Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door ov'tje »

Er komen op Terschelling drie bussen op Groen Gas te rijden

http://www.lc.nl/friesland/regio/articl ... schelling-
Maurice Hooikammer
Berichten: 859
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door Maurice Hooikammer »

Zullen dat dan ook Irisbussen (bijbesteld) worden?
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door Michael 1988 »

Is wel verstandig om niet teveel uitschieters in het materieel te krijgen en voor mogelijke korting bij deze bijbestelling.
Frits
Berichten: 40
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 19:01

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door Frits »

Weet iemand of en wanneer de rest van de Citelissen voorzien wordt van het logo van de gemeente Leeuwarden? Nu rijdt alleen de 6609 met bestickering rond en dit is nogal een raar gezicht...
Busje
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 10:22

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door Busje »

kolibrie schreef: wat ik wel vervelend vind, is dat de chauffeurs blijkbaar niet meer handmatig de lijnfilm en haltes aan kunnen klikken mocht er wat fout gaan. Heb al meerdere malen meegemaakt dat ik uitstapte op het eindpunt, de software van de OV-paal in de bus al was doorgeschakeld, en de automaten waren afgesloten (dienst afgesloten staat op de schermpjes). De chauffeur kreeg het ding op geen enkele manier weer aan de praat. Op deze wijze al een aantal keer niet kunnen uitchecken. Voor de rest werken de palen best oké, het is wel meer naar het schermpje kijken dan vroeger naar het piepje luisteren of het goed is gegaan met inchecken.
Normaal gesproken gaat de koersfilm automatisch, mocht dit niet werken, dan kan de chauffeur alsnog zelf handmatig dit instellen met de juiste bestemming.
Ook het aanpassen van de haltes op de OV-chipkaartlezers is nog steeds handmatig bij te houden via het Albatros.
Maurice Hooikammer
Berichten: 859
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door Maurice Hooikammer »

Ik ben net terug van Ameland en er zijn een aantal veranderingen.
- Er worden drie Citelissen bijbesteld (6613-6615) welke niet zijn voorzien van Frysk Ferfier logo maar ARRIVA logo en geen Friese aardgas teksten.
- De MAN's komen NIET naar Ameland, in plaats daarvan komen er nog 2 gelede Benzen op diesel.
- Ook de 551 komt dan uit de achterhoek terug naar Ameland.

Er reden op dit moment een TCR en een Van Fraassen MAN, deze waren een ware kermisattractie:
-Van Fraassen: Voordeur half open, achterdeur al helemaal niet!
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door huibf »

Maurice Hooikammer schreef:Volgens de directeur van ARRIVA Ameland:
Wellicht wat laat. Maar ik neem aan dat dit een grapje is.
Ik neem aan dat deze 'directeur' ook meteen alle andere functies van het OV op het eiland vervult. chauffeur, halteonderhoud, klantenservice, ondersteuning extra ritten en kantinebeheerder
8-) 8-) 8-) 8-) 8-) 8-) 8-) 8-) 8-) 8-) 8-) 8-) 8-) 8-) 8-) 8-)

en dan nog de 40 uur per week niet halen.... zonder de functie van postbezorger, want dat zal ie ook nog wel doen.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door BR628 »

Mwah ergens zit er wel een kern van waarheid in hoor. De Arrivianen op de eilanden zijn van oudsher zelfsturend. De boel runt gewoon goed en daar is weinig hulp vanaf de vaste wel bij nodig.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door Michael 1988 »

Ja alleen het leveren van (nieuw) materieel heeft zeker hulp nodig ;)
Maurice Hooikammer
Berichten: 859
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door Maurice Hooikammer »

Hij is locatieleider! Nu tevreden?

Hij is zelf ook chauffeur uiteraard, zorgt voor al het halteonderhoud, roosters, dienstregeling, materieel(bepaald door ARRIVA)
Het materieel wordt onderhouden door twee andere chauffeurs.

En nee hij is geen postbezorger maar vervult een rol in de politiek op Ameland!

Nu geen gezeur meer graag, want dit is een ontzettend toffe gozer!
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door Vinny »

Ik begrijp dat op Ameland drie vaste chauffeurs het hele OV namens Arriva verzorgen? Er zal in de zomer nog wat uitzendwerk erbij zitten neem ik aan?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door huibf »

Maurice Hooikammer schreef:Hij is locatieleider! Nu tevreden?

Hij is zelf ook chauffeur uiteraard, zorgt voor al het halteonderhoud, roosters, dienstregeling, materieel(bepaald door ARRIVA)
Het materieel wordt onderhouden door twee andere chauffeurs.

En nee hij is geen postbezorger maar vervult een rol in de politiek op Ameland!

Nu geen gezeur meer graag, want dit is een ontzettend toffe gozer!
hohoho. Ik zeg niet dat het géén toffe gozer is... dat zal best... zat me alleen af te vragen of hij alleen maar 'stopdas' was :D (overhead dus)
Maurice Hooikammer
Berichten: 859
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door Maurice Hooikammer »

Ik snap het! :wink:

Er rijden altijd 8 chauffeurs verdeeld over vijf verschillende diensttijden per dag. In de zomer rijden er twee of drie (meestal ARRIVA Touring) uitzendkrachten rond op het eiland.
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
Maurice Hooikammer
Berichten: 859
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door Maurice Hooikammer »

Het zijn echt drie verschillende meningen in het noorden...
Ik ben gisteren bij ARRIVA uitgenodigd in Leeuwarden en daar zeggen ze dat alle drie de MAN's geruild worden in de zomer tegen alle drie Citelissen die uiterlijk 12 april geleverd moeten zijn.

Heeft iemand een idee waarom ze rond 19:00 de aardgasbussen buiten de stalling van Leeuwarden open laten? Een gek en de bus is weg!
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
zone2000
Berichten: 528
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door zone2000 »

Een gek en de bus is weg!
3 knoppen indrukken en de bus is weg!
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door Michael 1988 »

Je moet alleen de knoppen weten te vinden. En sowieso kan iedereen zomaar met een bus weg gaan rijden. In Waalwijk, Den Bosch en verschillende andere plaatsen staan de bussen vaak zonder echte toezicht bij de haltes/perrons en vaak met open deur. Je hoeft bij de amba's maar even onder de ruitenwisser zoeken (zal bij meer types ook wel zo zijn) en je kunt de deur zo openen. Even de knopjes uitvogelen en je kunt wegrijden met de bus. Op een stalling hoeft ook niet altijd de deur open te staan of de bus kan al "gestolen" worden.

Maar even over de Citelissen, zoiets is hier ergens volgens mij al eerder gezegd dat de MAN's in de zomer terug gaan naar Ameland. Maar hoe zit het eigenlijk met de 4e MAN (de 252)? Waar hangt die ergens uit?
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door ov'tje »

Die moet nog op Ameland rijden.

Ben trouwens benieuwd wanneer de 10.6 meter Amba's in gaan stromen. Had ondertussen de eerste bussen al verwacht namelijk
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13174
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door Z2N »

De enige 10,6 meter amba die er reed (de 8851) is alweer weg, die rijdt nu zijn rondjes door Alphen aan den Rijn.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Maurice Hooikammer
Berichten: 859
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door Maurice Hooikammer »

De 252 rijdt (gelukkig) nog in compleet blauwe kleuren en Ameland reclames op Ameland! :D
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
wouter***
Berichten: 85
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 16:39
Locatie: Leeuwarden

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door wouter*** »

Een aantal VDL Ambassador ALE 106 bussen zijn al afgeleverd, ik zag er gister 2 op de stadsdienst Leeuwarden (de 8651 en de 8652).
Blijkbaar zijn toch nog niet alle Citelissen afgeleverd, er rijden namelijk nogsteeds Wright Commander en irisbus GX127 bussen op de stadsdienst.
Kijk ook op mijn website: http://www.frysk-ferfier.tk
Alles over het openbaar vervoer in fryslân!
Maurice Hooikammer
Berichten: 859
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door Maurice Hooikammer »

De Citelissen zijn allemaal geleverd hoor! 6471 t/m 6475 en 6601 t/m 6612. De 6613 t/m 6615 zijn nu in aanbouw voor Ameland.
Volgens een ARRIVA medewerker van stalling Leeuwarden zullen er in totaal vijf Wright Commanders blijven in Leeuwarden en omstreken voor de concessie. Ook blijft er tot alle VDL Ambassadors geleverd zijn 1 Heuliez.
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door Michael 1988 »

Maar wat gaat er dan gebeuren met de Heulies GX 127 (of eigenlijk Irisbus) die dadelijk overbodig zijn of de Wright Commanders? Want de Wrights zijn nu opgeknapt en kunnen eventueel nog goed dienen als ijzeren reserve voor alle concessies en dat geldt ook voor de Heuliezen want dat zijn ook nog redelijk goede busjes en zijn nog geen 6 jaar oud.
Maurice Hooikammer
Berichten: 859
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door Maurice Hooikammer »

Ik heb mij laten vertellen dat er vijf wright commanders definitief als reserve zullen blijven dienen. Die Heuliez was die dag mijn 'privé-bus' , zie http://www.arriva.nl/wens/winnaars. Ik denk gezueb aab de overvloed aan 10,5 meter busjes dat die weg gaat. Er stond er die dag nog maar één in de stad Leeuwarden.
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door Daniel »

Die GX127's waren geleend uit DAV, lijkt me dus een redelijke open deur dat ze daar weer terug naartoe gegaan zijn :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door ov'tje »

Maurice Hooikammer schreef:Ik heb mij laten vertellen dat er vijf wright commanders definitief als reserve zullen blijven dienen.
is niet helemaal volgens de concessievoorwaarden, maar wel logisch, omdat er inmiddels acht oorspronkelijk voor Fryslân bestemde bussen naar de Achterhoek zijn verhuisd en minimaal één andere een ander jasje heeft gekregen en nu in Zuid-Holland-Noord rondrijdt.

Overigens denk ik niet dat de Commanders lang zullen blijven, daar het wagenpark in DAV op leeftijd begint te komen en er daar binnen enkele jaren een groot deel van het wagenpark vervangen moet gaan worden. Dan zullen de Friese Commanders ook wel ingeruild worden voor iets anders.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten