Recordwinst voor Deutsche Bahn

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Recordwinst voor Deutsche Bahn

Bericht door mijack1985 »


Recordwinst voor Deutsche Bahn


Deutsche Bahn behaalde vorig jaar een bedrijfsresultaat van 2,7 miljard euro. Dat was 400 miljoen euro meer dan een jaar eerder.
De recordwinst is voor een groot deel te danken aan het passagiersvervoer en aan de subsidies die Deutsche Bahn van de staat ontvangt voor aanleg en onderhoud van het spoor.
Dit blijkt uit cijfers waarop persbureau Reuters de hand heeft weten te leggen. Het goederenvervoer bij Deutsche Bahn over de weg en over het spoor, ondergebracht bij DB Schenker, had te lijden onder de slechte conjunctuur.

Het reizigersvervoer behaalde een bedrijfsresultaat van 364 miljoen euro, ruim het dubbele van 2011. DB Netz AG, de beheerder van het Duitse spoor, zag de brutowinst tot bijna 900 miljoen stijgen en droeg daarmee, aldus Reuters, het meest aan het concernresultaat bij.

Precieze cijfers over de goederenvervoerdivisie zijn nog niet openbaar. Bekend is wel dat DB Schenker, aanbieder van landvervoer, zee- en luchtvrachtexpeditie en contractlogistiek, het spoorvervoer geleidelijk aan uit de rode cijfers ziet komen. Concerntopman Rüdiger Grube liet onlangs weten dat deze activiteit inmiddels weer winstgevend is. Het concern licht de jaarcijfers op 21 maart toe.

Bron:Nieuwsblad Transport

DB kan gezien de winst nog wel even doorwinkelen in Europa :mrgreen:
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Recordwinst voor Deutsche Bahn

Bericht door Fles »

Laat ze die verdriethoop hier maar eens gauw overnemen! :P
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Recordwinst voor Deutsche Bahn

Bericht door Z2N »

Met dat verschil dat de Duitse spoorreiziger meer betaalt dan de Nederlandse. Dus betaalt de reiziger gewoon mee aan de winst. :wink:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Recordwinst voor Deutsche Bahn

Bericht door BR628 »

Hup Arriva *O*
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Recordwinst voor Deutsche Bahn

Bericht door Ronald »

Z2N schreef:Met dat verschil dat de Duitse spoorreiziger meer betaalt dan de Nederlandse.
Is dat echt zo?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Recordwinst voor Deutsche Bahn

Bericht door Suus »

Ik heb toch de indruk dat de tarieven in Nederland hoger zijn dan in Duitsland, zeker bij de belangrijkste producten zoals trajectabonnementen is het prijsverschil significant.

Neem bijvoorbeeld een jaartrajectkaart voor ongeveer 40 kilometer (afstand Amsterdam C - Utrecht C). Dat kost in Duitsland ongeveer 1500 euro, in Nederland zo'n 2100 euro. En beide bieden ook additionele voordelen:

Nederlandse jaartrajectkaart is inclusief 40% op andere trajecten, Duitse jaartrajectkaart is inclusief Bahncard 25 + op zaterdag mogen 1 volwassene en 3 kinderen gratis meereizen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Recordwinst voor Deutsche Bahn

Bericht door mijack1985 »

Zo slecht doet NS het nou toch ook weer niet hier (afgezien van Fyra debacle) en in Europa. DB hoeft van mij hier echt niet te komen. Laat ze maar lekker competitie voeren met met de andere (staats)bedrijven.
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Recordwinst voor Deutsche Bahn

Bericht door deadlock »

Z2N schreef:Met dat verschil dat de Duitse spoorreiziger meer betaalt dan de Nederlandse. Dus betaalt de reiziger gewoon mee aan de winst. :wink:
Een Bahncard 100 is goedkoper dan een NS-jaarkaart.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Recordwinst voor Deutsche Bahn

Bericht door Aking »

En Duitsland is volgens mij toch een stukje groter als Nederland, en het lijkt me dat er dus ook meer spoor ligt.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Recordwinst voor Deutsche Bahn

Bericht door Fles »

Z2N schreef:Met dat verschil dat de Duitse spoorreiziger meer betaalt dan de Nederlandse.
Pure onzin.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Recordwinst voor Deutsche Bahn

Bericht door Vinny »

Voor de niet-abonnementshouders geldt dat een treinkilometer in het regionale segment in Duitsland goedkoper is dan in Nederland, en in het IC segment duurder.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Recordwinst voor Deutsche Bahn

Bericht door Suus »

Je kan echter in heel veel gevallen profiteren van goedkope actietarieven in het langeafstandsverkeer, alleen last-minute reizigers betalen echt het volle pond.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Recordwinst voor Deutsche Bahn

Bericht door Vinny »

Dat kan in Nederland ook steeds meer. Kruidvat-Albert Heijn etc.

Blijft over dat Duitsland een groter land is, en dat mensen in het weekend dus ook wat verder weg reizen. :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Recordwinst voor Deutsche Bahn

Bericht door mijack1985 »

Heb me even verdiept in die Bahnkaarten, maar zijn leuke aanbiedingen. :mrgreen:
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Recordwinst voor Deutsche Bahn

Bericht door zone5324bericht... »

appels en peren vergelijken als je van Duitsland naar Nederland kijkt.
alleen al door het feit, dat DB ook nog de Duitse ProRai is.
en als dus (zoals de tekst al meldt) een deel van de winst behaald wordt uit subsidies, is al helemaal geen correcte vergelijking meer te maken.

alleen doet die winst verkregen uit subsidies bij mij vragen oproepen.
o.a. of de winst verkregen is door goedkoop het werk uit laten voeren of is de winst behaald door het werk helemaal niet uit te laten voeren?
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Recordwinst voor Deutsche Bahn

Bericht door mijack1985 »

zone5324bericht... schreef:appels en peren vergelijken als je van Duitsland naar Nederland kijkt.
alleen al door het feit, dat DB ook nog de Duitse ProRai is.
ProRai :mrgreen:

Maar verder heb je daar wel helemaal gelijk in wat je allemaal opnoemde.
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Recordwinst voor Deutsche Bahn

Bericht door deadlock »

zone5324bericht... schreef:appels en peren vergelijken als je van Duitsland naar Nederland kijkt.
alleen al door het feit, dat DB ook nog de Duitse ProRai is.
en als dus (zoals de tekst al meldt) een deel van de winst behaald wordt uit subsidies, is al helemaal geen correcte vergelijking meer te maken.

alleen doet die winst verkregen uit subsidies bij mij vragen oproepen.
o.a. of de winst verkregen is door goedkoop het werk uit laten voeren of is de winst behaald door het werk helemaal niet uit te laten voeren?
In Nederland wordt de winst ook behaald uit subsidies. Ik zie niet echt in hoe dat relevant is. Tevens zie ik niet in waarom je het bedrijfsresultaat van DB Netze niet gewoon van het totaal af zou kunnen halen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Recordwinst voor Deutsche Bahn

Bericht door deadlock »

mijack1985 schreef:ProRai :mrgreen:

Maar verder heb je daar wel helemaal gelijk in wat je allemaal opnoemde.
Want?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Recordwinst voor Deutsche Bahn

Bericht door mijack1985 »

Vanwege het feit dat DB ook het net beheert, terwijl hier Prorail het het beheert. Prorail is een dochter van Railinfratrust BV (met de Nederlandse staat als eigenaar, opgezocht op wikipedia). NS en Prorail zijn staatsbedrijven. Beiden maken dus afzonderlijk winst, waar DB een grote winst maakt (zeg ik als leek, ben geen kenner).
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Recordwinst voor Deutsche Bahn

Bericht door zone5324bericht... »

een typefoutje.
heeft m'n vinger op m'n tablet de i geraakt, terwijl ik de l wilde hebben... ;-)

maar even wat anders.
krijgt NS nog subsidies van de overheid?

dat ProRail geldt krijgt is niet zo vreemd, maar het geld, dat ProRail krijgt wordt natuurlijk niet meegeteld bij het bedrijfsresultaat van NS.
dit gebeurt dus wel bij DB en ik bedoelde daarmee, dat je daardoor cijfers van Duitsland niet kunt vergelijken met Nederland.

Ook nog eens doordat DB een grote goederentak heeft, terwijl dit bij NS al jaren geleden verkocht is (en ja, ik weet het aan DB)...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Recordwinst voor Deutsche Bahn

Bericht door Suus »

De NS krijgt volgens mij geen subsidies puur en alleen voor de exploitatie van het HRN, maar ze krijgen wel subsidie voor bepaalde treindiensten zoals Gouda - Alphen, Rotterdam - Hoek van Holland of de kwartierdienst Utrecht - Breukelen.

Deutsche Bahn krijgt alleen subsidies voor het regionaal vervoer, DB Fernverkehr moet zichzelf bedruipen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Recordwinst voor Deutsche Bahn

Bericht door zone5324bericht... »

ja, DB krijgt dus wel het geld, ddat in ons land aan ProRail wordt gegeven...
en blijkbaar nemen ze dat mee in de winst- en verliesrekening...
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Recordwinst voor Deutsche Bahn

Bericht door deadlock »

mijack1985 schreef:Vanwege het feit dat DB ook het net beheert, terwijl hier Prorail het het beheert. Prorail is een dochter van Railinfratrust BV (met de Nederlandse staat als eigenaar, opgezocht op wikipedia). NS en Prorail zijn staatsbedrijven. Beiden maken dus afzonderlijk winst, waar DB een grote winst maakt (zeg ik als leek, ben geen kenner).
NS is geen staatsbedrijf.

Maargoed, DB Netze had een winst van 900 miljoen? Haal dat eraf. Dan hou je nog steeds een prima resultaat over. Wat is je punt?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Recordwinst voor Deutsche Bahn

Bericht door mijack1985 »

Ik bedoel NS is een NV met de staat als aandeelhouder. Maar staatsbedrijf zeg je vrij snel. En wat bedoel je met wat is je punt.
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Recordwinst voor Deutsche Bahn

Bericht door Z2N »

deadlock schreef:
Z2N schreef:Met dat verschil dat de Duitse spoorreiziger meer betaalt dan de Nederlandse. Dus betaalt de reiziger gewoon mee aan de winst. :wink:
Een Bahncard 100 is goedkoper dan een NS-jaarkaart.
Ronald schreef:
Z2N schreef:Met dat verschil dat de Duitse spoorreiziger meer betaalt dan de Nederlandse.
Is dat echt zo?
Fles schreef:
Z2N schreef:Met dat verschil dat de Duitse spoorreiziger meer betaalt dan de Nederlandse.
Pure onzin.
Voordat ik de halve wereld over mij heen krijg( :evil: ): in mijn beleving is de Duitse spoorreiziger meer kwijt. Mijn laatste DB-tickets waren 150 euro voor een tweede klas-rit naar Basel, naar mijn mening toch wel bar veel.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten