Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13182
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Zuid-Holland Noord #3

Bericht door Z2N »

Ach ja, elk nadeel heeft zijn voordeel: het heeft iets autentieks om met de bus door Zoeterwoude-dorp te rijden: krappe straatjes, en dan met zo'n grote bus.. 8-)

---

Overigens viel het mij vandaag op dat er langs de route van de 365 rode vertrekborden zijn geplaatst, zoals ook bij R-net wordt gebruikt.

Net zoals het plaatje hieronder, maar dan zonder de R-net tekst.
Afbeelding

Deze borden stonden ook langs de haltes van lijn 170 (Zoetermeer - Berkel en Roderijs) in Zoetermeer.

Gaan we dan binnenkort toch R-net krijgen in ZHN?
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie Zuid-Holland Noord #3

Bericht door Michael 1988 »

Uhm, ja. Er zou al in 2013 één of meerdere Qliner lijnen omgebouwd worden tot R-net. Dit is al reeds ruim een half jaar bekend. Welke lijnen het precies zijn weet ik even niet meer uit mijn hoofd, maar staat hier ergens op het forum in eerdere topics over ZHN (volgens mij in deel 1).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord #3

Bericht door Suus »

Lijn 370 zou als eerste gaan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie Zuid-Holland Noord #3

Bericht door Michael 1988 »

Even voor het gemak maar de bron opgezocht. Bron. Echter wordt hier wel gepraat over trajecten en niet over lijnen specifiek. Volgens mij zijn er zelfs meer trajecten dan de 6 die hierin worden opgenoemd. Met name van en naar Den-Haag.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Concessie Zuid-Holland Noord #3

Bericht door Edwin »

Het document met meerder trajecten en een gedetailleerde kaart van R-net-lijnen in heel Zuid-Holland is hier te vinden. En dan het bestand R-net komt eraan.pdf openen.

De kaart op pagina 12 laat de gehele Randstad zien en de wens van welke lijnen allemaal R-net zouden moeten worden (ooit). Al die wensen zijn wel gepland.

Edit1: In Zuid-Holland gaat het over:
Het gaat achtereenvolgens om de corridors:
■■ Alphen aan den Rijn – Gouda (trein) 2016
■■ Dordrecht – Geldermalsen (MerwedeLingelijn; trein) 2019
■■ Leiden Centraal – Katwijk – Noordwijk (bus) 2018 (huidige lijn 20 en 21 en daarnaast 30 en 31)
■■ Noordwijk – Voorhout – Sassenheim – Schiphol (bus) 2016 (huidige lijn 361)
■■ Alphen aan den Rijn – Leimuiden – Schiphol (bus) 2015 (huidige lijn 370)
■■ Leiden Centraal – Zoetermeer (bus; inclusief de passage Leiden) 2013 (huidige lijn 365)
■■ Leiden Centraal – Leiderdorp (bus) onbekend (huidige lijn 365)
■■ Gouda – Schoonhoven (bus) onbekend (huidige lijn 197)
■■ Rotterdam Zuidplein – Oude Tonge (bus) 2015 (huidige lijn 130 en 136) (wordt per 2014/2015 opnieuw aanbesteed)

Edit2: De 365 gaat nu dus al eerste.

Edit3: De R-net "wensen" voor regio stadsgewest Haaglanden voor de volledigheid uit Lijnennetnota Netwerk RandstadRail 2009:

Het HOV-busnet bestaat uit de volgende lijnen:
Den Haag Leyenburg-Westland; (die lijkt Honselersdijk volgens deze pdf over te slaan, pagina 8)
Den Haag CS-Wassenaar;
Den Haag Leyenburg-Delft-Pijnacker-Zoetermeer;
Zoetermeer-Leiden; (lijn 365)
Zoetermeer-Rotterdam (ZoRo) (busbaan al gerealiseerd, nu nog R-net worden)

De lijnvoering van de lijnen van het regionet is:
tramlijn 1: Delft-Den Haag-(naar Scheveningen deel niet vrijliggend); routering via de Binckhorst in de toekomst;
RandstadRail 2: Leidschendam Noord-Kraaijenstein;
RandstadRail 3: Zoetermeer-Loosduinen;
RandstadRail 4: Bleizo-De Uithof (zie verlenging RandstadRail 4 naar Bleizo);
tramlijn 9: Wateringen-Scheveningen (zie verbetervoorstel tramlijn 9, zie hoofdstuk 7);
tramlijn 11: Scheveningen-Haven-HS (toekomst: verlengen naar Binckhorst-Vlietzone);
tramlijn 15/16: Vrederust-Den Haag-Nootdorp (zie verbetervoorstellen tramlijn 9, zie hoofdstuk 7);
tramlijn 17: Wateringen-World Forum;
tramlijn 19: Delft TU-Antoniushove.

En tevens metrolijn E.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15343
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Concessie Zuid-Holland Noord #3

Bericht door ODRAIL »

Edwin schreef:Den Haag Leyenburg-Westland; (die lijkt Honselersdijk volgens deze pdf over te slaan, pagina 8)
Deze link doet het niet :? . En is bovendien onveilig.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Concessie Zuid-Holland Noord #3

Bericht door Edwin »

KM46 schreef:
Edwin schreef:Den Haag Leyenburg-Westland; (die lijkt Honselersdijk volgens deze pdf over te slaan, pagina 8)
Deze link doet het niet :? . En is bovendien onveilig.
Hmm, ik krijg 'm gewoon geöpent als PDF. Als je eens klikt op de link op deze pagina: http://www.oudhonselersdijknaaldwijk.nl ... sdijk.html (klikken op hier)?
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15343
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Concessie Zuid-Holland Noord #3

Bericht door ODRAIL »

Ook via deze manier lukt het jammer genoeg niet :? .
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13182
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Zuid-Holland Noord #3

Bericht door Z2N »

Met de eerste lentedagen verwacht voor volgende week, heb ik via-via vernomen dat Arriva voor de keukenhof-lijnen ten minste acht bussen heeft bijgehuurd bij TCR.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord #3

Bericht door Suus »

Het zat er al aan te komen natuurlijk: waar Arriva komt, komt TCR vanzelf. En inderdaad... :lol:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie Zuid-Holland Noord #3

Bericht door Michael 1988 »

Nou, TCR zit niet in Oost-Brabant en Gelderland voor Arriva en ook niet in Friesland (afgezien van de waddeneilanden). Daarnaast had Arriva in ZHN al eerder materieel bijgehuurd van Van Oeveren voor de Qliners en niet bij TCR. En nog een puntje dat er bij komt. TCR rijdt niet alleen maar voor Arriva, maar ook voor EBS, Breng, Veolia en Connexxion en rijdt(/reed) in een (paar) eigen concessie(s) waar ze geen onderaannemer in zijn. Dus die opmerking slaat eigenlijk nergens op.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Concessie Zuid-Holland Noord #3

Bericht door Tristan »

Edwin schreef:Het document met meerder trajecten en een gedetailleerde kaart van R-net-lijnen in heel Zuid-Holland is hier te vinden.

De kaart op pagina 12 laat de gehele Randstad zien en de wens van welke lijnen allemaal R-net zouden moeten worden (ooit). Al die wensen zijn wel gepland.

Edit1: In Zuid-Holland gaat het over:
■■ Gouda – Schoonhoven (bus) onbekend (huidige lijn 197)
Eigenlijk vind ik de route van de 197 te kort om naar HOV te upgraden. In deze omgeving zou ik eerder verwachten dat lijn 195/295 een RNet-aanvulling zou krijgen (dus niet volledig naar R-Net).

Mijns inziens kun je op die lijn een lijn 395 toevoegen die alleen bij de drukste haltes op de route stopt, dus dan zou het om deze haltes gaan:
- Rotterdam Capelsebrug
- Krimpen aan den IJssel Busstation
- Lekkerkerk De Loet
- Bergambacht Busstation
- Schoonhoven Mr Kesperplein
- Lopik Vogelzang
- IJsselstein Binnenstad
- Utrecht Kanaleneiland
- Utrecht CS

Op bovengenoemde haltes kan men dan kiezen tussen het gewone streekvervoer of het luxere R-Net
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord #3

Bericht door Suus »

Lijn 197 wordt door de provincie belangrijker geacht omdat het de "verbindende" bus van Schoonhoven zou zijn. Men gaat er blijkbaar vanuit dat Schoonhoven in het verzorgingsgebied van Gouda ligt en er blijkt vraag naar 4x/uur een bus tussen Gouda en Schoonhoven (het is in Gouda op het station ook altijd druk bij de halte van de 197).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15343
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Concessie Zuid-Holland Noord #3

Bericht door ODRAIL »

Z2N schreef:Nu ook groene halteborden in Alphen!

Najaa, een gedeelte moet nog. Maar er is een begin!
Hetzelfde geldt voor Waddinxveen. Ongeveer de helft was afgelopen donderdag (28 februari 2013) gedaan.
Broodtrommel
Berichten: 18
Lid geworden op: za 05 nov 2011, 21:08
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord #3

Bericht door Broodtrommel »

Tristan schreef:Mijns inziens kun je op die lijn een lijn 395 toevoegen die alleen bij de drukste haltes op de route stopt, dus dan zou het om deze haltes gaan:
- Rotterdam Capelsebrug
- Krimpen aan den IJssel Busstation
- Lekkerkerk De Loet
- Bergambacht Busstation
- Schoonhoven Mr Kesperplein
- Lopik Vogelzang
- IJsselstein Binnenstad
- Utrecht Kanaleneiland
- Utrecht CS

Op bovengenoemde haltes kan men dan kiezen tussen het gewone streekvervoer of het luxere R-Net
Ik vraag met af hoeveel vraag daar naar zal zijn, heel veel sneller zal het niet zijn (zeker als je 't Busstation op Krimpen niet overslaat), aangezien er bij de 195 zelfs in de spits bijna nooit op alle haltes wordt gestopt.
Er zou veel meer tijdswinst zijn om Krimpen a/d IJssel over te slaan. Ten eerste omdat er genoeg andere alternatieven zijn en er erg weinig reizigers vanuit verder dan Bergambacht naar Krimpen a/d IJssel reizen.

Ook denk ik dat er nog genoeg gezeur zal komen tussen de Provincie Zuid-Holland en Utrecht (tevens Arriva en Connexxion) vanwege een nieuwe concessie-overschrijdende lijn.

En ook heb ik liever het Henri Dunantplein als halte voor de 395, daar woon ik namelijk dichterbij _O-
Machinist in opleiding

Tevens doordeweeks dagelijks tussen Schoonhoven en Rotterdam Centrum of Zuid.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Concessie Zuid-Holland Noord #3

Bericht door Tristan »

Broodtrommel schreef: Ook denk ik dat er nog genoeg gezeur zal komen tussen de Provincie Zuid-Holland en Utrecht (tevens Arriva en Connexxion) vanwege een nieuwe concessie-overschrijdende lijn.
Niet als die lijn pas na 2016 live gaat en als Arriva zich ook inschrijft voor concessie Provincie Utrecht (dat in 2016 verloopt) en die concessie wint ;)
Broodtrommel schreef: En ook heb ik liever het Henri Dunantplein als halte voor de 395, daar woon ik namelijk dichterbij _O-
Ik reis via Lopikerplein, dus ik houd ook geen rekening met mezelf ;) Maar al zou ik dat wel doen, ik denk niet dat ik voor het luxere (en dus duurdere) R-Net zou kiezen. Momenteel reis ik op lijn 195/295 alleen met Arriva omdat ik Altijd Vrij RBMH bus heb omdat dit abonnement voor mij stukken voordeliger is dan Altijd Korting, zoals beide vervoerders de reizigers adviseren.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Broodtrommel
Berichten: 18
Lid geworden op: za 05 nov 2011, 21:08
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord #3

Bericht door Broodtrommel »

De keuze van de halte was ook maar gekheid. Ik denk alleen dat al met het verbeteren van de lijn 295, welke nu tegenwoordig in Utrecht ook al bijna overal stopt, je al een beter product neerzet voor de reiziger en dan is zo'n 395 niet echt nodig lijkt mij.
Ik had begrepen dat er nu op de A2 ook een afslag naar de busbaan van Papendorp komt, dan zou eventueel de 295 hier gebruik van kunnen maken; onder andere om het meer een 'sneldienst' te laten lijken.

Maarja, dat gaat al niet meer over de concessie ZHN
Machinist in opleiding

Tevens doordeweeks dagelijks tussen Schoonhoven en Rotterdam Centrum of Zuid.
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Concessie Zuid-Holland Noord #3

Bericht door wouter15 »

Weet iemand toevallig of er een logica zit in wanneer arriva op lijn 195/295 rijdt en wanneer connexion? En ik zie de laatste tijd bij halte Kanaleneiland dat er weleens een 195 aan komt rijden terwijl die nog helemaal niet hoort te komen
Broodtrommel
Berichten: 18
Lid geworden op: za 05 nov 2011, 21:08
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord #3

Bericht door Broodtrommel »

Er zijn gewoon omlopen verdeeld tussen Arriva en Connexxion, ik meen mijn te herinneren dat iemand hier ooit een schema op dit topic over heeft geplaatst. Sowieso is de lijn 195/295 in Utrecht niet heel betrouwbaar, vanwege het feit dat de rijtijden er vij soepel zijn - als het dan niet druk is, dan wordt er eigenlijk nooit op de tijd gewacht bij haltes als Kanaleneiland. Dit gebeurt eigenlijk altijd pas bij IJsselstein Binnenstad.

En richting Utrecht CS is het sowieso vanaf IJsselstein meestal de gewoonte, om zo snel mogelijk op Utrecht Centraal te komen. In combinatie met de rijtijden vanaf Papendorp-Zuid en de compensatie-tijd voor vertragingen, zorgt het er regelmatig voor dat je 5 tot 10 minuten voor de geplande tijd aankomt op het Busstation West.
Machinist in opleiding

Tevens doordeweeks dagelijks tussen Schoonhoven en Rotterdam Centrum of Zuid.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8664
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord #3

Bericht door Milco »

Hoe zit het dan met de geldigheid van de Buzzer (Connexxion) en Familiedagkaart (Arriva) op de lijnen 195 en 295? Mag je met een Buzzer een Arriva-bus binnenstappen en andersom? Tenslotte rijden beide vervoerders op de lijnen 195 en 295.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Concessie Zuid-Holland Noord #3

Bericht door Tristan »

Milco1995 schreef:Hoe zit het dan met de geldigheid van de Buzzer (Connexxion) en Familiedagkaart (Arriva) op de lijnen 195 en 295? Mag je met een Buzzer een Arriva-bus binnenstappen en andersom? Tenslotte rijden beide vervoerders op de lijnen 195 en 295.
Officieel hoeven beide vervoerders elkaars kaartjes en producten niet te accepteren. Dat is dus ook de reden waarom ik, met mijn Arriva Altijd Vrij RBMH, nu zo veel mogelijk met Arriva reis en Connexxion probeer te vermijden :X

Maar sommige chauffeurs hebben maling aan het niet accepteren van kaartjes van de andere vervoerder.

Mijn ouders hebben afgelopen weekend een Buzzer gekocht en zijn daarmee naar Utrecht gegaan, maar op de terugweg verscheen er een Arriva-bus en hebben zij gevraagd of ze met de Buzzer ook met Arriva mee mochten en de betreffende chauffeur stemde daarmee in.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie Zuid-Holland Noord #3

Bericht door Michael 1988 »

Maar let wel op dat niet alle chauffeurs zo kunnen zijn. Sommigen letten wel op over de geldigheid van de kaartjes. Maar wat ik tot nu toe heb meegemaakt was vaak zat de datum of het traject en niet of de kaartje bij de ene vervoerder was gekocht die officieel niet bij een andere vervoerder geldig is.
Broodtrommel
Berichten: 18
Lid geworden op: za 05 nov 2011, 21:08
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord #3

Bericht door Broodtrommel »

@Tristan: Op de lijn 195 moeten Arriva en Connexxion WEL elkaars kaarten accepteren. Zo moet bijvoorbeeld de Buzzer geaccepteerd worden bij Arriva en de Arriva-dagkaart bij Connexxion.

Ik heb gehoord dat dat bij beide bedrijven zelfs in een interne memo heeft gestaan.
Machinist in opleiding

Tevens doordeweeks dagelijks tussen Schoonhoven en Rotterdam Centrum of Zuid.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Concessie Zuid-Holland Noord #3

Bericht door Tristan »

Broodtrommel schreef:@Tristan: Op de lijn 195 moeten Arriva en Connexxion WEL elkaars kaarten accepteren. Zo moet bijvoorbeeld de Buzzer geaccepteerd worden bij Arriva en de Arriva-dagkaart bij Connexxion.

Ik heb gehoord dat dat bij beide bedrijven zelfs in een interne memo heeft gestaan.
Ik denk eerder dat het een 'onderhandse' afspraak is tussen de chauffeurs van beide vervoerders. Zij vinden de huidige situatie op lijn 195/295 namelijk -ik citeer- idioot geregeld.

Bovendien rijden sommige chauffeurs de ene dag voor Arriva en de andere dag voor Connexxion, dus dat is waarschijnlijk ook een reden dat ze de Buzzer en Familiedagkaart accepteren ;)
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord #3

Bericht door Suus »

Tristan schreef:Bovendien rijden sommige chauffeurs de ene dag voor Arriva en de andere dag voor Connexxion
Weet je dat zeker, dat zou vrij uniek zijn?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 112 gasten