Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5
Richting Asa kan ook nog vanuit Centraal zijn, dus daarom snapte ik er al bitter weinig van.
Komt wel goed schatje.
-
- Berichten: 3930
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5
I know, maar lees mijn laatste zin van net.
Maar anyways, het is ondertussen duidelijk waar ik bedoel
Maar anyways, het is ondertussen duidelijk waar ik bedoel
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5
Voor diegenen die het willen bewonderen: Sporenplan heeft een plattegrondje van de metro van Amsterdam. :)
http://www.sporenplan.nl/
@Hauptbahnhof: wat is overigens het gebouwtje naast de rangeer/opstelsporen?
http://www.sporenplan.nl/
@Hauptbahnhof: wat is overigens het gebouwtje naast de rangeer/opstelsporen?
Beul van de blindegeleidelijn
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5
Dat roze blokje bedoel je? Dat is voor schoonmaak.
Ik doe ook maar wat
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5
Die had ik zelfs al geraadpleegd maar stond LCM niet op ;)VIRM schreef:Voor diegenen die het willen bewonderen: Sporenplan heeft een plattegrondje van de metro van Amsterdam. :)
http://www.sporenplan.nl/
@Hauptbahnhof: wat is overigens het gebouwtje naast de rangeer/opstelsporen?
Komt wel goed schatje.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5
Er willen ook nog wel eens mensen van buiten Amsterdam dit forum lezen, en zelfs dit topic. Dan is het wel handig om dit soort afkortingen even voluit te schrijven, of van een wat duidelijker beschrijving te voorzien.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5
Vanochtend kwamen er op Sloterdijk rond 8:15 slechts twee stellen LHB opdagen; dus vanaf Lelylaan was het behoorlijk druk. Daar kwam nog eens bij dat de kachel weer op standje max stond. Dus mensensheid+kachel=sauna.
Overigens zat ik rond half negen een enkel BN'netje op Zuid aankomen (terwijl hij altijd tot aan het eind doorrijdt). Die stopte aan het begin van het perron en reed toen vrolijk verder. Dus zonder passagiers. Iemand enig idee wat 'ie daar deed? Met een BN-tekort zou je zeggen dat alles wat kan worden ingezet ook wordt ingezet...
Overigens zat ik rond half negen een enkel BN'netje op Zuid aankomen (terwijl hij altijd tot aan het eind doorrijdt). Die stopte aan het begin van het perron en reed toen vrolijk verder. Dus zonder passagiers. Iemand enig idee wat 'ie daar deed? Met een BN-tekort zou je zeggen dat alles wat kan worden ingezet ook wordt ingezet...
Beul van de blindegeleidelijn
-
- Berichten: 3930
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5
Officieel behoort de metro het dichtstbij de uitgang te stoppen. Op spoor 3 behoort hij dus aan het het begin van het perron te stoppen. Dit is uiteraard wel op het moment dat hij met passagiers rijdt. Rijdt hij niet met passagiers, dan maakt het helemaal niks uit waar deze stopt.
Feit is wel dat als deze metro richting RAI en verder moest, hij daar moest stoppen zodat de pantografen omlaag konden, ervanuitgaande dat het sein niet geel of rood was (beide STS). Alleen als deze naar Emplacement Zuid (EZD ) moest, kan hij nog onder trambedrijf naar het keerspoortje (RAI4) rijden en daar ombouwen.
Alleen de vraag is: hoe weet jij, dat die metro kan worden ingezet in passagiersdienst? Dat hij rijdt, betekent niet dat er ook geen storing in zit die het niet veilig genoeg maakt om gewoon in de passagiersdienst te rijden. Overigens, als deze metro voorbij RAI is gereden, dan is de kans groot dat deze naar de werkplaats moest.
Feit is wel dat als deze metro richting RAI en verder moest, hij daar moest stoppen zodat de pantografen omlaag konden, ervanuitgaande dat het sein niet geel of rood was (beide STS). Alleen als deze naar Emplacement Zuid (EZD ) moest, kan hij nog onder trambedrijf naar het keerspoortje (RAI4) rijden en daar ombouwen.
Alleen de vraag is: hoe weet jij, dat die metro kan worden ingezet in passagiersdienst? Dat hij rijdt, betekent niet dat er ook geen storing in zit die het niet veilig genoeg maakt om gewoon in de passagiersdienst te rijden. Overigens, als deze metro voorbij RAI is gereden, dan is de kans groot dat deze naar de werkplaats moest.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5
Naja, hij kwam vanaf RAI. ;) Ik heb verder niks horen uitklappen, dus dan kan het inderdaad best zijn dat hij naar EZD (:P) ging. :) Maar ik vroeg het mij gewoon af, gelet op het gebrek aan BN'netjes.
Beul van de blindegeleidelijn
-
- Berichten: 3930
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5
Dan is de kans juist groot dat hij vanaf de werkplaats kwam en weer voor de exploitatie gereed is. Alleen zou even later alweer minder wagens nodig zijn waardoor ze eventueel weer wat wagens konden koppelen naar tweetjes.
We weten niet wat er met die wagen gebeurd is he... Maar ik ga er wel van uit dat ze alle wagens inzetten die ingezet kunnen worden, ook al doet zelfs de verwarming voor de bestuurder het niet terwijl het buiten 10 graden vriest (en dat is toch een stuk belangrijker dan die voor de passagiers, toch?)
We weten niet wat er met die wagen gebeurd is he... Maar ik ga er wel van uit dat ze alle wagens inzetten die ingezet kunnen worden, ook al doet zelfs de verwarming voor de bestuurder het niet terwijl het buiten 10 graden vriest (en dat is toch een stuk belangrijker dan die voor de passagiers, toch?)
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5
Tram 9 wordt in maart drie weekenden ingekort tot het Flevopark door werkzaamheden ten behoeve van de verbreding van de A10 Oost. Er komt een vervangende buspendel Muiderpoort - Diemen onder nummer 99.
Laatst gewijzigd door JWM op ma 25 feb 2013, 17:56, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 3930
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5
Lijkt me hartstikke hip om dan lijn 9 te mogen rijden. Wordt wel druk op Flevorpark zo, met 3 tramlijnen.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5
Ofwel: deze zomer kunnen we een uitgebreide fotorapportage van Bee verwachten over wat het GVB er al dan niet van heeft gebakken.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5
Maart is nog niet echt zomer.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5
Kwam trouwens donderdag rond kwart over twee nog 2 zilvermeeuwen tegen op de Ringlijn bij Zuid die naar Gein gingen.
Komt wel goed schatje.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5
Ik ben trouwens benieuwd hoe ze die gaan keren in Diemen, zouden ze een rondje Centrum doen of gaan ze het proberen op de keerlus?JWM schreef:Tram 9 wordt in maart drie weekenden ingekort tot het Flevopark door werkzaamheden ten behoeve van de verbreding van de A10 Oost. Er komt een vervangende buspendel Muiderpoort - Diemen onder nummer 99.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5
Sorry, ik las iets te snel. :)
Beul van de blindegeleidelijn
-
- Berichten: 3930
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5
De route richting Muiderpoort: Halte Nic. Lublinkstraat - la. Prins Bernhardlaan - Prins Beatrixlaan - la. Burg. Bickerstraat - ra. Hartveldseweg retour naar Muiderpoortstation.
-
- Berichten: 3930
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5
Goed nieuws voor de blinden en slechtzienden, studenten en abonnementhouders én natuurlijk het personeel.
Tussen nu en begin april wordt een ander veranderd bij de validators/poortjes van GVB
[*]De geluiden worden aangepast naar dezelfde geluiden die NS hanteert. Enkele toon voor inchecken, Dubbele toon voor uitchecken en een 3-toon als fout-toon met een iets hogere volume. Geen idee of alle 3 de toontjes bij de poortjes ook duidelijker hoorbaar wordt. Dit is uiteraard handig voor de blinden en slechtzienden, maar ook voor het personeel. Inchecken en pasje doorgeven aan je vriend die direct achter je instapt is hierdoor verleden tijd.
[*]Het probleem dat optreedt dat als er bij het moment van uitchecken een product geldig is (zoals een abonnement of het student-kortingproduct); namelijk het niet tonen van ritprijs en saldo wordt ook opgelost. Het wordt voor bijv studenten ook mogelijk hun ritprijs (€0,00) en saldo te zien bij het uitchecken tijdens hun vrij-reizenperiode.
De wijzigingen worden gefaseerd ingevoerd:
losse kaartlezers metrostations: 26 – 28 februari
kaartlezers in de metropoortjes: 11 - 12 maart
kaartlezers in tram en bus: begin april
Tussen nu en begin april wordt een ander veranderd bij de validators/poortjes van GVB
[*]De geluiden worden aangepast naar dezelfde geluiden die NS hanteert. Enkele toon voor inchecken, Dubbele toon voor uitchecken en een 3-toon als fout-toon met een iets hogere volume. Geen idee of alle 3 de toontjes bij de poortjes ook duidelijker hoorbaar wordt. Dit is uiteraard handig voor de blinden en slechtzienden, maar ook voor het personeel. Inchecken en pasje doorgeven aan je vriend die direct achter je instapt is hierdoor verleden tijd.
[*]Het probleem dat optreedt dat als er bij het moment van uitchecken een product geldig is (zoals een abonnement of het student-kortingproduct); namelijk het niet tonen van ritprijs en saldo wordt ook opgelost. Het wordt voor bijv studenten ook mogelijk hun ritprijs (€0,00) en saldo te zien bij het uitchecken tijdens hun vrij-reizenperiode.
De wijzigingen worden gefaseerd ingevoerd:
losse kaartlezers metrostations: 26 – 28 februari
kaartlezers in de metropoortjes: 11 - 12 maart
kaartlezers in tram en bus: begin april
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5
Gistermiddag sinds lange tijd de 008 weer op CS gezien. Waren die weken lang buiten dienst?
Remember to check-out with your ov-chipcard.
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5
Een van de twee stond woensdag met een gebroken differentieel de hele middag voor het Victoria Hotel gestremd. Waarna die in de avond is afgesleept.
For Your Railroad Adventures
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5
De komende vijf weekenden is de IJtunnel afgesloten, ook voor het openbaar vervoer. Overdag eindigen alle buslijnen van het GVB bij de Buiksloterveer, evenals verschillende buslijnen van Connexxion en EBS. De nachtlijnen rijden via de Piet Heintunnel naar Amsterdam-Noord.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5
@Hauptbahnhof: die geluiden waren vandaag al aangepast op halte De Boelelaan/VU toen ik de 51 gebruikte. Volgensmij is het geluid nu wel een stukje zachter geworden t.o.v. de oude situatie; best handig, met het geluid van langsrazend verkeer. :neg:
Daarnaast vandaag nog een zielig poortje op Amsterdam Zuid, waarbij slechts de helft openging... Dat had ik dus niet op tijd door. Gelukkig stond er iemand van het GVB die het poortje voor mij kon openen, want ik was volgens het schermpje dus gewoon 'uitgecheckt' terwijl ik er niet doorheen ben gegaan. Dat was rond drie uur/kwart over drie.
Rond kwart voor zes was het poortje nog steeds voor de helft defect. Misschien handig om hem gewoon af te sluiten?
Daarnaast vandaag nog een zielig poortje op Amsterdam Zuid, waarbij slechts de helft openging... Dat had ik dus niet op tijd door. Gelukkig stond er iemand van het GVB die het poortje voor mij kon openen, want ik was volgens het schermpje dus gewoon 'uitgecheckt' terwijl ik er niet doorheen ben gegaan. Dat was rond drie uur/kwart over drie.
Rond kwart voor zes was het poortje nog steeds voor de helft defect. Misschien handig om hem gewoon af te sluiten?
Beul van de blindegeleidelijn
-
- Berichten: 3930
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5
Ik dacht het ook al. Net ook al op Dvd ingecheckt voor de metro en ik had ook zoiets van hm, dat klinkt volgens mij wel zachter. Jij moet dus echt bukken, oren tegenaan en dan in- of uitchecken?
Dat van die poortjes komt wel vaker voor. Ze worden wel wekelijks gecontroleerd door Metrozorg maar het kan geen kwaad om zulke dingen ook ff te tweeten naar @GVB_klanten.
Dat van die poortjes komt wel vaker voor. Ze worden wel wekelijks gecontroleerd door Metrozorg maar het kan geen kwaad om zulke dingen ook ff te tweeten naar @GVB_klanten.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5
Ach, het goed luisteren is niet nieuws. De CiCo's van Arriva Zuid-Holland Noord zijn ook behoorlijk aan de achte kant. :)
Naja, ik heb geen Twitter. ;)
Naja, ik heb geen Twitter. ;)
Beul van de blindegeleidelijn
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 169 gasten