Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)
Re: Concessie Zuid-Holland Noord #3
Ach ja, elk nadeel heeft zijn voordeel: het heeft iets autentieks om met de bus door Zoeterwoude-dorp te rijden: krappe straatjes, en dan met zo'n grote bus..
---
Overigens viel het mij vandaag op dat er langs de route van de 365 rode vertrekborden zijn geplaatst, zoals ook bij R-net wordt gebruikt.
Net zoals het plaatje hieronder, maar dan zonder de R-net tekst.
Deze borden stonden ook langs de haltes van lijn 170 (Zoetermeer - Berkel en Roderijs) in Zoetermeer.
Gaan we dan binnenkort toch R-net krijgen in ZHN?
---
Overigens viel het mij vandaag op dat er langs de route van de 365 rode vertrekborden zijn geplaatst, zoals ook bij R-net wordt gebruikt.
Net zoals het plaatje hieronder, maar dan zonder de R-net tekst.
Deze borden stonden ook langs de haltes van lijn 170 (Zoetermeer - Berkel en Roderijs) in Zoetermeer.
Gaan we dan binnenkort toch R-net krijgen in ZHN?
-
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
- Locatie: Schijndel
Re: Concessie Zuid-Holland Noord #3
Uhm, ja. Er zou al in 2013 één of meerdere Qliner lijnen omgebouwd worden tot R-net. Dit is al reeds ruim een half jaar bekend. Welke lijnen het precies zijn weet ik even niet meer uit mijn hoofd, maar staat hier ergens op het forum in eerdere topics over ZHN (volgens mij in deel 1).
Re: Concessie Zuid-Holland Noord #3
Lijn 370 zou als eerste gaan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
- Locatie: Schijndel
Re: Concessie Zuid-Holland Noord #3
Even voor het gemak maar de bron opgezocht. Bron. Echter wordt hier wel gepraat over trajecten en niet over lijnen specifiek. Volgens mij zijn er zelfs meer trajecten dan de 6 die hierin worden opgenoemd. Met name van en naar Den-Haag.
Re: Concessie Zuid-Holland Noord #3
Het document met meerder trajecten en een gedetailleerde kaart van R-net-lijnen in heel Zuid-Holland is hier te vinden. En dan het bestand R-net komt eraan.pdf openen.
De kaart op pagina 12 laat de gehele Randstad zien en de wens van welke lijnen allemaal R-net zouden moeten worden (ooit). Al die wensen zijn wel gepland.
Edit1: In Zuid-Holland gaat het over:
Het gaat achtereenvolgens om de corridors:
■■ Alphen aan den Rijn – Gouda (trein) 2016
■■ Dordrecht – Geldermalsen (MerwedeLingelijn; trein) 2019
■■ Leiden Centraal – Katwijk – Noordwijk (bus) 2018 (huidige lijn 20 en 21 en daarnaast 30 en 31)
■■ Noordwijk – Voorhout – Sassenheim – Schiphol (bus) 2016 (huidige lijn 361)
■■ Alphen aan den Rijn – Leimuiden – Schiphol (bus) 2015 (huidige lijn 370)
■■ Leiden Centraal – Zoetermeer (bus; inclusief de passage Leiden) 2013 (huidige lijn 365)
■■ Leiden Centraal – Leiderdorp (bus) onbekend (huidige lijn 365)
■■ Gouda – Schoonhoven (bus) onbekend (huidige lijn 197)
■■ Rotterdam Zuidplein – Oude Tonge (bus) 2015 (huidige lijn 130 en 136) (wordt per 2014/2015 opnieuw aanbesteed)
Edit2: De 365 gaat nu dus al eerste.
Edit3: De R-net "wensen" voor regio stadsgewest Haaglanden voor de volledigheid uit Lijnennetnota Netwerk RandstadRail 2009:
Het HOV-busnet bestaat uit de volgende lijnen:
Den Haag Leyenburg-Westland; (die lijkt Honselersdijk volgens deze pdf over te slaan, pagina
Den Haag CS-Wassenaar;
Den Haag Leyenburg-Delft-Pijnacker-Zoetermeer;
Zoetermeer-Leiden; (lijn 365)
Zoetermeer-Rotterdam (ZoRo) (busbaan al gerealiseerd, nu nog R-net worden)
De lijnvoering van de lijnen van het regionet is:
tramlijn 1: Delft-Den Haag-(naar Scheveningen deel niet vrijliggend); routering via de Binckhorst in de toekomst;
RandstadRail 2: Leidschendam Noord-Kraaijenstein;
RandstadRail 3: Zoetermeer-Loosduinen;
RandstadRail 4: Bleizo-De Uithof (zie verlenging RandstadRail 4 naar Bleizo);
tramlijn 9: Wateringen-Scheveningen (zie verbetervoorstel tramlijn 9, zie hoofdstuk 7);
tramlijn 11: Scheveningen-Haven-HS (toekomst: verlengen naar Binckhorst-Vlietzone);
tramlijn 15/16: Vrederust-Den Haag-Nootdorp (zie verbetervoorstellen tramlijn 9, zie hoofdstuk 7);
tramlijn 17: Wateringen-World Forum;
tramlijn 19: Delft TU-Antoniushove.
En tevens metrolijn E.
De kaart op pagina 12 laat de gehele Randstad zien en de wens van welke lijnen allemaal R-net zouden moeten worden (ooit). Al die wensen zijn wel gepland.
Edit1: In Zuid-Holland gaat het over:
Het gaat achtereenvolgens om de corridors:
■■ Alphen aan den Rijn – Gouda (trein) 2016
■■ Dordrecht – Geldermalsen (MerwedeLingelijn; trein) 2019
■■ Leiden Centraal – Katwijk – Noordwijk (bus) 2018 (huidige lijn 20 en 21 en daarnaast 30 en 31)
■■ Noordwijk – Voorhout – Sassenheim – Schiphol (bus) 2016 (huidige lijn 361)
■■ Alphen aan den Rijn – Leimuiden – Schiphol (bus) 2015 (huidige lijn 370)
■■ Leiden Centraal – Zoetermeer (bus; inclusief de passage Leiden) 2013 (huidige lijn 365)
■■ Leiden Centraal – Leiderdorp (bus) onbekend (huidige lijn 365)
■■ Gouda – Schoonhoven (bus) onbekend (huidige lijn 197)
■■ Rotterdam Zuidplein – Oude Tonge (bus) 2015 (huidige lijn 130 en 136) (wordt per 2014/2015 opnieuw aanbesteed)
Edit2: De 365 gaat nu dus al eerste.
Edit3: De R-net "wensen" voor regio stadsgewest Haaglanden voor de volledigheid uit Lijnennetnota Netwerk RandstadRail 2009:
Het HOV-busnet bestaat uit de volgende lijnen:
Den Haag Leyenburg-Westland; (die lijkt Honselersdijk volgens deze pdf over te slaan, pagina
Den Haag CS-Wassenaar;
Den Haag Leyenburg-Delft-Pijnacker-Zoetermeer;
Zoetermeer-Leiden; (lijn 365)
Zoetermeer-Rotterdam (ZoRo) (busbaan al gerealiseerd, nu nog R-net worden)
De lijnvoering van de lijnen van het regionet is:
tramlijn 1: Delft-Den Haag-(naar Scheveningen deel niet vrijliggend); routering via de Binckhorst in de toekomst;
RandstadRail 2: Leidschendam Noord-Kraaijenstein;
RandstadRail 3: Zoetermeer-Loosduinen;
RandstadRail 4: Bleizo-De Uithof (zie verlenging RandstadRail 4 naar Bleizo);
tramlijn 9: Wateringen-Scheveningen (zie verbetervoorstel tramlijn 9, zie hoofdstuk 7);
tramlijn 11: Scheveningen-Haven-HS (toekomst: verlengen naar Binckhorst-Vlietzone);
tramlijn 15/16: Vrederust-Den Haag-Nootdorp (zie verbetervoorstellen tramlijn 9, zie hoofdstuk 7);
tramlijn 17: Wateringen-World Forum;
tramlijn 19: Delft TU-Antoniushove.
En tevens metrolijn E.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Re: Concessie Zuid-Holland Noord #3
Deze link doet het niet :? . En is bovendien onveilig.Edwin schreef:Den Haag Leyenburg-Westland; (die lijkt Honselersdijk volgens deze pdf over te slaan, pagina
Re: Concessie Zuid-Holland Noord #3
Hmm, ik krijg 'm gewoon geöpent als PDF. Als je eens klikt op de link op deze pagina: http://www.oudhonselersdijknaaldwijk.nl ... sdijk.html (klikken op hier)?KM46 schreef:Deze link doet het niet :? . En is bovendien onveilig.Edwin schreef:Den Haag Leyenburg-Westland; (die lijkt Honselersdijk volgens deze pdf over te slaan, pagina
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Re: Concessie Zuid-Holland Noord #3
Ook via deze manier lukt het jammer genoeg niet :? .
Re: Concessie Zuid-Holland Noord #3
Met de eerste lentedagen verwacht voor volgende week, heb ik via-via vernomen dat Arriva voor de keukenhof-lijnen ten minste acht bussen heeft bijgehuurd bij TCR.
Re: Concessie Zuid-Holland Noord #3
Het zat er al aan te komen natuurlijk: waar Arriva komt, komt TCR vanzelf. En inderdaad...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
- Locatie: Schijndel
Re: Concessie Zuid-Holland Noord #3
Nou, TCR zit niet in Oost-Brabant en Gelderland voor Arriva en ook niet in Friesland (afgezien van de waddeneilanden). Daarnaast had Arriva in ZHN al eerder materieel bijgehuurd van Van Oeveren voor de Qliners en niet bij TCR. En nog een puntje dat er bij komt. TCR rijdt niet alleen maar voor Arriva, maar ook voor EBS, Breng, Veolia en Connexxion en rijdt(/reed) in een (paar) eigen concessie(s) waar ze geen onderaannemer in zijn. Dus die opmerking slaat eigenlijk nergens op.
Re: Concessie Zuid-Holland Noord #3
Eigenlijk vind ik de route van de 197 te kort om naar HOV te upgraden. In deze omgeving zou ik eerder verwachten dat lijn 195/295 een RNet-aanvulling zou krijgen (dus niet volledig naar R-Net).Edwin schreef:Het document met meerder trajecten en een gedetailleerde kaart van R-net-lijnen in heel Zuid-Holland is hier te vinden.
De kaart op pagina 12 laat de gehele Randstad zien en de wens van welke lijnen allemaal R-net zouden moeten worden (ooit). Al die wensen zijn wel gepland.
Edit1: In Zuid-Holland gaat het over:
■■ Gouda – Schoonhoven (bus) onbekend (huidige lijn 197)
Mijns inziens kun je op die lijn een lijn 395 toevoegen die alleen bij de drukste haltes op de route stopt, dus dan zou het om deze haltes gaan:
- Rotterdam Capelsebrug
- Krimpen aan den IJssel Busstation
- Lekkerkerk De Loet
- Bergambacht Busstation
- Schoonhoven Mr Kesperplein
- Lopik Vogelzang
- IJsselstein Binnenstad
- Utrecht Kanaleneiland
- Utrecht CS
Op bovengenoemde haltes kan men dan kiezen tussen het gewone streekvervoer of het luxere R-Net
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind
Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Re: Concessie Zuid-Holland Noord #3
Lijn 197 wordt door de provincie belangrijker geacht omdat het de "verbindende" bus van Schoonhoven zou zijn. Men gaat er blijkbaar vanuit dat Schoonhoven in het verzorgingsgebied van Gouda ligt en er blijkt vraag naar 4x/uur een bus tussen Gouda en Schoonhoven (het is in Gouda op het station ook altijd druk bij de halte van de 197).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Concessie Zuid-Holland Noord #3
Hetzelfde geldt voor Waddinxveen. Ongeveer de helft was afgelopen donderdag (28 februari 2013) gedaan.Z2N schreef:Nu ook groene halteborden in Alphen!
Najaa, een gedeelte moet nog. Maar er is een begin!
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: za 05 nov 2011, 21:08
- Locatie: Schoonhoven
- Contacteer:
Re: Concessie Zuid-Holland Noord #3
Ik vraag met af hoeveel vraag daar naar zal zijn, heel veel sneller zal het niet zijn (zeker als je 't Busstation op Krimpen niet overslaat), aangezien er bij de 195 zelfs in de spits bijna nooit op alle haltes wordt gestopt.Tristan schreef:Mijns inziens kun je op die lijn een lijn 395 toevoegen die alleen bij de drukste haltes op de route stopt, dus dan zou het om deze haltes gaan:
- Rotterdam Capelsebrug
- Krimpen aan den IJssel Busstation
- Lekkerkerk De Loet
- Bergambacht Busstation
- Schoonhoven Mr Kesperplein
- Lopik Vogelzang
- IJsselstein Binnenstad
- Utrecht Kanaleneiland
- Utrecht CS
Op bovengenoemde haltes kan men dan kiezen tussen het gewone streekvervoer of het luxere R-Net
Er zou veel meer tijdswinst zijn om Krimpen a/d IJssel over te slaan. Ten eerste omdat er genoeg andere alternatieven zijn en er erg weinig reizigers vanuit verder dan Bergambacht naar Krimpen a/d IJssel reizen.
Ook denk ik dat er nog genoeg gezeur zal komen tussen de Provincie Zuid-Holland en Utrecht (tevens Arriva en Connexxion) vanwege een nieuwe concessie-overschrijdende lijn.
En ook heb ik liever het Henri Dunantplein als halte voor de 395, daar woon ik namelijk dichterbij _O-
Machinist in opleiding
Tevens doordeweeks dagelijks tussen Schoonhoven en Rotterdam Centrum of Zuid.
Tevens doordeweeks dagelijks tussen Schoonhoven en Rotterdam Centrum of Zuid.
Re: Concessie Zuid-Holland Noord #3
Niet als die lijn pas na 2016 live gaat en als Arriva zich ook inschrijft voor concessie Provincie Utrecht (dat in 2016 verloopt) en die concessie wint ;)Broodtrommel schreef: Ook denk ik dat er nog genoeg gezeur zal komen tussen de Provincie Zuid-Holland en Utrecht (tevens Arriva en Connexxion) vanwege een nieuwe concessie-overschrijdende lijn.
Ik reis via Lopikerplein, dus ik houd ook geen rekening met mezelf ;) Maar al zou ik dat wel doen, ik denk niet dat ik voor het luxere (en dus duurdere) R-Net zou kiezen. Momenteel reis ik op lijn 195/295 alleen met Arriva omdat ik Altijd Vrij RBMH bus heb omdat dit abonnement voor mij stukken voordeliger is dan Altijd Korting, zoals beide vervoerders de reizigers adviseren.Broodtrommel schreef: En ook heb ik liever het Henri Dunantplein als halte voor de 395, daar woon ik namelijk dichterbij _O-
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind
Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: za 05 nov 2011, 21:08
- Locatie: Schoonhoven
- Contacteer:
Re: Concessie Zuid-Holland Noord #3
De keuze van de halte was ook maar gekheid. Ik denk alleen dat al met het verbeteren van de lijn 295, welke nu tegenwoordig in Utrecht ook al bijna overal stopt, je al een beter product neerzet voor de reiziger en dan is zo'n 395 niet echt nodig lijkt mij.
Ik had begrepen dat er nu op de A2 ook een afslag naar de busbaan van Papendorp komt, dan zou eventueel de 295 hier gebruik van kunnen maken; onder andere om het meer een 'sneldienst' te laten lijken.
Maarja, dat gaat al niet meer over de concessie ZHN
Ik had begrepen dat er nu op de A2 ook een afslag naar de busbaan van Papendorp komt, dan zou eventueel de 295 hier gebruik van kunnen maken; onder andere om het meer een 'sneldienst' te laten lijken.
Maarja, dat gaat al niet meer over de concessie ZHN
Machinist in opleiding
Tevens doordeweeks dagelijks tussen Schoonhoven en Rotterdam Centrum of Zuid.
Tevens doordeweeks dagelijks tussen Schoonhoven en Rotterdam Centrum of Zuid.
Re: Concessie Zuid-Holland Noord #3
Weet iemand toevallig of er een logica zit in wanneer arriva op lijn 195/295 rijdt en wanneer connexion? En ik zie de laatste tijd bij halte Kanaleneiland dat er weleens een 195 aan komt rijden terwijl die nog helemaal niet hoort te komen
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: za 05 nov 2011, 21:08
- Locatie: Schoonhoven
- Contacteer:
Re: Concessie Zuid-Holland Noord #3
Er zijn gewoon omlopen verdeeld tussen Arriva en Connexxion, ik meen mijn te herinneren dat iemand hier ooit een schema op dit topic over heeft geplaatst. Sowieso is de lijn 195/295 in Utrecht niet heel betrouwbaar, vanwege het feit dat de rijtijden er vij soepel zijn - als het dan niet druk is, dan wordt er eigenlijk nooit op de tijd gewacht bij haltes als Kanaleneiland. Dit gebeurt eigenlijk altijd pas bij IJsselstein Binnenstad.
En richting Utrecht CS is het sowieso vanaf IJsselstein meestal de gewoonte, om zo snel mogelijk op Utrecht Centraal te komen. In combinatie met de rijtijden vanaf Papendorp-Zuid en de compensatie-tijd voor vertragingen, zorgt het er regelmatig voor dat je 5 tot 10 minuten voor de geplande tijd aankomt op het Busstation West.
En richting Utrecht CS is het sowieso vanaf IJsselstein meestal de gewoonte, om zo snel mogelijk op Utrecht Centraal te komen. In combinatie met de rijtijden vanaf Papendorp-Zuid en de compensatie-tijd voor vertragingen, zorgt het er regelmatig voor dat je 5 tot 10 minuten voor de geplande tijd aankomt op het Busstation West.
Machinist in opleiding
Tevens doordeweeks dagelijks tussen Schoonhoven en Rotterdam Centrum of Zuid.
Tevens doordeweeks dagelijks tussen Schoonhoven en Rotterdam Centrum of Zuid.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8664
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Concessie Zuid-Holland Noord #3
Hoe zit het dan met de geldigheid van de Buzzer (Connexxion) en Familiedagkaart (Arriva) op de lijnen 195 en 295? Mag je met een Buzzer een Arriva-bus binnenstappen en andersom? Tenslotte rijden beide vervoerders op de lijnen 195 en 295.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024
Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024
Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: Concessie Zuid-Holland Noord #3
Officieel hoeven beide vervoerders elkaars kaartjes en producten niet te accepteren. Dat is dus ook de reden waarom ik, met mijn Arriva Altijd Vrij RBMH, nu zo veel mogelijk met Arriva reis en Connexxion probeer te vermijden :XMilco1995 schreef:Hoe zit het dan met de geldigheid van de Buzzer (Connexxion) en Familiedagkaart (Arriva) op de lijnen 195 en 295? Mag je met een Buzzer een Arriva-bus binnenstappen en andersom? Tenslotte rijden beide vervoerders op de lijnen 195 en 295.
Maar sommige chauffeurs hebben maling aan het niet accepteren van kaartjes van de andere vervoerder.
Mijn ouders hebben afgelopen weekend een Buzzer gekocht en zijn daarmee naar Utrecht gegaan, maar op de terugweg verscheen er een Arriva-bus en hebben zij gevraagd of ze met de Buzzer ook met Arriva mee mochten en de betreffende chauffeur stemde daarmee in.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind
Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
-
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
- Locatie: Schijndel
Re: Concessie Zuid-Holland Noord #3
Maar let wel op dat niet alle chauffeurs zo kunnen zijn. Sommigen letten wel op over de geldigheid van de kaartjes. Maar wat ik tot nu toe heb meegemaakt was vaak zat de datum of het traject en niet of de kaartje bij de ene vervoerder was gekocht die officieel niet bij een andere vervoerder geldig is.
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: za 05 nov 2011, 21:08
- Locatie: Schoonhoven
- Contacteer:
Re: Concessie Zuid-Holland Noord #3
@Tristan: Op de lijn 195 moeten Arriva en Connexxion WEL elkaars kaarten accepteren. Zo moet bijvoorbeeld de Buzzer geaccepteerd worden bij Arriva en de Arriva-dagkaart bij Connexxion.
Ik heb gehoord dat dat bij beide bedrijven zelfs in een interne memo heeft gestaan.
Ik heb gehoord dat dat bij beide bedrijven zelfs in een interne memo heeft gestaan.
Machinist in opleiding
Tevens doordeweeks dagelijks tussen Schoonhoven en Rotterdam Centrum of Zuid.
Tevens doordeweeks dagelijks tussen Schoonhoven en Rotterdam Centrum of Zuid.
Re: Concessie Zuid-Holland Noord #3
Ik denk eerder dat het een 'onderhandse' afspraak is tussen de chauffeurs van beide vervoerders. Zij vinden de huidige situatie op lijn 195/295 namelijk -ik citeer- idioot geregeld.Broodtrommel schreef:@Tristan: Op de lijn 195 moeten Arriva en Connexxion WEL elkaars kaarten accepteren. Zo moet bijvoorbeeld de Buzzer geaccepteerd worden bij Arriva en de Arriva-dagkaart bij Connexxion.
Ik heb gehoord dat dat bij beide bedrijven zelfs in een interne memo heeft gestaan.
Bovendien rijden sommige chauffeurs de ene dag voor Arriva en de andere dag voor Connexxion, dus dat is waarschijnlijk ook een reden dat ze de Buzzer en Familiedagkaart accepteren ;)
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind
Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Re: Concessie Zuid-Holland Noord #3
Weet je dat zeker, dat zou vrij uniek zijn?Tristan schreef:Bovendien rijden sommige chauffeurs de ene dag voor Arriva en de andere dag voor Connexxion
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 112 gasten