Eindhoven wil nieuw treinstation bij Airport.

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Plaats reactie
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Eindhoven wil nieuw treinstation bij Airport.

Bericht door mijack1985 »

Eindhoven wil nieuw treinstation bij Airport


EINDHOVEN - Eindhoven wil een tweede intercitystation. Dat zei wethouder Joost Helms bij de start van de verbouwingen aan het Centraal Station. Het aantal reizigers per dag op dat station loopt steeds verder op. De verwachtingen zijn dat er na de verbouwing ongeveer 115.000 mensen per dag in het centraal station in Eindhoven zijn.

"En dan kan een tweede intercitystation in Eindhoven-Noord geen kwaad", vindt wethouder van Eindhoven Joost Helms.

Eindhoven Airport
"Eindhoven Airport blijft steeds maar groeien. We kijken naar die groei en de bereikbaarheid van het vliegveld. Dan denk ik dat een intercitystation Eindhoven Airport niet misstaat", zegt Helms.

De wethouder ziet verder ook de stad zelf steeds verder groeien. "Alle mensen die nu in bijvoorbeeld in Woensel wonen, moeten via het centraal station naar het vliegveld. Ik denk dat dat anders kan. Maar laten we eerst aan deze verbouwing beginnen."

Verbouwing station Eindhoven
Woensdagochtend was het officiële startschot van de verbouwing van station Eindhoven. Het station krijgt een breder gangpad met liften en nieuwe trappen naar de perrons. De verbouwing duurt drieënhalf jaar.

Bron:Omroep Brabant
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Eindhoven wil nieuw treinstation bij Airport.

Bericht door Daniel »

Hmm, een station bij Eindhoven Airport, volgens mij mist daar iets voor... een spoorlijn :mrgreen: Een station bij Acht zie ik niet snel een IC-station worden door z'n ongunstige ligging ten opzichte van bebouwing en als je vanuit Tilburg / Den Bosch met een Sprinter ernaartoe zou moeten dan is het waarschijnlijk nog sneller de IC naar Eindhoven "Centraal" te nemen en daar de bus. Vanaf dat station bij Acht zou je immers ook nogsteeds met een bus naar de luchthaven moeten.

En voor die bereikbaarheid vanuit Woensel, tja, wat doet dat nu in het artikel. Daarvoor zou je gewoon een rechtstreekse bus moeten hebben, maar die krijg je waarschijnlijk nevernooitniet vol
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Eindhoven wil nieuw treinstation bij Airport.

Bericht door fogeltje »

Daniel schreef:Hmm, een station bij Eindhoven Airport, volgens mij mist daar iets voor... een spoorlijn :mrgreen: Een station bij Acht zie ik niet snel een IC-station worden door z'n ongunstige ligging ten opzichte van bebouwing en als je vanuit Tilburg / Den Bosch met een Sprinter ernaartoe zou moeten dan is het waarschijnlijk nog sneller de IC naar Eindhoven "Centraal" te nemen en daar de bus. Vanaf dat station bij Acht zou je immers ook nogsteeds met een bus naar de luchthaven moeten.

En voor die bereikbaarheid vanuit Woensel, tja, wat doet dat nu in het artikel. Daarvoor zou je gewoon een rechtstreekse bus moeten hebben, maar die krijg je waarschijnlijk nevernooitniet vol
Woensel heeft nog altijd een rechtstreekse bus naar het vliegveld volgens mij.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Eindhoven wil nieuw treinstation bij Airport.

Bericht door Daniel »

Even een blik op de kaart geworpen... inderdaad, daar rijdt lijn 103, weliswaar slechts voor een deel van Woensel echt in de buurt. Dan is 't helemaal gezeur om niks.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Eindhoven wil nieuw treinstation bij Airport.

Bericht door Raymond »

Het jammere in die hoek is dat van lijn 103 het deel via Woensel naar het vliegveld als HOV-lijn voor de lange termijn is bestempeld. Het is op het stuk waar het de enige lijn is die er rijdt ook gelijk één van de slechtst bezette stadslijnen. Nog maar los van het feit dat er helemaal geen grond is voor alle voorzieningen van een station, zonder dat een bedrijf uitgekocht moet worden. Een sprinterstation daar haalt de 1000 reizigers in ieder geval makkelijk, maar voor het vervoer naar het vliegveld is het huidige station veel praktischer (en het lijkt me voor de lokale economie ook wat handiger)
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Eindhoven wil nieuw treinstation bij Airport.

Bericht door huibf »

Dit hele verhaal is al 10 jaar oud.
De laatste plannen zijn de lokatie bij de A.Fokkerweg.

Overigens er rijdt inderdaad lijn 103. Maar zoals deze nu door eindhoven rijdt heeft deze geen betekenis voor Woensel. Ik heb een heel ander idee voor lijn 103.
Station - Kennedylaan - Fliednerstraat - Muzenlaan - Mercuruislaan - Airbornelaan - B.Bekkerslaan - Brussellaan (2 nieuwe halten) - Henegoeuwenlaan (1 nieuwe halte)- Tempellaan (1 nieuwe halte)- Hondsruglaan - Huizingalaan - Martathonloop en zo verder.
Lijn 3 kan dan 3 minuten kroter door niet via Fliednerstraat te rijden.

Enfin. dit kost veel meer uren, maar kan wel bijdragen aan een veel betere dekking van lijn 103.
Met lijn 11 (op sommige uren uitvoeren als een lijn 9,helemaal over de kennedylaan) en het wijzigen van lijn 156,157 over HOV 3 (!) krijg je veel ínterresantere bestemmingen.

Maar dit is offtopic.....

overigens wordt er gestart met een Super-HOV naar Eindhoven NS <> Airport,
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Eindhoven wil nieuw treinstation bij Airport.

Bericht door Michael 1988 »

Een bedrijf uitkopen is niet perse nodig. Een ondergronds station, net zoals bij Schiphol is ook mogelijk. Echter lijkt mij een aftakking bij Best en van het nieuwe station dan een kopstation maken dan de beste opties. Alle reizigers vanuit de richting van Helmond/Weert zul je dan nog moeten laten reizen via Eindhoven Centraal en dan verder reizen met de bus (huidige situatie dus).

Overigens, als de wethouder een bus daar in Woensel Noord wil hebben, kan die net zo goed lijn 103 laten omleggen en de mensen laten over stappen vanuit lijn 3 (want daar rijdt wel degelijk een stadsbus). Maar de mensen kunnen ook nog altijd de fiets pakken om naar de bushalte toe te gaan (tenzij ze daar te lui voor zijn).
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Eindhoven wil nieuw treinstation bij Airport.

Bericht door Zugführer »

Ik neem toch aan dat die wethouder niet bedoelt dat er een hele nieuwe aftakking naar Airport moet komen, maar dat het gewoon om het IC station bij Acht gaat waar men het al lang over heeft?
Vanuit de Randstad moet je dan nog steeds op bussen overstappen op station Acht/Airport maar kun je wel wat sneller op het vliegveld en op verschillende bestemmingen in Woensel zijn.
Ik heb altijd begrepen dat die lijn 103 juist de HOV as wordt die Airport en Woensel via een nieuw (IC) station moet gaan verbinden. Maar misschien heb ik het mis?
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Eindhoven wil nieuw treinstation bij Airport.

Bericht door Michael 1988 »

Als ik zo kijk naar het artikel denk ik toch echt dat er een aftakking wordt bedoelt. Overigens zal die aftakking mogelijk ondergronds moeten gaan want er zit een bedrijventerrein in de weg, een snelweg en andere bebouwingen. Mij lijkt als dit plan echt door gaat een ondergronds station dan beter (ondergronds vanaf knooppunt Batadorp) of je moet het station aan de rand bouwen ongeveer bij de Spottersweg. Dan hoeft het spoor niet perse bovengronds en kunnen er eventueel pendelbussen worden gebruikt om passagiers te vervoeren. Net tussen de spottersweg, luchthavenweg en de jan olieslagersweg is nog ruimte om een (kop)station te bouwen. Een station bij Acht ligt in mijn ogen veel te ver weg van het vliegveld om te dienen als (intercity)station voor het Vliegveld.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Eindhoven wil nieuw treinstation bij Airport.

Bericht door reisthijs »

Michael 1988 schreef:Als ik zo kijk naar het artikel denk ik toch echt dat er een aftakking wordt bedoelt.
Onzin. Als er staat "En dan kan een tweede intercitystation in Eindhoven-Noord geen kwaad" heeft hij het dus gewoon over een nieuw station bij Acht.

Als je een aftakking zou maken naar een kopstation (wat een belachelijk duur idee zou zijn voor zo'n kleine luchthaven) stoppen daar natuurlijk geen Intercity's
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Eindhoven wil nieuw treinstation bij Airport.

Bericht door Michael 1988 »

In Den Haag stoppen intercity's en dat is een kopstation. Vlissingen ook en zo zijn er nog wel meer stations in Nederland. Een kopstation hoeft niet perse te betekenen dat er geen IC's stoppen. De IC van Schiphol naar Eindhoven v.v. kan ook omgelegd worden naar de luchthaven i.p.v. naar het centraal station.

Edit: bij nacontrole blijkt dat die trein nu doorgetrokken is naar Heerlen. Even een update daarover gemist, maar ze wouden meen ik ook meer treinen van en naar de randstad hebben dus een extra IC kan er mogelijk nog wel inzitten.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Eindhoven wil nieuw treinstation bij Airport.

Bericht door Suus »

Hoeveel vluchten per dag gaan er eigenlijk vanaf Eindhoven Airport?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Eindhoven wil nieuw treinstation bij Airport.

Bericht door reisthijs »

Om een idee te krijgen van de vervoersvraag, Eindhoven Airport heeft 3 miljoen reizigers per jaar, dat is dus gemiddeld ongeveer 8000 per dag. Als een kwart daarvan met het OV komt is het veel.

Dat lijken me niet direct cijfers die een IC-station rechtvaardigen.
Michael 1988 schreef:In Den Haag stoppen intercity's en dat is een kopstation. Vlissingen ook en zo zijn er nog wel meer stations in Nederland. Een kopstation hoeft niet perse te betekenen dat er geen IC's stoppen.
Het gaat hier helemaal niet om het feit dat het een kopstation is maar om het idee dat je een trein wil laten rijden die het allerbelangrijkste station van de stad overslaat.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Eindhoven wil nieuw treinstation bij Airport.

Bericht door marvinkok »

In de planning voor de heropening van Twente is ook een station opgenomen...
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Eindhoven wil nieuw treinstation bij Airport.

Bericht door Thom91 »

HOV Bussysteem lijn 401 optimaliseren en frequentie opvoeren. Zodra die meer dan 20x per uur dubbele gelede bussen vol krijgt wordt het tijd voor een tram of treinstation.
Komt wel goed schatje.
Hans
Berichten: 717
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Eindhoven wil nieuw treinstation bij Airport.

Bericht door Hans »

Zoals Huib al schreef is er een SUPER-HOV op komst.
Moet per 22 juni aanstaande gaan rijden. Meer details volgen ongetwijfeld van Huib of mij, zodra deze bekend zijn.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Eindhoven wil nieuw treinstation bij Airport.

Bericht door Caspar »

Ik ben nu een paar keer met de bus vanaf station Eindhoven naar Eindhoven Airport gegaan, en ik vind het een ontzettend trage bus, zeker als je bedenkt dat ie bijna helemaal een eigen busbaan heeft. Je kan in ieder geval niet zo maar op een willekeurig moment (met de trein) aankomen op station Eindhoven met het idee dat je binnen een half uur uitstapt (uit de bus) bij de luchthaven.
Terwijl het toch geen grote afstand is... :cry:
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Eindhoven wil nieuw treinstation bij Airport.

Bericht door Dexter »

En als transit-reiziger tussen trein en luchthaven zit je al helemaal niet te wachten op een meanderende route door een Vinex-wijk.

@Caspar: Maar wij mogen er binnenkort weer aan geloven. :wink:
Vallend blad maakt rails glad.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Eindhoven wil nieuw treinstation bij Airport.

Bericht door Michael 1988 »

reisthijs schreef:Om een idee te krijgen van de vervoersvraag, Eindhoven Airport heeft 3 miljoen reizigers per jaar, dat is dus gemiddeld ongeveer 8000 per dag. Als een kwart daarvan met het OV komt is het veel.

Dat lijken me niet direct cijfers die een IC-station rechtvaardigen.
Michael 1988 schreef:In Den Haag stoppen intercity's en dat is een kopstation. Vlissingen ook en zo zijn er nog wel meer stations in Nederland. Een kopstation hoeft niet perse te betekenen dat er geen IC's stoppen.
Het gaat hier helemaal niet om het feit dat het een kopstation is maar om het idee dat je een trein wil laten rijden die het allerbelangrijkste station van de stad overslaat.
In Amsterdam stoppen de treinen naar Schiphol ook niet allemaal op CS. Maar dat is een slechte vergelijking. Het spoorlijn zelf ligt te ver weg van de luchthaven om daar een station voor de luchthaven zelf te laten plaatsen (hemelsbreed ligt het spoor ongeveer 6km van de terminal vandaan). In Acht is zelfs bijna geen ruimte voor een IC-station. Net onder Acht (tussen Acht en de Herdgang) juist weer wel, maar dat maakt de afstand tussen het station en de luchthaven veel groter. Je bent misschien dan met de bus binnen 10-15 minuten bij de Terminal (vanuit gaande dat je direct vertrekt en er over de Anthony Fokkerweg 70km/h gereden mag worden en alle stoplichten mee zit), echter moet je alsnog met de bus daar naar toe over een mogelijk drukke weg in de spits. Een aftakking naar de luchthaven die om Acht heen gaat is dan de beste optie.

Het zal ook moeilijker zijn om de aftakking terug te brengen naar de spoorlijn 's-Hertogenbosch - Eindhoven, vanwege de bebouwing, het Landgoed de Wielewaal en de Herdgang. De enige mogelijkheid is om de lijn terug te laten lopen vlak langs Acht tussen de Herdgang en Acht, maar dat is een erg scherpe bocht, waarbij kopmaken dan een betere optie is. Over mijn mening had ik overigens nagedacht. Anders kom ik er niet mee. Van station Acht een station voor de luchthaven maken is nog moeilijker en dommer naar mijn mening dan alle reizigers te laten rijden via Eindhoven CS. Overigens, dit is even offtopic, maar de bus van CS naar de luchthaven rijdt ook erg om naar mijn mening. Dat kan beter (i.p.v. via Veldhoven over de Tilburgseweg, vervolgens de A2 en dan via de Anthony Fokkerweg naar de luchthaven scheelt al erg veel).

Maar goed, ik zit niet in de gemeenteraad dus ik kan zo niet zeggen hoe of wat de plannen precies zijn
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Eindhoven wil nieuw treinstation bij Airport.

Bericht door Caspar »

Je maakt het in ieder geval wel heel bont, voor die paar duizend (potentiële) reizigers per dag. Ga eerst maar eens zorgen dat de rijtijden van de huidige bus korter kunnen worden. Om de 100 meter een stoplicht is geen pretje in dit geval.
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Eindhoven wil nieuw treinstation bij Airport.

Bericht door huibf »

Dexter schreef:En als transit-reiziger tussen trein en luchthaven zit je al helemaal niet te wachten op een meanderende route door een Vinex-wijk.
Als er iets niet meanderende is, is het lijn 401 wel. Deze loopt kaarsrecht door de Vinexwijk, maakt één bocht op de grens veldhoven en gaat kaarsrecht over de Noord Brabantlaan.

Frequntie is elke 7,5 minuut, de route duurt 21 minuten dus in 28 minuten staat je gegarandeerd op Airport.

De super HOV zal overigens geen andere route gaan rijden, alleen deze stopt nergens (mogelijk alleen op P+R).
Dit is de snelste route voor de bus, alleen andere routen zijn om en duren langer.

meer over station EHV Noord.
http://eindhoven.notudoc.nl/cgi-bin/sho ... ersiex.pdf

De lokatie waaraan wordt gedacht is rondom de A.Fokkerweg. De HOV bus zou er dan 6 a 7 minuten over doen.
Andere maar minder logische optie is in Acht (bij de mispelhoefstraat/waalstraat. Ook deze route is 6 a 7 minuten, maar dan moet er veel worden aangepast aan de infrastructuur. Daarbij kom je niet op Flight Froum, want niet bijdraagt aan reizigersaantallen.

Berekeningen worden gemaakt dat er 18.000 reizigers per dag (nu 8.000) in 2020 worden verwerkt op EHV Airport.
Het streven is dat er meer dan 30% met het OV komen (nu 15%).
Je zal dus wel iets moeten doen, wat dat ga je met 8 gelede bussen (tussen 7.00 en 20.00 wanneer de meeste vliegtuigen laden) niet redden.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Eindhoven wil nieuw treinstation bij Airport.

Bericht door Michael 1988 »

Het kan nog sneller, door namelijk niet door Veldhoven heen te gaan, maar door wat ik al eerder voorstelde, over de Tilburgsebaan te rijden, de A2 op (en er even later weer af) en dan via die weg naar de Terminal te rijden. Scheelt tijd en kilometers.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Eindhoven wil nieuw treinstation bij Airport.

Bericht door Ronald »

huibf schreef: Berekeningen worden gemaakt dat er 18.000 reizigers per dag (nu 8.000) in 2020 worden verwerkt op EHV Airport.
Het streven is dat er meer dan 30% met het OV komen (nu 15%).
Je zal dus wel iets moeten doen, wat dat ga je met 8 gelede bussen (tussen 7.00 en 20.00 wanneer de meeste vliegtuigen laden) niet redden.
Een verdubbeling van het aantal OV-reizigers lijkt me lastig, vaak vertrekken of komen één van de twee vluchten aan op tijdstippen waarbij aansluitend OV geen optie is. Maar evengoed kun je 5000 reizigers per dag prima aan met een 8x per dag rijdende bus, dat is nog geen 25 reizigers per bus. Dan kunnen er ook nog makkelijk forenzen bij.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Eindhoven wil nieuw treinstation bij Airport.

Bericht door webguy »

Als je het nachtnet laat stoppen... Er gaan massa's italianen en spanjaarden met Ryanair via Eindhoven naar Amsterdam.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten