Meerderheid Groningers is voor kabelbaan

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Meerderheid Groningers is voor kabelbaan

Bericht door Cookie »

Meerderheid Groningers is voor kabelbaan
Geplaatst op: woensdag 3 oktober 2012 16:16
Laatst bijgewerkt: woensdag 3 oktober 2012 16:26


GRONINGEN - Een meerderheid van de stadjers staat achter het idee van een kabelbaan. Dat zegt de Groninger City Club, die de populariteit van een kabelbaan tussen het Sontplein en de Grote Markt heeft laten onderzoeken.

Een kabelbaan als transportmiddel om de binnenstad bereikbaar te houden komt weer nadrukkelijk in beeld nu de tram onhaalbaar lijkt. (...)
Lees verder
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Meerderheid Groningers is voor kabelbaan

Bericht door Suus »

Een kabelbaan? Hebben ze ergens een berg verstopt waar ik niets vanaf weet?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Meerderheid Groningers is voor kabelbaan

Bericht door Cookie »

Deze site bevat alle informatie: http://www.flyovergroningen.nl/
menno47
Berichten: 161
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 12:09
Locatie: Groningen

Re: Meerderheid Groningers is voor kabelbaan

Bericht door menno47 »

De kabelbaan zou een capaciteit van 50 à 60 bussen per uur hebben ! En dat kan ik niet geloven. Die cityclub heeft nog nooit van planologische procedures gehoord en dacht binnen een jaar de zaak gerealiseerd te hebben met externe financiering. Luchtfietserij dus !
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Meerderheid Groningers is voor kabelbaan

Bericht door Dagren »

Was het maar waar, dit zou toch hartstikke gaaf zijn?

Maar ik denk ook dat het allemaal wat te optimistisch is.
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Meerderheid Groningers is voor kabelbaan

Bericht door The best »

Vijftig tot zestig bussen per uur? Dan zou ik er ook gelijk eentje aanleggen naar het Zernike, als je dan toch bezig bent.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Meerderheid Groningers is voor kabelbaan

Bericht door Z2N »

Volgens mij is het niet handig om de studenten, die in vlagen komen (aankomst treinen en bussen), in kleine stukjes per gondel te vervoeren.

De site noemt een capaciteit van 3000 mensen per uur, in gondels van "10 tot 15 mensen". 3000 mensen in stukken van 15 is 200 karretjes per uur, of 3 1/3 kar per minuut. Hoe willen ze in 18 seconden een nieuw karretje klaar gaan zetten en daar 15 mensen in loodsen (inclusief de krappe deurtjes)? :twisted:

Naar mijn mening een leuk idee voor een buitenwijk, maar niet voor een stad met spitsen zoals Groningen.

De site is sowiezo incorrect:Zij noemt als gemiddelde snelheid voor een tram 15 km/h. Een gemiddelde nieuwe Franse tram haalt gemiddeld 20 km/h, en een bus over het voor de kabelbaan voorgestelde tracé zou dat (met KAR) ook kunnen halen. Als dat dan niet "fashionable" genoeg is, kan je beter met 24-meter Van Hool Exquicity-bussen gaan rijden. Die zullen waarschijnlijk nog meer mensen kunnen vervoeren ook. :X (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Meerderheid Groningers is voor kabelbaan

Bericht door Vinny »

Bee schreef:Een kabelbaan? Hebben ze ergens een berg verstopt waar ik niets vanaf weet?
Die berg moet natuurlijk ook nog gebouwd worden. Zodat er echt niets meer boven Groningen gaat... :mrgreen:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Meerderheid Groningers is voor kabelbaan

Bericht door R-Flow »

Hoog in hun bol hebben ze het in elk geval wel in Groningen. :mrgreen:
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Meerderheid Groningers is voor kabelbaan

Bericht door Michael 1988 »

Volgens mij hebben die onderzoekers het te hoog in hun bol. Een tram, bus en metro halen een hogere capaciteit dan de kabelbaan volgens hun eigen website. Laat die bus dan lekker rijden of de tram komen. Volgens mij is die 1/3 van de kosten eerder een vergelijking tussen kabelbaan en metro. Want het lijkt me niet dat die duurder is dan een bus. Je hebt ook personeel nodig bij de haltes waarschijnlijk en/of in de gondels zelf om de passagiers fatsoenlijk en goed in te kunnen laten stappen, je moet die steunpilaren bouwen waar de kabels op rusten, nieuwe (hoge) haltes waar de gondels stoppen. Nee dan is de bus toch het beste alternatief. En als je dan gelijk een 24m bus pakt heb je een veel hogere capaciteit dan de kabelbaan.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Meerderheid Groningers is voor kabelbaan

Bericht door Vinny »

Een kabelbaan kan automatisch worden geëxploiteerd. Je kunt dus goedkoper uit zijn dan met een bus.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Meerderheid Groningers is voor kabelbaan

Bericht door Michael 1988 »

Dan vraag ik me af waarom ze dat in pretparken en skiresorten niet doen.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Meerderheid Groningers is voor kabelbaan

Bericht door groningen »

Mag ik dit zeggen; grijp maar in als het uit de hand loopt, maar fl*kk*r op met je kabelbaan. Al die boodschappen moeten zeker de kabelbaan ook nog in zeker. Hebben we nog niet over horizonvervuiling gehad.
menno47
Berichten: 161
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 12:09
Locatie: Groningen

Re: Meerderheid Groningers is voor kabelbaan

Bericht door menno47 »

Geen tram en wel een kabelbaan ? Veel van mijn plaatsgenoten zijn dan rijp voor een enkele reis Zuidlaren (Lentis/Dennenoord) ! Misschien kunnen ze dan wel een kabelbaan daarheen aanleggen. :evil:
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Meerderheid Groningers is voor kabelbaan

Bericht door Daan »

Inderdaad, gaat te ver dit...
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Meerderheid Groningers is voor kabelbaan

Bericht door Cookie »

Verschil met de tram is overigens wel dat er in de kabelbaan ook particuliere gelden gestoken gaan worden:
http://flyovergroningen.nl/ -> Veelgestelde Vragen schreef: Wie gaat dat betalen?
Op basis van de voorlopige onderzoeksresultaten kost een flyover in Groningen tussen 20 en 30 miljoen euro. Het is de bedoeling om de flyover grotendeels uit particuliere middelen te financieren. Het precieze prijskaartje hangt trouwens af van de gekozen route en het type flyover.
wouter***
Berichten: 85
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 16:39
Locatie: Leeuwarden

Re: Meerderheid Groningers is voor kabelbaan

Bericht door wouter*** »

wat ik niet zo goed begrijp: er waren toch problemen richting zernike? als dit plan doorgaat in plaats van een tram, heb je nogsteeds geen oplossing voor de grote reizigersaantallen richting zernike
Kijk ook op mijn website: http://www.frysk-ferfier.tk
Alles over het openbaar vervoer in fryslân!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Meerderheid Groningers is voor kabelbaan

Bericht door deadlock »

AHAHAAHahahahahhaaaaaaaaa WTFFFFFFfff :mrgreen:
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Meerderheid Groningers is voor kabelbaan

Bericht door Fles »

Kom, waarom onderzoeken we niet de mogelijkheid voor een Teleportatie-constructie? :idea: Beam me up, Scotty! _O-
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Meerderheid Groningers is voor kabelbaan

Bericht door Stéphane »

Ze hebben toch wel humor, daar in het Noorden :lol:
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Meerderheid Groningers is voor kabelbaan

Bericht door R-Flow »

Fles schreef:Kom, waarom onderzoeken we niet de mogelijkheid voor een Teleportatie-constructie? :idea: Beam me up, Scotty! _O-
Met de snelheid waarmee beslissingen worden genomen en uitgevoerd daarzo heb je nog kans dat tegen die tijd de technologie beschikbaar is ook. :wink:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Meerderheid Groningers is voor kabelbaan

Bericht door Suus »

Die technologie is er al, maar om op dit moment een walnoot 500 meter te teleporteren is de hoeveelheid stroom nodig die Wenen in een dag gebruikt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Meerderheid Groningers is voor kabelbaan

Bericht door Dagren »

Ik denk dat je in slaap gevallen bent terwijl je Stargate aan het kijken was, Bee. ;) Want we kunnen een walnoot nog geen 5 centimeter teleporteren, al gebruiken we de hoeveelheid stroom die Wenen in een jaar gebruikt.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Meerderheid Groningers is voor kabelbaan

Bericht door R-Flow »

Bee schreef:Die technologie is er al, maar om op dit moment een walnoot 500 meter te teleporteren is de hoeveelheid stroom nodig die Wenen in een dag gebruikt.
Voor zover ik weet is het alleen gelukt simpele atomen te "teleporteren" zoals radiogolven + fotonen en digitale data. Complexe moleculen zoals DNA daarin tegen nog niet. Laat staan een volledige walnoot.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Meerderheid Groningers is voor kabelbaan

Bericht door Cookie »

Er komt een verder onderzoek naar een kabelbaan in Groningen: http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=118979
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 gasten