Pendelbus boeken met één muisklik

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Pendelbus boeken met één muisklik

Bericht door Wubbo »

Pendelbus boeken met één muisklik
woensdag 05 november 2008

WOERDEN - Via de digitale snelweg kan nu iedereen de drukte op de wegen in en rond Woerden helpen verminderen.
In samenwerking met Veolia transport rijdt vanaf sportpark Cromwijck aan de Waardsedijk een gratis bus van en naar het station. De dienstregeling van deze pendelbus is te vinden op www.debusbovendefile.nl. Met één muisklik kan de klant een bus naar keuze selecteren, waarna het boekingsnummer, nodig bij het instappen, geprint kan worden. De reiziger ontvangt dit nummer ook via sms.
Wethouder Wim Groeneweg laat weten dat het hier niet gaat om een vervanging voor het reguliere openbaar vervoer. De pendelbus vult het gat op tussen bus en trein aan de ene kant en de werkplek aan de andere kant. ,,Deze pendelbus brengt je net dat laatste stukje, echt tot voor de deur,’’ zegt hij. Volgens hem precies de reden waarom mensen vaak voor de auto kiezen: het vervoer van deur tot deur. De proef loopt tot en met 13 december. ,,Als er geen animo is, dan houdt het op. Maar mocht het een doorslaand succes zijn, dan zijn we als gemeente gek als we er niets mee doen,’’ vindt de wethouder.
Minze Walvius van Veolia is blij met het Woerdense enthousiasme. ,,Alles was snel geregeld, ook het in orde maken van het boekingssysteem. Binnen twee weken konden we beginnen. Daarom is onder meer gekozen voor Woerden.’’

Bron: Algemeen Dagblad
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Pendelbus boeken met één muisklik

Bericht door Geert »

Kan de proefperiode nog korter? :neg:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Pendelbus boeken met één muisklik

Bericht door Suus »

13 december is het adieu voor Veolia in Woerden, het is dus eerder de vraag waarom er dan toch voor Woerden is gekozen :?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Pendelbus boeken met één muisklik

Bericht door Bastiaan »

De proef loopt tot en met 13 december. ,,Als er geen animo is, dan houdt het op.
Ik lig krom. Een proef van een maand en dan kijken of er animo is. Wat een lolbroeken daar! :lol:
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Pendelbus boeken met één muisklik

Bericht door Karl »

STEL dat het werkt, dan wordt het natuurlijk eerst weer afgeschaft (nieuwe vervoerder) of niet, maar dan verandert de gehele procedure (idem). Handig. (y)

Hadden ze beter vanaf januari kunnen doen, met goede voornemens en dergelijke, verder is de nieuwe vervoerder dan ook ingewerkt en zijn eventuele problemen opgelost/is men hiervan al bezig met een oplossing.

Verder: nu eerst contacten zoeken met Veolia en dan daarna weer met CXX.
Het is een spectrum.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Pendelbus boeken met één muisklik

Bericht door Aking »

In hoeverre valt een pendelbus onder een concessie?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Pendelbus boeken met één muisklik

Bericht door Suus »

Ik heb geen idee, maar stel dat het niet onder een concessie zou zijn, dan nog lijkt het mij in deze situatie niet dat Veolia die bussen blijft rijden. Ze hebben geen stalling meer in Woerden en omstreken na 13 december, geen personeel en geen bussen. Dan is het erg lastig om daar nog een pendelbusboekservice aan te bieden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Pendelbus boeken met één muisklik

Bericht door Chauf21 »

Aking schreef:In hoeverre valt een pendelbus onder een concessie?
- Je moet vooraf een busrit reserveren (op de site wordt de vergelijking met een vliegticket gemaakt)
- De bus rijdt alleen op verzoek en voor zover ik na kan gaan, stopt 'ie niet als je niets hebt aangevraagd.

Het lijkt erop dat het geen vorm van OV is (een gepubliceerde dienstregeling en toegankelijkheid voor iedereen zijn twee vereisten daarvoor). Dergelijk vervoer kan ook worden uitbesteed aan touringcarbedrijven.
Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46

Re: Pendelbus boeken met één muisklik

Bericht door Linkerspoor »

Chauf21 schreef:- Je moet vooraf een busrit reserveren (op de site wordt de vergelijking met een vliegticket gemaakt)
- De bus rijdt alleen op verzoek en voor zover ik na kan gaan, stopt 'ie niet als je niets hebt aangevraagd.

Het lijkt erop dat het geen vorm van OV is (een gepubliceerde dienstregeling en toegankelijkheid voor iedereen zijn twee vereisten daarvoor). Dergelijk vervoer kan ook worden uitbesteed aan touringcarbedrijven.
- Er is een dienstregeling, dus dat punt van je gaat niet op
- Het is voor iedereen toegangkelijk, dus ook dat gaat niet op.

Ik ben laatst met een belbus van Veolia gegaan, en eigenlijk komt deze proef heel erg overheen met de belbus. De verschillen:
- In de belbus gold het normale ov-tarief, de bus in de proef is gratis
- De belbus kent haltes en je kan ook alleen bij haltes uitstappen, de bus in de proef kent geen haltes (wel een route) en zet je voor de deur af wanneer die deur op de route ligt
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Pendelbus boeken met één muisklik

Bericht door Chauf21 »

Linkerspoor schreef:- Er is een dienstregeling, dus dat punt van je gaat niet op
Op dat punt heb je gelijk, maar dat heb ik ook niet betwist ;)
Wat ik me afvraag; rijdt de bus als er geen reizigers aangemeld zijn?
Linkerspoor schreef:- Het is voor iedereen toegangkelijk, dus ook dat gaat niet op.
Dat is het niet. Je moet (in principe twee dagen) van tevoren een plaatsreservering boeken. Daarmee vervalt het 'openbare' gedeelte al voor een groot gedeelte. Daarnaast rijdt de bus alleen tussen het station, enkele P&R-locaties en een bedrijventerrein. Ook daar vervaagt het openbare karakter.

Ik ben benieuwd hoe de proef uitpakt :) Het directe voordeel van de opgelegde zitplaatsreservering zie ik niet zo, maar dat zal wel zijn redenen hebben.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Pendelbus boeken met één muisklik

Bericht door Stefan »

Tja, ik ben benieuwd. Ik verwacht er in ieder geval niet te veel van eerlijk gezegd.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46

Re: Pendelbus boeken met één muisklik

Bericht door Linkerspoor »

Chauf21 schreef:
Linkerspoor schreef:- Het is voor iedereen toegangkelijk, dus ook dat gaat niet op.
Dat is het niet. Je moet (in principe twee dagen) van tevoren een plaatsreservering boeken. Daarmee vervalt het 'openbare' gedeelte al voor een groot gedeelte. Daarnaast rijdt de bus alleen tussen het station, enkele P&R-locaties en een bedrijventerrein. Ook daar vervaagt het openbare karakter.
Ben ik niet met je eens. Volgens mij slaat de term "openbaar" erop dat niet maar één bepaalde groep mensen er gebruik van mag maken, maar iedereen. Ook bij deze pendeldienst mag iedereen gebruik maken van de bus (zolang je maar gebeld hebt), er zijn geen voorwaarden dat je bijv. op het industrieterrein moet werken. Als dat het geval was, dan pas was het geen openbaar vervoer meer. Iedereen mag (48 uur van te voren) reserveren, niet alleen een bepaalde groep mensen.

En voor de zekerheid ging ik bovenstaande nazoeken:
spelregels bus boden de file schreef:De bus boven de file is uitsluitend bedoeld voor reizigers die van en naar de bedrijventerreinen Middelland en Polanen reizen.
Dat haalt wat ik net zei een beetje naar beneden. Toch is deze zin van de website wel discutabel, ik denk dat dit vooral slaat op dat die bedrijventereinnen het "haltegebied" (maar dan zonder haltes) zijn.
Chauf21 schreef:Ik ben benieuwd hoe de proef uitpakt :) Het directe voordeel van de opgelegde zitplaatsreservering zie ik niet zo, maar dat zal wel zijn redenen hebben.
En dan ook die 48 uur! Als het nou één uurtje was of zo, maar 48 uur is echt (te) lang.

Overigens staat ook op de site:
bus boven de file website schreef:En natuurlijk ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat. De eerste taxibussen vertrekken al vanaf 6.30 uur. De laatste tegen de klok van negen ’s avonds. Dus een keer vroeg beginnen of een uurtje overwerken? Geen probleem, De bus boven de file staat voor je klaar!
Maar vaak is overwerk niet gepland, dus hoe kun je dan ooit 48 uur van te voren reserveren... :?
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Pendelbus boeken met één muisklik

Bericht door Daantje »

Chauf21 schreef:Op dat punt heb je gelijk, maar dat heb ik ook niet betwist ;)
Wat ik me afvraag; rijdt de bus als er geen reizigers aangemeld zijn?
Is dat een voorwaarde voor openbaar vervoer? In Zeeland hebben we een tijd het Collectief Vraagafhankelijk Vervoer (CVV) gehad. Dat is een soort belbusje wat je volgens mij minstens een uur van te voren moet reserveren en wat alleen rijdt als er animo voor is. Het busje rijdt alleen van halte naar halte, kende een apart tariefsysteem (strippenkaarten en abonnementen waren ook niet geldig) en reed volgens een vaste dienstregeling. In Zeeland was het een aanvulling op de reguliere bussen die alleen maandag - vrijdag in de spits reden op bepaalde lijnen. Is dit dan ook geen vorm van openbaar vervoer?
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Pendelbus boeken met één muisklik

Bericht door Chauf21 »

Linkerspoor schreef:Ben ik niet met je eens. Volgens mij slaat de term "openbaar" erop dat niet maar één bepaalde groep mensen er gebruik van mag maken, maar iedereen. Ook bij deze pendeldienst mag iedereen gebruik maken van de bus (zolang je maar gebeld hebt), er zijn geen voorwaarden dat je bijv. op het industrieterrein moet werken. Als dat het geval was, dan pas was het geen openbaar vervoer meer. Iedereen mag (48 uur van te voren) reserveren, niet alleen een bepaalde groep mensen.
Openbaar betekent inderdaad dat iedereen van het vervoer gebruik maken. Het betekent echter ook dat je onaangemeld mee kan reizen omdat je mag verwachten dat de bus de vastgelegde route rond vastgelegde tijden aflegt. In die zin is het vervoer in Woerden besloten vervoer: zonder aanmelding mag je -naar wat ik begrijp- niet mee.
Linkerspoor schreef:En dan ook die 48 uur! Als het nou één uurtje was of zo, maar 48 uur is echt (te) lang.
[...]
Maar vaak is overwerk niet gepland, dus hoe kun je dan ooit 48 uur van te voren reserveren... :?
Het blijkt dat je je ook binnen die 48 uur kan aanmelden, maar dan kan je alleen telefonisch reserveren.
Daantje schreef:Is dat een voorwaarde voor openbaar vervoer? In Zeeland hebben we een tijd het Collectief Vraagafhankelijk Vervoer (CVV) gehad. Dat is een soort belbusje wat je volgens mij minstens een uur van te voren moet reserveren en wat alleen rijdt als er animo voor is. Het busje rijdt alleen van halte naar halte, kende een apart tariefsysteem (strippenkaarten en abonnementen waren ook niet geldig) en reed volgens een vaste dienstregeling. In Zeeland was het een aanvulling op de reguliere bussen die alleen maandag - vrijdag in de spits reden op bepaalde lijnen. Is dit dan ook geen vorm van openbaar vervoer?
De twee genoemde voorwaarden gelden inderdaad voor openbaar vervoer.
Hoe dat precies met die belbusjes geregeld is, weet ik niet. Het kan best zijn dat die lijnen een beetje in het grijze gebied vallen. Je opmerking dat het nationale tariefsysteem niet geldig is, duidt erop dat het geen openbaar vervoer is. Het wordt echter wel gepresenteerd als openbaar vervoer, maar in hoeverre dat een administratieve of juridische betekenis heeft, kan ik niet goed zeggen. Vraagafhankelijk vervoer kán namelijk wel onder openbaar vervoer vallen wanneer de concessieverlener daarmee instemt.
Eurolines publiceert een dienstregeling, kent een reserveringssysteem en volgens mij rijden die bussen altijd. Dat zijn vergelijkbare uitvoeringen van het vervoeraanbod hierboven. Eurolines valt onder besloten vervoer.

In dit licht heeft het KpVV wel een aardig document gepubliceerd: Langs de rand van het openbaar vervoer. Er worden definities in, voorbeelden van, uitzonderingen op en mogelijke oplossingen voor dit soort situaties gepresenteerd.
Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46

Re: Pendelbus boeken met één muisklik

Bericht door Linkerspoor »

wet personenvervoer2000 schreef:Artikel 1h:
openbaar vervoer: voor een ieder openstaand personenvervoer volgens een dienstregeling met een auto, bus, trein, metro, tram of een via een geleidesysteem voortbewogen voertuig;
Daar word ik dus ook niet veel wijzer van. ;)
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Pendelbus boeken met één muisklik

Bericht door Wubbo »

Lol, als NS dus 'spoorboekloos' gaat rijden bieden zij geen OV meer aan? :mrgreen:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 63 gasten