Weekje Polen & Oekraïne

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Weekje Polen & Oekraïne

Bericht door Timon91 »

Net als vorig jaar ben ik ook dit jaar in de voorjaarsvakantie een weekje weggeweest. Vorig jaar ging de reis naar Polen en Litouwen, dit jaar naar Polen en Oekraïne. Het plan was om Kraków, L'viv en Kiev te bezoeken. Kraków en Kiev waren al bekende steden voor mij, maar het blijven leuke steden die bovendien een heel ander gezicht hebben in de winter. Net als vorig jaar ging de heenreis per trein, de terugreis met het vliegtuig. In totaal zijn we 9 dagen op pad geweest.

Vorige week zaterdag, 's ochtends vroeg, begon de reis op station Enschede. In eerste instantie hadden we geprobeerd om voor €29 tickets te boeken voor de EuroNight Amsterdam-Warszawa, maar toen ik op de dag dat de boeking open ging om half 10 's ochtends op bahn.de keek waren die tickets al weg, net als de tickets voor €39. Volgende keer beter! Het alternatief was om met regionale treinen Duitsland te doorkruisen (Schönes-Wochenende-Ticket) en een binnenlandse nachttrein te nemen in Polen, wat eigenlijk nog goedkoper is ook.

1. En zo geschiedde. Hier station Enschede 's ochtends vroeg. De eerste trein naar Münster staat klaar voor vertrek.

Afbeelding
Enschede train station by Timon91, on Flickr

2. Na een saai ritje werd Münster Hbf bereikt. Hier hadden we 20 minuten overstap tijd op de RB naar Osnabrück.

Afbeelding
Münster Hbf train station by Timon91, on Flickr

3. Na Osnabrück werd het snel drukker; de Metronom van Bremen naar Hamburg zat goed vol. De reden: HSV (Hamburg) moest voetballen tegen Borussia Mönchengladbach, dus het leek wel alsof half Mönchengladbach op weg was naar het noorden. Hoe dichter we bij Hamburg kwamen, hoe meer HSV supporters er te zien waren. De sfeer was prima, de supporters zaten door elkaar heen, geen probleem! Hier de trein bij aankomst te Hamburg Hbf.

Afbeelding
Hamburg Hbf train station by Timon91, on Flickr

4. Hier kwamen we nog een diesel ICE tegen, die op weg was van Århus naar Berlin.

Afbeelding
Hamburg Hbf train station by Timon91, on Flickr

5. Ook Lübeck Hbf werd op tijd bereikt, achterin is de RE uit Hamburg te zien.

Afbeelding
Lübeck Hbf train station by Timon91, on Flickr

6. De laatste regionale trein van die dag was de RE naar Szczecin, wat nog ruim 4,5 uur reizen is vanuit Lübeck.

Afbeelding
Lübeck Hbf train station by Timon91, on Flickr

7. De laatste stop in voormalig West-Duitsland: Lübeck St. Jürgen.

Afbeelding
Lübeck St. Jürgen train station by Timon91, on Flickr

8. De overgang naar de voormalige DDR is goed zichtbaar: vervallen kleine dorpjes en hele kleine, verlaten stationnetjes. De trein zelf was nog redelijk gevuld, maar na Bad Kleinen werd het heel erg rustig. Later zaten er weer wat meer mensen in de trein.

Afbeelding
RE Lübeck-Szczecin by Timon91, on Flickr

9. De deur van de achterste bestuurderscabine stond open, hier een fotootje van het spoor tussen Bad Kleinen en Ventschow, een van de weinige geëlektrificeerde stukken tussen Lübeck en Szczecin.

Afbeelding
Railway in Germany by Timon91, on Flickr

10. Het interieur van het BR 628 stelletje.

Afbeelding
RE Lübeck-Szczecin by Timon91, on Flickr

11. In Güstrow staat de S-bahn naar Warnemünde gereed. Hier staat de RE naar Szczecin wat langer stil.

Afbeelding
Güstrow train station by Timon91, on Flickr

12. Het verder lege perron.

Afbeelding
Güstrow train station by Timon91, on Flickr

13. Na een lange rit werd stipt op tijd Szczecin bereikt, de trein rijdt nog terug naar Schwerin.

Afbeelding
Szczecin Główny train station by Timon91, on Flickr

Op het station, Szczecin Główny, hebben we eerst wat geld gepind en zijn toen op zoek gegaan naar avondeten. Bij een snackbar net buiten het station kregen we een heerlijk heet, stevig bord goulash soep, die echt verrukkelijk was! Helaas ging de snackbar om 8 uur al dicht. Daarna hebben we in de stationshal op een bankje gezeten en wat gelezen. Om kwart over 10 kwam onze nacht-TLK (Uznam) binnengereden uit Świnoujście. We hadden vooraf via e-IC tickets geboekt voor de Tanie Kuszetka. Tanie Kuszetka (letterlijk: goedkope couchette) is een couchette waarbij je geen beddengoed krijgt, alleen een lakentje om op de bank te leggen. Het is (logischerwijs) goedkoper dan een gewone couchette, maar wel een stuk beter dan een zitplaats. Zelf hadden we een dekentje en een kussen meegenomen. Het rijtuig zat goed vol en om kwart voor 11 vertrok de trein. Er was overigens maar één couchetterijtuig wat voor zowel gewone couchette als voor de Tanie Kuszetka gebruikt werd. We hebben redelijk geslapen, het was alleen jammer dat we de bovenste bedden hadden (krap en warm) en dat het slotje van de deur kapot was. Het rijtuig was verder redelijk onderhouden. Gelukkig is er niks gebeurd, maar heel veilig is het niet natuurlijk.

14. Stipt op tijd kwamen we aan in Kraków. Hier het interieur van ons coupétje.

Afbeelding
TLK Świnoujście-Kraków interior by Timon91, on Flickr

15. Een fotootje buiten. Veel mensen waren op weg naar de wintersport in het zuiden van Polen. Helemaal links is het slaaprijtuig te zien, in het midden het couchetterijtuig. Verder waren er nog iets van 4-5 zitrijtuigen.

Afbeelding
TLK Świnoujście-Kraków at Kraków Główny by Timon91, on Flickr

In Kraków hebben we twee dagen doorgebracht (één nacht), we hebben ons er prima vermaakt! Op de maandagavond ging de reis verder. Eerst een goed bord met heerlijke pierogi weggewerkt, daarna richting station.

16. We waren wat vroeg, maar onze trein staat al wel op het bord (20:45).

Afbeelding
Kraków Główny train station by Timon91, on Flickr

17. Van het stationsgebouw naar het echte station is het nog een klein stukje lopen, hier een avondfoto van de perrons van Kraków Główny.

Afbeelding
Kraków Główny train station by Timon91, on Flickr

18. En inderdaad, toen we het perron op liepen werd onze trein al binnengesleept. Het is de TLK (Józef Chełmoński) naar Przemyśl, die tevens rijtuigen naar L'viv meeneemt. Helemaal achteraan zijn de rijtuigen naar Oekraïne te zien.

Afbeelding
L'vov Express at Kraków Główny by Timon91, on Flickr

19. De andere kant op gekeken. De rest van de trein bestond uit gewone TLK-rijtuigen.

Afbeelding
L'vov Express at Kraków Główny by Timon91, on Flickr

20. Het gangpad van ons Oekraïense slaaprijtuig.

Afbeelding
L'vov Express interior by Timon91, on Flickr

21. En ons coupétje.

Afbeelding
L'vov Express interior by Timon91, on Flickr

22. Een wastafel is ook aanwezig.

Afbeelding
L'vov Express interior by Timon91, on Flickr

23. De Oekraïense rijtuigen van buiten. Er gingen twee rijtuigen door naar L'viv.

Afbeelding
L'vov Express at Kraków Główny by Timon91, on Flickr

24. Er zijn geen plekken meer vrij.

Afbeelding
L'vov Express at Kraków Główny by Timon91, on Flickr

Vanaf Kraków zaten we met z'n tweeën in het coupétje. Rustig hebben we een biertje gedronken en met het licht uit wat naar buiten gekeken. Redelijk op tijd zijn we gaan slapen, het is namelijk geen rustige nacht. Om half 2 komt de trein aan in Przemyśl, waar de Poolse controle plaatsvindt. Tussen de controles door hebben we geprobeerd zoveel mogelijk te slapen. Nadat alle Poolse controles geweest waren kregen we nog een derde persoon in onze coupé. Die heeft waarschijnlijk op station Przemyśl al alle controles gehad en kan dan vlak voor vertrek instappen. Om kwart voor 3 rijdt de trein verder naar Oekraïne. Van het omsporen merk je niks, ik weet eerlijk gezegd ook niet of dat tijdens alle controles in Przemyśl gebeurde of pas tijdens de rit van Przemyśl naar Mostiska 2. Er werd tijdens de stop in Przemyśl in ieder geval een hoop gerangeerd. Te Mostiska 2 vinden de Oekraïense controles plaats. Tevens kan de klok een uur vooruit. Iets voor 5 uur (Oekraïense tijd) vervolgt de trein zijn weg naar L'viv.

25. Om 6 uur 's ochtends komt de trein al aan in L'viv, terwijl het voor je gevoel nog 5 uur is. De rit vanuit Kraków is ook maar 340 km en duurt ruim 8 uur. Het is eigenlijk ook te kort voor een nachttrein, maar dit is de enige trein die de grens hier oversteekt. Sowieso gaan er per richting nog maar twee treinen per dag van Polen naar Oekraïne: de Kiev-Express (Warszawa-Kiev) bij Jagodin en de L'vov-Express bij Medyka. Tussen Kraków en L'viv zijn er legio alternatieven: eerst met de TLK naar Przemyśl, met busjes naar de grens, lopend de grens over en dan met bus/trein verder naar L'viv of het stuk afleggen met de bus. Aangezien we geen zin hadden in veel gedoe en we zoveel mogelijk tijd in de steden wilden doorbrengen hebben we toch maar voor deze trein gekozen, ondanks dat het het duurste alternatief is. Hier de trein bij aankomst in L'viv. We werden pas wakker gemaakt toen we al in L'viv stonden. Daarna was het haasten geblazen, de provodnik wilde iedereen er zo snel mogelijk uit hebben. In alle commotie ben ik vergeten om onze treinkaartjes te vragen, maar zover ik gezien heb heeft niemand die teruggekregen. Jammer, het was een mooi souvenirtje geweest!

Afbeelding
L'vov Express in L'viv by Timon91, on Flickr

Vanaf het station was het nog een kwartiertje hobbelen in de tram tot we bij ons hostel waren. Gelukkig konden we al inchecken en zo nog een paar uur slaap inhalen :)

Ook in L'viv hadden we twee dagen, ik vond het een geweldige stad! Veel vervoer in het centrum vindt plaats met trams, waarvan het vaak een wonder is dat ze nog in de rails staan. De sporen liggen er vaak in erbarmelijke staat bij. Ook hebben we een keer gehad dat de tram halverwege de rit stuk ging. Jammer, maar het heeft toch ook wel z'n charme!

26. Rechts een tram zoals alle in L'viv. De sporen liggen er hier nog vrij goed bij.

Afbeelding
Tram in L'viv by Timon91, on Flickr

27. Verder zijn er ook nog trolleybussen.

Afbeelding
Trolleybus in L'viv by Timon91, on Flickr

28. Na twee toffe dagen ging woensdag de reis verder naar Kiev. Via het prachtige online boekingssysteem van de UZ had ik de kaartjes gekocht. Zonder problemen hebben we deze vlak na aankomst uit Kraków opgehaald. Voor maar liefst 110 Hryvna (ruim 10 euro) per persoon hadden we een enkele reis L'viv-Kiev in de 2e klas. Hier station L'viv 's avonds.

Afbeelding
L'viv train station by night by Timon91, on Flickr

29. Er rijden meerdere nachttrein naar Kiev vanuit L'viv. We hebben de trein uitgekozen op reistijd: té vroeg aankomen in Kiev is niet fijn, maar wel de regel gezien de relatief korte afstand. De keuze viel daarom op trein 142, die een afwijkende route heeft en om half 11 's ochtends aankomt in Kiev. Deze trein rijdt vanuit L'viv eerst naar het noorden, naar Kovel', en vanuit daar naar Kiev. Wij hadden een oud, niet gemoderniseerd kupérijtuig, die ik comfortabeler vind dan de gemoderniseerde versie. Het nadeel is wel dat de verwarming niet regelbaar is en deze stond op standje loeiheet. Hier de gang van ons rijtuig.

Afbeelding
Night train L'viv-Kiev interior by Timon91, on Flickr

30. En ons coupétje. Wij hadden de onderste bedden.

Afbeelding
Night train L'viv-Kiev interior by Timon91, on Flickr

31. 's Avonds heb ik in m'n beste Russisch nog een gesprekje gevoerd met de vrouw die bij ons in de coupé zat. Het was wel eens leuk om dat zo te proberen! De vrouw was vroeger pedagoog geweest en kon heel goed woorden in simpele woorden uitleggen als ik een woord niet wist. Dat heeft goed geholpen! In Sosnovka kregen we gezelschap van nog een andere dame en was het tijd om naar bed te gaan. Slapen ging matig door de hitte, maar de bedden zijn in ieder geval comfortabel genoeg. 's Ochtends stond het condens op de ruiten door de hitte binnen.

Afbeelding
Night train L'viv-Kiev interior by Timon91, on Flickr

32. De uiteinden van de rijtuigen worden niet verwarmd, daar lag ijs en sneeuw binnen.

Afbeelding
Snow in the night train L'viv-Kiev by Timon91, on Flickr

Iets na half 11 kwamen we mooi op tijd aan in Kiev. In Kiev hadden we drie nachten, wat ook wel nodig is voor zo'n grote stad! Net als mijn vorige bezoek, in de zomer van 2011, heb ik er erg van genoten. Het kleine tentenkampje met demonstranten wat voor de rechtbank aan Kreshchatik (Хрещатик) staat om voor de vrijlating van Yulia Timoshenko te protesteren staat er nog steeds, maar met een stuk minder demonstranten dan in 2011.

33. In Kiev hebben we veel met de metro gereisd, waar je bijna overal mee kan komen. Tevens is er nog een kabeltreintje in het centrum, vanuit waar je een mooi uitzicht hebt over de Dnipro.

Afbeelding
Funicular in Kiev by Timon91, on Flickr

34. Het treintje boven.

Afbeelding
Funicular in Kiev by Timon91, on Flickr

35. Vanaf de heuvel aan de westoever van de Dnipro heb je een mooi uitzicht over de oostkant van de stad. Hier ingezoomd op de twee metrotreinen die de Dniprobrug op/af rijden.

Afbeelding
Metro in Kiev by Timon91, on Flickr

36. Het grote treinstation van Kiev, Київ-Пасажирський.

Afbeelding
Kiev train station by Timon91, on Flickr

37. Gisteren was het alweer tijd om naar huis te gaan, met het vliegtuig. Kiev heeft twee luchthavens: Boryspil en Zhulyany. Bijna al het vliegverkeer gaat via Boryspil, wat een eindje van de stad af ligt. Luchthaven Zhulyany ligt veel dichter bij de stad en verwerkt zo'n 20-25 vluchten per dag, met name binnenlandse vluchten van UTair en enkele internationale vluchten. Ook Wizzair vliegt op Zhulyany, dus daar moesten we eerst heen. Je kan er op verschillende manieren heen, wij kozen voor de trein en de benenwagen. Eerst met de elektricha van Kiev-Pass naar Kiev-Volynskiy, daarna ongeveer een kilometer lopen. Het ritje van Kiev-Pass naar Kiev-Volynskiy duurt nog geen 10 minuten. Het enige lastige is het vinden van het juiste spoor te Kiev-Pass, aangezien die zich vóór het stationsgebouw bevinden, onder de weg die naar het stationsgebouw loopt. Gelukkig was dat niet al te lastig. Hier een foto van station Kiev-Volynskiy. Deze sporen zijn onderdeel van de ringspoorweg van Kiev.

Afbeelding
Kiev-Volynskiy train station by Timon91, on Flickr

38. Links de sporen die de stad uit gaan richting het westen.

Afbeelding
Kiev-Volynskiy train station by Timon91, on Flickr

39. En er komt weer een nachttrein Kiev binnengereden.

Afbeelding
Kiev-Volynskiy train station by Timon91, on Flickr

40. Vanaf Kiev-Volynskiy is het een klein stukje lopen door een enigszins maf buurtje.

Afbeelding
Street near Kiev-Volynskiy by Timon91, on Flickr

41. Daarna loop je recht tegen Terminal B aan. Dit is de oude terminal, tegenwoordig uitsluitend gebruikt voor binnenlandse vluchten.

Afbeelding
Kiev-Zhulyany Airport by Timon91, on Flickr

42. Een gloednieuwe terminal voor internationale vluchten ligt een stukje verderop.

Afbeelding
Kiev-Zhulyany Airport by Timon91, on Flickr

43. Het inchecken en het afgeven van de bagage gaat snel, ook de security en de grenscontrole verlopen soepeltjes. We waren vrij vroeg, maar omdat we behalve naar huis reizen verder geen plannen hadden die dag was dat ook niet zo'n probleem. Hier het scherm met vertrekkende vluchten. Onze vlucht vertrok om 12:20 (Dortmund).

Afbeelding
Kiev-Zhulyany Airport by Timon91, on Flickr

44. Een kwartiertje later dan gepland begon het instappen, vanuit het vliegtuig maakte ik nog deze foto van de oude terminal.

Afbeelding
Kiev-Zhulyany Airport by Timon91, on Flickr

45. We stegen op richting zuiden, daarna maakte het vliegtuig een grote bocht naar rechts, wat betekende dat wij een heel mooi uitzicht hadden over de stad :D

Afbeelding
View over Kiev from an airplane by Timon91, on Flickr

46. Nog maar een plaatje van het uitzicht.

Afbeelding
View over Kiev from an airplane by Timon91, on Flickr

47. Vliegveld Zhulyany.

Afbeelding
View over Kiev from an airplane by Timon91, on Flickr

48. In de verte is het stuwmeer in de Dnipro nog te zien.

Afbeelding
View over Kiev from an airplane by Timon91, on Flickr

49. Boven Duitsland was er - uiteraard - geen land meer te zien, maar de wolken zagen er van boven wel mooi uit.

Afbeelding
Clouds over Germany by Timon91, on Flickr

50. In Dortmund waren we redelijk snel door de immigratie heen, ook de bagage was snel het vliegtuig uit. Daarna ging de reis per bus verder naar Holzwickede, waar we heerlijk 50 minuten moesten wachten op de volgende trein naar Münster. Gelukkig ging er nog een eerdere trein naar Hamm, waar de RE naar Münster ook stopt. Hamm is toch al een stuk geciviliseerder dan Holzwickede. Vanuit Münster vertrok de laatste trein van deze reis: de RB naar Enschede.

Afbeelding
Münster Hbf train station by Timon91, on Flickr

Om kwart voor 7 was ik weer thuis, na een vermoeiende dag. Het was weer een mooie reis, het was erg de moeite waard om weer terug te zijn in Oekraïne en ik hoop ook zeker om nog eens terug te gaan!

Dit was het weer! Bedankt voor het lezen, reacties zijn altijd welkom! :D
Mijn Flickr account.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Weekje Polen & Oekraïne

Bericht door Karl »

Geweldig verslag. Het lijkt mij veel te koud, meer voor het voorjaar of misschien de zomer (maar erg warm?). Lijkt me ook een keer leuk om naar Kiev te vliegen (retour) en dan vanuit daar een rondje te reizen door Oekranië.
Het is een spectrum.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Weekje Polen & Oekraïne

Bericht door Fles »

Awesome, ik ga in de zomer heen en terug met de trein naar Oekraïne, zal nogeens rustig alles nalezen hier binnenkort :pos:
Michael
Berichten: 11759
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Weekje Polen & Oekraïne

Bericht door Michael »

Leuk verslag :D
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Weekje Polen & Oekraïne

Bericht door Caspar »

Mooi verslag en leuke foto's. Heb je soms niet het idee dat je veel mist als je alleen maar met nachttreinen door Polen en Oekraïne reist? Juist overdag lijkt me dat leuk om te zien, omdat het daar zo anders is dan hier.

Verder valt me op dat die diesel ICE van de Deense spoorwegen is, maar wel een Duitse stadsnaam draagt :lol:
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Weekje Polen & Oekraïne

Bericht door julsteren »

Erg mooi reisverslag. Was het niet erg koud in Oekraïne?
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Weekje Polen & Oekraïne

Bericht door Timon91 »

Thanks allemaal! De kou viel wel mee, het was overdag tussen de -5 en de 0 graden. Alleen in de wind was het best wel koud, maar daar hebben we niet veel last van gehad. Alleen op een heuvel in L'viv en op de voetgangersbrug over de Dnipro stonden we flink in de wind. De gevoelstemperatuur gaat dan wel richting de -20 graden. Meestal was het bijna windstil, dan heb je daar geen last van. Speciale winterkleding heb ik niet meegenomen.
Caspar schreef:Mooi verslag en leuke foto's. Heb je soms niet het idee dat je veel mist als je alleen maar met nachttreinen door Polen en Oekraïne reist? Juist overdag lijkt me dat leuk om te zien, omdat het daar zo anders is dan hier.
Aan de ene kant wel, aan de andere kant hebben de nachttreinen ook hun charme. Het Poolse landschap is mij al welbekend, het Oekraïense eigenlijk ook wel (in ieder geval wel in het westen). Voor het Poolse landschap hoef je niet ver te reizen trouwens: Mecklenburg-Vorpommern volstaat. Het landschap tussen Lübeck en Szczecin lijkt erg veel op het landschap in het noorden van Polen, in Polen is er misschien alleen iets minder leegstand.
Mijn Flickr account.
Etienne
Donateur
Berichten: 7940
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Weekje Polen & Oekraïne

Bericht door Etienne »

Weer een mooi verslag, zoals we ondertussen gewend zijn :P
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten