Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5
Ik ben zojuist een solo cafje in gesprongen op Ouderkerkelaan richting Centraal station.
Nu een solo 51 stel van uilenstede naar westelijk. Zag er erg vol uit.
Nu een solo 51 stel van uilenstede naar westelijk. Zag er erg vol uit.
Komt wel goed schatje.
-
- Berichten: 3926
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5
Uilenstede naar westelijk? Laat me raden. Auto-correct?
Reed vandaag op 5 en heb maar weinig enkeltjes gezien. Sowieso 3 cafwagens dus eentje is gemaakt.
Reed vandaag op 5 en heb maar weinig enkeltjes gezien. Sowieso 3 cafwagens dus eentje is gemaakt.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5
Da's fijn! :) Ik zat gisteren in een enkel BN'netje tussen De Boelelaan/VU en Zuid rond half zes. Dat was lekker knus.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5
Was er wat aan de hand met het CAF voor 51? Er zat er ook eentje op de 50 als middelste wagen van een drietje.
-
- Berichten: 3926
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5
Die wagen en nog een andere waren betrokken bij een aanrijding op het emplacement, en mochten tot nader order niet op lijn 51.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5
Autocorrect idd.hauptbahnhof schreef:Uilenstede naar westelijk? Laat me raden. Auto-correct?
Reed vandaag op 5 en heb maar weinig enkeltjes gezien. Sowieso 3 cafwagens dus eentje is gemaakt.
Komt wel goed schatje.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5
Met zn allen het schip inBee schreef:De komende vijf weekenden is de IJtunnel afgesloten, ook voor het openbaar vervoer. Overdag eindigen alle buslijnen van het GVB bij de Buiksloterveer, evenals verschillende buslijnen van Connexxion en EBS. De nachtlijnen rijden via de Piet Heintunnel naar Amsterdam-Noord.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5
Zie de laatste week ook vrij veel tweerichting trapwagens op de 16 en 24. Defecten aan de eenrichting trapwagens, of ivm installeren nieuwe deuren? Komt de 5 dan niet in de knoei met materieel...
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
-
- Berichten: 3926
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5
Defecten heb je altijd maar idd staan er volgens mij ook 3 wagens terzijde voor nieuwe deuren. Dit hoeft niet alleen dubbelkops te zijn.
Maar goed, lijn 5 heeft 15 wagens nodig voor de dienst maar ze beschikken over 20 11g en 4 combino's. redelijk ruim dus.
Maar goed, lijn 5 heeft 15 wagens nodig voor de dienst maar ze beschikken over 20 11g en 4 combino's. redelijk ruim dus.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5
Er staan twee enkelkops BN'ers (12G) buiten dienst voor deurenombouw, de 822 en 829, en de dubbelkopper (11G) 910. Voor de volledigheid, er zijn op dit moment vijf wagens omgebouwd (de 833, 840, 905, 907 en 918).
Daarnaast is er ook steeds een 11G/12G naar het schadeherstelbedrijf Castricum om behandeld te worden voor roestschade. Dat dit nodig is is duidelijk te zien aan een aantal wagens 12G wagens (de 11G's zijn ondertussen geloof ik allemaal behandeld) waarbij met name rond de geledingen gaten in de carrosserie zijn ontstaan (in sommige gevallen afgeplakt met wit folie).
Daarnaast is er ook steeds een 11G/12G naar het schadeherstelbedrijf Castricum om behandeld te worden voor roestschade. Dat dit nodig is is duidelijk te zien aan een aantal wagens 12G wagens (de 11G's zijn ondertussen geloof ik allemaal behandeld) waarbij met name rond de geledingen gaten in de carrosserie zijn ontstaan (in sommige gevallen afgeplakt met wit folie).
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5
Als ik vandaag door het goede poortje ben gegaan, is dat ene gehandicapte poortje op Zuid weer gerepareerd, Hauptbahnhof. :)
Beul van de blindegeleidelijn
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5
gistermiddag vanaf Sloterdijk lijn 12 met de Combino 2026, volgens mij toch een Havenstraat-wagen.
-
- Berichten: 3926
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5
Deze Combino rijdt al maanden in de lekstraat, eerst op lijn 7/14 en nu op lijn 12. Is namelijk 1 van de 2 testwagens met camera's i.p.v. spiegels. Net als de 2149 die tot recent in de Havenstraat heeft gereden, eerst op lijn 10, daarna op lijn 13.
Zie hier.
Het komt overigens wel vaker voor. Havenstraattrams op Lekstraatlijnen en andersom. Sinds de monteurs alleen maar in de Havenstraat zitten kan het gebeuren dat trams uitgeleend worden als trams voor onderhoud in de Havenstraat staan.
Zie hier.
Het komt overigens wel vaker voor. Havenstraattrams op Lekstraatlijnen en andersom. Sinds de monteurs alleen maar in de Havenstraat zitten kan het gebeuren dat trams uitgeleend worden als trams voor onderhoud in de Havenstraat staan.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5
De CAF'jes zijn inderdaad back in business op de 51!
Vanochtend had ik rond 08:30 zat ik in een CAF'je van Zuid naar de Boelelaan/VU.
Rond 11:10/11:15 zag ik overigens op de Boelelaan/VU richting Westwijk een setje CAF'jes in passagiersdienst voorbijt uffen (enkele minuten later gevolgd door een setje BN'netjes, dus er ging kennelijk iets niet helemaal goed).
Overigens waren wat mensen in gele hesjes rond 11:20 onderaan de trap bij de metro op Sloterdijk wat aan het schoonmaken. Aangezien bij ieder drupje water de tegels daar spekglad worden (en de trappen zijn ook van staal), viel dit een beetje in de categorie 'niet handig'. Dat niemand aar ooit z'n nek heeft gebroken...
Vanochtend had ik rond 08:30 zat ik in een CAF'je van Zuid naar de Boelelaan/VU.
Rond 11:10/11:15 zag ik overigens op de Boelelaan/VU richting Westwijk een setje CAF'jes in passagiersdienst voorbijt uffen (enkele minuten later gevolgd door een setje BN'netjes, dus er ging kennelijk iets niet helemaal goed).
Overigens waren wat mensen in gele hesjes rond 11:20 onderaan de trap bij de metro op Sloterdijk wat aan het schoonmaken. Aangezien bij ieder drupje water de tegels daar spekglad worden (en de trappen zijn ook van staal), viel dit een beetje in de categorie 'niet handig'. Dat niemand aar ooit z'n nek heeft gebroken...
Beul van de blindegeleidelijn
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5
Trouwens nog iets opvallends: ik keek toevallig op de vacaturepagina voor trambestuurder bij het GVB. Ik vind het opvallend dat voor een werelstad als Amsterdam er wel eisen staan voor Nederlandse taalvaardigheid, maar niet voor Engelse taalvaardigheid.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5
De dienstregeling van pendelbus 99 die de komende drie weekenden zal rijden is op de website van het GVB gepubliceerd.
Opvallend is dat de routestrip bij de dienstregeling niet klopt met de tekst die de omleiding omschrijft. Op de strip staat aangegeven dat de bus richting het Muiderpoortstation na de halte Burgemeester Bickerstraat rechtdoor gaat over het Wilhelminaplantsoen en de Arent Krijtsstraat en dan de halte Wilhelminaplantsoen aan doet terwijl de omleidingspagina zegt dat de bus na de halte Burgemeester Bickerstraat linksaf de Burgemeester Bickerstraat inslaat en aan het einde rechtsaf de Hartveldseweg opgaat en dan de halte Schoolstraat aandoet. Ben benieuwd wat er nu echt gaat gebeuren...
Google Maps maakt er trouwens ook een zooitje van, daar is de gehele halte Burgemeester Bickerstraat verdwenen nu de halte Winkelcentrum weer in gebruik is. Bij de halte Winkelcentrum staan nu de lijnen 44, 46, 99 en 357 aangegeven terwijl alleen de 44 richting Diemen Noord daar stopt, het is eenrichtingshalte
Opvallend is dat de routestrip bij de dienstregeling niet klopt met de tekst die de omleiding omschrijft. Op de strip staat aangegeven dat de bus richting het Muiderpoortstation na de halte Burgemeester Bickerstraat rechtdoor gaat over het Wilhelminaplantsoen en de Arent Krijtsstraat en dan de halte Wilhelminaplantsoen aan doet terwijl de omleidingspagina zegt dat de bus na de halte Burgemeester Bickerstraat linksaf de Burgemeester Bickerstraat inslaat en aan het einde rechtsaf de Hartveldseweg opgaat en dan de halte Schoolstraat aandoet. Ben benieuwd wat er nu echt gaat gebeuren...
Google Maps maakt er trouwens ook een zooitje van, daar is de gehele halte Burgemeester Bickerstraat verdwenen nu de halte Winkelcentrum weer in gebruik is. Bij de halte Winkelcentrum staan nu de lijnen 44, 46, 99 en 357 aangegeven terwijl alleen de 44 richting Diemen Noord daar stopt, het is eenrichtingshalte
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5
Dat lijkt me niet nodig. De trambestuurder heeft nauwelijks klant-interactie en ook geen taak meer in het omroepen van berichten.VIRM schreef:Trouwens nog iets opvallends: ik keek toevallig op de vacaturepagina voor trambestuurder bij het GVB. Ik vind het opvallend dat voor een werelstad als Amsterdam er wel eisen staan voor Nederlandse taalvaardigheid, maar niet voor Engelse taalvaardigheid.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5
Ga maar eens vlak achter de bestuurder zitten in sommige wat meer 'toeristische' tramlijnen. Het verschilt uiteraard van keer tot keer, maar er kunnen echt hordes toeristen de weg vragen of een kaartje kopen. En niet denigrerend bedoeld, maar de Engelse taalvaardigheid van sommige chauffeurs laat wel eens een beetje te wensen over.Vinny schreef:Dat lijkt me niet nodig. De trambestuurder heeft nauwelijks klant-interactie en ook geen taak meer in het omroepen van berichten.VIRM schreef:Trouwens nog iets opvallends: ik keek toevallig op de vacaturepagina voor trambestuurder bij het GVB. Ik vind het opvallend dat voor een werelstad als Amsterdam er wel eisen staan voor Nederlandse taalvaardigheid, maar niet voor Engelse taalvaardigheid.
Beul van de blindegeleidelijn
-
- Berichten: 3926
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5
Gelukkig is dat niet zo belangrijk. Als ze zich maar verstaanbaar kunnen maken. Vaak spreken de toeristen ook amper engels dus met correct engels praten schiet je weinig mee op.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5
Idd vaak moet je dan toch al in losse woorden spreken om begrepen te worden. De cafjes ook gezien op de 51, zag ze vanuit de AJ Ernst en was verbaasd dat het een dubbel stel was.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5
Vanmiddag rond 15:10 stonden er twee stelletjes CAF buiten dienst op Zuid (op het noorderspoor). Na wat gesleutel (meerdere keren deuren open en dicht en wat mechanisch-klinkende geluiden uit de metro) was hij kennelijk weergefixd, want de bestuurder riep via de buitenboordomroep om dat hij verder zou gaan als metro 51 naar Amstelveen.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5
En inderdaad gaat het fout met lijn 99. De bus stopt bij de halte Schoolstraat richting Muiderpoortstation maar het informatiesysteem noemt het Wilhelminaplantsoen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5
Rijden al de hele week meerdere setjes rond in de 51..Ruben schreef:Idd vaak moet je dan toch al in losse woorden spreken om begrepen te worden. De cafjes ook gezien op de 51, zag ze vanuit de AJ Ernst en was verbaasd dat het een dubbel stel was.
Komt wel goed schatje.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5
Yups! Ik heb de afgelopen week geen enkel, eenzaam BN-stelletje in de 51 gezien. *O*
Beul van de blindegeleidelijn
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5
Jawel hoor! Ik heb er zelfs ingezeten! Nou gestaan eigenlijk. Woensdagochtend rond 9 uur, vanaf Station Zuid richting Amstelveen. Ik weet het nog heel goed, want ik zou met de trein afreizen, maar er was iemand aangereden bij de Schipholtunnel en er reden geen treinen meer van en naar Schiphol. Ben toen onverrichter zake teruggelopen naar het metroperron om terug naar huis te gaan. En wat kwam er aanrijden: een eenzaam BN-stelletje.VIRM schreef:Yups! Ik heb de afgelopen week geen enkel, eenzaam BN-stelletje in de 51 gezien. *O*
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 228 gasten