdringt aan de concurrentie. Zo lees ik dat.
Ik denk dat ze bij de FMN namelijk niet blij worden van een doortellende degressie op het spoorwegnet van de regionale vervoerder. Na een lange reis op het NS netwerk zou een reis gratis zijn op het regionale spoorwegnetwerk, tenzij grote vriendelijke NS toch weer wat geld doorschuift richting FMN. Iets in mij zegt dat de NS dat niet doet c.q. niet van plan is te doen.
Ik denk dat ze bij de FMN namelijk niet blij worden van een doortellende degressie op het spoorwegnet van de regionale vervoerder. Na een lange reis op het NS netwerk zou een reis gratis zijn op het regionale spoorwegnetwerk, tenzij grote vriendelijke NS toch weer wat geld doorschuift richting FMN. Iets in mij zegt dat de NS dat niet doet c.q. niet van plan is te doen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: 'Schaf papieren kortingskaart nog niet af'
Waar staat de afkorting FMN voor?Daniel schreef:Laat me raden: na dit bericht volgt morgen een boos persbericht van FMN
-
- Berichten: 3926
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: 'Schaf papieren kortingskaart nog niet af'
Federale Mobiliteitsbedrijven Nederland
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: 'Schaf papieren kortingskaart nog niet af'
Andersom verdient NS weer een stuk minder bij een reis die bij een regionale vervoerder begint en eindigt met een NS-deel. Dat kan dan toch tegen elkaar weggestreept worden?Vinny schreef:Na een lange reis op het NS netwerk zou een reis gratis zijn op het regionale spoorwegnetwerk, tenzij grote vriendelijke NS toch weer wat geld doorschuift richting FMN. Iets in mij zegt dat de NS dat niet doet c.q. niet van plan is te doen.
Re: 'Schaf papieren kortingskaart nog niet af'
_O-hauptbahnhof schreef:Federale Mobiliteitsbedrijven Nederland
Niet Federale maar Federatie.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 3926
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: 'Schaf papieren kortingskaart nog niet af'
Sorry poes. My mistake. Ben met meer dingen tegelijk bezig.
Re: NS stelt afschaffen papieren kortingskaart uit
Zo zie je maar weer: klagen heeft zin :Y _O_Daniel schreef:NS stelt afschaffen papieren kortingskaart uit
(...)
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind
Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten