OVer je reiservaringen in maart 2013

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8666
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in maart 2013

Bericht door Milco »

SLT redt het niet zoveel jaar? Laat dan het Mat'64 nog maar lekker doorknallen! :D
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer je reiservaringen in maart 2013

Bericht door Klaasje »

Hetzelfde werd 45 jaar geleden over een bepaald treintype gezegd.. Nu heeft iemand het over dat dat spul lekker kan doorknallen.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer je reiservaringen in maart 2013

Bericht door Klaasje »

Bee schreef:Ik stel de kwaliteit van de deuren van SLT in twijfel. Als je in een SLT zit die over de Schiphollijn rijdt en er komt een andere trein langs dan klapperen de deuren zowat uit de trein. Dat gaat het niet 40 jaar volhouden op die manier :X
Ik vind het best meevallen hoor..
Etienne
Donateur
Berichten: 7942
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in maart 2013

Bericht door Etienne »

Op metrolijn E was het vandaag evenzo (op z'n zachtst gezegd) een puinhoop.

Mijn metro van 06.33 naar Rotterdam heeft tot 06.49 in Pijnacker Centrum gestaan, vanwege een defecte metro bij Pijnacker Zuid. Net voor Pijnacker-Zuid gingen we naar het linkerspoor toe en hebben tot Melanchtonweg ook links gereden. De bestuurder moest bij elk station omroepen dat mensen voor Rotterdam naar het andere perron moesten komen. Bij Melanchtonweg bleek uiteindelijk de defecte metro aan de kant gezet te zijn.

Vanmiddag bleek de defecte metro nog niet weggehaald te zijn. Bij Blijdorp hebben we +- 10 minuten gewacht tot we op konden gaan naar Melanchtonweg. Op alle perrons tot Pijnacker Zuid stond het bomvol (de dienst was uitgedund tot ongeveer elke 15 à 20 minuten). Pas na Pijnacker-Zuid kwam de eerste metro naar Rotterdam weer enz. enz.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: OVer je reiservaringen in maart 2013

Bericht door Justin »

Gedoe ook in België. Diverse s1200 opgeheven of zwaar vertraagd... mijn t2567 wilde op Berchem niet op komen dagen dus dan maar met andere trein naar Antwerpen Centraal.

Wordt er omgeroepen dat je de borden moet raadplegen.... alleen staat alles zo'n beetje op zwart. Lekker handig. Wordt wachten op de t1258 of t2568. Laat wordt het wel toch wel weer.
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer je reiservaringen in maart 2013

Bericht door Dexter »

Een paar dagen geleden reed ik met ICMm tussen Gd en Wd toen ik een paar enorme harde klappen tegen de voorkant en onderkant van mijn trein hoorde. :shock: Ik schrok me dood. Na de modernisering zit er nu een grote polyester plaat waar vroeger de doorloopkop zat, dus dat hoor je wel als daar wat tegen aan knalt. Dus ik vol in de ankers en met de noodseinlantaarn in mijn hand uitgestapt om polshoogte te nemen. Tegen de voorkant van mijn trein zat een enorme kledder. Ik reed die rit zonder hc, dus ik hoopte maar dat het niet was wat ik vreesde wat het was, anders kon ik nog zelf de brokstukken afdekken ook. En daar had ik echt geen zin in op dat moment. :N

Ik liep een rondje om mijn trein en kon niks bijzonders vinden. Toen ik terug kwam bij de voorkant en wat beter keek, zag ik achter in het gat bij de automatische koppeling een enorme bende met veren, dus ik vermoed dat ik in botsing ben gekomen met een paar grote vogels. Er was verder gelukkig geen schade en ik ben met +12 verder gereden.
Vallend blad maakt rails glad.
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: OVer je reiservaringen in maart 2013

Bericht door M57 »

Hoe verloopt dat dan eigenlijk verder? Laat je zo'n treinstel ook reinigen?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: OVer je reiservaringen in maart 2013

Bericht door Ardan »

Mja, het lijkt me idd niet echt een lekkere binnenkomer op het volgende station..
Ik doe ook maar wat
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: OVer je reiservaringen in maart 2013

Bericht door Ronald »

"Dames en heren, goedemiddag. Over enkele ogenblikken naderen we Utrecht Centraal. Wegens derrie op de trein zullen we eerst even door de wasstraat gaan. Houdt u rekening met een aanzienlijke aankomstvertraging. Wilt u de ramen nog even gesloten houden?"
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer je reiservaringen in maart 2013

Bericht door Dexter »

Je meld het incident sowieso bij de treindienstleider en dat je op onderzoek uitgaat. De treindienstleider weet dan dat er tijdelijk een stremming is en vraagt eventueel de machinist van de tegentrein of achteropkomende trein om te schouwen of er wat op het baanvak ligt. Daarna informeer ik via de portofoon de hc en via de boordomroep de reizigers in de trein, ik vertel ze dat ik op onderzoek uit ga en geef zo mogelijk een prognose hoelang het zal duren. Dan stap je uit en ga je op onderzoek uit, daarbij rekening houdend met je eigen veiligheid als er nog treinverkeer gaande is.

En je zet je natuurlijk schrap voor wat je mogelijk onder en achter je trein zou kunnen aantreffen. Dat is het akeligste.

In dit geval vond ik niets bijzonders en was er geen schade, dus nadat ik terug mijn cabine in geklommen was, heb ik weer de treindienstleider gebeld en met zijn toestemming mijn rit vervolgd met Rijden Op Zicht (40 km/h) tot het eerstvolgende hoofdsein volledig is gepasseerd. Dit laatste is omdat het systeem maximaal 2 minuten kan garanderen dat de ingestelde rijweg wordt vastgehouden, in verband met wissels e.d.

Behalve een vieze bende onder de kop van de trein, was er gelukkig geen schade of gescheurde luchtslangen, dus kon ik gewoon verder rijden. Ik heb mijn rit vervolgd en onderweg het MBN (Materieel Besturingscentrum Nedtrain, zij nemen ook de storingsmeldingen aan en regelen een storingsmonteur bij defecten) gebeld met het verzoek om een inspectie en reiniging van de trein.
Vallend blad maakt rails glad.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer je reiservaringen in maart 2013

Bericht door Klaasje »

Dat ROZ gedeelte met 40 km/h tot na het hoofdsein komt bij mij nogal arbitrair over. Op het moment dat je kan zien dat je veilig kan rijden tot aan het hoofdsein en dat sein veilig toont is er niets qua veiligheid wat je tegenhoudt. Ook de twee minuten vind ik vreemd. De enige reden waarom een rijweg eruit zou klappen is het herroepen van de TRDL. Dat is dus sowieso nooit op de vrije baan en ook op emplacementen is de TRDL er zelf bij als hij/zij dat doet, zolang dat niet het geval is geweest lijkt ROZ mij niet echt nodig.

Wellicht ben ik daarom ook wel niet geschikt voor het beroep als Machinist.
NintendoC
Berichten: 424
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: OVer je reiservaringen in maart 2013

Bericht door NintendoC »

Dexter schreef:Je meld het incident sowieso bij de treindienstleider en dat je op onderzoek uitgaat. De treindienstleider weet dan dat er tijdelijk een stremming is en vraagt eventueel de machinist van de tegentrein of achteropkomende trein om te schouwen of er wat op het baanvak ligt. Daarna informeer ik via de portofoon de hc en via de boordomroep de reizigers in de trein, ik vertel ze dat ik op onderzoek uit ga en geef zo mogelijk een prognose hoelang het zal duren. Dan stap je uit en ga je op onderzoek uit, daarbij rekening houdend met je eigen veiligheid als er nog treinverkeer gaande is.

En je zet je natuurlijk schrap voor wat je mogelijk onder en achter je trein zou kunnen aantreffen. Dat is het akeligste.

In dit geval vond ik niets bijzonders en was er geen schade, dus nadat ik terug mijn cabine in geklommen was, heb ik weer de treindienstleider gebeld en met zijn toestemming mijn rit vervolgd met Rijden Op Zicht (40 km/h) tot het eerstvolgende hoofdsein volledig is gepasseerd. Dit laatste is omdat het systeem maximaal 2 minuten kan garanderen dat de ingestelde rijweg wordt vastgehouden, in verband met wissels e.d.

Behalve een vieze bende onder de kop van de trein, was er gelukkig geen schade of gescheurde luchtslangen, dus kon ik gewoon verder rijden. Ik heb mijn rit vervolgd en onderweg het MBN (Materieel Besturingscentrum Nedtrain, zij nemen ook de storingsmeldingen aan en regelen een storingsmonteur bij defecten) gebeld met het verzoek om een inspectie en reiniging van de trein.
Wat ik mij afvraag, hoe vaak komt het voor dat je wel een springende persoon aantreft? Je hoort wel dat er zo'n aantal per jaar zijn, maar ik vraag me af hoe vaak per machinist je dit meemaakt.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer je reiservaringen in maart 2013

Bericht door Klaasje »

Gemiddeld 1 á 2 keer in de carrière geloof ik. Maar je weet hoe het met gemiddeldes werkt... :wink:
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer je reiservaringen in maart 2013

Bericht door Dexter »

Nou, dat is een kwestie van het lot. Gemiddeld komt het zo'n 200 keer per jaar voor, globaal om de dag. Soms dagen niet, maar onlangs nog 5 keer op één dag. Ik ken een machinist die in 26 jaar tijd nooit iets heeft meegemaakt, maar ik ken er ook één die in 26 jaar al 6 zelfdodingen heeft gehad. Kortom, hoeveel per machinist valt echt niet te zeggen.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: OVer je reiservaringen in maart 2013

Bericht door Ardan »

@Klaasje: het ROZ-verhaal is puur regelgeving. Ik heb me de reden ook wel eens afgevraagd, je weet immers wat het vorige sein was en het volgende kun je (na een tijdje) ook wel zien. Het VSD-handboek zegt in ieder geval:

6.2.9 Vertrekken en/of verder rijden na ongeplande stop
Als u 2 minuten of langer heeft stilgestaan vertrekt en/of rijdt u verder:
-met 'rijden op zicht' tot aan het eerstvolgende hoofdsein, én
-u heeft toestemming van de treindienstleider.

Meer niet..
Ik doe ook maar wat
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OVer je reiservaringen in maart 2013

Bericht door Caspar »

Nou weet ik toevallig dat er ook machinisten bestaan die dat niet doen. Na toestemming gaan ze gewoon rijden met de normale baanvaksnelheid/seinbeeld. Niemand die dat officieel kan zien overigens.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer je reiservaringen in maart 2013

Bericht door Dexter »

Ja en als er dan iets gebeurt, reken maar dat je dan het haasje bent. Regels zijn regels.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in maart 2013

Bericht door Daniel »

Was maar een kwartiertje later vanmorgen, maar wat een verstoorde situaties ik daardoor allemaal aantrof...

De t1718 had ik net gemist, dus dacht eerst dan maar met de t5618 naar Utrecht te reizen. Aankomst is toch tegelijk met de volgende IC en met DDZ is ´t op zich een mooie manier om minder lang te hoeven wachten. Echter kreeg die vertraging door een vertraagde t11618 waardoor de 5618 en t5818 van vertrekspoor wisselden. Hij reed ook slechts met een losse DDZ, dus dat was niet echt een succes.

Dan maar wel op de t12518 gewacht die met een vrij leeg voorste stel in Amersfoort aankwam. Zag later op Somda dat dat in Zwolle bijgeplaatst was wat de boel wel verklaarde. Met een kleine vertraging vertrok deze na het advies via de omroep voor reizigers die krap stonden in het achterste stel om even naar voren te lopen, daar zouden meer dan voldoende zitplaatsen aanwezig zijn. Nou was dat met de Amersfoortse instappers er inmiddels bij niet helemaal meer van toepassing, het zorgde slechts ervoor dat men ook voorin in de gangpaden stond.
Onhandige bijkomstigheid bij missend materieel was ook nog dat reizigers voor Amsterdam werd geadviseerd met deze trein om te reizen via Utrecht, omdat door een wisselstoring op de Bokkeduinen de t1520 niet voorgebracht kon worden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: OVer je reiservaringen in maart 2013

Bericht door Justin »

Gisteren in de t16062 stapte er bij Culemborg een meneer in die onwijs naar urine stonk. Een meisje vroeg of ze naast mij en m'n collega mocht zitten, terwijl de meneer aan de andere kant van het gangpad ging zitten.

Het meisje vertelde me dat ze hem in de gaten moest houden op last van de politie, omdat hij eerder is aangehouden. Hij was namelijk flauw gevallen en uit het ziekenhuis afkomstig. Een andere jongen die zijn taal sprak (geen idee wat, vertelde meisje niet), zei dat hij naar Den Haag moest. De meneer scheen een brief van de politie gekregen te hebben, waarmee hij 'kostenloos' z.s.m. naar Den Haag mocht.

Onderweg trok hij allemaal blauwe en witte plakkers (van het ziekenhuis) van zijn lijf af, leek het net alsof tie ging pissen in de prullenbak en ging nog een peuk roken ook (normaal ben ik er zwaar op tegen, maar het loste wel de zeer penetrante urinelucht op). M'n collega, dat meisje en ik keken heel raar op, moesten er wel om lachen, maar we schakelden toch maar de conducteur in die hem er op aansprak. De HC wist niet van het bestaan van een vrijbrief van de politie, maar gezien de staat van de man (heel erg verward nog altijd) werd het gedoogd. Desalniettemin nam de hc contact op met de mcn dat hij maar tot Ut langzaam moest rijden, zodat er tijdig versterking gehaald kon worden.

Ik had er ook nog melding van gemaakt op Twitter tegen NS Online, die me nog vroeg of de trein bevuild raakte, maar dat was niet het geval. En zij waren ook gerust nadat ik meldde dat de HC er al was... :').
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Xanland
Berichten: 302
Lid geworden op: zo 30 jan 2011, 22:35
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in maart 2013

Bericht door Xanland »

Vandaag in Apeldoorn bij het Marktplein rond half 5 wel drie ENORME s*kkels van een chauffeurs (niet Syntus). Staan met 3, ja 3, 15-meter wagens de complete halte richting station te blokkeren. Stond er ook één half op de fietspad half op de rijbaan. Kan uiteraard te wijten zijn aan een niet-kloppende rijtijd, maar dit was wel HEEL erg onbenullig!

Verder werd een chauffeur van mij 2/3 dagen geleden van Vaassen naar Apeldoorn gebeld omdat hij te vroeg wegreed. Ja, goh - het is of verkeershandhaving of dat - dan weet ik mijn keuze al. Doorrijden naar een tig keer veiligere plek om stil te staan. Je krijg voor die halte Centrum gewoon 4/5 minuten waar je 1/2 minu(u)t(en) over doet. Belt er ook nog eens een keer een droplul uit Doetinchem (zit de SVL immers) die NIETS van de situatie daar afweet. Dan voel je je als chauffeur ook zwaar k*t als je half voor lul wordt gezet door een domme (ja, sorry) telefoonmedewerker die precies weet waar elke chauf uithangt. _0
Was dagelijkse reiziger Veluwelijn 201 (vroeger 294) Apeldoorn - Zwolle, nu werkzaam in Deventer mbv de duivel van het OV: de auto. Daarnaast ook Veluwe-concessiekenner.
Vragen daarover staat ofcourse vrij en mag altijd. :P
Citaro
Berichten: 206
Lid geworden op: di 01 nov 2011, 13:21
Locatie: Breda

Re: OVer je reiservaringen in maart 2013

Bericht door Citaro »

Xanland schreef:Vandaag in Apeldoorn bij het Marktplein rond half 5 wel drie ENORME s*kkels van een chauffeurs (niet Syntus). Staan met 3, ja 3, 15-meter wagens de complete halte richting station te blokkeren. Stond er ook één half op de fietspad half op de rijbaan. Kan uiteraard te wijten zijn aan een niet-kloppende rijtijd, maar dit was wel HEEL erg onbenullig!
Lijnbussen? En welke maatschappij dan?
Xanland
Berichten: 302
Lid geworden op: zo 30 jan 2011, 22:35
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in maart 2013

Bericht door Xanland »

Scholierenbussen, maar die staan daar normaliter never-nooit. Onder andere lijn 651 die bij de Fruytierschool en Erasmusstraat komen. Werden btw gereden door Connexxion, 2x Integro en 1x MAN.
Was dagelijkse reiziger Veluwelijn 201 (vroeger 294) Apeldoorn - Zwolle, nu werkzaam in Deventer mbv de duivel van het OV: de auto. Daarnaast ook Veluwe-concessiekenner.
Vragen daarover staat ofcourse vrij en mag altijd. :P
Citaro
Berichten: 206
Lid geworden op: di 01 nov 2011, 13:21
Locatie: Breda

Re: OVer je reiservaringen in maart 2013

Bericht door Citaro »

Xanland schreef:Scholierenbussen, maar die staan daar normaliter never-nooit. Onder andere lijn 651 die bij de Fruytierschool en Erasmusstraat komen. Werden btw gereden door Connexxion, 2x Integro en 1x MAN.
Okay, dat vervoer is er natuurlijk ook nog in Apeldoorn. Maar inderdaad heel vreemd dat ze dan bij de Markt gaan staan wachten.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in maart 2013

Bericht door Daniel »

Ik zag net op de webcam van CU2030 een BRU-gelede Citaro op Busstation West bij Utrecht Centraal staan. Ding stond op de halte van lijn 18, extra ritten i.v.m. de ontruimde stationshal ofzo?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: OVer je reiservaringen in maart 2013

Bericht door The best »

Vandaag waren er wegens werkzaamheden tussen Zwolle en Almelo bussen in plaats van treinen. Op zich prima, maar een beetje jammer dat de chauffeur in Wierden het treinstation niet kon vinden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten