Niet zomaar snellere tram in Barendrecht

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Niet zomaar snellere tram in Barendrecht

Bericht door Daniel »

Niet zomaar snellere tram in Barendrecht
Geplaatst op: woensdag 6 maart 2013 20:40
Laatst bijgewerkt: woensdag 6 maart 2013 20:41


De gemeente Barendrecht wil voorlopig geen snelle trams in de wijk Carnisselande. Volgens wethouder Jeroen Gebben moet eerst wordt afgewacht wat het effect is van een snelrijdende tram op de verkeerveiligheid. Trams rijden nu nog met zo'n 18 kilometer per uur door de stad. Als het aan de Stadsregio ligt, gaat die snelheid op termijn omhoog naar gemiddeld 25 kilometer per uur.
Lees verder | Dossier Politiek en openbaar vervoer | Meer nieuws over Politiek en openbaar vervoer
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21355
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Niet zomaar snellere tram in Barendrecht

Bericht door Meltrain »

In Vrijenburg en Meerwede rijdt lijn 25 idd maar max. 30 km/h. Dat mag wat mij betreft zeker wel wat sneller.
Halverwege dat traject staat zelfs zo'n matrixscherm waarop de snelheid wordt getoond met een huilend gezichtje als de snelheid 31 km/h of harder is en een lachend gezichtje als de snelheid 30 km/h of zachter is. :roll:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Niet zomaar snellere tram in Barendrecht

Bericht door Ardan »

Hier Vmax 30? Belachelijk..
Ik doe ook maar wat
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Niet zomaar snellere tram in Barendrecht

Bericht door Klaasje »

Dan moet je echt anti-ov zijn.
hublot
Berichten: 56
Lid geworden op: zo 09 dec 2012, 18:29

Re: Niet zomaar snellere tram in Barendrecht

Bericht door hublot »

Wth, ik woon zelf ook in Carnisselande en ze moeten juist profiteren dat zij zo veel vrij baan over het Barendrechtse traject hebben, dat sneller rijden zou geen probleem moeten zijn (muv Middeldijkerplein, maar dat is vanzelfsprekend). Wat een stelletje bange hippies weer.
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Niet zomaar snellere tram in Barendrecht

Bericht door 010jongen »

Op de slinge rijden bestuurders ook soms maar 30 terwijl er ook bestuurders zijn die daar 70 rijden. Kijk trouwens eens naar lijn 7.. dat laatste stuk van voorschoterlaan naar woudestein, belachelijk hoe hard daar soms gereden wordt terwijl de tram geen vrije baan heeft. Snelheid kan ook verhoogt worden als men de haltes stadhuis en churchillplein opheft, die haltes liggen veels te dicht bij elkaar.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Niet zomaar snellere tram in Barendrecht

Bericht door Vinny »

Ardan schreef:Hier Vmax 30? Belachelijk..
Ik denk dat het tijd wordt voor een diepte-investering in slagbomen. :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Niet zomaar snellere tram in Barendrecht

Bericht door Michael 1988 »

Ardan schreef:Hier Vmax 30? Belachelijk..
Is inderdaad belachelijk. De auto's mogen daar zelfs harder, namelijk 50 km/h.
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Niet zomaar snellere tram in Barendrecht

Bericht door mb90 »

Ook het autoverkeer mag 30 km/h langs de trambaan daar.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Niet zomaar snellere tram in Barendrecht

Bericht door Michael 1988 »

Je hebt gelijk, ik zat verkeerd te kijken. Bij Olympia zag ik een 30km zone bord, maar ik meende dat ik ergens anders nog een zag maar dan voor de andere richting.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Niet zomaar snellere tram in Barendrecht

Bericht door Fles »

Meltrain schreef:In Vrijenburg en Meerwede rijdt lijn 25 idd maar max. 30 km/h. Dat mag wat mij betreft zeker wel wat sneller.
Halverwege dat traject staat zelfs zo'n matrixscherm waarop de snelheid wordt getoond met een huilend gezichtje als de snelheid 31 km/h of harder is en een lachend gezichtje als de snelheid 30 km/h of zachter is. :roll:
Wacht, het gaat dus echt om de moving speed en niet om de totale gemiddelde snelheid incl halteringen? :')

18 km/h dat haal ik nog wel op de fiets in. IK ja.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21355
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Niet zomaar snellere tram in Barendrecht

Bericht door Meltrain »

Nee, die 18km/h is wel de gemiddelde snelheid incl. halteringen. Die snelheid willen ze verhogen naar 25 km/h, maar dat kan alleen als de maximale rijdsnelheid ook omhoog gaat naar 50 km/h, op plekken met een vrije trambaan.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Niet zomaar snellere tram in Barendrecht

Bericht door Ardan »

Bij het Vrijenburgerbos ligt toch een stuk geheel vrije trambaan? Hoe hard rijdt men daar?
Ik doe ook maar wat
hublot
Berichten: 56
Lid geworden op: zo 09 dec 2012, 18:29

Re: Niet zomaar snellere tram in Barendrecht

Bericht door hublot »

Ardan schreef:Bij het Vrijenburgerbos ligt toch een stuk geheel vrije trambaan? Hoe hard rijdt men daar?
Verschilt per trambestuurder. Soms gaat de tram met toch wel 60/70 km/u de viaduct op en soms net zo langzaam als op de Beijerlandselaan.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Niet zomaar snellere tram in Barendrecht

Bericht door hidihi »

De snelheid van die tram is altijd een probleem geweest. Ze hadden bij de bsluitvorming het meteen goed moeten doen en voor een sneltram varriant moeten kiezen zoals ze die in Alexander gemaakt hebben. Dat had zomaar 10 minuten reistijd gescheelt.
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Niet zomaar snellere tram in Barendrecht

Bericht door 010jongen »

Er zijn ook trambestuurders die echt met de trams scheuren. dat maakt nogal een verschil met trambestuurders die echt stapvoets rijden de gehele route. met 30 de erasmus over bijv. zo blijft de gemiddelde snelheid ook laag natuurlijk. :N
hauptbahnhof
Berichten: 3926
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Niet zomaar snellere tram in Barendrecht

Bericht door hauptbahnhof »

Waarom zou een bestuurder scheuren als hij niet te vroeg aan wilt komen?

De gemiddelde snelheid wordt volgens mij niet echt berekend door de daadwerkelijke gereden snelheden maar door de afstand en de rijtijd wat er voor een rit is ingedeeld.
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Niet zomaar snellere tram in Barendrecht

Bericht door 010jongen »

hauptbahnhof schreef:Waarom zou een bestuurder scheuren als hij niet te vroeg aan wilt komen?

De gemiddelde snelheid wordt volgens mij niet echt berekend door de daadwerkelijke gereden snelheden maar door de afstand en de rijtijd wat er voor een rit is ingedeeld.
Voor het gevoel van de reiziger op dat moment... zie het met regelmaat gebeuren dat trams met vertraging stapvoets rijden. ik neem aan dat je als reiziger gewoon snel op je bestemming wilt zijn. ook één van de redenen waarom je met het OV zou gaan. maak soms wel eens mee dat er met de metro tussen Slinge en Rhoon gewoon erg langzaam wordt gereden, ongeacht te vroeg of te laat vertrokken. niet bepaald aantrekkelijk.
hauptbahnhof
Berichten: 3926
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Niet zomaar snellere tram in Barendrecht

Bericht door hauptbahnhof »

Er kunnen verschillende redenen waarom er langzaam gereden wordt. Zomaar een paar redenen:
* te vroeg, of slechte verdeling van de rijtijd. Dus zie jij die tram te laat vertrekken, maar komt hij met langzaam rijden precies op tijd aan op het eindpunt.
* last van gladheid: niet zo verstandig om dan te racen
* te krappe rijtijd. enige manier om die ruimer te krijgen is om consequent te laat aan te komen.
* de bestuurder weigert om hard te rijden, en eigenlijk moet dat ook niet. op het moment dat je met een tram hard gaat rijden, ben je gespannener en zal een noodstop gepaard gaan met hart in je keel.

Over de metro's moet je nog kijken wat de ATB op dat moment toestaat bijvoorbeeld, dat er geen (onterechte) bezetmeldingen zijn etc.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 76 gasten