Taalgebruik forum

Hier zijn alle ideeën voor OVNL welkom
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Taalgebruik forum

Bericht door Vinny »

Beste medeforummers,
Ik wil even aandacht vragen over een bepaalde vorm van discussie de in steeds meer discussies de kop op steekt:
Die afkortingen die ik heb gebruikt zijn prima te bedenken als je het hele Amstelveenlijndebacle hebt gevolgd (want daar ging ik van uit!) en heeft niks te maken met interne vakjargons of iets dergelijks.
Het heeft niets te maken met logisch nadenken. Ik ben een Zwollenaar en ik heb geen flauw benul van een Westwijk. Ik ben ook niet zo thuis in de tram/metromaterie wat trouwens verder niet wegneemt dat ik de topics wel lees maar afhaak door dergelijk taalgebruik want er hadden net zo goed haltenummers kunnen staan.
De laatste tijd komen er nieuwe gebruikers op het forum en dan is het wel zo sociaal om bepaald vakjargon te verduidelijken. We hebben hier ook een Wiki, waarin zaken kunnen worden uitgelegd.

Hoe staan jullie hier tegen over, en wat is het beleid van het forum-team?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Taalgebruik forum

Bericht door Fles »

gewoon Jip- en Janneke taal praten. Somda-mongolenhoekjes hebben we al genoeg.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Taalgebruik forum

Bericht door Chauf21 »

Een antwoord van het forumteam:
Wij willen graag dat OVNL een plek is waar iedereen met een interesse in openbaar vervoer kan samenkomen. Dat betekent ook dat berichten in een begrijpelijke taal geschreven moeten worden. Voor het gemak hebben we enkele verkortingen voorzien van een mouse-over, maar het is aan de leden om hun berichten leesbaar te houden. Het is daarom wenselijk om verkortingen (maar bijvoorbeeld ook treinnummers of materieeltypes) voluit te schrijven en/of anders te beschrijven. Er is geen specifieke richtlijn wanneer iets wel of niet moet, maar wij laten het aan de leden over waar zij voor kiezen. Een verkorting als Asra kan je in een fanatieke discussie over de uitbreidingen van de Zuidtak waarschijnlijk prima opschrijven als Amsterdam Riekerpolder aansluiting. Zet je zo'n omschrijving in een reiservaring, dan zegt dat velen nog niets. Het is dan handiger om iets op te nemen waaruit blijkt dat je de splitsing van de sporen Schiphol-Amsterdam Zuid/Lelylaan bedoelt.
Daarnaast verwachten we ook dat leden zich enigszins inlezen of openstellen voor nieuwe begrippen wanneer zij meelezen of deelnemen aan een bepaald topic. Het is prima als bepaalde discussies wat dieper ingaan op de materie en dat daarin wat onbekendere begrippen naar voren komen. Het is aan de gebruiker hoe hij of zij het bericht vormgeeft. Als het totaal onleesbare berichten worden, dan zal de gebruiker vanzelf wel genegeerd worden en zal hij of zijn schrijfstijl moeten aanpassen om weer aan de discussie te kunnen deelnemen.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Taalgebruik forum

Bericht door Mikos »

Dan ben ik, als we het toch over taalgebruik hebben, eigenlijk ook wel benieuwd naar de mening van het forumteam over het daadwerkelijke taalgebruik van sommige forumgebruikers. Zomaar een mooi voorbeeld staat hier twee berichten boven:
Fles schreef:Somda-mongolenhoekjes
Dat zijn de zaken die ik aanstootgevend vind. Het schijnt allemaal heel normaal te zijn om een ander volkomen belachelijk te maken en ik heb niet het idee dat er iets tegen dat soort zaken wordt gedaan. Vandaar mijn vraag: Hoe is jullie houding in dat opzicht?
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Taalgebruik forum

Bericht door deadlock »

Beledigd worden is een keuze.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Taalgebruik forum

Bericht door Mikos »

Beledigd worden is iets anders. Het gaat in dit voorbeeld ook niet om Somda (waar ik ook echt mijn eigen mening wel over heb), het gaat om de overige bewoordingen. 'Mongolen' is een scheldwoord, waar is dat voor nodig? Kan dat niet in normale taal?

Hierboven staat een heel stuk over dat het forumteam wil dat 'OVNL een plek is waar iedereen met een interesse in openbaar vervoer kan samenkomen.' Als ik alle scheldwoorden die ik op hier tegenkom bij elkaar zou zetten, dan zou ik snel klaar zijn met dit forum. Het komt de toegankelijkheid van het forum niet echt bepaald ten goede. Daarom mijn vraag. :)
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Taalgebruik forum

Bericht door Chauf21 »

In eerste instantie zijn gebruikers zelf verantwoordelijk voor wat ze schrijven. Als beheer proberen we daar zo min mogelijk in te modereren. Mocht een gebruiker stelselmatig aanstootgevende berichten plaatsen (daarvoor hechten we ook waarde aan de meldingen), dan spreken we de gebruiker daar door middel van een persoonlijk bericht op aan.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Taalgebruik forum

Bericht door Vinny »

aarnaast verwachten we ook dat leden zich enigszins inlezen of openstellen voor nieuwe begrippen wanneer zij meelezen of deelnemen aan een bepaald topic. Het is prima als bepaalde discussies wat dieper ingaan op de materie en dat daarin wat onbekendere begrippen naar voren komen. Het is aan de gebruiker hoe hij of zij het bericht vormgeeft.
Ik heb ook nog wel eens wat schrijfstijllessen gehad - wanneer in een boek (vaak) een bepaald woord of afkorting gebruikt wordt, dan zie je de eerste keer dat het gebruikt wordt een korte toelichting. Daarna kan de afkorting, of het jargonwoord dan zonder toelichting gebruikt worden. Zou hier ook wel fijn zijn :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Taalgebruik forum

Bericht door Fles »

Dat werkt hier niet. Een boek is één rechte lijn van begin tot eind. Je kan niet zeggen "Ja term zus-of-zo is ooit in het begin uitgelegd en als je mee wil praten moet je eerst even alle voorgaande 250.000 forumberichten lezen want dan weet je waar het over gaat."
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Taalgebruik forum

Bericht door Chauf21 »

Je kan er wel rekening mee houden.
Dat betekent dus dat wanneer je nieuwe termen introduceert eerst even uitlegt wat die termen betekenen. Zolang in de daaropvolgende discussie dezelfde woorden terugkomen, is het niet noodzakelijk om de termen opnieuw uit te leggen. Het is wel aan te bevelen de termen opnieuw te introduceren wanneer de begrippen na een half jaar ineens in een ander topic opduiken.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Taalgebruik forum

Bericht door deadlock »

Vinny schreef:Ik heb ook nog wel eens wat schrijfstijllessen gehad - wanneer in een boek (vaak) een bepaald woord of afkorting gebruikt wordt, dan zie je de eerste keer dat het gebruikt wordt een korte toelichting. Daarna kan de afkorting, of het jargonwoord dan zonder toelichting gebruikt worden. Zou hier ook wel fijn zijn :)
Dit kan alleen als je WWK(Westwijk) gebruikt en daarna WWK blijft gebruiken. Binnen. Dezelfde. Post.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten