Materieelwisseling in het Gooi

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Materieelwisseling in het Gooi

Bericht door Jurre »

Zoals bekend worden alle Lions City's in het Gooi vervangen door Amba's ex-ZHN. Van de Amba's zijn intussen nummers wisselend tussen 8461 en 8501 in dienst, waarbij de 8462 een bus is van Almere.
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Materieelwisseling in het Gooi

Bericht door Jurre »

Stand eind januari: voorlopig blijven er nog twee Lions City's, te weten de 8772 en 8787. De rest is/wordt geëxporteerd naar Rusland.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Materieelwisseling in het Gooi

Bericht door Z2N »

Foto's?
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Materieelwisseling in het Gooi

Bericht door Jurre »

Niet kunnen vinden, ik weet niet of er daadwerkelijk al bussen in Rusland zijn.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Materieelwisseling in het Gooi

Bericht door Z2N »

Ik bedoelde eigenlijk hilversum..
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Materieelwisseling in het Gooi

Bericht door Z2N »

Hilversum, vanochtend. Aardig wat Amba's, nog maar 1 MAN gezien op de 109 naar Bussum. Afbeelding
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Materieelwisseling in het Gooi

Bericht door Jurre »

De 8772 zeker? Overigens is gisteren ook de 8774 ingezet. Waarschijnlijk een warme reserve. Mazzel dat je hem zag en ook nog eens op de 109. Inzet is vaak op de omloop van lijn 1(/104).
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Materieelwisseling in het Gooi

Bericht door Busfoto.nl »

Naar Portugal gaan in elk geval de
8758
8768
8769
8773
8783
8784
8790

Op dit tijdstip rijdt de 8791 ook nog op de lijndienst en wel op 108.
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Materieelwisseling in het Gooi

Bericht door Jurre »

Klopt, die zag ik gisteravond rond 23:30 als 108 op het busstation aankomen, stampvol overigens, gelukkig geen ProCity. Overigens zijn er maar twee benodigd bovenop de Amba's die nu aanwezig zijn dus waarschijnlijk wordt er enigszins gerouleerd.
Er gaan dus bussen naar Rusland en Portugal maar weet iemand toevallig ook naar welke maatschappijen, en hoe en wanneer ze gaan?
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Materieelwisseling in het Gooi

Bericht door Jurre »

Stond gisteravond te wachten op de één na laatste 104 van Loosdrecht naar Hilversum, komt vervolgens de 8772 voorrijden :). De Lions City's die naar Rusland gaan zijn overigens bedoeld voor de winterspelen van 2014 in Sotsji.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Materieelwisseling in het Gooi

Bericht door Michael 1988 »

Als ik zo kijk zou je bijna zeggen dat Connexxion van alle MAN diesels die ouder zijn dan 6 jaar af wil. Die Amba's zijn namelijk net zo oud of zelfs ouder dan de MAN's.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Materieelwisseling in het Gooi

Bericht door MdJ »

MAN's leveren in het buitenland meer op dan amba's.
Bij twijfel: gebruik beton.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Materieelwisseling in het Gooi

Bericht door Michael 1988 »

Dan kan Connexxion net zo goed alle diesel MAN's van voor 2007 of 2008 gaan verkopen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Materieelwisseling in het Gooi

Bericht door Suus »

Wat denk je dat ze aan het doen zijn?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Materieelwisseling in het Gooi

Bericht door Michael 1988 »

Halen ze dan momenteel ook alle bussen uit dienst die nu dienst doen in Noord Zeeland en Amstelland-Meerlanden (als daar nog bussen uit 2007 rijden)?
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Materieelwisseling in het Gooi

Bericht door Etienne »

Die MAN's van Amstelland-Meerlanden zullen nog wel even mee moeten denk ik zo. Die in Noord-Zeeland gaan waarschijnlijk ook nog wel mee tot december 2014. Dan loopt de concessie af.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Materieelwisseling in het Gooi

Bericht door Michael 1988 »

Dat gevoel had ik al. Overigens had ik in 2011 liever gewoon volledig nieuw materieel gezien dan dat het oud materieele van de vorige concessie er nog bleef. Nu wordt dat alsnog vervangen, maar dan door wat afdankertjes uit verloren concessies.

Hopelijk vervangt Connexxion dadelijk wel dat materieel door nieuw materieel, want die Amba's zullen denk ik 2019 niet halen.
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Materieelwisseling in het Gooi

Bericht door Jurre »

De reden dat de MAN's weggaan in plaats van de Amba's ligt zoals gezegd voornamelijk aan de hogere exportwaarde. VDL-onderdelen zijn lastig verkrijgbaar in Portugal of Rusland. Verder hebben de chauffeurs vaak problemen met de kachels in de MAN's en het weggedrag bij nat weer (voorste banden driften soms een beetje). Het is echter wel dat een MAN over het algemeen veel fijner rijdt, mede doordat ze grotere banden hebben dan Amba's.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Materieelwisseling in het Gooi

Bericht door Edwin »

Jurre schreef:Stond gisteravond te wachten op de één na laatste 104 van Loosdrecht naar Hilversum, komt vervolgens de 8772 voorrijden :). De Lions City's die naar Rusland gaan zijn overigens bedoeld voor de winterspelen van 2014 in Sotsji.
Hmm, volgens de organisator wordt alles nieuw in Sochi, ook de bussen:
'Besef één ding goed. Alles, maar dan ook echt alles hier is nieuw. De stadions, de bussen, de hotels. Hier was nog niets', aldus een woordvoerder van het organisatiecomité dinsdag. 'In korte tijd is veel gebeurd. Daarom heb ik ook geen twijfels.'
Bron
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Materieelwisseling in het Gooi

Bericht door Jurre »

Het woord 'nieuw' is een breed begrip :wink:. Stilletjes zijn de resterende MAN's verdwenen uit Hilversum naar Oost-Europa. Ik gok dat ze per cluster zijn gegaan (zoals die bussen naar Ivoorkust).
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Materieelwisseling in het Gooi

Bericht door Dagren »

Edwin schreef:
Jurre schreef:Stond gisteravond te wachten op de één na laatste 104 van Loosdrecht naar Hilversum, komt vervolgens de 8772 voorrijden :). De Lions City's die naar Rusland gaan zijn overigens bedoeld voor de winterspelen van 2014 in Sotsji.
Hmm, volgens de organisator wordt alles nieuw in Sochi, ook de bussen:
'Besef één ding goed. Alles, maar dan ook echt alles hier is nieuw. De stadions, de bussen, de hotels. Hier was nog niets', aldus een woordvoerder van het organisatiecomité dinsdag. 'In korte tijd is veel gebeurd. Daarom heb ik ook geen twijfels.'
Bron
Ik denk dat zij die tweedehandsbussen als nieuw uitleggen, omdat die bussen daar voorheen nog niet reden. :)
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Materieelwisseling in het Gooi

Bericht door Jurre »

Het schijnt overigens dat de Amba's maar iets duurder lopen dan de ProCity's, en men zodoende aan het kijken is of alle ProCity's verdreven kunnen worden. Ik zeg: mooi (al rijdt je dan wel veel leeg rond).
matje82
Berichten: 133
Lid geworden op: zo 12 sep 2010, 13:30

Re: Materieelwisseling in het Gooi

Bericht door matje82 »

Als het maar iets scheelt kan het zelfs goedkoper zijn om Amba's te laten rijden, omdat je dan efficientere roosters kunt maken doordat je ook een enkele drukke rit ertussen kunt plannen.
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Materieelwisseling in het Gooi

Bericht door Jurre »

Inderdaad, maar je hebt enkele lijnen die het ten alle tijden af kunnen doen met een ProCity (2, 3, 107).
ejm301
Berichten: 77
Lid geworden op: do 06 aug 2009, 09:05
Locatie: Apeldoorn

Re: Materieelwisseling in het Gooi

Bericht door ejm301 »

Connexxion heeft besloten dat 90km/h hard genoeg is voor de Citea bussen. Vanaf nu zijn alle Citea's in Gooi en Vechtstreek begrensd op 90km/h. Toch apart voor een T100 bus.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten