Van harte met je eens. :) Dat van 'beleid maken' heb ik diverse malen in de praktijk voorbij zien komen, zoals:Ennes schreef:Verder zou ik het wel een goed idee vinden als de beleidsmakers, projectmanagers enz, bij het ontwikkelen/uitvoeren van dergelijke zaken, eens verplicht (geblinddoekt) op pad gaan met iemand met een visuele beperking, om te "zien" (lees ervaren) hoe het voor deze groep in de praktijk werkt.
Een heel mooi voorbeeld is bijvoorbeeld het punt dat VIRM aanhaalde over de plaatsing van de CICO's
- Dus de plaatsing van die CiCo's. Daar zijn normen voor.
- Maar ook hoe er om wordt gegaan met slechtzienden/blinden met een SOV. Toen studenten verplicht moesten gaan inchecken, heb ik een zeer uitvoerige correspondentie met de Klantenservice gevoerd, want ik zag de bui al hangen (poortjes zijn fantastisch, maar wat als je de CiCo niet kunt vinden?). Ik kreeg onder meer te horen dat hier domweg geen beleid voor was gemaakt. Nu check ik tijdens mijn vrij-reizen periode regelmatig niet in, en dat is niet om de controlerende conducteur te pesten... :)
Het verschilt heel erg van gebied tot gebied. Ik hoorde eens van een medewerker van ProRail dat een collega bouwcoordinator was en een blinde schoonzus ofzo heeft, dus dat hij daardoor altijd op de kleine (toegankelijkheids)zaken let.
Dus meelopen zou een goed idee zijn. Mogen de rolstoelgangers, scootmobielgebruikers en doven dan ook aanhaken? :)