OVer je reiservaringen in februari 2013

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Bericht door Klaasje »

De vertrekprocedure bestaat bij mijn weten uit de volgende elementen:
  • Controleren of er veilig vertrokken kan worden. (Vertreklicht brandt of het sein toont beter dan stop)
  • Controleren of sluitproces kan worden ingezet.
  • Fluiten
  • Deuren sluiten
  • Controleren of de deuren gesloten zijn en er niets tussenzit.
  • sluiten deur conducteur.
Op drukke stations, onoverzichtelijke stations of stations met een onhandige boog in het perron kan dat wat langer duren. Technisch kan de trage uitvoering van de huidige procedure gedeeltelijk ondervangen worden door monitoren en camera's. Echter is er soms ook wel een beetje laks personeel. Dat helpt ook niet echt, gelukkig is dat niet al te vaak.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Bericht door Vinny »

In de Duitstalige landen gaat de vertrekprocedure in het S-bahnnet een stuk sneller ja. :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Bericht door Klaasje »

Als je op iedere haltering 10 seconden kan verdienen, heb je op 12 haltes 2 minuten minder rijtijd nodig. Daarmee ontstaat meer ruimte voor snelle IC's of meer IC's.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Bericht door Suus »

Op sommige lijnen moet je dan ook wat aan de soms overvloedige rijtijd doen :wink: (A)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Bericht door Fles »

Klaasje schreef:De vertrekprocedure bestaat bij mijn weten uit de volgende elementen:
  • Controleren of er veilig vertrokken kan worden. (Vertreklicht brandt of het sein toont beter dan stop)
  • Controleren of sluitproces kan worden ingezet.
  • Fluiten
Beetje raar dit. Alsof je na sluiten van de deuren meteen MOET wegrijden. Is natuurlijk wel fijn, maar lang niet gedwongen.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Bericht door Klaasje »

Het is uitdrukkelijk verboden om te sleutelen wanneer het sein rood is. Daar zit een veiligheidsgedachte achter maar er is ook een keerzijde: Daarmee krijg je van die pavlovmachinisten die op een slechte dag bij ding-dong meteen gaan rijden, ook wel eens door rood heen. Dat is de oorzaak van ongeveer 4 á 5 % van de STS-passages.
Laatst gewijzigd door Klaasje op do 28 feb 2013, 00:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Bericht door Suus »

Denk aan Gouda :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
NintendoC
Berichten: 416
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Bericht door NintendoC »

Dan heeft zo'n SLT met zelfsluitende deurtjes toch wel weer voordelen :lol:
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Bericht door Fles »

Klaasje schreef:van die pavlovmachinisten die op een slechte dag bij ding-dong meteen gaan rijden, ook wel eens door rood heen.
Als je ZO lomp bent mag je van mij ook je autorijbewijs inleveren :X :neg: Dat soort volk hoort zich in geen enkele vorm van verkeer te begeven. Levensgevaarlijk.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Bericht door Klaasje »

Na 50 keer bij ding-dong op een dag mogen gaan rijden, kan het best dat als je even met iets bezig bent je met een schuin oog naar het verkeerde sein kijkt welke wel groen of geel is na het ding-dong en dan is het al zover... Het is te ondervangen door naar het sein te wijzen of het seinnummer en seinbeeld op een lijstje te schrijven.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Bericht door Ardan »

Ja hallo, we moeten hier geen Japanse praktijken krijgen waar de machinisten alle seinen moeten opschrijven. Een mcn hoort daar gewoon op te letten en niet als een blind paard te vertrouwen op de commando's van de hc. De groene lamp is geen vertreksignaal.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Bericht door Suus »

Een machinist is een mens.
Mensen maken fouten.

De praktijk bij Veolia laat zien dat wijzen & benoemen helpt de veiligheid te verbeteren. Met het afdoen als Japanse toestanden ga je ongefundeerd voorbij aan de pluspunten van het systeem.

Een verbod om alvast te sleutelen terwijl er nog geen groen sein is of de vertreklamp nog niet brand zal wellicht wat nadelen hebben, maar het heeft ook voordelen: de trein zal niet afgesloten langs het perron blijven staan terwijl er wellicht nog tijd was geweest om wat verlate passagiers in te laten stappen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Bericht door Klaasje »

Opschrijven is Veoliaans
Wijzen en opnoemen is Japans.

Overigens is het helemaal niet zo gek. Kijken en handelen kan bewust maar zomaar in het onderbewustzijn gebeuren. Met de beide opties toets je je onderbewustzijn met actief handelen. Daar valt best wat voor te zeggen.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Bericht door Mikos »

Klaasje schreef:Het is uitdrukkelijk verboden om te sleutelen wanneer het sein rood is.
Onjuist.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Bericht door Klaasje »

Mikos schreef:
Klaasje schreef:Het is uitdrukkelijk verboden om te sleutelen wanneer het sein rood is.
Onjuist.
Het is wel de basisregel, even los van uitzonderingen als storingen aan de infra waardoor een sein niet uit de stand stop komt of andere redenen waarom je zou willen dat de deuren sluiten zonder als reizigerstreinbeweging te vertrekken.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Bericht door Ardan »

Voor de mcn gelden er naar mijn weten slechts twee regels die hier betrekking op zouden hebben:
-Het is verboden door een stoptonend sein te rijden (uitzonderingen daargelaten na een aanwijzing STS van de trdl)
-Het is niet toegestaan te vroeg te vertrekken.
Zo haal ik het in ieder geval uit de VSD Handleiding Vervoerproces.
Het is wel zo dat de hc de chef van de trein is, niet de mcn, dus als hij de deuren dicht wil gooien moet-ie dat zelf weten, maar als de mcn vervolgens nog stil blijft staan tot de vertrektijd dan heeft de mcn wel keurig de regels opgevolgd.
Laatst gewijzigd door Ardan op do 28 feb 2013, 12:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Bericht door Mikos »

Het is ook geen basisregel meer... Dat is wel een tijdje geweest, maar is teruggedraaid. Het vertrekken terwijl het sein stop toont is uiteraard volledig uit den boze (verstoringen en andere uitzonderingen daargelaten). Ik mag echter de deuren al wel sluiten terwijl het vertreklicht nog niet brandt of het sein nog rood is, zolang ik mijn eigen deur maar niet sluit. :wink: Vooral op stations waar het erg lang duurt voor het sein veilig komt (achterliggende overweg, trage stop-door-schakeling, noem het maar) en in situaties waarin je vertraagd bent en iedereen al uit en in is gestapt kan dat een hoop schelen. Veiligheid voorop, dat sowieso!
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Bericht door Klaasje »

Ooh. Dat is wel een zegen voor de uitvoerbaarheid en betrouwbaarheid van de treindienst vind ik. :)
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Bericht door M57 »

Is een vertreksein dan dus geen letterlijke voorwaarde meer voor het starten van de vertrekprocedure?
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Bericht door Fles »

Ardan schreef:Ja hallo, we moeten hier geen Japanse praktijken krijgen
Waarom niet? Als dat helpt, prima.

Maar we moeten niet naar een situatie toe waarin een HC bepaalt of een MCN gaat rijden, en niet een sein.

Wat nu dus wel gebeurt :neg: Dan kan blijkbaar elke dooie lul MCN worden.
Marc
Berichten: 1008
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Bericht door Marc »

Ik dacht dat machinisten ook een voorbeeldfunctie hadden? Gisteren stapte een mcn in het Veolia-treintje naar Venlo. Hij had een normale fiets bij zich, terwijl het nog geen 9 uur was en hij had het ding niet op de fietsplek gezet maar op een normaal balkon... Dat zou ik eens moeten doen, dan werd ik meteen afgeschoten...
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Bericht door Jurre »

Gister in Roodeschool of all places gewoon een ex-Connexxion Den Oudsten tegen gekomen, ontdaan van logo's, stond bij het station. Nummerbord eindigde op iets van 37. Eerder op de dag zag ik een Volvo 8700 in Qbuzz kleurstelling op busstation Delfzijl, bus was van UVO van Dijk en reed op lijn 45.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Bericht door Ronald »

Die Alliance stond daar een paar maanden terug ook, gewoon een schoolbus lijkt me.
Vandaag had ik sinds lange tijd weer eens een Plan V'tje. Een Drenthe-exemplaar van Sittard naar Maastricht :-)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten