NS wil Qbuzz overnemen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

NS wil Qbuzz overnemen

Bericht door Daniel »

NS wil Qbuzz overnemen
Geplaatst op: woensdag 13 maart 2013 21:11
Laatst bijgewerkt: woensdag 13 maart 2013 21:12


UTRECHT - NS wil regiovervoerder Qbuzz overnemen. Het spoorbedrijf heeft nu zo'n 49 procent van de aandelen in bezit, maar dat moet honderd procent worden. NS heeft het overnameplan voorgelegd aan de ondernemingsraad van het bedrijf en die moet daar binnenkort een beslissing overnemen.
Lees verder | Dossier Qbuzz | Meer nieuws over Qbuzz
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: NS wil Qbuzz overnemen

Bericht door mijack1985 »

NS is druk bezig met uitbreiden.
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: NS wil Qbuzz overnemen

Bericht door webguy »

DB/Arriva heeft ook plannen voor Oost-Europa bekend gemaakt he - daar heeft de NS ook vingertje in de pap met Abellio.
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: NS wil Qbuzz overnemen

Bericht door Stéphane »

Zozo en komt Qbuzz dan onder Abellio te zitten?
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: NS wil Qbuzz overnemen

Bericht door Gekko123 »

Ik voorspel dat Arriva etc binnen een paar dagen met een protest komen vanwege oneerlijke concurrentie. Iets met staatsbedrijf vs particuliere bedrijven.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS wil Qbuzz overnemen

Bericht door Suus »

Die hebben we eerder gezien. Hettinga die blij was niet voor een groot staatsbedrijf te werken maar in hetzelfde interview wel blij was dat Arriva door de DB was overgenomen omdat ze nu konden profiteren van de dieselinkoop van dat staatsbedrijf :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: NS wil Qbuzz overnemen

Bericht door VIRM »

Dus even kijken...

- We hebben zojuist 2,75 miljoen eurie boete gekregen omdat de reiziger (nog steeds) ontevrede is over de reisinformatie.
- De afgelopen winterdienstregeling was het weer gezellig hutjemutje. Bovendien wist de NS zelfs soms niet eens wat er nou wel en niet reed.
- En het is nog moeilijk om een deugdelijke dienstregeling naar Belgie tot stand te brengen na uitval van de Fyra, waarna men het moet doen met wat overvolle boemeltjes of 2 IC's per dag.

Dus waarom geld investeren in bussen, terwijl het overduidelijk ook in treinen kan?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS wil Qbuzz overnemen

Bericht door Suus »

Omdat de NS een ontzettend groot eigen vermogen heeft en het dus zonder problemen kan betalen en de NS met Qbuzz hun wens om de volledige mobiliteitsbehoefte van de reiziger te kunnen vervullen kan verwezelijken. Door volledig eigenaar te worden van Qbuzz ontstaat voor de NS de mogelijkheid om multimodale concessies binnen te halen zoals binnen een paar jaar Limburg :idea:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: NS wil Qbuzz overnemen

Bericht door Thom91 »

VIRM schreef:Dus even kijken...

- We hebben zojuist 2,75 miljoen eurie boete gekregen omdat de reiziger (nog steeds) ontevrede is over de reisinformatie.
- De afgelopen winterdienstregeling was het weer gezellig hutjemutje. Bovendien wist de NS zelfs soms niet eens wat er nou wel en niet reed.
- En het is nog moeilijk om een deugdelijke dienstregeling naar Belgie tot stand te brengen na uitval van de Fyra, waarna men het moet doen met wat overvolle boemeltjes of 2 IC's per dag.

Dus waarom geld investeren in bussen, terwijl het overduidelijk ook in treinen kan?
Omdat je te kort door de bocht kijkt.
Komt wel goed schatje.
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: NS wil Qbuzz overnemen

Bericht door mijack1985 »

Omdat NS graag een (Europese) Multimodale vervoerder wilt zijn. Met o.a Greenwheel, OV-Fiets en Zone-Taxi om maar wat te noemen. Qbuzz past met de bussen daar prima in het plaatje. En HTM ook.

En sinds de winterdienstregeling zijn intrede deed drie jaar geleden of zo, vond ik deze de best lopende tot nu toe. Bijna alles reed wel (minder frequent) en volgens mij stonden er ook niet zo veel treinen met schade langs de kant.
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS wil Qbuzz overnemen

Bericht door Vinny »

Er zijn deze winter minder heftige sneeuwbuien geweest dan de winters daarvoor. Als de sneeuwdepressie ons land had getroffen in plaats van Noord-Frankrijk dan waren de rapen goed gaar geweest en was de NS nu nog bezig geweest haar wonden te likken.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: NS wil Qbuzz overnemen

Bericht door zone5324bericht... »

NS had al een vinger in de pap bij een busbedrijf in de vorm van Syntus.
daar hebben ze de aandelen van verkocht (oa omdat Syntus steeds minder te doen kreeg; ook al zullen ze het zelf niet zo zeggen).

Qbuzz is inderdaad al deels in handen via NS Hispeed en daardoor is het niet zo vreemd, dat ze de rest ook wel willen hebben.

Vooral nu Qbuzz een aardig stabiele speler op de markt is en de andere grote spelers al in buitenlandse handen zijn...
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: NS wil Qbuzz overnemen

Bericht door webguy »

zone5324bericht... schreef:Qbuzz is inderdaad al deels in handen via NS Hispeed
Qbuzz is 49% eigendom van NS Groep NV - niks Hispeed.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: NS wil Qbuzz overnemen

Bericht door zone5324bericht... »

dan is dat veranderd of mij verkeerd verteld, want toen ik in 2010-11 een tijd bij Qbuzz werkte, werd intern gemeld, dat in 2011 winst gemaakt moest worden, omdat anders NS Hispeed de handen er vanaf zou trekken...

maar welk NS bedrijf het ook op papier is, maakt volgens mij niet zoveel uit...
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: NS wil Qbuzz overnemen

Bericht door Klaasje »

In mijn geheugen was het ook hispeed.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: NS wil Qbuzz overnemen

Bericht door deadlock »

VIRM schreef:Dus even kijken...

- We hebben zojuist 2,75 miljoen eurie boete gekregen omdat de reiziger (nog steeds) ontevrede is over de reisinformatie.
- De afgelopen winterdienstregeling was het weer gezellig hutjemutje. Bovendien wist de NS zelfs soms niet eens wat er nou wel en niet reed.
- En het is nog moeilijk om een deugdelijke dienstregeling naar Belgie tot stand te brengen na uitval van de Fyra, waarna men het moet doen met wat overvolle boemeltjes of 2 IC's per dag.

Dus waarom geld investeren in bussen, terwijl het overduidelijk ook in treinen kan?
Ik vraag me wel eens af of jij ooit geleerd hebt om conclusies te trekken die er toe doen. Waar gáát dit over zeg.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: NS wil Qbuzz overnemen

Bericht door mijack1985 »

Blijkbaar was het al eerder bekend dat NS Qbuzz wilt inlijven.

Hoewel er geen bron vermelding in het artikel staat, maar toch interessant om te lezen.

Bericht van CNV vakbonden
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS wil Qbuzz overnemen

Bericht door Geert »

VIRM schreef:Dus waarom geld investeren in bussen, terwijl het overduidelijk ook in treinen kan?
Zoals ik al eens eerder schreef als reactie op een soortgelijk bericht: een hoop geld er tegen aan gooien lost niet meteen alle problemen op.
- En het is nog moeilijk om een deugdelijke dienstregeling naar Belgie tot stand te brengen na uitval van de Fyra, waarna men het moet doen met wat overvolle boemeltjes of 2 IC's per dag.
Sinds deze week rijden er 8 ic's per dag.
Hondekop
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 11 mar 2013, 21:50

Re: NS wil Qbuzz overnemen

Bericht door Hondekop »

Ook met een mooie opsomming aan het einde van het artikel,
ik wist het allemaal ook niet meer :)
Wie is wat?
Eigendomsverhoudingen in het openbaar vervoer momenteel:
QBuzz (eigendom van NS)
Connexxion (dochter van Veolia Transdev (VTD))
Veolia (dochter van VTD) in de etalage
Arriva (dochter van Deutsche Bahn)
Hermes (eigendom Connexxion)
Syntus (eigendom Keolis)
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: NS wil Qbuzz overnemen

Bericht door mijack1985 »

Alleen zijn ze EBS nog vergeten.

EBS (eigendom van Egged uit Israël).
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: NS wil Qbuzz overnemen

Bericht door Freek »

zone5324bericht... schreef:(oa omdat Syntus steeds minder te doen kreeg; ook al zullen ze het zelf niet zo zeggen).
Syntus is qua werk groter geworden, ondanks verlies Achterhoek. Dat de prijs die daarvoor betaald wordt anders is, is een tweede
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: NS wil Qbuzz overnemen

Bericht door zone5324bericht... »

maar ze zijn de meeste treinverbindingen kwijt geraakt en dasr is het meeste mee te verdienen...
de gewonnen busconcessies leveren niet veel op (kosten waarschijnlijk zelfs meer dan dat ze opleveren)...

en het is wel toevallig, dat NS aandelen Syntus verkocht, nadat de verliezen van de railverbindingen bekend waren gemaakt...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS wil Qbuzz overnemen

Bericht door Suus »

De verkoop van de aandelen van Syntus heeft niet zo heel veel te maken gehad met het verlies van de treinverbindingen maar met de financiële moeilijkheden waar ze in terechtgekomen waren door de kosten van het busvervoer op de Veluwe, die blijkbaar toch niet gedekt konden worden door de inkomsten. Op dat moment was een financiele injectie in het bedrijf nodig en dat kon pas op het moment als een bedrijf de volledige zeggenschap over Syntus had. Op dat moment heeft Keolis de aandelen die ze nog niet in handen hadden overgenomen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: NS wil Qbuzz overnemen

Bericht door mijack1985 »

M.a.w. Syntus had zich te laag ingeschreven.

Anyway, de aandelen van Qbuzz wilt NS dan onderbrengen bij Abellio. Volgens Treinreiziger
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
flipje
Berichten: 1249
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: NS wil Qbuzz overnemen

Bericht door flipje »

mijack1985 schreef:.
Anyway, de aandelen van Qbuzz wilt NS dan onderbrengen bij Abellio. Volgens Treinreiziger
Ik vind het een goede zet van de NS, willen ze nog mee doen op de Europese Markt tegen het grote geweld van DB en SCNF/Franse staat.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten