Debrecen, Oradea, Cluj Napoca (Hongarijë/Roemenië)+Wadlopers

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Debrecen, Oradea, Cluj Napoca (Hongarijë/Roemenië)+Wadlopers

Bericht door Caspar »

Debrecen, Oradea, Cluj Napoca

Een fotoverslag van een reis met Dexter vanaf Hongarije naar Roemenië.
De heen en terugweg naar Nederland gevlogen, verder alles per OV afgelegd.

De reis begon in Debrecen, een stad in het Noord Oosten van Hongarije.

Afbeelding
Station Debrecen.

Afbeelding
Debrecen heeft ook trams, stokoude, maar het grootste gedeelte is vrij modern, ik vermoed ergens begin jaren 90 in dienst gekomen. Helaas geen low-floor trams, waarschijnlijk zijn ze nèt te oud daarvoor.

Afbeelding
Tram op de keerlus voor het station.

Afbeelding
Een ritje kost ongeveer 60 cent, dus geen geld. Even een ritje gemaakt naar het centrum, wat ook prima te lopen zou zijn (800 meter ongeveer)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De bussen zijn er vrij modern. Wel even uitkijken dat je niet te dicht langs de weg loopt, om een bruine broek door de opspattende vieze sneeuwdrek van het verkeer te voorkomen...

Afbeelding

Afbeelding
Stationshal van Debrecen.

Afbeelding
IC uit Boedapest, naar Boedapest. Vanuit Boedapest rijdt een IC een rondje door het Oosten van Hongarije, Debrecen is het meest verre punt van de route, ongeveer 230km van de hoofdstad af.

Afbeelding
Ondanks de sneeuw geen vertraging.

Afbeelding
De aanwijzer in de spoortunnel, met daarop onze trein naar Roemenië.

Afbeelding
Dieseltrein naar andere bestemming...

Afbeelding
Dit was de stoptrein die wij namen naar Valea Lui Mihai, net over de grens in Roemenië. Het was heerlijk warm in de trein, en de trein had lekker zachte pluche zetels. Er zaten ongeveer 50 reizigers in, die onderweg op een stuk of 10 na allemaal uitstapten, voordat de trein de grens over ging.

Afbeelding
Foto door het raampje van de achterste bak.

Afbeelding
Sneeuw.

Afbeelding
Waar Hongarije beroemt om is/was; poesta... Hier zou dat dan moeten zijn (geweest)?

Afbeelding
Laatste station in Hongarije. Hier komt de Hongaarse douane even vlug de trein door. Ondanks dat, ben ik even snel uitgestapt om een foto te maken, de tegen trein was ook zojuist aangekomen.

Afbeelding
Roemenië, Valea Lui Mihai. Hier wederom douane. Deze begonnen wel te sommeren te stoppen met het fotograferen.
Hier moesten we een nieuw treinkaartje kopen, omdat de lokettiste in Debrecen ons geen kaartje Valea Lui Mihai- Oradea kon verkopen. Het treinkaartje tot hier, was trouwens handgeschreven!

Afbeelding
De stoptrein naar Oradea, dit is een opgeknapte 2e hands trein uit Duitsland.
Onderweg gingen soms spontaan (synchroon) tijdens het rijden de deuren open, en weer dicht. Inclusief de bijbehorende sluit/open piepjes.

Afbeelding
Valea Lui Mihai.

Afbeelding

Afbeelding
Anderhalf uur later, aankomst in Oradea. Een redelijk grote stad in het Noord Westen van Roemenië.

Afbeelding
Stadsbus aldaar.

Afbeelding
Het dooide intussen flink, en ook regende het.

Afbeelding
In Oradea investeert men in nieuwe trams, de ULF. ULF staat voor Ultra Low Floor. Dezelfde trams rijden ook in Wenen rond, en zijn de trams met de laagste vloer ter wereld.

Afbeelding

Afbeelding
Maar het grootste wagenpark is nog ouderwets.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Oradea heeft veel statige panden, en een mooi oud centrum.

Afbeelding
Het stadhuis van Oradea. De toren rechts in beeld kan je ook op, van bovenaf heb je een prachtig uitzicht over de stad.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Vanuit Oradea gingen we per trein naar Cluj Napoca. Op het station van Oradea troffen we nog dit ex-DB stel aan nu van Trans Feroviar-Grup.

Afbeelding
Het treinstel voorzag het hele station van een blauwe dieseldamp waas.

Afbeelding
Toen kwam er een Wadloper binnen, die als stoptrein Cluj-Napoca- Oradea had gereden.

Afbeelding

Afbeelding
Aan het interieur is niet veel veranderd, behalve dat het een grote schoonmaak ronde heeft gekregen, en dat er gordijntjes zijn opgehangen.

Afbeelding
Opgeknapt in Cluj, in de zelfde fabriek als waar Bombardier gaat starten met de bouw van nog meer ACG (bibi) maar nu voor de Oost Europese markt.

Afbeelding
Extra handleiding bij de deurbediening. Tja Roemenen zijn niet gewend dat een treindeur met een knop open of dicht kan gaan denk ik.

Afbeelding
Ik vind het design goed geslaagd van buiten. Ben blij dat deze treinen nog een waardig 2e leven hebben.
Misschien zouden de DM90's het ook goed doen in Roemenië?

Afbeelding
Wij hadden de trein Boedapest- Sighetu Marmației op het traject Oradea- Cluj Napoca.
Deze trein werd gereden met Hongaarse rijtuigen, de trein bevat ook een restauratie rijtuig, met een bosje bloemen op iedere tafel.

Afbeelding
Wachtruimte op een station ergens onderweg.

Afbeelding
Nog een station onderweg.

Het is een mooie route, met veel bochten, een paar tunnels en wat rotsformaties, bossen en riviertjes langs het spoor.

Afbeelding
Treinaanwijzer van de IR waar we zojuist zijn uitgestapt. In Cluj Napoca werd van locomotief gewisseld. Ik vermoedde dat er een E-loc voor zou komen, omdat het stuk na Cluj ongeveer 100km onder de draad is. Maar de diesel werd verruild voor een andere diesel.

Cluj- Napoca is de 2e stad van Roemenië met veel studenten. Er zijn dan ook erg veel cafe's en restaurantjes waar je heerlijk kan eten en drinken. Het is er erg levendig wat natuurlijk een pluspunt is als je daar van houdt.

Afbeelding
Dit was het uitzicht vanuit de hotelkamer gefotografeerd.

Afbeelding
Spiegel in de kamer.

Afbeelding
Sky-line van de mooie stad Cluj Napoca. Rechts in beeld is een heuvel, waar je gemakkelijk op kunt wandelen. Eenmaal boven (5 minuten lopen vanaf de straat beneden) heb je een prachtig uitzicht over de stad en ook de buitenwijken/voorsteden.

Afbeelding
En dit ook vanuit de hotelkamer, er reden erg veel bussen en trolleybussen langs.

Afbeelding

Afbeelding
Ook in Cluj Napoca is flink geinvesteerd in een moderner tramnet met nieuwe trams. De tram's in Cluj zijn type Swing van de Poolse bouwer Pesa.

Afbeelding
Mooi en vriendelijk interieur. De tram is net zo nieuw als de ULF van Oradea, maar deze is een stuk comfortabeler ingericht, en ook de wegligging is veel en veel fijner dan in Oradea met de ULF.
Dat laatste kan ook komen doordat in Cluj Napoca het hele tramnet opnieuw is opgebouwd met de komst van de Pesa trams.

Afbeelding
Van buiten. De perrons zijn ook meteen aangepakt.

Afbeelding

Ter vergelijking, de zelfde halte 2 jaar geleden:
Afbeelding

Afbeelding
Halaanwijzer in Cluj Napoca.

Afbeelding
CFR Desiro.

Afbeelding

Afbeelding
Gemoderniseerd dubbeldeks rijtuig in de regionale trein naar Bistrița.

Afbeelding
Van dit soort taferelen gaat mijn spoorhart sneller kloppen.

Afbeelding
Omdat personen op/in het spoor heel normaal is hier, heb ik het ook maar eens gedaan...

Afbeelding
Soms denk je dat je ergens in Parijs loopt als je in Cluj Napoca naar de bussen kijkt. Het halve wagenpark is afkomstig uit Île-de-France.

Maar deze bus spande de kroon:
Afbeelding
Deze bracht ons weer terug naar het vliegveld in Cluj, een stokoude stadsbus afkomstig uit Parijs. Nu op lijn 8. Een ritje met de bus naar het vliegveld kost 50 cent, en de bus gaat ongeveer 1x per 12 minuten. (half uur reistijd).

De vlucht terug was bijna 2 uur vertraagd, omdat er in West Europa sneeuw was gevallen. Blijkbaar kunnen de vliegvelden net als de treinen bij ons minder goed tegen sneeuw als daar...

Even samengevat, 3 steden bezocht waarvan Debrecen de meest saaie van de 3 was. Het was daar doods en er was niet bijster veel te zien. Oradea is leuk, maar het was helaas erg slecht weer. Leukste stad naar mijn mening is Cluj Napoca, wat ik zelf ook meteen de leukste stad van Roemenië vind (van waar ik geweest ben).
Laatst gewijzigd door Caspar op do 21 feb 2013, 19:07, 3 keer totaal gewijzigd.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Debrecen, Oradea, Cluj Napoca (Hongarijë/Roemenië)+Wadlo

Bericht door Fles »

Hoezo hebben die laatste trams een kentekenplaat??
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Debrecen, Oradea, Cluj Napoca (Hongarijë/Roemenië)+Wadlo

Bericht door deadlock »

Wauw, mooi verslagje weer 8-)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Debrecen, Oradea, Cluj Napoca (Hongarijë/Roemenië)+Wadlo

Bericht door deadlock »

Fles schreef:Hoezo hebben die laatste trams een kentekenplaat??
Flitsboetes komen dan bij de goede persoon terecht als ze te hard rijden door de Haagse binnenstad.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Debrecen, Oradea, Cluj Napoca (Hongarijë/Roemenië)+Wadlo

Bericht door Cookie »

Leuk verslag! :pos:
PKPfan
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 23 apr 2012, 15:44
Locatie: Hengelo

Re: Debrecen, Oradea, Cluj Napoca (Hongarijë/Roemenië)+Wadlo

Bericht door PKPfan »

Gaaf verslag :D
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Debrecen, Oradea, Cluj Napoca (Hongarijë/Roemenië)+Wadlo

Bericht door julsteren »

Erg mooi verslag! :pos: :pos: :pos: :pos: :pos: :pos: :pos:
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Debrecen, Oradea, Cluj Napoca (Hongarijë/Roemenië)+Wadlo

Bericht door Etienne »

Het is weer een leuk reisje geweest zo te zien en levert ook mooie foto's op :P
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Debrecen, Oradea, Cluj Napoca (Hongarijë/Roemenië)+Wadlo

Bericht door Caspar »

Fles schreef:Hoezo hebben die laatste trams een kentekenplaat??
Ik heb geen idee, maar ik neem aan dat CJ-N-101 staat voor Cluj Napoca 101, en dat is ook de lijn waar ie op rijdt. Dus of het echt een kenteken is?
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Debrecen, Oradea, Cluj Napoca (Hongarijë/Roemenië)+Wadlo

Bericht door isadora »

Ik heb genoten, en het bevestigt mijn herinnering aan Debrecen.
Een saaie grijze, altijd natte, miezerstad in een godverlaten poesta.
Laatst gewijzigd door isadora op do 21 feb 2013, 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Debrecen, Oradea, Cluj Napoca (Hongarijë/Roemenië)+Wadlo

Bericht door julsteren »

Caspar schreef:
Fles schreef:Hoezo hebben die laatste trams een kentekenplaat??
Ik heb geen idee, maar ik neem aan dat CJ-N-101 staat voor Cluj Napoca 101, en dat is ook de lijn waar ie op rijdt. Dus of het echt een kenteken is?
Het is gebruikelijk in het voormalige oostblok dat de trams koersborden hebben,
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Debrecen, Oradea, Cluj Napoca (Hongarijë/Roemenië)+Wadlo

Bericht door Michael »

Leuk verslag. :D
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Debrecen, Oradea, Cluj Napoca (Hongarijë/Roemenië)+Wadlo

Bericht door Suus »

julsteren schreef:
Caspar schreef:
Fles schreef:Hoezo hebben die laatste trams een kentekenplaat??
Ik heb geen idee, maar ik neem aan dat CJ-N-101 staat voor Cluj Napoca 101, en dat is ook de lijn waar ie op rijdt. Dus of het echt een kenteken is?
Het is gebruikelijk in het voormalige oostblok dat de trams koersborden hebben,
Koersborden liggen achter de voorruit, het lijkt hier wel degelijk om kentekenplaten te gaan; zie ook bussen die een kenteken met een bijna identieke code hebben en de oude tram waar duidelijk een koersbord achter de voorruit ligt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Debrecen, Oradea, Cluj Napoca (Hongarijë/Roemenië)+Wadlo

Bericht door mijack1985 »

Mooi verslag weer kerel
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Debrecen, Oradea, Cluj Napoca (Hongarijë/Roemenië)+Wadlo

Bericht door julsteren »

De wadlopers worden daar vast beschouwd als luxe trein, hoe zal DM '90 daar gebruikt worden? Interregiotrein?
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Debrecen, Oradea, Cluj Napoca (Hongarijë/Roemenië)+Wadlo

Bericht door Caspar »

Nee Wadlopers zijn geen luxe trein daar. Wadlopers worden daar beschouwd als stoptrein, net als hier destijds.
Men vindt onder andere de hoge instap, de smalle deuren en de hoge temperaturen in de zomer van de Wadloper daar een groot nadeel zo heb ik gelezen.

Ter vergelijking, interieur IR (interregio) 1e klas:
Afbeelding

Groot verschil dus met een Wadloper.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Debrecen, Oradea, Cluj Napoca (Hongarijë/Roemenië)+Wadlo

Bericht door julsteren »

Oei, met zo'n IR-trein wil ik wel reizen!!!! *O*
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Debrecen, Oradea, Cluj Napoca (Hongarijë/Roemenië)+Wadlo

Bericht door Suus »

Eerste klas van een hogere treincategorie vergelijken met de tweede klas van een Wadloper, zo kan ik het ook natuurlijk :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Debrecen, Oradea, Cluj Napoca (Hongarijë/Roemenië)+Wadlo

Bericht door julsteren »

Bee schreef:Eerste klas van een hogere treincategorie vergelijken met de tweede klas van een Wadloper, zo kan ik het ook natuurlijk :')
1e klas van een Russische slaaptrein vergelijken met een Cubaanse interurban, is nog erger
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Debrecen, Oradea, Cluj Napoca (Hongarijë/Roemenië)+Wadlo

Bericht door Caspar »

Okee, 2e klas interieur CFR Desiro in een Regio (stop)trein:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Debrecen, Oradea, Cluj Napoca (Hongarijë/Roemenië)+Wadlo

Bericht door Suus »

Dat is duidelijk beter dan de Desiro Classic van de Deutsche Bahn inderdaad :o
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Debrecen, Oradea, Cluj Napoca (Hongarijë/Roemenië)+Wadlo

Bericht door julsteren »

OMG. Het word eens tijd de NS weg te trappen van het hoofdrailnet en de CFR te laten rijden!
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Debrecen, Oradea, Cluj Napoca (Hongarijë/Roemenië)+Wadlo

Bericht door Klaasje »

julsteren schreef:OMG. Het word eens tijd de NS weg te trappen van het hoofdrailnet en de CFR te laten rijden!
De chatbox voor onzin is ergens anders. :N
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Debrecen, Oradea, Cluj Napoca (Hongarijë/Roemenië)+Wadlo

Bericht door Meltrain »

Mooi verslag. :D :pos:
Die nieuwe trams van Cluj Napoca vind ik er stoer uitzien. 8-)
En de ULF's in Oradea hebben zelfs dezelfde kleurstelling als de exemplaren in Wien. :lol:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Debrecen, Oradea, Cluj Napoca (Hongarijë/Roemenië)+Wadlo

Bericht door Timon91 »

Mooi verslag, leuk om te lezen! Jammer van het slechtere weer soms, maar daar kun je natuurlijk ook niks aan doen. Vloog je met Wizzair trouwens?
Mijn Flickr account.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten