Weer Abellio succes in Duitsland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Weer Abellio succes in Duitsland

Bericht door mijack1985 »

Vergabeentscheidung für das Mitteldeutsche S-Bahn-Netz Teil II

Auftraggeber wollen Abellio GmbH mit Bahnleistungen im Raum Dessau-Roßlau/Lutherstadt Wittenberg/Leipzig/Halle/Magdeburg beauftragen

Die Länder Sachsen-Anhalt und Brandenburg sowie der Zweckverband für den Nahverkehrsraum Leipzig beabsichtigen, den Auftrag für das „Mitteldeutschen S-Bahn-Netz II“ der Abellio GmbH zu erteilen. Der Vertragszeitraum erstreckt sich vom Fahrplanwechsel im Dezember 2015 bis zum Jahr 2030. Der Vertragsschluss mit Abellio soll erst nach Ablauf der gesetzlich vorgesehenen Wartefrist erfolgen, die europaweite Vergabe ist dann formal abgeschlossen.

Die international tätige Abellio Group ist mit ihren deutschen Gesellschaften bereits seit 2005 in Nordrhein-Westfalen aktiv und erhielt auch den Zuschlag für das SPNV-Netz Saale-Thüringen-Südharz. Sie betreibt darüber hinaus auch Busverkehr, wie in Sachsen und Hessen. Muttergesellschaft der Abellio Group ist die Niederländische Eisenbahn........

Lees meer (in het Duits).


Alweer succes in Duitsland voor Abellio. Voor de periode 2015-2030.
Op dit PDF kaartje kan je zien welke lijnen het zijn.
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Weer Abellio succes in Duitsland

Bericht door Suus »

Uit het persbericht van de NASA:
• Linien (mit Fahrtenangebot montags bis freitags):
o S-Bahn-Linie 2 (Gaschwitz –) Leipzig-Connewitz – City-Tunnel Leipzig – Delitzsch – Bitterfeld – Dessau Hbf/Lutherstadt Witten-berg (alle 30 Minuten bis Bitterfeld, dann nach Dessau Hbf und Lutherstadt Wittenberg im Wechsel mit S 8 insgesamt jeweils mindestens stündlich)
o S-Bahn-Linie 8 Halle Hbf – Bitterfeld – Dessau Hbf/Lutherstadt Wittenberg (alle 30 Minuten bis Bitterfeld, dann nach Dessau Hbf und Lutherstadt Wittenberg im Wechsel mit S 2 insgesamt jeweils mindestens stündlich)
o Express-Linie Magdeburg – Zerbst – Dessau Hbf – Bitterfeld – Leipzig Hbf (2-stündlich)
o Express-Linie Falkenberg/Elster – Jüterbog (Einzelzug)
o Regional-Linie Magdeburg – Zerbst – Dessau Hbf (2-stündlich)
o Regional-Linie Magdeburg – Zerbst – Lutherstadt Wittenberg
(– Falkenberg/Elster) (4-5 Fahrten je Richtung morgens und nachmittags mit Halt zwischen Zerbst und dem Stadtgebiet Lutherstadt Wittenberg nur in Coswig)
o Regional-Linie Dessau Hbf – Lutherstadt Wittenberg (stündlich)
o Regional-Linie Lutherstadt Wittenberg – Falkenberg/Elster (heutiges Fahrtenangebot zum Teil wie bisher nach Dessau-Roßlau und zum Teil als Direktverbindung zu anderen Zielbahnhöfen)
o Regional-Linie Lutherstadt Wittenberg – Jüterbog (einzelne Züge ergänzend zum RE-Verkehr)
o Regional-Linie Halle (Saale) – Delitzsch – Eilenburg (stündlich)
http://www.nasa.de/index.php?id=95&pmid=826
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Weer Abellio succes in Duitsland

Bericht door mijack1985 »

tot 19 maart kunnen de andere partijen nog bezwaar indienen. Daarna is het definitief.
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Weer Abellio succes in Duitsland

Bericht door Michael 1988 »

Kan iemand mij een vertaling geven of korte uitleg? Ik volg het even helemaal niet en mijn Duits is al niet zo geweldig.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Weer Abellio succes in Duitsland

Bericht door Suus »

Abellio Rail heeft de aanbesteding van het "Middelduitse Voorstadstreinnetwerk deel 2" gewonnen, dat bestaat uit de treindiensten
  • Voorstadstreinlijn 2 (Gaschwitz –) Leipzig-Connewitz – Stadstunnel Leipzig – Delitzsch – Bitterfeld – Dessau Centraal Station/Lutherstadt Wittenberg (elke 30 minuten tot Bitterfeld, daarna naar Dessau Centraal Station en Lutherstadt Wittenberg afgewisseld met voorstadstreinlijn S8 zodat er er samen minstens een uursdienst is)
  • Voorstadstreinlijn 8 Halle Centraal Station – Bitterfeld – Dessau Centraal Station/Lutherstadt Wittenberg (elke 30 minuten tot Bitterfeld, daarna naar Dessau Centraal Station en Lutherstadt Wittenberg afgewisseld met voorstadstreinlijn S2 zodat er er samen minstens een uursdienst is)
  • Sneltreinlijn Maagdenburg Centraal Station – Zerbst – Dessau Centraal Station – Bitterfeld – Leipzig Centraal Station (elke 2 uur)
  • Sneltreinlijn Falkenberg/Elster - Jüterbog (Een rit per dag)
  • Stoptreinlijn Maagdenburg Centraal Station - Zerbst - Dessau Centraal Station (elke 2 uur)
  • Stoptreinlijn Maagdenburg Centraal Station - Zerbst - Lutherstadt Wittenberg (-Falkenberg/Elster) (4-5 treinen per richting in de ochtend en in de namiddag, tussen Zerbst en het stadsgebied van Lutherstadt Wittenberg alleen een stop in Coswig)
  • Stoptreinlijn Dessau Centraal Station - Lutherstadt Wittenberg (elk uur)
  • Stoptreinlijn Dessau Centraal Station - Lutherstadt Wittenberg (elk uur)
  • Stoptreinlijn Lutherstadt Wittenberg - Falkenberg/Elster (huidige treinaanbod, een deel zoals vroeger naar Dessau-Roßlau en een deel als directe trein naar andere doelstations)
  • Stoptreinlijn Lutherstadt Wittenberg - Jüterbog (enkele treinen om het sneltreinverkeer te ondersteunen)
  • Stoptreinlijn Halle (Saale) Centraal Station - Delitzsch - Eilenburg (elk uur)
Het contract gaat in december 2015 in en loopt tot het jaar 2030 en is vergeven door het samenwerkingsverband voor het regionaal openbaar vervoer in Leipzig, de deelstaten Saksen-Anhalt en Brandenburg.

Van een student (geeft toch minstens HBO of WO aan) had ik wel meer verwacht trouwens :wink:
Laatst gewijzigd door Suus op za 09 mar 2013, 11:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Weer Abellio succes in Duitsland

Bericht door Fles »

Bee schreef:Maagdenburg Centraal Station
Wo ist mein Teilchen? :r
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Weer Abellio succes in Duitsland

Bericht door Vinny »

http://nl.wikipedia.org/wiki/Magdeburg_(stad)
Maagdenburg is de correcte Nedelandstalige naam voor die stad. Deze is alleen in onbruik gemaakt. Ik heb ook nog een atlas waar Bruinswijk in staat en Dusseldorp. :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Weer Abellio succes in Duitsland

Bericht door deadlock »

Ossenbrug :D Ik heb een foto waar dat duidelijk op een bord boven de snelweg staat :D
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Weer Abellio succes in Duitsland

Bericht door Suus »

Ik wacht wel weer op de jaarlijkse endoniemendag van Fles :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Weer Abellio succes in Duitsland

Bericht door webguy »

Overigens dus niet erg spannend - zo heel hoog zijn de frequenties daar niet. Wel weer een leuk winstje voor Abellio, laat de nederlandse media het alleen maar niet horen...
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Weer Abellio succes in Duitsland

Bericht door Dennenboom »

En aan de successen kunnen we nu ook het Niederrhein-Netz toevoegen:
- Duesseldorf - Emmerich - Arnhem;
- Moenchengladbach - Wesel;
en mogelijk ook Bocholt - Wesel als daar elektrificatie plaatsvindt.
Concessie gaat lopen in december 2016.

http://www.vrr.de/de/vrr/presse/meldung ... index.html
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Weer Abellio succes in Duitsland

Bericht door Suus »

Dit is heel verrassend moet ik zeggen :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Weer Abellio succes in Duitsland

Bericht door webguy »

Je zou zeggen dat dat de kansen voor Arnhem vergroot, maar op treinreiziger is te lezen dat het materieel wordt geleased van de VRR. Dus die moet al beginnen met het juiste mat bestellen...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Weer Abellio succes in Duitsland

Bericht door Suus »

De constructie is iets anders dan het op die site staat. Het nieuwe beleid van VRR is dat de toekomstige vervoerder treinen koopt en vervolgens deze weer doorverkoopt aan de VRR die ze daarna weer leased aan de vervoerder. Zo kan de vervoerder zelf een trein naar wens bestellen en daar in hun bieding zich ook op onderscheiden, maar tegelijk kan de VRR snel van exploitant wisselen als de vervoerder zich niet aan de afspraken houdt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Weer Abellio succes in Duitsland

Bericht door mijack1985 »

Gaat lekker daar in Duitsland met Abellio. Doen ze goed. :pos:
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Weer Abellio succes in Duitsland

Bericht door Meltrain »

Dennenboom schreef:En aan de successen kunnen we nu ook het Niederrhein-Netz toevoegen:
- Duesseldorf - Emmerich - Arnhem;
- Moenchengladbach - Wesel;
en mogelijk ook Bocholt - Wesel als daar elektrificatie plaatsvindt.
Concessie gaat lopen in december 2016.

http://www.vrr.de/de/vrr/presse/meldung ... index.html
Uit dat artikel blijkt dat het om de RB33 en RB35 gaat. Maar de RB33 rijdt nu nog vanaf Mönchengladbach verder naar Aachen (en vanaf medio 2013 ook naar Heinsberg). Dat traject zal dus door een andere treindienst worden overgenomen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Weer Abellio succes in Duitsland

Bericht door Suus »

De RB33 bestaat uit twee overlappende diensten:
Aachen - Duisburg
Mönchengladbach - Wesel.
Beide rijden 1x uur waardoor er tussen MG en DU elk half uur een trein rijdt. In de nieuwe structuurplannen van NRW en VRR komen daar aanpassingen. Ik zal ze later vandaag of morgen eens opzoeken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Weer Abellio succes in Duitsland

Bericht door mijack1985 »

Volgens Rail Journal heeft Abellio Rail NRW een aanbesteding uitgeschreven voor (18 tot 42) dieseltreinstellen. Het contract wordt aangeboden als een optie en afhankelijk of Abellio aanbestedingen wint worden de orders geplaatst. En de treinen moeten dan worden geleverd tussen januari en juli 2016.

Best interessant vind ik persoonlijk dat ze het zo doen en niet afwachten tot ze een aanbesteding binnen hebben (want zo dacht ik dat het altijd ging).
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Weer Abellio succes in Duitsland

Bericht door Karl »

Arriva doet het toch ook zo bij onder meer VDL? Als je meer afneemt krijg je meer korting en je bent zeker(der) van een plekje in de fabriek als je 'opeens' snel producten (treinen, bussen, ...) nodig hebt. Maar een fabriek lijkt me wel met onzekerheid zitten, straks wil een bedrijf alle 40 stellen opeens tegelijkertijd hebben of worden ze nooit afgenomen.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Weer Abellio succes in Duitsland

Bericht door Suus »

Dit soort contracten zijn in Duitsland zeer gebruikelijk. Vaak zie je al bijna tegelijk met de intentie tot aanbesteding ook tenders voor treinen voorbij komen van geïnteresseerden om zo te weten hoe ze op een aanbesteding moeten inschrijven.

DB Regio heeft zelfs contracten voor honderden treinstellen klaarliggen en kan naar wens een aantal afnemen indien nodig. Zo kan DB Regio direct Talent 2's of Coradia LINT bestellen indien gewenst.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Weer Abellio succes in Duitsland

Bericht door mijack1985 »

Nou ik zat met de Nederlandse situatie in mijn hoofd. Eerste paar maanden NS materieel en dan het nieuwe. En ook dat aanbestedingen voor het railvervoer in de meeste gevallen pas na een jaar of 2/3 ingaan. Dus ik dacht dat is voldoende tijd om materieel te bestellen, toelating krijgen e.d.
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Weer Abellio succes in Duitsland

Bericht door Statler Rail »

Karl schreef:Arriva doet het toch ook zo bij onder meer VDL? Als je meer afneemt krijg je meer korting en je bent zeker(der) van een plekje in de fabriek als je 'opeens' snel producten (treinen, bussen, ...) nodig hebt.
Arriva bestelde in één keer zoveel bussen bij VDL (voor ZHN en NZW-Fryslân) dat de fabriek een korting gaf als ze er langer over mochten doen. Dat heeft Arriva in Fryslân uiteindelijk een half miljoen euro boete opgeleverd, omdat de bussen niet op tijd klaar waren.

Over het algemeen wordt tijdens de aanbesteding door de vervoerder bij één of meer fabrikanten een offerte gevraagd, die geldig is tot na de gunning. De bieding wordt vervolgens op die offerte gebaseerd. Als de vervoerder de concessie wint, dan wordt de offerte omgezet in een bestelling.
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Weer Abellio succes in Duitsland

Bericht door mijack1985 »

Inmiddels is de gunning Niederrhein-Netz definitief. De 10 dagen voor bezwaar zijn voorbij.

Bron: Persbericht VRR site (in het Duits).


Dit in tegenstelling tot de Mitteldeutsche S-Bahn II. Daar heeft DB Regio protest ingediend en wilt dat de gunning wordt onderzocht.
Bron: MRD, artikel in het duits. Eigenlijk alweer oud nieuws. Bericht van 19 maart.
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Weer Abellio succes in Duitsland

Bericht door Suus »

Dat van de Mitteldeutsche S-Bahn II had ik al zien aankomen. Deel I wordt gereden door de DB met exact dezelfde treinen in exact dezelfde kleurstelling (de grijs-groene kleurstelling voor deze treinen is daar door de aanbestedende autoriteiten verplicht gesteld). Ik vermoed dat ze daardoor een aantal problemen zien.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Weer Abellio succes in Duitsland

Bericht door mijack1985 »

Abellio bestelt 20 Flirt treinen bij Stadler
woensdag 12 juni 2013

NS dochter Abellio bestelt 20 Flirt treinstellen bij de Zwitserse treinfabrikant Stadler. De treinstellen zullen in de toekomst onder andere worden ingezet vanaf Arnhem richting Duitsland (Emmerich, Düsseldorf).

De treinen zullen worden ingezet bij de Duitse concessie Niederrhein, die Abellio recentelijk won. Vanaf eind 2016 zal Abellio de treindiensten Mönchengladbach - Wese (RB 33) en Emmerich - Düsseldorf (RB 35) gaan uitvoeren. De laatst genoemde treindienst moet vanaf 2017 doorgetrokken worden naar Arnhem.

Abellio bestelt 20 Flirt-3 treinstellen. Deze treinstellen hebben een versterkt front om schade bij botsingen te beperken. 13 treinstellen zullen alleen geschikt zijn voor het Duitse net. De andere 7 treinstellen zullen aangepast worden zodat deze zowel op het Duitse als Nederlandse net ingezet kunnen worden.

De nieuwe treinen kunnen een snelheid behalen van 160 kilometer per uur. Totaal zijn er in de trein zijn er 251 tot 259 zitplaatsen, waarvan 24 tot 32 in de 1e klas. (De treinstellen die ook onder Nederlandse spanning kunnen rijden zullen 251 zitplaatsen krijgen.)

De treinstellen zullen gemaakt worden bij de Duitse vestiging van Stadler ( Stadler Pankow GmbH).

Bron:Treinreiziger & bijbehorende pdf van de treinen.
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten