Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
hauptbahnhof
Berichten: 3922
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Bericht door hauptbahnhof »

Het wordt bij de eerste (oranjebaan) en laatste (zuid). Dus als je vanaf Amstelveen centrum of verder komt, wordt je al geadviseerd om bij Oranjebaan over te stappen.

Bij de tram gebeurt hetzelfde en wordt geen rekening gehouden met hoe lang je moet lopen.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Bericht door Ardan »

Nu het toch over de overstapmogelijkheden gaat: het is vast al eerder gevraagd, maar waarom wordt er in de metro op CS niet omgeroepen '... tram en bus, veerdiensten, streekvervoer en trein?'
Ik doe ook maar wat
hauptbahnhof
Berichten: 3922
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Bericht door hauptbahnhof »

Waarschijnlijk om dezelfde reden dat bij Westermarkt Anne Frankhuis niet wordt omgeroepen (om maar een voorbeeld te noemen). Waarschijnlijk gewoon niet over nagedacht. Plus dat de veren naar Noord niet helemaal tot het OV worden gerekend en ook niet onder GVB vallen.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Bericht door Geert »

Er staat toch een GVB-logo op?
hauptbahnhof
Berichten: 3922
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Bericht door hauptbahnhof »

kan je nu niet precies vertellen hoe he in mekaar zit. Moet ik opzoeken. Maar volgens mij zijn bijv de schippers niet in dienst van GVB maar direct bij de Gemeente.

Ga ik nog opzoeken.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Bericht door Geert »

Punt is meer dat ze iig van het GVB lijken te zijn door de logo's en alles. Van wie de boten en schippers zijn is voor een reiziger niet zo belangrijk, die ziet het idealiter als één systeem :)
hauptbahnhof
Berichten: 3922
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Bericht door hauptbahnhof »

Klopt, maar wellicht dat wat ik zei de reden kan zijn, plus het feit dat het gewoon gratis vervoer is, die zelfs tijdens jaarwisseling gewoon vaart.

Verder is het ook niet belangrijk... Die veren.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Bericht door Suus »

Ik denk dat de mensen uit Amsterdam-Noord het niet met je eens zullen zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof
Berichten: 3922
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Bericht door hauptbahnhof »

Laat ik juist daar niet wakker van liggen. Noord vind ik minder Amsterdam dan Zuidoost. Veelste dorps.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Bericht door Somoht »

De veren staan ook in de GVB dienstregeling.
VIRM
Berichten: 7597
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Bericht door VIRM »

Dat over die veerdiensten vroeg ik mij dus ook af precies op het moment dat ik naast Hauptbahnhof in zijn tram stond toen Centraal Station werd omgeroepen.

Overigens bizat dat Centraal Station niet wordt omgeroepen als 'Terminus' of 'End of the line'.

En dat van het Anne Frankhuis... Het lijkt mij logisch dat iedere 'grote' toeristische attractie gewoon wordt omgeroepen.
Beul van de blindegeleidelijn
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Bericht door tsov »

hauptbahnhof schreef:Laat ik juist daar niet wakker van liggen. Noord vind ik minder Amsterdam dan Zuidoost. Veelste dorps.
Noord gestoord! *O* Ofzo.

Anyway. De veren zijn nogal complex geregeld. Het is inderdaad geen OV, maar een gemeentelijke dienst. Bij de verzelfstandiging van het GVB is er dus nogal wat geschoven met NV's en holdings. Hoe het precies zit weet ik ook niet. Sowieso is er in het afgelopen jaar ook nog één en ander geschoven, aangezien de gemeente Amsterdam alle veerverbindingen over het Noordzeekanaal heeft overgenomen van Rijkswaterstaat (die het had uitbesteed aan Connexxion). Alle Noordzeekanaal- en IJveren zijn dus nu van de gemeente Amsterdam en worden geëxploiteerd door het GVB.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
hauptbahnhof
Berichten: 3922
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Bericht door hauptbahnhof »

VIRM schreef:Dat over die veerdiensten vroeg ik mij dus ook af precies op het moment dat ik naast Hauptbahnhof in zijn tram stond toen Centraal Station werd omgeroepen.

Overigens bizat dat Centraal Station niet wordt omgeroepen als 'Terminus' of 'End of the line'.

En dat van het Anne Frankhuis... Het lijkt mij logisch dat iedere 'grote' toeristische attractie gewoon wordt omgeroepen.
Dat tweede vond ik ook altijd vaag. Maar goed, als ik met mijn vaste conductrice rij, wordt het alsnog omgeroepen door haar op het moment dat we de Kamperbrug op rijden:
NS-station, Busstation, de metro en de sneltram. Centraal Station, Central Station. The end of the line, the last stop. Vergeet u niet uit te checken? Don't forget to check out. Echt precies dat vaste riedeltje.

Wat ik merk is dat veel dingen worden omgeroepen en dan een aantal updates later wordt het alsnog eruit gehaald. Dat was ook het geval met Anne Frankhuis (Anne Frankhouse). Het beste is om er 1 iemand full time erop te zetten, die het ook goed bijhoudt i.p.v. een afdeling.
VIRM
Berichten: 7597
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Bericht door VIRM »

Vanochtend in een LHB op lijn 50 gezeten waar de verwarming op standje max stond. Er deed er ten minste nog iets aan het ding, want de *PLING PLONG*-geluiden bij de sluiting van de deuren en de halte-afroep deden het niet. :mrgreen:
In de tegenrichting (richting Isolatorweg) zoefden er wel allemaal CAF'jes voorbij. :)
Beul van de blindegeleidelijn
hauptbahnhof
Berichten: 3922
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Bericht door hauptbahnhof »

Officieel rijden er door de weeks 2 diensten op lijn 50 met container: de 50-8 en 50-9; beide wagens rijden grofweg van 6:00 tot 1:00 :| . Alleen is dit wel erg afhankelijk van de verkeersleiders in de ochtend.
Laatst gewijzigd door hauptbahnhof op ma 18 feb 2013, 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.
VIRM
Berichten: 7597
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Bericht door VIRM »

hauptbahnhof schreef:Officieel rijden er 2 diensten op lijn 50 met container: de 50-8 en 50-9. Alleen is dit wel errug afhankelijk van de verkeersleiders in de ochtend.
Tijdens de ochtendspits maak ik het inderdaad wel vaker mee dat er een LHB in rond 'rijdt'.
Het valt mij wel op dat ze steeds moeizamer lijken te remmen en op te trekken. En bij sluiting van de dueren glijden ze tegenwoordig een stukje naar voren (als 'aanmoeiding' ofzo? :mrgreen:).
Beul van de blindegeleidelijn
hauptbahnhof
Berichten: 3922
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Bericht door hauptbahnhof »

Mwah, dat zou ik niet zeggen. Het is wel combinatie-afhankelijk hoe het rijdt.
En wat je met dat sluiting van de deuren noemt klopt idd. Ik denk dat het te maken heeft met het het feit dat je de rij-/remhendel niet meteen van het remgebied naar rijgebied kan halen. Hij moet dus eerst in de nulstand worden gezet, en volgens mij laten een gedeelte van de remmen (geen idee of het de schijfremmen of luchtremmen of wat voor rem dan ook) dan los. Hierdoor voel je een soort van lichte schok, maar de metro staat nog steeds wel geremd en rolt daarom niet verder.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Bericht door Suus »

Buslijn 44 rijdt na bijna een jaar eindelijk weer via de normale route in Diemen-Centrum :D
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Bericht door Klaasje »

Dat alleen omdat het bouwmanagement van de gemeente Diemen faalt.
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Bericht door FLJ »

Zo gaat het wel hard met de sneltramstellen:

http://www.at5.nl/artikelen/96997/metro ... amstelveen
hauptbahnhof
Berichten: 3922
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Bericht door hauptbahnhof »

Nog meer enkeltjes in en buiten de spits. Benieuwd wat de achteropkomende wagen daar deed.
VIRM
Berichten: 7597
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Bericht door VIRM »

Dat wordt vast inderdaad proppen in de spits! *O*

Gisteren overigens nog wat gratis OV-reclame in lijn 50: tussen Sneevlietweg en Amstelveenseweg heb je mooi uitzicht op de snelweg, waar op dat moment bluswerkzaamheden bezig waren van een auto wiens motorkap in de fik was gevlogen. Bij aankomst in zuid sta je bij het noordelijke perron vlak langs de snelweg, waar het verkeer op dat moment erg langzaam reed. :mrgreen:

Vandaag overigens nog wat mafs: ik ging bij Zuid door de poortjes... Dacht ik... Kennelijk stond er eentje (bij de geleidelijn) open ofzo, want ik kon gewoon doorlopen. Maf...
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Bericht door Suus »

De metro is/was vanmiddag opengesteld voor treinreizigers aangezien er een spoorloper was in de buurt van Breukelen. Treinreizigers mochten tussen Holendrecht en Zuid en Holendrecht en Centraal met de metro.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7597
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Bericht door VIRM »

Bee schreef:De metro is/was vanmiddag opengesteld voor treinreizigers aangezien er een spoorloper was in de buurt van Breukelen. Treinreizigers mochten tussen Holendrecht en Zuid en Holendrecht en Centraal met de metro.
Ah, dat was het. :) Ach ja, gelukkig kon ik er gewoon bij Lelylaan uit. :)
Beul van de blindegeleidelijn
hauptbahnhof
Berichten: 3922
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Bericht door hauptbahnhof »

Je kunt altijd uitchecken, behalve als je saldo negatief is of dat je wegwerpkaartje verlopen is.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 30 gasten