OVer je reiservaringen in februari 2013

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Bericht door Daniel »

Fles schreef:En what's more: in Dv was alles dichtgereden :pos:
Vindt je het gek, dat ding staat maarliefst 5 minuten stil in Amersfoort :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Bericht door Jef400 »

Zat er eentje wiet te mengen in de trein van Sloterdijk naar Centraal in Amsterdam. Wat ruikt dat spul zeg. Vervelend was het voor een man die zo'n broodzaak broodje had gekocht. Paar euro naar de Wiet toe.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Bericht door Daniel »

Owja, vandaag zag ik ook nog een stukje spoorlogica in het echt: als men iets gaat schilderen dan kan je verwachten dat het binnenkort gesloopt wordt. Letterlijk in dit geval dus, want men bleek vanmorgen de toegang tot de toiletten aan de centrumzijde van Utrecht Centraal geschilderd te hebben... in het deel van de hal wat in de tweede helft van dit jaar aan de beurt is om gesloopt te worden :mrgreen:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Bericht door iljitsch »

Ugh, ik kom om 13.58.50 van de roltrap af te Ut, rijdt de trein naar Den Haag van 13.59 u al!
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Bericht door hauptbahnhof »

Klacht indienen. Gesodemieter!
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Bericht door Ardan »

Ja dan had je maar ruimer op tijd moeten wezen en anders pak je de volgende.
Vuistregel: 20 seconden voor tijd wordt er gefloten zodat exact op de minuutsprong vertrokken kan worden.
Ik doe ook maar wat
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Bericht door Thom91 »

iljitsch schreef:Ugh, ik kom om 13.58.50 van de roltrap af te Ut, rijdt de trein naar Den Haag van 13.59 u al!
Je had hem sowieso niet gehaald, vertrekprocedure is dan al gestart. HC gooit ~10 sec voor vertrek de deur dicht.
Komt wel goed schatje.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Bericht door Fles »

Thom91 schreef:HC gooit ~10 sec voor vertrek de deur dicht.

Ja :Y KUCH of 45 KUCH
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Bericht door Geert »

Die flauwekul was toch weer afgeschaft? De vertrektijd is IMHO het moment dat je voor het laatst in kan stappen, niet het moment waarop de trein in beweging moet komen. Als ze de deuren eerder willen sluiten moeten ze maar die tijd aan de reizigers publiceren...
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Bericht door Thom91 »

Hoezo, 13:59 is vertrektijd, niet laatste tijd om in te stappen.
Komt wel goed schatje.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Bericht door Ennes »

Geert schreef:Die flauwekul was toch weer afgeschaft? De vertrektijd is IMHO het moment dat je voor het laatst in kan stappen, niet het moment waarop de trein in beweging moet komen. Als ze de deuren eerder willen sluiten moeten ze maar die tijd aan de reizigers publiceren...
Als we daar over gaan zeiken, zullen we het dan ook eens hebben over al die reizigers die instappen NA het fluitsignaal :roll:

Laat maar, ik weet het al weer, regeltjes horen zich altijd aan te passen aan de behoefte en de grillen van de betreffende reiziger :X
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Bericht door Suus »

Daarom pleit ik voor een muziekje dat 30 seconden voor het sluiten van de deuren begint af te spelen, zodra het muziekje gestopt is sluiten de deuren. *O*
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15345
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Bericht door ODRAIL »

Geert schreef:Die flauwekul was toch weer afgeschaft?
Per wanneer dan?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Bericht door Vinny »

De gecommuniceerde vertrektijd hoort m.i. de "vroegst mogelijke vertrektijd" cf. dienstregeling te zijn, en de gecommuniceerde aankomsttijd de "laatst mogelijke reguliere aankomsttijd". Ik erger me persoonlijk dood als de trein 30 seconden voor vertrektijd de deuren sluit terwijl er nog overduidelijk reizigers in aantocht zijn. Gelukkig gebeurt dit slechts zelden - maar het is natuurlijk wel dodelijk voor de reputatie van het vervoersbedrijf.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Bericht door Ennes »

Reizigers die 10 seconde voor "vertrektijd" nog aan komen rennen en verwachten dat je blijft wachten, of nog erger die zich tussen de sluitende deuren worstelen, zijn dodelijk voor de punctualiteit, en daarmee creëren ze zelf de oorzaak die ze zien als slechte reputatie.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Bericht door hauptbahnhof »

Een trein die 10 seconde voor tijd al rijdt is te vroeg vertrokken.
Tien seconde voor tijd fluiten en sluiten en dan vertrekken moet prima kunnen. Waarom moet het eerder?

Als ik met mijn trammetje vanaf het begin- of keerpunt 1 seconde te vroeg vertrek weet mijn chef me echt wel te vinden.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Bericht door Ennes »

hauptbahnhof schreef:Een trein die 10 seconde voor tijd al rijdt is te vroeg vertrokken.
Tien seconde voor tijd fluiten en sluiten en dan vertrekken moet prima kunnen. Waarom moet het eerder?

Als ik met mijn trammetje vanaf het begin- of keerpunt 1 seconde te vroeg vertrek weet mijn chef me echt wel te vinden.
Ook wij kunnen komen uitleggen we echt te vroeg vertrekken hoor.
Daarnaast blijft het sluiten altijd een inschatting omdat niet van alle treinsoorten even snel sluiten, en zelfs per stel kan het verschillen.
Daarnaast weet ik ook niet hoe of waar de HC heeft gestaan met de vertrekprocedure, en of de stationsklokken voor hem zichtbaar waren dan wel juist liepen.

In de laatste gevallen dan geldt nog altijd bepaling 4.3 uit de algemene voorwaarden.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Bericht door hauptbahnhof »

Dat begrijp ik ook wel. Maar als je standaard op -10 seconden fluit en sluit vertrek je ook op tijd, ook als het een stel is waar de deuren op z'n 11 en 30e werken. Ik hanteer juist voor mezelf: bij +10 seconden: aan de conducteur melden dat we gaan vertrekken; op het moment dat het lampje van zijn deur dooft (en zijn deur aan het sluiten is), doe ik de mijne dicht. En zo ben ik op tijd vertrokken. Mensen die dan nog aan komen rennen wacht ik niet op (bij beginpunten).

Ik heb enkele keren meegemaakt dat er totaal niet op de tijd werd gelet. Gewoon aankomen, uit- en inladen, fluiten, weg... Uiteindelijk vertrok deze trein ( s4000 ) met minimaal -2 vanaf Asdm.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Bericht door Thom91 »

Ennes schreef:
hauptbahnhof schreef:Een trein die 10 seconde voor tijd al rijdt is te vroeg vertrokken.
Tien seconde voor tijd fluiten en sluiten en dan vertrekken moet prima kunnen. Waarom moet het eerder?

Als ik met mijn trammetje vanaf het begin- of keerpunt 1 seconde te vroeg vertrek weet mijn chef me echt wel te vinden.
Ook wij kunnen komen uitleggen we echt te vroeg vertrekken hoor.
Daarnaast blijft het sluiten altijd een inschatting omdat niet van alle treinsoorten even snel sluiten, en zelfs per stel kan het verschillen.
Daarnaast weet ik ook niet hoe of waar de HC heeft gestaan met de vertrekprocedure, en of de stationsklokken voor hem zichtbaar waren dan wel juist liepen.

In de laatste gevallen dan geldt nog altijd bepaling 4.3 uit de algemene voorwaarden.
Je weet na vier keer toch wel hoe lang de sluitprocedure per trein duurt?

En als je als HC niet meer van de klokken kan uit gaan, hoe moet je dat dan doen als reiziger?
Laatst gewijzigd door Thom91 op wo 27 feb 2013, 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15345
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Bericht door ODRAIL »

Ennes schreef:In de laatste gevallen dan geldt nog altijd bepaling 4.3 uit de algemene voorwaarden.
En waar kan ik deze algemene voorswaarden nalezen?
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Bericht door JWM »

Op de achterkant van je treinkaartje :twisted:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Bericht door Suus »

KM46 schreef:
Ennes schreef:In de laatste gevallen dan geldt nog altijd bepaling 4.3 uit de algemene voorwaarden.
En waar kan ik deze algemene voorswaarden nalezen?
http://www.ns.nl/reizigers/klantenservi ... oaden.html
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Bericht door Geert »

Ennes schreef:Als we daar over gaan zeiken, zullen we het dan ook eens hebben over al die reizigers die instappen NA het fluitsignaal :roll:

Laat maar, ik weet het al weer, regeltjes horen zich altijd aan te passen aan de behoefte en de grillen van de betreffende reiziger :X
Wat heeft het voor zin om een vertrektijd te publiceren als je al een halve minuut voor die tijd niet meer in kunt stappen? Nog los van het feit dat de ene helft van de HC's pas fluit op vertrektijd en de andere helft al een halve minuut daarvoor. Als er gewoon gefloten wordt op vertrektijd (seconde :00 of later) hoeft een HC ook niet te schatten hoe lang het sluiten duurt en is voor iedereen duidelijk wat het laatste instapmoment is.

Deze hele discussie staat trouwens wat mij betreft los van reizigers die na het fluitsignaal nog de trein inspringen.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Bericht door Klaasje »

Van mij mag je best tien seconden voor vertrektijd fluiten, want die tijd is echt wel nodig maar een halve minuut is echt teveel. Overigens duurt naar mijn mening de vertrekprocedure sowieso te lang. Door de huidige opzet kan het niet echt veel korter maar het zou een zegen voor de snelheid van sprinters zijn als er een slimmere en kortere vertrekprocedure zou komen. Er zijn tegenwoordig veel technische mogelijkheden om de veiligheid te garanderen, dat hoeft dus echt niet met dubbel-sluiten door een conducteur.
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Bericht door Thijs »

Het valt mij op dat soms (ruim) 20 seconden van tevoren wordt gefloten, maar de trein toch 10-20 seconden na vertrektijd vertrekt. En dan heb ik het niet over een bomvolle spits, verstoringen, wachtend op een aanrennende reiziger of andere vertragende situaties. Maar ik merk het ook op rustige momenten. Heb er niet de vinger op hoe dat kan, maar instinctief zou ik zeggen dat de vertrekprocedure best lang duurt. Iemand een idee hoe dit zou kunnen?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten