Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Freek »

Druk opvoeren of gewoon inzien dat tijdelijk betekent dat de trein ooit weer verdwijnt.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Ennes »

Ik ben wel benieuwd naar hoe de totale exploitatie van die LLL er uit zou gaan zien.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Bericht door iljitsch »

Waar ik ook benieuwd naar ben is hoe eea gaat werken qua plaatsbewijzen. Als een bestaande binnenlandse vervoerder dit gaat doen kan die natuurlijk chippaaltjes neerzetten, maar je blijft dan met de ellende van verschillende paaltjes voor verschillende vervoerders zitten.

Dan heb je binnenlandse reizen in België en last but not least de internationale kaartjes. Die laatste zou je via 't internet kunnen verkopen, maar wellicht is in de trein ook geen slecht idee, maar dan moet de controle wel goed zijn.

De vraag is of de NS eraan wil om deals te maken. Voor de reiziger zou dit wel mooi zijn: koop een fyrakaartje maar neem gewoon de LLL als dat beter uitkomt. Omgekeerd is wat lastiger omdat je dan een toeslag moet betalen. En dan heb je ook combinaties van het een heen en het ander terug.

Het zou mij overigens niks verbazen als de NS hierop inschrijft en het nog wint ook omdat zij natuurlijk stevige schaalvoordelen hebben en vooral ook de concurrentie zo ver mogelijk buiten de deur willen houden.

Ik zeg nu overigens wel "inschrijven" maar tenzij ik het verkeerd begrijp wil Den Haag dat een vervoerder dit gewoon zelf gaat doen. In principe zou het dus kunnen dat meerdere vervoerders interesse hebben en je straks naast de thalys, misschien ooit de fyra en natuurlijk de stoptrein met meerdere intercity's naar België kan. :D

Qua businesscase krijg je dat natuurlijk niet rond, dus dan zal er wel een schimmig spel gespeeld moeten worden totdat er één gegadigde over is.
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Bericht door ICE105 »

De capaciteitsaanvraag van de gemeente Den Haag is door ProRail niet ontvankelijk verklaard en daardoor afgewezen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Bericht door Suus »

Lijkt mij logisch, pas als je concreet kan aantonen dat je met treinen kan gaan rijden krijg je een pad, anders kan ik ook een pad reserveren om zo de NS lastig te vallen :6
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Bericht door Suus »

Wat veel interessanter is, is de reactie van Infrabel/NMBS op een eventuele trein Den Haag - Brussel die niet door de NS/NMBS wordt gereden. De treindienst zal dat immers aangepast moeten worden in Brussel, anders krijg je die trein er niet tussen en het lijkt mij dat de Belgische spoorvakbonden ook niet echt vrolijk worden van concurrentie waarvan het personeel niet onder statuut werkt (want dan wil de NMBS ook enzo)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Veolia en NS willen spoorlijn Den Haag-Brussel exploiteren

Bericht door Daniel »

Veolia en NS willen spoorlijn Den Haag-Brussel exploiteren
Geplaatst op: vrijdag 1 maart 2013 20:18
Laatst bijgewerkt: vrijdag 1 maart 2013 20:19


Vervoersbedrijven Veolia, NS en NMBS zijn met de gemeente Den Haag in gesprek over de exploitatie van de alternatieve treinverbinding tussen Den Haag en Brussel. Ook Arriva, Syntus en Connexxion zouden de afgelopen weken in Den Haag op gesprek zijn geweest. De gemeente Den Haag “wil dat bevestigen nog ontkennen”.
Veolia-directeur Manu Lageirse: “Wij staan open voor exploitatie van deze treinverbinding. We moeten wel eerst onderzoeken of de exploitatie winstgevend is. Daarnaast moet er meer duidelijkheid zijn over wat er met de Fyra en Beneluxtrein gebeurt.”
Lees verder | Dossier Fyra-problematiek | Meer nieuws over Fyra-problematiek
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
VIRM
Berichten: 7597
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Veolia en NS willen spoorlijn Den Haag-Brussel exploiter

Bericht door VIRM »

Eigenlijk best triest dat NS in staat is om momenteel slechts twee IC's per dag te laten rijden tussen Den Haag en Brussel, maar dan wel afstapt op het initiatief van de gemeente Den Haag...
Beul van de blindegeleidelijn
Gertjan
Berichten: 302
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:30
Locatie: Zwijndrecht

Re: Veolia en NS willen spoorlijn Den Haag-Brussel exploiter

Bericht door Gertjan »

Dat heeft meer met het materieel te maken. Rijtuigen die 'even' onderhoud etc moesten hebben, en de NMBS die maar tijdelijk 3 loccen kon leveren.
verder zat NS hispeed ook nog met het opleiden van personeel voor het baanvak Gv - Bkh + empl. Bkh. En moest men op de Bkh even wat mensen hebben die ook met een Traxx om kunnen gaan. En dat is niet allemaal in 1 dag klaar.
Most things are designed to be user friendly...
But nothing is ever designed to be idiot proof!
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Veolia en NS willen spoorlijn Den Haag-Brussel exploiter

Bericht door Michael 1988 »

Ik zie het bij Arriva, Connexxion en Veolia nu al voor mij dat ze mogelijk GTW's gaan inzetten en Syntus mogelijk LINT's :mrgreen: (nou ja, de Alstom Corodia zoals die dingen eigenlijk heten, maar dan een elektrische versie).
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Bericht door Vinny »

Het is een gewone IR verbinding. Als het je niet bevalt, dan reis je maar met de Thalys. :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Bericht door Caspar »

In een Alstom Corodia kan je natuurlijk ook comfortabelere stoelen met meer beenruimte inbouwen, juist zulk soort treinstellen zijn naar mijn idee flexibel qua interieur?
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Bericht door Michael 1988 »

@Caspar en Vinny,

Ik heb niets tegen een GTW of een Lint of welke regionaal materieel dan ook (afgezien van de sprinters). Ik bedoelde alleen maar dat ik de andere vervoerders, afgezien van NS niet zo snel nieuw en vooral eigen materieel zal zien ontwerpen, maar juist met voor hun bestaan materieel aan de slag zal gaan en dat zijn in het geval van Nederland dus de GTW's en de Lintjes (al zullen er wel de elektrische versies gebruikt worden).
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Bericht door reisthijs »

Er zal toch iets nieuws moeten worden besteld als ze op deze verbinding met "regionaal" materieel willen gaan rijden.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Bericht door Vinny »

Je moet sowieso nieuw materieel bestellen ja. Maar ik zou als ik vervoerder zou zijn gewoon kiezen voor modulaire catalogustreinen. Dan kom je volgens mij op elektrisch GTW materieel uit. Een paar snack- en koffieautomaten inhangen, plus een loungebankje met schermen die TMF clips uitzenden net zoals de treinen op de Valleilijn. En een WC inbouwen. Dat laatste zal denk ik de grootste meerkosten betekenen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Bericht door reisthijs »

Zo'n klein treintje is leuk voor frequente stoptreindiensten maar voor een lange-afstandstrein mag het wel een maatje groter zijn.

Dan kom je volgens mij eerder op FLIRT materieel uit.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Bericht door Michael 1988 »

Ik bedoelde met nieuw materieel, iets wat niet uit een catalogus komt zoals wat NS dus doet of deed. Eigen materieel ontwerpen en ontwikkelen.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Bericht door deadlock »

Michael 1988 schreef:Ik bedoelde met nieuw materieel, iets wat niet uit een catalogus komt zoals wat NS dus doet of deed. Eigen materieel ontwerpen en ontwikkelen.
Oh dat is echt het beste idee aller tijden. Bwwwahahahahaha :mrgreen:
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Bericht door Suus »

Iets nieuws ontwerpen kost tijd. Als zelfs de SNCF, toch een spoorbedrijf dat het liefst alles op zijn eigen manier doet, geen eigen treinen meer ontwerpt weet je dat het tijdperk waarin spoorvervoerders zelf hun materieel ontworpen toch wel voorbij is :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Bericht door Michael 1988 »

De Fyra was iets wat niet uit de catalogus kwam, de nieuwe TVG ook niet. Het werd welliswaar door externen ontworpen en ontwikkeld, maar is niet iets wat zo uit een catalogus komt. Geldt overigens ook voor de SLT en de V-IRM. Die dingen rijden ook alleen maar rond in Nederland. Moet ik verder gaan?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Bericht door Ardan »

SLT is een afgeleide van de Duitse BR422/423/425.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Bericht door Suus »

De NS heeft amper een rol gespeeld bij de technische ontwikkeling van de V250, die komt toch echt vooral van de plank van AnsaldoBreda. Het ontwerp van VIRM is al meer dan 15 jaar oud, dat was een heel ander tijdperk vergeleken met nu.

Vijftien jaar geleden ontwierp de DB nog hun eigen locomotieven. Tegenwoordig koop je locomotieven van de plank. Vijftien jaar geleden werd DM' 90 op basis van eigen ontwerp geleverd aan de NS, tegenwoordig koopt de DB gewoon een park LINT uit de catalogus. De SNCF heeft zelfs 169 dieseltreinstellen uit een catalogus besteld bij Alstom en ook nog een optie voor 831 open staan. Zelf ontwerpen is gewoon te duur: de ontwerpen moeten aan eisen voldoen, het onderhoud voor een "kleine" serie is duurder dan voor een catalogusmodel en de levering duurt langer dan bij een geproefd model. En fabrikanten gaan een heel eind om een treinstel voor meerdere markten inzetbaar te maken: Bombardier levert in Zweden bijvoorbeeld de Regina in een variant voor regionale diensten en een luxe IC-variant geschikt voor snelheden tot 200 km/uur. Toch zijn veel onderdelen voor al die varianten identiek waardoor je ze goedkoper kan krijgen dan met een serie zelfontworpen treinen, waar men in Zweden ook ervaring mee heeft.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Bericht door deadlock »

Michael 1988 schreef:De Fyra was iets wat niet uit de catalogus kwam, de nieuwe TVG ook niet. Het werd welliswaar door externen ontworpen en ontwikkeld, maar is niet iets wat zo uit een catalogus komt. Geldt overigens ook voor de SLT en de V-IRM. Die dingen rijden ook alleen maar rond in Nederland. Moet ik verder gaan?
Na VIRM is er gezegd dat er geen eigen treinen meer ontwikkeld zouden worden. De instroom van DD-IRM was vrij problematisch.. Bij de bestelling van de jongste serie is voor VIRM gekozen omdat het toen beproefde techniek was en de mallen nog aanwezig waren en er een redelijk acuut materieelprobleem was.

SLT is gewoon een catalogustrein.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Bericht door Michael 1988 »

Laat maar. Volgens mij snappen jullie gewoon niet wat ik bedoel.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Bericht door deadlock »

Michael 1988 schreef:Laat maar. Volgens mij snappen jullie gewoon niet wat ik bedoel.
Er zit bij deze communicatie overduidelijk ergens ruis. Aangezien aan de ontvangende kant hetzelfde bericht ontvangt moet er iets bij de zender niet goed gaan. Dit is je kans om het te corrigeren.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten