Dienstregeling 2014.

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2014.

Bericht door webguy »

Zou me niks verbazen als ze liever energie steken in wat er in 2015 met de nieuwe concessie gaat gebeuren - vooral mbt de HSL etc.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2014.

Bericht door Klaasje »

Met de HSL-treinen ja.. Dat geloof ik graag. Hopelijk heeft men dan ook wat ambities om dat slim te koppelen aan mogelijkheden om sneller naar landsdelen te rijden..
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2014.

Bericht door Klaasje »

Bee schreef:Er is de afgelopen jaren ook geen steen op de ander blijven staan natuurlijk, wordt nu toch wel eens tijd voor wat rust volgens mij. De enige wens die ik nog zou hebben is een betere aansluiting van de trein uit Enschede op Amersfoort naar Amsterdam Centraal.
Dat is nou net weer een heel bewuste keuze geweest. Ik denk niet dat dat snel teruggedraaid gaat worden. Ik denk zelfs dat het niet beter wordt voor Twente zolang niet óf de lijn naar Zwolle verbeterd wordt of er een IC-knoop in Weesp gaat komen. Beiden zijn erg discutabel.
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Dienstregeling 2014.

Bericht door VIRM »

Klaasje schreef:
Bee schreef:Er is de afgelopen jaren ook geen steen op de ander blijven staan natuurlijk, wordt nu toch wel eens tijd voor wat rust volgens mij. De enige wens die ik nog zou hebben is een betere aansluiting van de trein uit Enschede op Amersfoort naar Amsterdam Centraal.
Dat is nou net weer een heel bewuste keuze geweest. Ik denk niet dat dat snel teruggedraaid gaat worden. Ik denk zelfs dat het niet beter wordt voor Twente zolang niet óf de lijn naar Zwolle verbeterd wordt of er een IC-knoop in Weesp gaat komen. Beiden zijn erg discutabel.
Weet je, ik heb mij altijd al afgevraagd waarom Weest geen IC-knooppunt is. Je hebt twee richtingen aan beide kanten:
1. Zuidtak/Schiphol en Amsterdam Centraal.
2. Almere/Lelystad/Zwolle en Hilversum/Amersfoort/Twente.
Dan lijkt het mij logisch dat, waar die twee elkaar kruisen, er ook IC's stoppen.
Beul van de blindegeleidelijn
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2014.

Bericht door Wubbo »

Weesp is niet gebouwd op stoppende IC's, gezien de baanvakken eromheen ontkom je haast niet aan een inhaling van Sprinters door IC's in Weesp. Weesp is trouwens ook niet gebouwd op IC's van de Flevolijn, dat is altijd boemelen daar.

Ik had gehoopt dat in 2014 knoop Weesp qua Sprinters gedraaid was, nu wordt de verkeerde serie daar ingehaald. De Sprinter Hvs-Shl wordt er ingehaald door de IC Hvs-Shl, en de Sprinter Amf-Asd wordt er ingehaald door de IC Amf-Asd. Draai je dat om, krijg je per saldo een betere verbinding, in ieder geval in de beleving van reizigers. In reistijd scheelt het natuurlijk niks, in overstaps wel wat.

Het zou nog beter worden als ook de s5800 in Amersfoort op het andere kwartier kwam voor de spreiding van treinen Amf-Avat vv.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2014.

Bericht door Klaasje »

Dat er geen IC-knoop is komt omdat de aansluitingen of elders al geregeld waren (Amersfoort) of niet nodig waren (Lelystad, Almere) maar wel zouden zorgen voor langere reistijden van doorgaande reizigers. Daarnaast ben je dan je inhaalpunt voor de Gooilijn kwijt die toch wel handig is om de boel mooi passend te krijgen.

De huidige keuze van sprinterrichtingen zal alles te maken hebben gehad met de rechtstreeks te bereiken bestemmingen vanaf Zwolle denk ik. Verder maakt deze opzet de huidige inhaling van de (12)s700 in zuidelijke richting robuuster.
Laatst gewijzigd door Klaasje op di 26 feb 2013, 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2014.

Bericht door Daniel »

Niet alleen daarvoor, als de s5800 op het andere kwartier zou rijden was de aansluiting Veluwelijn -> Baarn ook gelijk een stuk beter. Vraag me niet waarom, maar dat schijnt een gewenste aansluiting te zijn volgens Rover Eemland :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Dienstregeling 2014.

Bericht door Edwin »

Wordt in 2014 al met kort volgen op de Flevolijn gereden? Of wordt dat pas 2015/2016.
Dat ze bij LOCOV de karige 2x per uurs sprinter tussen Lelystad en Almere niet te karig vinden. Wil je naar Oostvaarders of Buiten heb niet nog de keuze om via Centrum en dan te keren op een sprinter of bus. Een sprinter doortrekken vanaf Oostvaarders naar Lelystad (en verder) zou niet onaardig zijn in verhouding met de groei.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2014.

Bericht door Klaasje »

Als je de huidige s4300 zou doortrekken zou die vrijwel leeg doorrijden naar Lelystad. Dat ding wordt op Oostvaarders namelijk door IC's ingehaald waar de grote groepen reizigers al in zitten. (Amsterdam CS, Duivendrecht, Amsterdam Zuid, Schiphol, Almere C-Lelystad.) Dat rijden is echt zonde van het geld omdat er wel voor zorgt dat een extra set materieel en personeel nodig is terwijl maar een zeer beperkte groep reizigers voordeel heeft.

De kering op Almo is net iets korter dan een half uur, op en neer naar Lelystad is ook net iets korter dan een half uur maar dat is exclusief de inhaling op Almo en exclusief het keren in Lelystad vandaar die extra set materieel en personeel.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2014.

Bericht door Wubbo »

Klaasje schreef:De huidige keuze van sprinterrichtingen zal alles te maken hebben gehad met de rechtstreeks te bereiken bestemmingen vanaf Zwolle denk ik. Verder maakt deze opzet de huidige inhaling van de (12)s700 in zuidelijke richting robuuster.
Zouden er echt zoveel reizigers zijn die vanaf Kampen Zuid en Dronten naar Diemen, Amsterdam Science Park, Amsterdam Muiderpoort of Amsterdam Centraal moeten? Vanaf Zwolle is de IC met overstap veel sneller, vanaf Lelystad valt de keus ook op de rechtstreekse trein, en vanaf Oostvaarders maakt het niet meer uit.
Die (12)s700 kan trouwens ook via de middensporen in Weesp, dat kan daar helemaal geen kwaad gezien de dienstregelingsconstructie. Nadeel is wel dat dan je alternatief Alm-Dvd vervalt (door de gemaakte inhaling in Weesp).
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2014.

Bericht door Klaasje »

Ik zat meer aan Zwolle te denken eigenlijk.
Richting het Zuiden kan je de samenvoeging beter voorbij Weesp hebben om de s2600 niet in de wielen te hoeven rijden met een klein beetje vertraging. Daarnaast is de samenvoeging voor Weesp een punt waar in het verleden veel STS-en zijn gemaakt verder is de doorrijsnelheid daar hoger. (110 km/h vs 80 km/h) De andere kant op vind ik de huidige spooropstelling echt waardeloos en zou de (12)s700 beter over het middenspoor kunnen rijden. De s4600 heeft zo al veel te vaak totaal onnodig vertraging opgelopen.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Dienstregeling 2014.

Bericht door Thom91 »

VIRM schreef:
Thom91 schreef:
Klaasje schreef:Hij gaat richting Hoorn een paar minuten eerder rijden, richting Schiphol een paar minuten later. Zo ontstaat er ruimte om kort te keren in Hoorn en is er een materieelcompositie minder nodig. Dat is wat ik tenminste elders op het internet heb begrepen. Hoe het met de aansluitingen in Zaandam zit weet ik niet.
Richting Hoorn geeft het geen conflicten. De andere kant op zal hij tegelijk met de s4000 komen te liggen of zelfs met de s3000. Tegelijk die Hemtunnel doorknallen, alhoewel dat niet kan tijdens onderhoudsroosters, als er 1 buis gesloten is.
Het lijkt mij niet dat de dienstregelingplanners willen dat de s3300 na de s4000 komt richting Sloterdijk.
Vroeger had je heel mooi de volgorde s4000, s3000 en s3300. Maar dat was in de tijd dat de s1500 nog een stoptreintje was. Sinds dat niet meer zo is, is de s3300 ervoor gegooid; ik neem aan omdat anders de reistijden vanuit Zaandam Kogerveld/Purmerend wel een beetje heel erg lang worden. :)
Lekker boeiend dat de s3300 en s4000 tegelijk naar Ass gaan. Als het maar op tijd rijdt. Wellicht zelfs een cross-platform mogelijk ;)
Komt wel goed schatje.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2014.

Bericht door Klaasje »

Weeps in Zaandam!
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Dienstregeling 2014.

Bericht door Thijs »

Wubbo schreef:Ik had gehoopt dat in 2014 knoop Weesp qua Sprinters gedraaid was, nu wordt de verkeerde serie daar ingehaald. De Sprinter Hvs-Shl wordt er ingehaald door de IC Hvs-Shl, en de Sprinter Amf-Asd wordt er ingehaald door de IC Amf-Asd. Draai je dat om, krijg je per saldo een betere verbinding
Welke positieve effecten zie je dan voor de reiziger en welke betere verbetering ontstaat er?
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Dienstregeling 2014.

Bericht door Thom91 »

Klaasje schreef:Weeps in Zaandam!
Alle ic's zaandam overslaan? Ik zeg doen.
Komt wel goed schatje.
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Dienstregeling 2014.

Bericht door VIRM »

Thom91 schreef:
Klaasje schreef:Weeps in Zaandam!
Alle ic's zaandam overslaan? Ik zeg doen.
Dan mogen de s4000 en s4700 wel wat langer worden gemaakt. ;)
Beul van de blindegeleidelijn
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Dienstregeling 2014.

Bericht door Caspar »

Zaandam- Alkmaar is toch best een redelijke vervoersstroom. Een sprinter met ook nog eens een slechte overstap in Uitgeest lijkt me niet echt een optie tussen die twee steden.
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Dienstregeling 2014.

Bericht door VIRM »

Caspar schreef:Zaandam- Alkmaar is toch best een redelijke vervoersstroom. Een sprinter met ook nog eens een slechte overstap in Uitgeest lijkt me niet echt een optie tussen die twee steden.
In de tegenspitsrichting (dus ochtendspits richting Alkmaar en avondspits richting Zaandam) is er volgensmij wel redelijk wat plek in die treinen volgensmij. ;)
Beul van de blindegeleidelijn
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Dienstregeling 2014.

Bericht door Thom91 »

De overstap s3400 - s4000 is best te doen hoor.
Laatst gewijzigd door Cookie op wo 27 feb 2013, 16:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: s toegevoegd aan treinserie voor mouse-over
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2014.

Bericht door reisthijs »

Een verdubbeling van de reistijd en halverwege een klein kwartier koukleumen? Dat noem ik niet 'best te doen'.
Als het een doorgaande sprinter zou zijn was het al wat anders.

En wat is volgens jou precies het grote voordeel van Zaandam overslaan?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Dienstregeling 2014.

Bericht door Thom91 »

reistijdwinst.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling 2014.

Bericht door Vinny »

Ik stel voor om de tussenstops in Amsterdam en Utrecht Centraal te schrappen. Reizigers kunnen ook met de sprinter, en bovendien kan er behoorlijk wat reistijdwinst geboekt worden tussen Alkmaar en Eindhoven, wat niet kan met investeringen elders in het netwerk....


:wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
ThePretender
Berichten: 155
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 21:10

Re: Dienstregeling 2014.

Bericht door ThePretender »

Voor jou ja ;). Voor vele anderen juist niet.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Dienstregeling 2014.

Bericht door Thom91 »

Vinny schreef:Ik stel voor om de tussenstops in Amsterdam en Utrecht Centraal te schrappen. Reizigers kunnen ook met de sprinter, en bovendien kan er behoorlijk wat reistijdwinst geboekt worden tussen Alkmaar en Eindhoven, wat niet kan met investeringen elders in het netwerk....


:wink:
Dat zijn er ook zoveel. :')
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling 2014.

Bericht door Vinny »

Sommige mensen moeten hun sarcasmemeter nakijken hier... :roll: :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: noahlvb en 52 gasten