Almere: Gevaarlijk vloerluik in spitsbus Connexxion

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Almere: Gevaarlijk vloerluik in spitsbus Connexxion

Bericht door Daniel »

Almere: Gevaarlijk vloerluik in spitsbus Connexxion
Geplaatst op: vrijdag 8 maart 2013 20:33
Laatst bijgewerkt: vrijdag 8 maart 2013 20:35


ALMERE - De bussen die Connexxion in de spits van Amsterdam Zuidoost naar Almere inzet zijn volgens Giselle in 'Oost-Europese staat'. De vloerluiken van spitsbus 153 springen regelmatig open, met gevaarlijke situaties tot gevolg. Ze nam contact op met dichtbij omdat ze zich zorgen maakt; er zouden wel eens ongelukken kunnen gebeuren.
De tipgever nam de ochtend daarna contact op met de klantenservice van Connexxion. "De medewerker vertelde dat dit erg hoog opgenomen wordt, omdat Connexxion bij ongelukken aansprakelijk is."
In een reactie laat Connexxion weten dat momenteel alle bussen op dit punt worden gecheckt en afwijkingen worden gerepareerd.
Lees verder | Dossier Connexxion | Meer nieuws over Connexxion
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Almere: Gevaarlijk vloerluik in spitsbus Connexxion

Bericht door Milco »

Vreemd. Ik heb al vaker met die Volvo's gereisd, ook nog jaren terug regelmatig met lijn 158 naar Amsterdam-Zuidoost.
Maar gaat het in deze gevallen beide keren om verschillende bussen of is het steeds dezelfde bus waarbij het vloerluik open gaat?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Almere: Gevaarlijk vloerluik in spitsbus Connexxion

Bericht door Suus »

Schandalig! Ze leren het ook nooit in Almere!

:wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Almere: Gevaarlijk vloerluik in spitsbus Connexxion

Bericht door Michael 1988 »

Tja in Brabant bij de BBA (let wel op, ik heb het hier over 2006) konden ze er ook wat van. Ik had in 2 dagen tijd 3x dezelfde bus op lijn 156 Den Bosch-Eindhoven v.v. (ja het is mogelijk, maar stond er ook raar van op te kijken) En steeds wou de deur voor maar niet of moeilijk sluiten. De derde keer dat ik de bus had stond die in Schijndel stil en kreeg de chauffeur met geen mogelijkheid de deur dicht en moest de bus worden weggesleept. Het betrof een Mercedes-Benz Citaro en daar zit een beveiliging op als de deur niet sluit. Daar was de dag ervoor ook al doorgegeven aan de technische dienst over de problemen, maar de dag erop reed de bus gewoon zijn rondje en zou die volgens het onderhoudsboekje gemaakt zijn. Dus niet. Met andere woorden, soms kijkt de technische dienst niet eens goed naar het probleem en doet maar wat in de hoop dat het verholpen is naar mijn mening.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Almere: Gevaarlijk vloerluik in spitsbus Connexxion

Bericht door Daniel »

Het kan overal weleens misgaan natuurlijk en met techniek kan iets opgelost lijken maar het in werkelijkheid niet zijn. Als er electronica bij komt kijken kan je al helemaal gekke dingen krijgen.

In Dordrecht is er ook weleens een bus twee dagen achter elkaar met vaste remmen gestrand, terwijl die de eerste dag dat dit probleem optrad bij de werkplaats neergezet was en de storing ook was gemeld.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Almere: Gevaarlijk vloerluik in spitsbus Connexxion

Bericht door Michael 1988 »

Maar even een beetje meer ontopic. Als er een mankement aan een bus is, moeten ze die toch voor langere tijd aan de kant zetten en houden tot het probleem goed is verholpen? Oke, de BBA had in 2006 weinig tot geen reservebussen in Brabant, maar dan nog.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Almere: Gevaarlijk vloerluik in spitsbus Connexxion

Bericht door find_your_spot »

Wat moet ik mij voorstellen bij een vloerluik?
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Almere: Gevaarlijk vloerluik in spitsbus Connexxion

Bericht door Daniel »

Een luik in de vloer dat toegang geeft tot de motorruimte, zoals ook gewoon op de foto staat in het gelinkte artikel.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Almere: Gevaarlijk vloerluik in spitsbus Connexxion

Bericht door find_your_spot »

Die luiken zaten in vrijwel alle ambassadors in Friesland en Zuid Holland altijd open en los. Nooit iets over gelezen dat dat een probleem was.
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Almere: Gevaarlijk vloerluik in spitsbus Connexxion

Bericht door isadora »

Ik heb veel ge-OV'd in Fryslan door de jaren, ook in Ambi's, maar nog nooit een open luik meegemaakt.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Almere: Gevaarlijk vloerluik in spitsbus Connexxion

Bericht door Geert »

Michael 1988 schreef:Maar even een beetje meer ontopic. Als er een mankement aan een bus is, moeten ze die toch voor langere tijd aan de kant zetten en houden tot het probleem goed is verholpen? Oke, de BBA had in 2006 weinig tot geen reservebussen in Brabant, maar dan nog.
Als het probleem in de werkplaats verholpen lijkt zal de bus wel weer de weg op gestuurd worden. Als een probleem pas weer optreedt als de bus een tijdje gereden heeft kan het best zijn dat de volgende dag dezelfde storing weer voorkomt terwijl de werkplaats er toch naar gekeken heeft...
peter s
Berichten: 138
Lid geworden op: do 17 dec 2009, 19:33

Re: Almere: Gevaarlijk vloerluik in spitsbus Connexxion

Bericht door peter s »

Het is al lang terug maar zoiets heb ik ook meegemaakt, waren uiteindelijk allemaal bussen die op een bepaalde lijn reden. Eerst kregen we in de werkplaats op de donder dat ze niet vastgeschroefd waren...
Na een paar weken, en controleurs in de bus, kwam de aap uit de mouw. Scholieren met een grote schroevendraaier! Zolang de hele meute erop stond te trappelen bleven ze wel op hun plaats maar bijna leeg terug voor de volgende slag begon het...
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Almere: Gevaarlijk vloerluik in spitsbus Connexxion

Bericht door Michael 1988 »

Bij technische problemen kunnen ze toch een paar testritten doen. Bij problemen met scholieren is het een ander verhaal. Wat mij wel reëel lijkt is om probleemjongeren te bannen uit de bus (ook van collegavervoerders). Er is bij mijn weten software die gezichten kan herkennen en als je een camera hangt bij de kaartlezers en een melder bij de chauffeur kunnen de "ongewensten" geweerd worden. Maar of dit werkt is een andere vraag.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Almere: Gevaarlijk vloerluik in spitsbus Connexxion

Bericht door Wubbo »

Ik voel een privacydiscussie aankomen. Nog los van dat je die mensen eerst moet betrappen, en de vraag of een luik losdraaien van een bus voldoende reden is voor een OV-verbod.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Almere: Gevaarlijk vloerluik in spitsbus Connexxion

Bericht door Michael 1988 »

Het in gevaar brengen van medepassagiers wel.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Almere: Gevaarlijk vloerluik in spitsbus Connexxion

Bericht door Klaasje »

Een vloerluik dat een beetje omhoog komt is niet echt veel gevaarlijker dan een losliggende stoeptegel. Wat hier als bestrijdingsmiddel wordt gesteld staat totaal niet in verhouding tot het probleem. Als je zo'n pubertje alleen bij de lurven pakt en een boete laat betalen, of op het schoolplein van de eigen school troepjes laat opruimen weet je vrij zeker dat hij of zij dat niet meer doet. Pakken is in zo'n geval belangrijker dan straffen.

Overigens valt mij weer op dat gevaren buiten de deur, onder de verantwoordelijkheid van een bedrijf of overheid als veel erger worden beoordeeld dan gevaren in eigen huis.
gkw1969
Berichten: 1734
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Almere: Gevaarlijk vloerluik in spitsbus Connexxion

Bericht door gkw1969 »

Even een paar opmerkingen:
@Klaasje: opvoeden is een kunst die niet door alle ouders beheerst wordt. Het getoonde vloerluik is het luik boven de aandrijflijn. Zak je hier met 1 been in dan ben je onherroepelijk een deel van je been kwijt (hoezo te vergelijken met een stoeptegel!!!). De vloerluiken in de hedendaagse bussen zijn allemaal geborgd in de vloer, het is niet zo dat je hem simpel op kunt tillen. En, in tegenstelling tot wat Peter S zegt, heb je tegenwoordig geen schroevendraaier nodig maar speciaal gereedschap.

@Wubbo: De technieken die genoemd worden, worden al jaren gebruikt in het uitgaansleven. En daar hoor je niemand over de privacy. Welk privacy probleem heb je, anders dan wat er nu al opgenomen wordt? Iedereen die bij Cxx de bus in- en uitstapt is al vastgelegd op camera. Gezichtsherkenning is puur een hulpmiddel en mag gebruikt worden indien iemand een gebiedsverbod heeft (wetboek van strafvordering: handhaven van de vordering).

@Michael1988: de testritten komen pas op het moment dat het probleem zich vaker voordoet. De eerste keer zal er geen testrit uitgevoerd gaan worden omdat de monteur het luik volgens voorschriften heeft gemonteerd.

De kans is groot dat het 's ochtends en 's middags dezelfde bus is geweest. Een stukje verantwoording hierin ligt ook bij de chauffeur. Als ik de melding krijg dat er een vloerluik los ligt, ga ik kijken wat ik er zelf aan kan doen. Lukt dat niet, dan staat de bus bij de eerste de beste gelegenheid(eindpunt) aan de kant. Een probleem hierbij is wel dat niet altijd een vervangende bus beschikbaar is of dat er wel een bus beschikbaar is, maar van een andere concessie.
het is ontzettend frustrerend dat als een bus van (en ik neem deze situatie als voorbeeld) Almere defect raakt, er geen bus vanuit Hilversum of Huizen ingezet kan worden als vervanging. Om de doodeenvoudige reden dat het 2 verschillende concessies zijn en dus 2 verschillende dienstregelingpakketten in InfoXX geladen zijn. Daarnaast is het schijnbaar voor opdrachtgevers een doodzonde om een bus uit een andere concessie op jou lijnen te dulden.
Toen het nog VAD en CN was in die hoek en er een VAD bus defect ging op diezelfde lijn, werd deze netjes vervangen door een CN bus van Hilversum die er toch maar stond te niksen.

Al met al zijn hier fouten gemaakt en de bus had 's middags niet ingezet mogen worden. Maar..... als het verhaal klopt dat de melding van de chauffeur niet bij de TD is terecht gekomen, dan krijgen we een discussie over de werking van het ROV in combinatie met de werking van de TD.
When you're tired of London, you're tired of life
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Almere: Gevaarlijk vloerluik in spitsbus Connexxion

Bericht door Klaasje »

Je doet het nu voorkomen alsof het luik helemaal opengeklapt ligt. Dat is natuurlijk niet het geval.
gkw1969
Berichten: 1734
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Almere: Gevaarlijk vloerluik in spitsbus Connexxion

Bericht door gkw1969 »

Als het luik ligt zoals op de foto, dan als je er op gaat staan schiet hij scheef en zak je weg.
Vanuit mijn opleiding en mijn verantwoordelijkheden binnen vakbond en medezeggenschap dien ik alle risico's, hoe klein ook, te constateren en te rapporteren (dat laatste heb ik vanochtend al gedaan binnen Connexxion).
Het lijkt misschien niet erg, maar 1 misstap en je ligt met je been door het gat.
When you're tired of London, you're tired of life
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Almere: Gevaarlijk vloerluik in spitsbus Connexxion

Bericht door Klaasje »

Ja, ok. Als de onderkant boven het randje uitkomt is er een probleem ja. Al vraag ik mij af of dat by design wel zou moeten kunnen. Die vingergrepen zitten er toch niet voor niets op zou je zeggen.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Almere: Gevaarlijk vloerluik in spitsbus Connexxion

Bericht door Michael 1988 »

Klaasje schreef:Een vloerluik dat een beetje omhoog komt is niet echt veel gevaarlijker dan een losliggende stoeptegel.
Deze opmerking slaat echt helemaal nergens op. Als je goed kijkt op de foto zie je dat je zo op de weg kijkt en een aantal andere zaken. Je zou maar eens met je voet de weg aanraken of de aandrijfas. Dat is vele malen gevaarlijker dan een losse stoeptegel (wat hiermee niet eens te vergelijken is). Vallen over een losse stoeptegel breekt veel minder botten dan wanneer iemand met zijn voet of been onder een bus terecht komt en al helemaal wanneer de bus rijdt. Hierdoor kan iemand gewoon zijn been verliezen (wat al eerder werd aangegeven). Ik wist waar ik het over had, maar jij schijnbaar dus niet.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Almere: Gevaarlijk vloerluik in spitsbus Connexxion

Bericht door Klaasje »

Het hangt er wel volkomen vanaf hoe hoog dat luik daadwerkelijk ligt. Een foto kan ook een bepaalde mate van overdrijving in zich hebben. :!:
gkw1969
Berichten: 1734
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Almere: Gevaarlijk vloerluik in spitsbus Connexxion

Bericht door gkw1969 »

Klaasje schreef:Het hangt er wel volkomen vanaf hoe hoog dat luik daadwerkelijk ligt. Een foto kan ook een bepaalde mate van overdrijving in zich hebben. :!:
Mag ik zo brutaal zijn om te vragen waar je werkt en wat voor werk je doet? dit soort uitspraken leert men alleen bij managementcursussen. Connexxion kent een aantal woordvoerders die het niet beter zouden kunnen verwoorden.
When you're tired of London, you're tired of life
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Almere: Gevaarlijk vloerluik in spitsbus Connexxion

Bericht door Klaasje »

Mag jij even blij zijn dat ik nog nooit een managementscursus heb gevolgd.. :pos:
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Almere: Gevaarlijk vloerluik in spitsbus Connexxion

Bericht door Klaasje »

Maar even serieus: Een luikje schuin op de foto doet het beter dan een randje van 2 centimeter hoog bij de krant. Op basis van de foto kan je niet weten of het ene of het andere aan de hand was. Je kan feitelijk alleen de technische dienst naar die bus laten kijken. Dat is iets wat sowieso wel verstandig is, want het lijkt mij ook niet zo'n goed idee dat reizigers brandende troep naar beneden gooien om maar een zijstraat te noemen.

Desondanks is het een feit dat de "normale" mens veel klaagt over risico's van buiten terwijl er bij het thuisklussen naar tijd gemeten meer ongevallen gebeuren dan in het verkeer en wat daar aan gerelateerd is. We zijn dus goed in het herkennen van gevaren die door anderen worden veroorzaakt maar als we het zelf doen is er opeens niets aan de hand.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten