Meerderheid Groningers is voor kabelbaan

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Meerderheid Groningers is voor kabelbaan

Bericht door The best »

Wat een idioten zeg. Op dat traject rijdt nu al een prima buslijn die het goed doet, maar het is echt onzinnig om in deze tijd een kabelbaan aan te leggen. Dat geld had je beter in de tram kunnen steken.
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Meerderheid Groningers is voor kabelbaan

Bericht door mijack1985 »

Ambitieus plan. Dit is weer zo'n project waar je voor ik weet niet hoeveel euro's aan onderzoeken komen, om dan tot de conclusie te komen dat er al prima verbindingen zijn en weggegooid geld is.

Dat plaatje bij het artikel is wel leuk. :mrgreen:
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Meerderheid Groningers is voor kabelbaan

Bericht door Michael 1988 »

Geen wonder dat ik zo'n last had van mijn hooikoortsallergie. Ook hier is flink wat oude stof opgewaaid. Ik dacht onderhand dat het plan niet door zou gaan (helaas zit ik er dus naast).
Hondekop
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 11 mar 2013, 21:50

Re: Meerderheid Groningers is voor kabelbaan

Bericht door Hondekop »

Lijkt de VVD in de raad toch zijn zin te krijgen!
De kabelbaan was voor de VVD het wisselgeld voor het doorgaan van het Groninger Forum.
http://nos.nl/op3/artikel/484543-gronin ... enige.html
Blijkbaar zijn er meerdere gemeentes enthousiast :shock:
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Meerderheid Groningers is voor kabelbaan

Bericht door mijack1985 »

wat een waanzin zeg als je het mij vraagt. Steek dat geld dan liever in de tram.
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Meerderheid Groningers is voor kabelbaan

Bericht door Statler Rail »

Zowel een tram als een kabelbaan is weggegooid geld. Dat kost klauwen met geld om alleen nog maar de infrastructuur aan te leggen. Met allemaal weer extra onderhoudskosten tot gevolg. Geld dat je niet in het daadwerkelijk aanbieden van OV (de exploitatie) kan steken. Of heeft men in Groningen geld teveel soms?

Groningen kan beter kiezen voor een goed functionerend busnetwerk. Een aantal kwalitatieve hoofdassen door de stad waarop busverbindingen uit de regio en de stadswijken geïntegreerd worden. Dat sluit beter aan op de schaal en ruimtelijke structuur van een stad als Groningen en een omgeving die eenzijdig op die ene stad gericht is.
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Meerderheid Groningers is voor kabelbaan

Bericht door Dennenboom »

Bestaan er eigenlijk goed functionerende "plattelandskabelbanen"?
Of willen we in Nederland weer iets wat in de bergen wel nuttig is, maar hier totaal niet functioneel is?
Na de functionele tunnel onder de Mount Green Heart nu ook een kabelbaan om de hoogteverschillen van de Northern Dog Back te overbruggen?
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Meerderheid Groningers is voor kabelbaan

Bericht door Karl »

Misschien moet Groningen eens gaan kijken in Enschede/Hengelo of de plannen van Eindhoven kopieren, in plaats van plannen maken over modaliteiten die afhankelijk zijn van infrastructuur leggen ze daar gewoon busbanen aan. Dat werkt als een trein.
Het is een spectrum.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Meerderheid Groningers is voor kabelbaan

Bericht door Ronald »

Bussen hebben voor veel politici een onoverkomelijk nadeel: Het mist prestige. En dat is natuurlijker veel belangrijker dan kosten en nut :Y .
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Meerderheid Groningers is voor kabelbaan

Bericht door Vinny »

Dennenboom schreef:Bestaan er eigenlijk goed functionerende "plattelandskabelbanen"?
Of willen we in Nederland weer iets wat in de bergen wel nuttig is, maar hier totaal niet functioneel is?
Na de functionele tunnel onder de Mount Green Heart nu ook een kabelbaan om de hoogteverschillen van de Northern Dog Back te overbruggen?
http://www.koelner-seilbahn.de/german/index.html

Kortom, ook op het platteland bestaan er kabelbanen. Dat wil niet meteen zeggen dat het heel erg zinvol is natuurlijk.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Meerderheid Groningers is voor kabelbaan

Bericht door Geert »

Je ziet het ook wel bij wereldtentoonstellingen enzo. En had de Floriade geen kabelbaan?
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Meerderheid Groningers is voor kabelbaan

Bericht door Anne »

Hier wat voorbeelden van een grote leverancier en het jaarboek 2012.

Maar of dit nu wel de oplossing is voor Groningen??
Beter met beide benen op de grond.
De tram heeft dan veel meer voordelen tenzij je ook regio kabelbanen gaat aanleggen :mrgreen:
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5823
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Meerderheid Groningers is voor kabelbaan

Bericht door isadora »

Zit met een aardbeving, denk ik, ook liever in de bus dan in zo'n bungelend kabelbaanbakkie.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Kritiekelaar
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 25 jan 2013, 13:52
Locatie: Gelderland

Re: Meerderheid Groningers is voor kabelbaan

Bericht door Kritiekelaar »

Het OV-paradepaardje van Groningen-Drenthe wordt nu vast het doorgekoppelde Spurt-net. Een kabelbaan vanaf een spurt-halte naar het UMCG klinkt dan niet onlogisch. Logischer dan in Nijmegen waar een kabelbaan een woonwijk moest bedienen. Net als bij de tram wordt het binnenstads-stuk weer omstreden, dus vergeet dat (parkeerders wijken maar uit naar Kardinge). Waar het om moet gaan is dat Spurt's + natrasportwijze een vaste OV-structuur vormen. Dus de stad verlossen van nogal wat chaotisch busverkeer. En zo tevens de milieu- en CO2-doelstellingen dichterbij brengen. Dat mag wat kosten, er is geld.
wouter*** schreef:wat ik niet zo goed begrijp: er waren toch problemen richting Zernike? als dit plan doorgaat in plaats van een tram, heb je nog steeds geen oplossing voor de grote reizigersaantallen richting Zernike
Z2N schreef:De site noemt een capaciteit van 3000 mensen per uur, in gondels van "10 tot 15 mensen". 3000 mensen in stukken van 15 is 200 karretjes per uur, of 3 1/3 kar per minuut. Hoe willen ze in 18 seconden een nieuw karretje klaar gaan zetten en daar 15 mensen in loodsen (inclusief de krappe deurtjes)?
Statler Rail schreef:Zowel een tram als een kabelbaan is weggegooid geld. Groningen kan beter kiezen voor een goed functionerend busnetwerk. Een aantal kwalitatieve hoofdassen door de stad waarop busverbindingen uit de stad en de stadswijken geïntegreerd worden.
Mijn kijk ondervangt Wouter’s en Z2N’s bemerkingen. En net als Statler voorzie ik soepel-lopende bus-afwikkeling:
bus-as 'A' is al half bestaand: Europapark – De Wijert – CS - Markt – Noordstation – met toevoeging bussen – Zernike.
Spurt’s èn NS-sprinter tot Noordstation sluiten aan (dus wel ook geld naar spoorverdubbeling).
kabelbaan : Europapark – (IKEA) – UMCG-plein. Tussen 8u-9u komen per trein uit Winschoten/Veendam/Hoogeveen max. een 100 UMCG-gangers mee; die zijn in 5 minuten in 8 gondels op weg. Tussen CS - UMCG-plein geen bussen meer.
bus-as 'B' fungeert vrijwel (8 á 10x/u): West & Zuidwest – CS – Markt – UMCG Noord – Lewenborg & Korrebrug–Beijum.
bus-as 'C' (10-minuuts): Zuidlaren / Haren – CS – Loophalte UMCG – Oosterhoogebrug - stadsbedrijfsterrein / Delfzijl.
Even in dezelfde aantallen doorredeneren:
tussen 8u-9u komen ook wel 200 UMCG-gangers uit elk van de 7 overige richtingen (Leeuwarden/A7/Roden-Eelde/Assen-west/Emmen en uit stadsdelen West/Zuidwest zelf). Die passen dus in 2000 harmonicabus-plaatsen/uur van as B+C.
Voeg een wijk(ring)lijn in Zuid, West en Noordoost erbij en het stadsnet is alweer haast compleet.
De laatste is hier relevant: laten we zeggen Noordstation – Markt – UMCG-plein – Oosterpark – Korreweg – Noordstation. De -korte- bussen linksom en rechtsom vertrekken dan beide tegelijk opdat ook zo'n 100 reizigers uit een Roodeschool-Spurt naar het UMCG meekunnen; tussen Markt-UMCG vult een derde bus het aan tot elke 10 min.
  • Dus ik begrijp wel en ben blij dat de politiek nu serieus de kabelbaan in het OV-plaatje wil bezien.
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Meerderheid Groningers is voor kabelbaan

Bericht door The best »

Kritiekelaar schreef:Het OV-paradepaardje van Groningen-Drenthe wordt nu vast het doorgekoppelde Spurt-net. Een kabelbaan vanaf een spurt-halte naar het UMCG klinkt dan niet onlogisch. Logischer dan in Nijmegen waar een kabelbaan een woonwijk moest bedienen. Net als bij de tram wordt het binnenstads-stuk weer omstreden, dus vergeet dat (parkeerders wijken maar uit naar Kardinge). Waar het om moet gaan is dat Spurt's + natrasportwijze een vaste OV-structuur vormen. Dus de stad verlossen van nogal wat chaotisch busverkeer. En zo tevens de milieu- en CO2-doelstellingen dichterbij brengen. Dat mag wat kosten, er is geld.
wouter*** schreef:wat ik niet zo goed begrijp: er waren toch problemen richting Zernike? als dit plan doorgaat in plaats van een tram, heb je nog steeds geen oplossing voor de grote reizigersaantallen richting Zernike
Z2N schreef:De site noemt een capaciteit van 3000 mensen per uur, in gondels van "10 tot 15 mensen". 3000 mensen in stukken van 15 is 200 karretjes per uur, of 3 1/3 kar per minuut. Hoe willen ze in 18 seconden een nieuw karretje klaar gaan zetten en daar 15 mensen in loodsen (inclusief de krappe deurtjes)?
Statler Rail schreef:Zowel een tram als een kabelbaan is weggegooid geld. Groningen kan beter kiezen voor een goed functionerend busnetwerk. Een aantal kwalitatieve hoofdassen door de stad waarop busverbindingen uit de stad en de stadswijken geïntegreerd worden.
Mijn kijk ondervangt Wouter’s en Z2N’s bemerkingen. En net als Statler voorzie ik soepel-lopende bus-afwikkeling:
bus-as 'A' is al half bestaand: Europapark – De Wijert – CS - Markt – Noordstation – met toevoeging bussen – Zernike.
Spurt’s èn NS-sprinter tot Noordstation sluiten aan (dus wel ook geld naar spoorverdubbeling).
kabelbaan : Europapark – (IKEA) – UMCG-plein. Tussen 8u-9u komen per trein uit Winschoten/Veendam/Hoogeveen max. een 100 UMCG-gangers mee; die zijn in 5 minuten in 8 gondels op weg. Tussen CS - UMCG-plein geen bussen meer.
bus-as 'B' fungeert vrijwel (8 á 10x/u): West & Zuidwest – CS – Markt – UMCG Noord – Lewenborg & Korrebrug–Beijum.
bus-as 'C' (10-minuuts): Zuidlaren / Haren – CS – Loophalte UMCG – Oosterhoogebrug - stadsbedrijfsterrein / Delfzijl.
Even in dezelfde aantallen doorredeneren:
tussen 8u-9u komen ook wel 200 UMCG-gangers uit elk van de 7 overige richtingen (Leeuwarden/A7/Roden-Eelde/Assen-west/Emmen en uit stadsdelen West/Zuidwest zelf). Die passen dus in 2000 harmonicabus-plaatsen/uur van as B+C.
Voeg een wijk(ring)lijn in Zuid, West en Noordoost erbij en het stadsnet is alweer haast compleet.
De laatste is hier relevant: laten we zeggen Noordstation – Markt – UMCG-plein – Oosterpark – Korreweg – Noordstation. De -korte- bussen linksom en rechtsom vertrekken dan beide tegelijk opdat ook zo'n 100 reizigers uit een Roodeschool-Spurt naar het UMCG meekunnen; tussen Markt-UMCG vult een derde bus het aan tot elke 10 min.
  • Dus ik begrijp wel en ben blij dat de politiek nu serieus de kabelbaan in het OV-plaatje wil bezien.
Waarom een kabelbaan van Europapark naar het UMCG aan leggen als twee keer per uur een bus ook voldoet? Kan aan mij liggen, maar volgens mij is dat nogal geldverspilling. Voor de rest zie ik ook geen voordelen in je plan voor de ringlijnen (dat levert alleen maar extra overstappen op) en is het ook redelijk onzinnig om sprinters van de NS door te trekken naar station Noord. Dan moet je niet alleen verdubbelen, maar ook elektrificeren en het reizigersaantal op dat traject rechtvaardigt dat niet.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Meerderheid Groningers is voor kabelbaan

Bericht door Michael 1988 »

Overigens (wel laat) als ik zo naar alles kijk denk ik dat de titel niet helemaal klopt. Volgens mij moet het zijn "Meerderheid Groningse gemeenteraad is voor kabelbaan" of "Meerderheid Groningers is tegen kabelbaan"

Vooral kijkend naar dit artikel (van Groenlinks), dit artikel (van de SP) en dit forum

Overigens gaat Zaandam nu ook opeens met dat idee komen, gezien een artikel van 6 maart 2013 (Zie hier)

Maar het rare is, dat in 2007 de meerderheid van de Groningse gemeenteraad nog tegen een kabelbaan was. Dus waarom nu opeens er voor zijn? (Bron)

Maar ik heb als ik kijk naar dit artikel toch echt het idee dat er flink gesjoemeld wordt met de cijfers en meningen. Want als ik zo kijk wil die City Club gewoon koste wat kost die Flyover er hebben. Ondanks dat ze het zelf niet alleen kunnen ontwikkelen.
njoy
Berichten: 106
Lid geworden op: vr 21 dec 2012, 19:11

Re: Meerderheid Groningers is voor kabelbaan

Bericht door njoy »

Nee Michael, in de Groninger gemeenteraad is slechts een meerderheid voor nader onderzoek naar de komst van een kabelbaan. Dat wil beslist nog niet zeggen dat de kabelbaan er ook gaat komen. Sterker nog; mijn indruk is dat er zo veel haken en ogen aan zitten (zoals dat de kabelbaan onderdeel moet worden van het bestaande openbaar vervoer), dat er in de raad geen meerderheid komt.

De titel van dit subforum is vaag, en blijkbaar gebaseerd op de uitslag van een onderzoekje in opdracht van Groninger City Club, één van de clubs achter de kabelbaan. Uit dat onderzoekje bleek -goh, hoe kan het ook anders- dat een meerderheid van de Groningers voor de komst van de kabelbaan is. Maar dat onderzoek moet je natuurlijk met een flinke korrel zout nemen.

Aan iedereen die zo positief is over de kabelbaan, denk eens na over het volgende: waarom zie je vrijwel nergens ter wereld dat steden kabelbaansystemen ontwikkelen (terwijl steeds meer steden over de hele wereld, behalve in Nederland, een tram (her)invoeren)?
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Meerderheid Groningers is voor kabelbaan

Bericht door Michael 1988 »

Lees een goed, ik zei toch dat een meerderheid van de Groningse gemeenteraad voor was. Maar ze (her)voeren niet alleen trams in, maar ook vrijliggende busbanen.

Maar in Nederland is dat ook al gebeurt door de Randstadrail (van trein naar tram) en de verlenging van de tramlijn in Utrecht richting de Uithof (die er nog moet komen).
njoy
Berichten: 106
Lid geworden op: vr 21 dec 2012, 19:11

Re: Meerderheid Groningers is voor kabelbaan

Bericht door njoy »

Er is helemaal niet gestemd over de vraag of de kabelbaan er definitief moet komen. Je kunt dus niet stellen dat in de Groninger gemeenteraad een meerderheid voor de komst van de kabelbaan is, zoals jij stelt.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3030
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Meerderheid Groningers is voor kabelbaan

Bericht door nvdw »

Het feit dat er nog serieus onderzoek naar wordt gedaan vind ik al bizar. Die onderzoeken zijn verre van gratis...
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten