Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
JuulStikkelbroek
Berichten: 71
Lid geworden op: za 19 nov 2011, 15:57
Locatie: Voerendaal

Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Bericht door JuulStikkelbroek »

De Provincie Limburg en de Duitse vervoersautoriteit Nahverkehr Rheinland (NVR) willen snel een akkoord over een nieuwe treinverbinding tussen Heerlen en Aken. Er moet een alternatief komen, omdat de huidige Euregiobahn eind dit jaar stopt met haar activiteiten. De Euregiobahn is een netwerk van grensoverschrijdende stoptreinen van de Deutsche Bahn.

Provincie Limburg en de Duitse vervoersautoriteit vinden dat er alles aan gedaan moet worden om een nieuwe verbinding te realiseren tussen Aken en Heerlen. Die verbinding moet vooruitlopen op een intercityverbinding tussen Eindhoven, Heerlen en Aken.

Intercityverbinding

Op dit moment is er al een intercityverbinding tussen Eindhoven en Heerlen. Reizigers die naar Aken willen gaan moeten daarvoor in Heerlen overstappen. Als deze intercity doorrijdt naar Aken kan de reistijd met een half uur worden verkort.



De NS heeft van het Rijk inmiddels een zware inspanningsverplichting opgelegd gekregen op een intercityverbinding naar het station Aachen Hauptbahnhof te realiseren.

Bron: www.spoorpro.nl
ZLSM Vrijwilliger
www.miljoenenlijn.nl
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Bericht door Michael 1988 »

Als ze dan de stoptrein/sneltrein vanuit Maastricht naar Heerlen dan ook gelijk doortrekken naar Aken, kunnen passagiers vanuit Maastricht en tussenliggende plaatsen ook makkelijker doorreizen naar Aken i.p.v. in Heerlen over te stapen
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Bericht door Suus »

Dat zou wel extra veel belastinggeld kosten :N
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Bericht door BR628 »

JuulStikkelbroek schreef:Er moet een alternatief komen, omdat de huidige Euregiobahn eind dit jaar stopt met haar activiteiten.
Dit lijkt mij toch sterk. Zo zal de originele berichtgever het niet bedoeld hebben. Er wordt gesproken over de Ringschluss, oftewel de verbinding tussen Alsdorf en Stolberg die vertraagd is en nu in 2014 gereed komt. Pas zodra NL een alternatief heeft voor de verbinding Heerlen-Aachen zal de euregiobahn haar activiteiten hier stoppen. En niet andersom natuurlijk...
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Bericht door hidihi »

Ach dit hoeft toch niet zo moeilijk voor de NS te zijn? Laat tot Heerlen een 1700 een DDZ duwen en laat in Heerlen een duitse herder wachten die de DDZ verder naar Aken kan trekken.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15352
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Bericht door ODRAIL »

Waarom niet gelijk een duitse herder :idea: ? Dan heb je immers ook geen lokwissel nodig.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Bericht door Suus »

hidihi schreef:Ach dit hoeft toch niet zo moeilijk voor de NS te zijn? Laat tot Heerlen een 1700 een DDZ duwen en laat in Heerlen een duitse herder wachten die de DDZ verder naar Aken kan trekken.
Jij begrijpt het materieelbeleid van de NS volgens mij niet. Het beleid van de NS is: optieven met locomotieven.

Voorlopig is de meest realistische optie binnen het huidige materieelpark het aanleggen van bovenleiding tussen Landgraaf en Herzogenrath, met een spanningssluis ergens op het baanvak tussen Eygelshoven Markt en Herzogenrath. Dat is echt een afstand van niets, als dat 2 miljoen kost zal het veel zijn denk ik. En dan ICR met multicourante locomotieven. Dan hoef je voor het kleine stukjes niet-geëlektrificeerde niet tientallen kilometers met diesel onder de draad te rijden. Sommige mensen fappen daarop, maar het is gewoon kostbare energieverspilling. Later kan er dan gezocht worden naar nieuwe IC-treinstellen waarvan een deelserie dan ook naar Duitsland kan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Bericht door Vinny »

Multicourante treinstellen zijn ook zeldzaam. Ik zou dus wel voor ICRm+loc gaan. Lijkt mij simpel en het goedkooptst. Tevens heb ik geen bezwaar tegen diesel onder de draad. Niet een milieuvriendelijk alternatief, maar wellicht goedkoper dan diverse aanpassingen aan materieel en infrastructuur.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Bericht door Suus »

Multicourante treinstellen zijn zeldzamer dan enkelcourante treinstellen, maar zijn niet dusdanig zeldzaam als jij denkt. For the record, in België zijn er nu al twee series treinstellen waarvan een deelserie multicourant is. De technologie is de afgelopen decennia ook veel goedkoper geworden doordat er steeds meer grensoverschrijdende elektrische treinen zijn waarvoor dan geen loc- of treinstelwissel meer nodig is. Het is niet voor niets dat de markt voor diesellocomotieven al enige jaren bijna volledig op zijn gat ligt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Bericht door deadlock »

Vinny schreef:Multicourante treinstellen zijn ook zeldzaam. Ik zou dus wel voor ICRm+loc gaan. Lijkt mij simpel en het goedkooptst. Tevens heb ik geen bezwaar tegen diesel onder de draad. Niet een milieuvriendelijk alternatief, maar wellicht goedkoper dan diverse aanpassingen aan materieel en infrastructuur.
Ze hebben toch nog wat stammen prio+Traxx over straks :')
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Bericht door Vinny »

Op dit moment zijn er maar enkele treinstellen die zowel in Nederland als in Duitsland zijn toegelaten beste Bee. Dat ze nu in België het wiel aan het heruitvinden zijn is mooi, maar op dit moment beweren dat er binnen een jaar een fatsoenlijke materieelpool is dat de verbinding Heerlen-Aken wordt verzekerd (sorry voor deze Belga-term) met multicourante treinstellen is net zo realistisch als de terugkeer van V250 stellen in de Fyra Amsterdam-Brussel...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Bericht door Suus »

Heb ik het over een jaar? Ik noem geen specifieke termijn maar een ieder kan op zijn klompen aanvoelen dat binnen tien jaar naar vervanging van ICM gezocht zal moeten worden...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Bericht door Vinny »

Aha. Ik las de termijn van het jaar in het nieuwsartikel, dus ik dacht dat je reactie daarop van toepassing was.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Bericht door Statler Rail »

Het huidige IC-materieel is niet geschikt voor diensten naar Duitsland. Geen Indusi, niet geschikt voor 15 kV en IRM is waarschijnlijk buiten profiel. Om ofwel ICM, DDZ of IRM geschikt te maken ben je zo een paar jaar en vele miljoenen euro's verder. Het is eigenlijk alleen een hypothetische optie; praktisch gezien is het onhaalbaar.

Lokomotief + rijtuigen is makkelijker, omdat je wel TRAXX'en of vergelijkbare loks kan leasen. Als rijtuigen moet je ofwel Duitse rijtuigen gebruiken ofwel zorgen dat ICR (al dan niet HST-prio) weer wordt toegelaten in Duitsland. Maar dat geeft exploitatief gezien binnen Nederland weer complicaties als je de treinen naar Heerlen met getrokken rijtuigen gaat rijden.

Wachten totdat er nieuwe IC-treinstellen besteld worden is misschien nog wel de meest realistische optie. Als je treinen nieuw bestelt is de meerprijs voor multicourante treinstellen (al dan niet als deelserie) te overzien. Maar NS zal wellicht eerst de kat uit de boom kijken voordat ze nieuwe treinen besteld; er komt de jaren veel onzekerheid aan ivm de economische crisis, bezuinigingen en het afschaffen van de studenten OV-kaart. Kortom, een IC naar Aken duurt nog zeker wel 5 jaar, als het niet veel langer wordt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Bericht door Suus »

De NS heeft een oorlogskas van 3 miljard euro op dit moment, zeker wel dat er binnenkort weer een enorme partij investeringen gaat komen, zeker nu de bedrijfszekerheid tot 2025 is veiliggesteld.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Bericht door fogeltje »

Statler Rail schreef:Maar dat geeft exploitatief gezien binnen Nederland weer complicaties als je de treinen naar Heerlen met getrokken rijtuigen gaat rijden.
Waarom zou dat problemen moeten geven? Zorg voor een stuurstand aan de andere kant en je hoeft in Schiphol niks om te laten lopen. Voor Heerlen maakt het niks uit, tenminste ik neem aan dat daar makkelijk een lok kan worden afgekoppeld en een andere voorgeduwd kan worden. Wat betreft de treinen die slechts tot Heerlen rijden, dat kun je prima met treinstellen doen. De trein moet alleen lang genoeg zijn om voldoende capaciteit te hebben met enkeldeksrijtuigen (wellicht bedoelde je dat ook met complicaties). Dan zou je kunnen kijken of die oude DDM-rijtuigen niet eventueel naar Duitsland kunnen, of voor de binnenlanddienst ervoor koppelen en in Heerlen afkoppelen. Of je nu alleen een loc afkoppelt of een lok en wat rijtuigen, dat maakt niet zo heel veel uit, alleen zorgen dat er voldoende personeel is om snel te checken of die rijtuigen ook leeg zijn. Ik herinner me nog uit mijn jeugd dat er vroeger iets soortgelijks in Venlo gebeurde, maar dan omgekeerd: de IC uit Köln kreeg er een NL-loc met enkele rijtuigen voor ipv alleen een loc.
"Een touringcar is geen bus"
JuulStikkelbroek
Berichten: 71
Lid geworden op: za 19 nov 2011, 15:57
Locatie: Voerendaal

Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Bericht door JuulStikkelbroek »

Overigens is er ter hoogte van Eygelshoven Markt meer dan genoeg ruimte voor uitbreiding naar dubbelspoor. Een frequentie van 2x per uur i.p.v. de huidige 1x per uur zou hier misschien ook al haalbaar zijn.
ZLSM Vrijwilliger
www.miljoenenlijn.nl
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Bericht door Karl »

In het kwartier dat de IC (Alkmaar-) Utrecht - Maastricht rijdt kan er toch een Buffeltje op en neer pendelen tussen Sittard en Aken? Aken opnemen in het Nederlandse tariefstelsel en je bent klaar. Van Buffels zijn er genoeg en ze hebben vaker naar Duitsland gereden.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21355
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Bericht door Meltrain »

Maar dan heb je weer een lang stuk diesel onder de draad.
Binnen een paar jaar bestelt de NS toch nieuwe Sprinters? Als een deel hiervan multicourant wordt uitgevoerd, kan in elk geval een verbinding (Roermond-) Sittard - Heerlen - Aachen worden aangeboden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Bericht door Daniel »

Statler Rail schreef:en IRM is waarschijnlijk buiten profiel.
Waren de eerste IRMs niet gesleept door DM'90 van Talbot in Aken via Herzogenrath Nederland gekomen? Kennelijk past het dan, maar dat ze de Duitse spanning niet lusten blijft natuurlijk een probleem.

Edit: zijn zelfs foto's van, al rijdt de sleep hier al in Nederland... http://www.flickr.com/photos/bvisser/73 ... 1985447746
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Bericht door Michael 1988 »

Zouden er niet een aantal (sprinter)trajecten in Limburg overgezet worden als regionaal spoor? Dan lijkt het mij niet verstandig als NS-zijnde om nu al treinstellen te gaan bestellen die multicourant zijn voor als sprinters/stoptreinen naar Aken.
JuulStikkelbroek
Berichten: 71
Lid geworden op: za 19 nov 2011, 15:57
Locatie: Voerendaal

Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Bericht door JuulStikkelbroek »

De trajecten Heerlen - Sittard en Maastricht - Roermond worden overgezet naar regionaal spoor. Echter blijft de NS de IC dienst hier nog gewoon uitvoeren. 2 vervoerders op hetzelfde traject dus. NS kan dan gewoon een dienst Eindhoven - Aachen uitvoeren. Ik heb ergens gelezen dat de vervangende treinen eind dit jaar met DM'90 gaan rijden.

Edit: Overigens is hier een website met alle spoorprojecten die in de regio van Heerlen en Aachen staan gepland: http://www.knowlinx.eu/.
ZLSM Vrijwilliger
www.miljoenenlijn.nl
bartjemestrom
Berichten: 1029
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Bericht door bartjemestrom »

Er is nog steeds geen duidelijkheid over het resterende bedrag voor de vernieuweing van de lijn Heerlen-Aken:

http://www.l1.nl/economie/211328-nog-ge ... WMSbJMo6Qs
JuulStikkelbroek
Berichten: 71
Lid geworden op: za 19 nov 2011, 15:57
Locatie: Voerendaal

Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Bericht door JuulStikkelbroek »

Gedeputeerde positief over financiering spoor Heerlen-Aken

Gedeputeerde Patrick van de Broeck is positief gestemd dat de resterende 18 miljoen euro voor het spoor Heerlen - Aken door de regering er snel komt.
Dat zegt hij na afloop van een kamerdebat over het traject in Den Haag. Hij verwacht niet dat het geld pas na 2014 wordt vrij gemaakt. Dit voorstel deden partijen VVD en PvdA.

Lees verder op: http://www.l1.nl/economie/211337-gedepu ... WQlF9htMzJ
ZLSM Vrijwilliger
www.miljoenenlijn.nl
JuulStikkelbroek
Berichten: 71
Lid geworden op: za 19 nov 2011, 15:57
Locatie: Voerendaal

Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken

Bericht door JuulStikkelbroek »

Parkstad doet mee in Citizens' Rail

Parkstad Limburg maakt zich sterk voor het Euregionaal spoorvervoer. Samen met de provincie wordt ingezet op een intercity naar Aken en het realiseren van de Avantislijn (Maastricht-Aken via Heerlen en Kerkrade). Via het internationale project Citizens’ Rail kan de regio met Europese subsidie aan de slag met stationsverbeteringen die voor de spoorverbindingen nodig zijn.

Lees verder op: http://www.parkstad-limburg.nl/index.cf ... ED0454D16E
ZLSM Vrijwilliger
www.miljoenenlijn.nl
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten