"Plan Amstelveenlijn historische vergissing"
"Plan Amstelveenlijn historische vergissing"
AMSTERDAM - Het opknippen van sneltram 51 tussen Amstelveen Zuid en Amsterdam CS is een enorme vergissing en verkwisting van gemeenschapsgeld. Dit schrijven Rover-afdelingen Amsterdam en Amstelland-Meerlanden aan de Regioraad van de Stadsregio Amsterdam. Rover wil dat de 'Amstelveenlijn' in zijn geheel wordt gehandhaafd.
Gemeentes Amsterdam en Amstelveen willen sneltram 51 opknippen in een verkorte tramlijn 51 tussen Amsterdam Zuid en Amstelveen Zuid, aangevuld met een nieuwe metrolijn op een resterende traject tot in ieder geval station Amstel. Het gevolg is extra overstappen voor passagiers en extra loop-, wacht-, en reistijd. 'Een grotere stap achteruit is de afgelopen decennia in het openbaar vervoer niet gezet', volgens Rover.
Extra schrijnend accent: het nieuwe trammaterieel naar Amstelveen Zuid krijgt circa de helft van de reizigerscapaciteit van de huidige gekoppelde stellen op lijn 51. Bovendien ziet Rover een enorme verspilling van gemeenschapsgeld: om de negatieve reistijdeffecten weg te poetsen wordt 300 miljoen euro geïnvesteerd in onder meer het opheffen van haltes en het aanleggen van ongelijkvloerse kruisingen in Amstelveen.
'Een historische vergissing die u als raad wordt aangeboden als een hoogwaardig systeem terwijl dat nu bestaat wordt afgebroken!' schrijven de Rover-afdelingen aan de Regioraad. 'Al met al is hier in een tijd van grote bezuinigingen sprake van een staaltje ongeremd verspillen van gemeenschapsgeld dat zijn weerga niet kent.'
Rover wil met de gemeenten in gesprek over een andere oplossing.
Bron: http://www.dichtbij.nl/amsterdam-zuid/r ... ssing.aspx
Gemeentes Amsterdam en Amstelveen willen sneltram 51 opknippen in een verkorte tramlijn 51 tussen Amsterdam Zuid en Amstelveen Zuid, aangevuld met een nieuwe metrolijn op een resterende traject tot in ieder geval station Amstel. Het gevolg is extra overstappen voor passagiers en extra loop-, wacht-, en reistijd. 'Een grotere stap achteruit is de afgelopen decennia in het openbaar vervoer niet gezet', volgens Rover.
Extra schrijnend accent: het nieuwe trammaterieel naar Amstelveen Zuid krijgt circa de helft van de reizigerscapaciteit van de huidige gekoppelde stellen op lijn 51. Bovendien ziet Rover een enorme verspilling van gemeenschapsgeld: om de negatieve reistijdeffecten weg te poetsen wordt 300 miljoen euro geïnvesteerd in onder meer het opheffen van haltes en het aanleggen van ongelijkvloerse kruisingen in Amstelveen.
'Een historische vergissing die u als raad wordt aangeboden als een hoogwaardig systeem terwijl dat nu bestaat wordt afgebroken!' schrijven de Rover-afdelingen aan de Regioraad. 'Al met al is hier in een tijd van grote bezuinigingen sprake van een staaltje ongeremd verspillen van gemeenschapsgeld dat zijn weerga niet kent.'
Rover wil met de gemeenten in gesprek over een andere oplossing.
Bron: http://www.dichtbij.nl/amsterdam-zuid/r ... ssing.aspx
Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"
Is het gewoon niet handiger om er een volwaardige metrolijn van te maken en de 5 in te korten tot Zuid (en dan weer tussen de metrosporen in te laten eindigen zodat de Amstelveeners een makkelijke overstap hebben)?
Beul van de blindegeleidelijn
Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"
Dat was ook de bedoeling oorspronkelijk maar ja, geen geld ellende te duur gezeik kost veel blablabla.
Ik doe ook maar wat
-
- Berichten: 3928
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"
De beste oplossing is idd lijn 51 vermetroën. Maar aangezien dat toch niet gaat gebeuren, dan leek het plan die ze eerder hadden om van beide Amstelveenlijnen een regiotram te maken (BHF - ASA en WWK - LSP) het beste.
Dan hebben die Amstelveners maar geen directe verbinding met CS, maar nu zijn ze wel heel erg lang bezig in de directe verbinding ( +/- 40 min) dan als ze straks overstappen op de NZlijn (+/- 25 min).
Dan hebben die Amstelveners maar geen directe verbinding met CS, maar nu zijn ze wel heel erg lang bezig in de directe verbinding ( +/- 40 min) dan als ze straks overstappen op de NZlijn (+/- 25 min).
Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"
Het werkt waarschijnlijk als ze station Zuid een beetje logisch inrichten en een goede cross-platform overstap bieden met de nieuwe 52.
Maarja, ik vraag mij af of het handig is om 40 meter regiotrams door de stad te laten tuffen.
En over 10 jaar gaan we deze discussie weer voeren als er bij de bestaande gelijkvloerse kruisingen op de Amstelveenlijn weer een paar doden zijn gevallen. "Hadden we het niet meteen ongelijkvloers moeten maken?" vraagt de Stadsregio zich dan af, terwijl ze zich achter hun oren krabben.
Als je een kostenbatenanalyse doet, vraag ik mij af hoeveel duurder het ver-metro'en zou zijn. De huidige BN'netjes kunnen wellicht wel wat langer mee, al mogen ze van mij wel een oppimpbeurt krijgen. :)
Maarja, ik vraag mij af of het handig is om 40 meter regiotrams door de stad te laten tuffen.
En over 10 jaar gaan we deze discussie weer voeren als er bij de bestaande gelijkvloerse kruisingen op de Amstelveenlijn weer een paar doden zijn gevallen. "Hadden we het niet meteen ongelijkvloers moeten maken?" vraagt de Stadsregio zich dan af, terwijl ze zich achter hun oren krabben.
Als je een kostenbatenanalyse doet, vraag ik mij af hoeveel duurder het ver-metro'en zou zijn. De huidige BN'netjes kunnen wellicht wel wat langer mee, al mogen ze van mij wel een oppimpbeurt krijgen. :)
Beul van de blindegeleidelijn
-
- Berichten: 3928
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"
Wat is 10 meter langer?
Bovendien, het traject waar die trams komen te rijden is grotendeels vrije baan (het stukje op de Beethovenstraat).
En zolang die trams die rechtdoor gaan, zal het wel meevallen met kruisingen bezet houden.
Ik blijf in ieder geval erbij dat dit (na vermetroën) de beste oplossing is.
Overigens, wat jij zegt, van metro naar de oude plek van lijn 5 gaat op termijn ook niet werken want het station zal worden verplaatst.
Bovendien, het traject waar die trams komen te rijden is grotendeels vrije baan (het stukje op de Beethovenstraat).
En zolang die trams die rechtdoor gaan, zal het wel meevallen met kruisingen bezet houden.
Ik blijf in ieder geval erbij dat dit (na vermetroën) de beste oplossing is.
Overigens, wat jij zegt, van metro naar de oude plek van lijn 5 gaat op termijn ook niet werken want het station zal worden verplaatst.
Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"
Zou je die 'verkortingen' voluit kunnen schrijven? Zo begrijp ik er niks van.hauptbahnhof schreef:De beste oplossing is idd lijn 51 vermetroën. Maar aangezien dat toch niet gaat gebeuren, dan leek het plan die ze eerder hadden om van beide Amstelveenlijnen een regiotram te maken (BHF - ASA en WWK - LSP) het beste.
Dan hebben die Amstelveners maar geen directe verbinding met CS, maar nu zijn ze wel heel erg lang bezig in de directe verbinding ( +/- 40 min) dan als ze straks overstappen op de NZlijn (+/- 25 min).
Komt wel goed schatje.
Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"
Maar die vertramming zou toch pas echt af zijn als de Noord/Zuidlijn al rijdt? Ik neem aan dat mensen uit Amstelveen dan sowieso te Zuid over zouden stappen richting Centraal. Het lijkt me te gek voor woorden om de huidige Amstelveenlijn te handhaven als de Noord/Zuidlijn operationeel is. Dan liever een vervlochten ringlijn Centraal-Isolatorweg om de verbinding Amstel-Zuid direct te laten blijven.
De trams uit Amstelveen kunnen beter aansluiten op de 'gewone' trams in Amsterdam. De 5 van Binnenhof kan de westelijke route van tram 3 overnemen, en de 51 vanuit Westwijk (ooit vanaf Uithoorn?) kan eindigen op Zuid.
De trams uit Amstelveen kunnen beter aansluiten op de 'gewone' trams in Amsterdam. De 5 van Binnenhof kan de westelijke route van tram 3 overnemen, en de 51 vanuit Westwijk (ooit vanaf Uithoorn?) kan eindigen op Zuid.
Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"
Ja, de vertramming zou in 2017-2018 plaatsvinden, en er zouden dan twee tramlijnen komen:
1. Een tramlijn 51 komen die bij de zuiduitgang van station Zuid keert en tot Westwijk rijdt. Hiervoor zouden trams van 45 meter besteld gaan worden.
2. Een tramlijn 5 van het Centraal Station via het Leidseplein en Museumplein naar station Zuid en vanaf daar tot Amstelveen Binnenhof. Hiervoor zouden wel nieuwe trams komen, maar dan slechts 30 meter lang, dus even lang als de Combino's.
En zie hier het probleem: Lijn 5 is op dit moment de op-één-na drukste tramlijn van Amsterdam en heeft dus behoefte aan grotere trams, omdat je niet heel veel meer kan verbeteren aan de frequentie vanwege de het traject door de Leidsestraat. Bovendien vervalt met dit plan de incentive voor reizigers om over te stappen op de Noord-Zuidlijn als ze naar het centrum willen: daarvoor moeten ze overstappen terwijl ze met dit "fantastische" plan gewoon kunnen blijven zitten. Daar gaan je reizigers voor de Noord-Zuidlijn. :')
1. Een tramlijn 51 komen die bij de zuiduitgang van station Zuid keert en tot Westwijk rijdt. Hiervoor zouden trams van 45 meter besteld gaan worden.
2. Een tramlijn 5 van het Centraal Station via het Leidseplein en Museumplein naar station Zuid en vanaf daar tot Amstelveen Binnenhof. Hiervoor zouden wel nieuwe trams komen, maar dan slechts 30 meter lang, dus even lang als de Combino's.
En zie hier het probleem: Lijn 5 is op dit moment de op-één-na drukste tramlijn van Amsterdam en heeft dus behoefte aan grotere trams, omdat je niet heel veel meer kan verbeteren aan de frequentie vanwege de het traject door de Leidsestraat. Bovendien vervalt met dit plan de incentive voor reizigers om over te stappen op de Noord-Zuidlijn als ze naar het centrum willen: daarvoor moeten ze overstappen terwijl ze met dit "fantastische" plan gewoon kunnen blijven zitten. Daar gaan je reizigers voor de Noord-Zuidlijn. :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"
Op welk deel van lijn vijf zitten de meeste reizigers? Tussen Zuid en Amstelveen of tussen Zuid en Centraal? Vanaf Zuid kan je beter de metro pakken aangezien die vele malen sneller is.
Komt wel goed schatje.
Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"
Maar waarom zou je de metro pakken als je daarvoor op station Zuid zo'n 60 tot 100 meter moet lopen en op het vertrek van de metro moet wachten terwijl je in diezelfde tijd misschien ook al een of twee haltes verder bent met de tram. Misschien is je reis in het geheel dan wel een paar minuten sneller, maar wel oncomfortabeler. Alleen met zachte dwang zullen mensen de overstap naar de metro gaan maken.
Lijn 5 is vanaf het centrum tot ergens in het noorden van Amstelveen altijd wel aardig vol.
Lijn 5 is vanaf het centrum tot ergens in het noorden van Amstelveen altijd wel aardig vol.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"
Ik ken ze ook niet maar als je goed nadenkt en de (oorspronkelijke) plannen voor de AVL hebt gevolgd dan kom je er wel uit:Thom91 schreef:Zou je die 'verkortingen' voluit kunnen schrijven? Zo begrijp ik er niks van.hauptbahnhof schreef:De beste oplossing is idd lijn 51 vermetroën. Maar aangezien dat toch niet gaat gebeuren, dan leek het plan die ze eerder hadden om van beide Amstelveenlijnen een regiotram te maken (BHF - ASA en WWK - LSP) het beste.
Dan hebben die Amstelveners maar geen directe verbinding met CS, maar nu zijn ze wel heel erg lang bezig in de directe verbinding ( +/- 40 min) dan als ze straks overstappen op de NZlijn (+/- 25 min).
BHF = Binnenhof, ASA = Amsterdam Amstel, WWK = Westwijk en LSP = Leidseplein
Laatst gewijzigd door fred1954 op ma 04 mar 2013, 17:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"
Ik had het explicieter neer moeten zetten. Je kan beter de metro pakken als je naar Rokin of Amsterdam C moet. Lijn vijf is zo traag..Bee schreef:Maar waarom zou je de metro pakken als je daarvoor op station Zuid zo'n 60 tot 100 meter moet lopen en op het vertrek van de metro moet wachten terwijl je in diezelfde tijd misschien ook al een of twee haltes verder bent met de tram. Misschien is je reis in het geheel dan wel een paar minuten sneller, maar wel oncomfortabeler. Alleen met zachte dwang zullen mensen de overstap naar de metro gaan maken.
Lijn 5 is vanaf het centrum tot ergens in het noorden van Amstelveen altijd wel aardig vol.
Komt wel goed schatje.
Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"
Er zijn hier zeer veel leden die niet zoals jij, ik, Hauptbahnhof dagelijks in Amsterdam te vinden zijn. Om ook de toegankelijk van nieuwe leden of huidige leden met minder Amsterdamse kennis te waarborgen en te stimuleren is het in mijn ogen verstandig geen afkortingen te gebruiken waar geen mouse-over voor te vinden is. Hierdoor jaag je mensen alleen maar weg of schrikken zo van dingen die ze niet weten dat ze alweer gevlogen zijn voordat ze de registratie knop hebben gevonden.fred1954 schreef:Ik ken ze ook niet maar als je goed nadenkt en de (oorspronkelijke) plannen voor de AVL hebt gevolgd dan kom je er wel uit:Thom91 schreef:Zou je die 'verkortingen' voluit kunnen schrijven? Zo begrijp ik er niks van.hauptbahnhof schreef:De beste oplossing is idd lijn 51 vermetroën. Maar aangezien dat toch niet gaat gebeuren, dan leek het plan die ze eerder hadden om van beide Amstelveenlijnen een regiotram te maken (BHF - ASA en WWK - LSP) het beste.
Dan hebben die Amstelveners maar geen directe verbinding met CS, maar nu zijn ze wel heel erg lang bezig in de directe verbinding ( +/- 40 min) dan als ze straks overstappen op de NZlijn (+/- 25 min).
BHF = Binnenhof, ASA = Amsterdam Amstel, WWK = Westwijk en LSP = Leidseplein.
Komt wel goed schatje.
Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"
Of andere mensen die gewoon weer weg gaan. Ik ben allang gestopt met lezen van / reageren op al die afkortingenflauwekul die maar in zeer beperkte of niet-relevante kring bekend is.
Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"
Naja, gelet op de context waren die afkortingen wel redelijk begrijpbaar; maar je moet dan ook net de locaties kennen (Westwijk (eindpunt lijn 51), Amstelveen Binnenhof (eindpunt lijn 5), Amsterdam Amstel (toekomstig eindpunt regiotram) en Leidseplein).
Beul van de blindegeleidelijn
Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"
Eens met Thom en Fles.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"
Gaat niet door, Berlagebrug is te zwak. Daarom dat er een metropendel tussen station Zuid en het Amstelstation moet komen. In het verleden is al langer gezeurd over een keermogelijkheid bij het Amstelstation. Op Google Maps lijkt het makkelijk maar een bezoekje aan die omgeving had ze al kunnen overtuigen dat het fysiek onmogelijk is.VIRM schreef:Amsterdam Amstel (toekomstig eindpunt regiotram)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"
Pffff, als je toch een metropendel Zuid-Amstel doet, kun je net zo goed dat stukje doortuffen naar Centraal. Lijkt mij dat er genoeg reizigers voor zijn.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"
Of keren bij de Spaklerweg. Dat zorgt ervoor dat het Save Heaven principe in de metrotunnel wel gewoon kan worden ingevoerd.
Alleen voor de reizigers vanaf Amstelveen / Station Zuid is het zielig dat ze op de Spaklerweg moeten overstappen op de metro richting Station Amstel en/of Amsterdam Centraal.
Alleen voor de reizigers vanaf Amstelveen / Station Zuid is het zielig dat ze op de Spaklerweg moeten overstappen op de metro richting Station Amstel en/of Amsterdam Centraal.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"
Maar ik zie niet in waarom men dan toch met het plan doorgaat zoals het er nu ligt. Het is zoveel efficienter om ervoor te zorgen dat een goede overstap mogelijk is (tramsporen aan zuidkant van Station Zuid), voldoende zitplaatsen op perrons etc, zodat mensen de metro moeten nemen. Zijn ze dom ofzo?Bee schreef:Maar waarom zou je de metro pakken als je daarvoor op station Zuid zo'n 60 tot 100 meter moet lopen en op het vertrek van de metro moet wachten terwijl je in diezelfde tijd misschien ook al een of twee haltes verder bent met de tram. Misschien is je reis in het geheel dan wel een paar minuten sneller, maar wel oncomfortabeler. Alleen met zachte dwang zullen mensen de overstap naar de metro gaan maken.
Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"
Er is gewoon geen ruimte voor. Er moet flink wat vierkante meter aan luxe kantoortorens worden neergezet, al was het alleen maar om de ondertunneling van de A 10 rendabel te maken. Ik zeg je: dat gaat natuurlijk nooit lukken...
Ik heb hier een alternatief plan gemaakt. Let op: dit is een schets Ik krijg een muisarm van het bewerken van de lijntjes, en omdat ik dit niet professioneel maak zitten er een paar rare dingen in. Niet op letten s.v.p. Ook mist er nog een tramlijn naar Wilnis en eentje van Amstelveen Busstation naar Artis. Die teken ik nog een keer in als ik zin heb.
https://maps.google.nl/maps/ms?msid=206 ... 664c&msa=0
Ik heb hier een alternatief plan gemaakt. Let op: dit is een schets Ik krijg een muisarm van het bewerken van de lijntjes, en omdat ik dit niet professioneel maak zitten er een paar rare dingen in. Niet op letten s.v.p. Ook mist er nog een tramlijn naar Wilnis en eentje van Amstelveen Busstation naar Artis. Die teken ik nog een keer in als ik zin heb.
https://maps.google.nl/maps/ms?msid=206 ... 664c&msa=0
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"
Mocht bovenstaande link niet werken (je weet het maar nooit met de moderne techniek), hier een screenshotje:
http://imageshack.us/photo/my-images/11 ... mzuid.png/
http://imageshack.us/photo/my-images/11 ... mzuid.png/
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"
Een tram naar Uithoorn en/of Aalsmeer :')
En ja, je maps link werkt.
En ja, je maps link werkt.
Komt wel goed schatje.
Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"
Vanaf Westwijk naar Uithoorn (Busstation) is niet eens zo heel vreemd. Er is/komt nog een studie of het zin heeft de tram door te trekken. Er zijn wel een aantal punten waardoor het zeker kansrijk is:
- De OV-verbinding tussen Uithoorn en Amstelveen is erg druk, er rijden tussen Amstelveen en Uithoorn in de daluren 8 stopbussen en 3 snelbussen per uur.
- Vanaf het eindpunt Westwijk kan je over het braakliggende baanlichaam van de oude spoorlijn Amsterdam - Uithoorn zo rechtdoor naar Uithoorn. In Uithoorn kan je de trambaan integreren is de nieuwe busbaan tot het busstation, waar genoeg ruimte is voor overstappen naar alle richtingen.
- Uithoorn heeft voor het autoverkeer een erg slechte ontsluiting richting Amsterdam.
- De OV-verbinding tussen Uithoorn en Amstelveen is erg druk, er rijden tussen Amstelveen en Uithoorn in de daluren 8 stopbussen en 3 snelbussen per uur.
- Vanaf het eindpunt Westwijk kan je over het braakliggende baanlichaam van de oude spoorlijn Amsterdam - Uithoorn zo rechtdoor naar Uithoorn. In Uithoorn kan je de trambaan integreren is de nieuwe busbaan tot het busstation, waar genoeg ruimte is voor overstappen naar alle richtingen.
- Uithoorn heeft voor het autoverkeer een erg slechte ontsluiting richting Amsterdam.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 133 gasten