Het grote computertopic! #11

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #11

Bericht door Daniel »

Ik geloof dat we op m'n werk alleen nog spam via de fax ontvangen... heb er tot op heden alleen maar reclame op zien liggen :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #11

Bericht door STF »

Zo het hele spul is besteld, op de behuizing, voeding, drie harde schijven en een DVD-brander na, alles nieuw gekocht: €775,-

Het diskettestation verhuist naar een andere computer hier in huis die nog wel een diskettestation-aansluiting op het moederbord heeft, het keyboard (om muziek mee te maken) van mijn vader is pas een jaar of drie oud en was absoluut niet een van de goedkoopste maar toch moeten de MIDI-files per diskette worden geladen, beetje merkwaardig.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #11

Bericht door Suus »

Diskettes al 8 jaar niet meer gezien en terecht! Brol van het ergste soort.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Het grote computertopic! #11

Bericht door Fles »

ik heb aan 1 van mijn klussen in het verleden nogeens een USB-floppydrive "overgehouden" :)

Zelden nodig, maar dat is nou echt zoiets wat in bepaalde gevallen gewoon de enige optie kan zijn. Toch zuinig op :)
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #11

Bericht door STF »

Opzich zijn ze veel betrouwbaarder dan bijvoorbeeld een DVD/CD maar pff wat zijn ze langzaam (nog afgezien van het feit dat er vandaag de dag zo goed als niets op past).

Bij mijn computer die nu stuk is, kon je Windows uitsluitend herinstalleren door de SATA-drivers per diskette te laden, van een CD, DVD, USB-stick of geheugenkaartje werd het met geen mogelijkheid geaccepteerd.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Het grote computertopic! #11

Bericht door Fles »

tijd om m gewoon weg te tiefen natuurlijk :)

Maar ik hoor je :Y Mijn pa heeft ook HEEL lang iets gehad van "waarom zou ik nieuw kopen als het gewoon werkt?" Maar goed, het werkte dus NIET meer, en ik mocht het dan gratis komen fixen :')
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #11

Bericht door STF »

Toen ik nog in Nederlan woonde repareerde ik uit hobby computers van vrienden, kennissen, collega's, klasgenoten, etc. Ergens in 2003 of 2004 denk ik, kreeg ik een computer binnengebracht waar een probleem mee was want die mensen hadden een PCI kaart met USB poorten ingebouwd maar kregen de software niet geinstalleerd. Ik zet die computer aan en roep vol verbazing uit: dit ga je toch niet menen he, er staat nog Windows 3.11 op...

Eerder dan Windows 95 krijg je USB met geen mogelijkheid draaiend, maar zelfs daar was het al een gedoe.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Het grote computertopic! #11

Bericht door Fles »

NT4 lustte het ook niet :D

maar serieus, windows 3.11 was gewoon een DOS app met een half zinnige interface. Pas vanaf W95 kun je van "windows" spreken. Mijn eerste klant had een stuk of 40 opsporingsambtenaren in het veld met laptopjes met W95. Man wat een drama, kon iedere week elke machine imagen wegens onoverkomelijke poblemen :')
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #11

Bericht door deadlock »

NT4 lustte echt wel USB. Het kon alleen niet omgaan met USB-storage devices.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #11

Bericht door STF »

Ik was net de lade met interne computerkabels eens aan het opruimen; ik kan hier wel een museum beginnen met "diskettestation-kabels door de jaren heen": grijze, zwarte, rode, platte, ronde, korte, lange... Verder ook nog in alle mogelijke varianten qua aantal diskettestations die je erop kunt aansluiten; 1, 2 of 4.

Ik daarna gelijk in de lade met computeronderdelen kijken; geen disketttestation te vinden, dus helaas dat museum gaat niks worden...

Ik heb ook nog twee lades met externe computerkabels, daar ligt vast een zeker een hele voorraad parallelle en serieele poort kabels in, misschien net voldoende om samen met die diskettestation-kabels een vitrinekast in het café-restaurant in te richten. :mrgreen:
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #11

Bericht door STF »

Wat verzinnen fabrikanten het soms toch fijn he; de BIOS muisbediend maken maar na een mislukte BIOS update schakelt het systeem over op een noodmodus waarbij alleen het toetsenbord (en videokaart e.d.) nog werkt... Het is ongeveer net als Windows per toetsenbord bedienen; het gaat wel, maar je moet het halve toetsenbord proberen om uit te vinden hoe je naar bepaalde knoppen op het scherm toe komt.
Waarom die BIOS-update mislukte? Geen flauw idee, ik heb op internet meerdere van dat soort berichten/klachten gevonden waarbij als oplossing werd genoemd dat je gewoon nog een keer dezelfde BIOS versie moest proberen te laden, dat het dan meestal wel werkt.
Bij de tweede keer pakte ie inderdaad gelukkig wel.

Oja in de handleiding staat dat de nieuwe BIOS geladen moet worden per USB-stick. Heel leuk en aardig maar je kunt vanuit de BIOS alleen bestanden bereiken van apparatuur dat op een SATA poort is aangesloten, dus een CD, DVD of harde schijf.
Van USB-sticks die je op een SATA poort aansluit heb ik nog nooit gehoord. :Y

Nou ja, het is gelukt maar voor ik wist was de halve middag voorbij met "even" de BIOS updaten.
Normaal doe ik dat ook niet zo snel als alles toch probleemloos werkt, maar er waren inmiddels al zes nieuwere BIOS versies beschikbaar.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Het grote computertopic! #11

Bericht door ODRAIL »

Een bios updaten?

Dat heb ik nog nooit gedaan. Bij geen enkele computer die ik (gehad) heb.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Het grote computertopic! #11

Bericht door ODRAIL »

Goed, vaniddag twee keer geprobeerd de videokaart van een pc proberen te updaten. Gevolg was twee keer een systeemcrash. Alles is wel weer goed gekomen. Dit is dus een gevalletje jammer laat maar ... :? .
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #11

Bericht door STF »

Mijn lieve hemel wat is die nieuwe computer van me snel zeg, de Windows 8 installatie was amper vijf minuten werk volgens mij.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #11

Bericht door Suus »

Als je zo lang met je oude meuk doormoddert is het verschil al snel erg groot he :lol:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Het grote computertopic! #11

Bericht door ODRAIL »

Het verschil van Windows XP naar Windows Vista en van Windows Vista naar Windows 7 was ook behoorlijk :) .
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Het grote computertopic! #11

Bericht door Thom91 »

STF schreef:Mijn lieve hemel wat is die nieuwe computer van me snel zeg, de Windows 8 installatie was amper vijf minuten werk volgens mij.
SSD'tje?
Komt wel goed schatje.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #11

Bericht door STF »

KM46 schreef:Het verschil van Windows XP naar Windows Vista en van Windows Vista naar Windows 7 was ook behoorlijk :) .
Mwah dat valt allemaal wel mee vind ik, we hebben elke denkbare Windows versie hier wel zo'n beetje in gebruik, maar Windows 8 is de enige die behoorlijk anders is.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #11

Bericht door STF »

Thom91 schreef: SSD'tje?
Nee hoor.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Het grote computertopic! #11

Bericht door Thom91 »

STF schreef:
KM46 schreef:Het verschil van Windows XP naar Windows Vista en van Windows Vista naar Windows 7 was ook behoorlijk :) .
Mwah dat valt allemaal wel mee vind ik, we hebben elke denkbare Windows versie hier wel zo'n beetje in gebruik, maar Windows 8 is de enige die behoorlijk anders is.
En ook nog eens razend snel! :D
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #11

Bericht door Suus »

Pfft. Windows, snel en stabiel gaan niet in één zin :P JK.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Het grote computertopic! #11

Bericht door ODRAIL »

Inderdaad, zie mijn bericht van vanmiddag :? .
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #11

Bericht door Suus »

Nou, doorsparen voor een Mac dan maar he :mrgreen:

Je moet niet zo happen...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #11

Bericht door STF »

Ik wil nooit en te nimmer een Mac, bleh ik vind dat Windows 8 eigenlijk al een beetje teveel de kant van Mac op gaan.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Het grote computertopic! #11

Bericht door Thom91 »

STF schreef:Ik wil nooit en te nimmer een Mac, bleh ik vind dat Windows 8 eigenlijk al een beetje teveel de kant van Mac op gaan.
Jouw muis en toetsenbord zitten nog met een ps/2 aansluiting ook ja?
Komt wel goed schatje.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten