Nieuwe bussen RET; gemeente past drempels aan

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Nieuwe bussen RET; gemeente past drempels aan

Bericht door Daniel »

Nieuwe bussen RET; gemeente past drempels aan

De gemeente Capelle a/d IJssel past 24 verkeersdrempels en -plateaus aan om ze geschikt te maken voor de nieuwe bussen van de RET.

De nieuwe bussen hebben een lagere instap dan de huidige bussen waardoor de drempels aangepast moeten worden om de bussen ongeschonden door Capelle te laten rijden. Door de lagere instap zijn de nieuwe bussen beter toegankelijk voor minder validen. Bovendien heeft tachtig procent van de bussen een uitklapbare rolstoelplaat. De nieuwe bussen zijn vanwege een extra schone motor ook beter voor het milieu.

Vanaf 14 december start de RET met de nieuwe dienstregeling voor het busvervoer. Op dat moment moeten alle verkeersdrempels op de busroutes aangepast zijn.

Bron: Postiljon Online
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Nieuwe bussen RET; gemeente past drempels aan

Bericht door Karl »

Tachtig procent? Toen waren de platen op en hebben ze de rest van de bussen maar niet voorzien van een rolstoelplaat? Ik vind het verder prima, maakt toch nooit iemand gebruik van.
Het is een spectrum.
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Nieuwe bussen RET; gemeente past drempels aan

Bericht door mb90 »

Ik denk dat ze met die 80% de Citaro's bedoelen. De Alliance's hebben namelijk volgens mij geen rolstoelplaat.

Voor diegene die niet bekend zijn hier. In Capelle rijden nu nog vooral de Berkhofjes rond, omdat die een hoge vloer hebben en dus beter over de drempels komen. Zelfs daarin is te merken dat de drempels best hoog zijn. Maar, aangezien die Berkhofjes weggaan zullen de drempels dus aangepast moeten worden. Er blijven anders weinig opties over voor busroutes door Capelle.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Nieuwe bussen RET; gemeente past drempels aan

Bericht door Stefan »

Karl schreef:Tachtig procent? Toen waren de platen op en hebben ze de rest van de bussen maar niet voorzien van een rolstoelplaat? Ik vind het verder prima, maakt toch nooit iemand gebruik van.
Inderdaad, er wordt echt nooit gebruik van gemaakt. Ik zit hier in Bremen sinds eind augustus, zoveel rolstoelen als dat je hier de bus in ziet gaan, zie je in Nederland niet in een jaar..
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Nieuwe bussen RET; gemeente past drempels aan

Bericht door Jurjen »

Hoho, laatst in Alkmaar al meegemaakt dat iemand gebruik maakte van de automatische rolstoelplaat in een van de nieuwe Cxx-bussen. ;-) En op m'n 4 busreizen sinds de instroom van nieuwe bussen is dat toch in 25% van de ritten! ;-)
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Nieuwe bussen RET; gemeente past drempels aan

Bericht door Stefan »

Hahah, dan heb ik niets gezegd! :mrgreen:

Overigens vind ik dat er hier ook wel een mooi systeem in de bussen zit, geen rolstoelplaat maar gewoon een rolstoel lift, zodoende kunnen rolstoelers zelfstandig met de bus en tram mee. Lijkt me ook niet zo'n succes om een aanloop te moeten nemen en dan er met een noodgang in te rollen! :mrgreen:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Nieuwe bussen RET; gemeente past drempels aan

Bericht door deadlock »

Stefan schreef:
Karl schreef:Tachtig procent? Toen waren de platen op en hebben ze de rest van de bussen maar niet voorzien van een rolstoelplaat? Ik vind het verder prima, maakt toch nooit iemand gebruik van.
Inderdaad, er wordt echt nooit gebruik van gemaakt. Ik zit hier in Bremen sinds eind augustus, zoveel rolstoelen als dat je hier de bus in ziet gaan, zie je in Nederland niet in een jaar..
Het wordt in Zwolle ook regelmatig gebruikt ;)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Nieuwe bussen RET; gemeente past drempels aan

Bericht door Daantje »

Ik heb echt nog nooit gezien dat er gebruik van gemaakt wordt. Ik vind het goed dat het er is maar ik denk dat mensen met een rolstoel gewoon niet gewend zijn dat ze ook met de bus kunnen reizen en daar hun reispatroon al op hebben aangepast.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Nieuwe bussen RET; gemeente past drempels aan

Bericht door Chauf21 »

Het is een natuurlijk een kwestie van vraag en aanbod. Als het niet wordt aangeboden, kan er ook geen gebruik van worden gemaakt. Nu het wordt aangeboden, zie je dat steeds meer mensen er gebruik van maken :)

Het is overigens niet niets om 24 drempels aan te passen. Ik mag hopen dat die dingen er al een tijdje lagen en dat het geen gevolg is van recente wegwerkzaamheden.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Nieuwe bussen RET; gemeente past drempels aan

Bericht door Daantje »

Op zich vind ik het ook een goede ontwikkeling dat die rolstoelplanken er komen en denk ik verder ook dat je gelijk hebt. Last heb je er ook niet van als ze niet gebruikt worden en het lijkt me dat het ook niet zo heel veel meer kost om het in te bouwen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe bussen RET; gemeente past drempels aan

Bericht door Daniel »

Daantje schreef:Last heb je er ook niet van als ze niet gebruikt worden
Dat ligt eraan... ook als ze niet gebruikt worden kunnen die oprijplanken immers problemen veroorzaken. Vanwege de veiligheid wordt namelijk automatisch de rem ingeschakeld als de plank uitgeklapt is (net zoals wat er gebeurd als de deuren open zijn) en kan de bus dus niet rijden als er ten onrechte zo'n melding komt door een storing.

Verder is het ook wel prettig als die dingen regelmatig gebruikt worden in het geval er ineens iemand in rolstoel bij de halte staat. Dat gebeurde enige tijd geleden in Dordrecht ineens vrij regelmatig en toen bleek de plank in sommige bussen zo lang niet gebruikt te zijn dat 'ie muurvast zat, danwel dat een behulpzame reiziger pikzwarte vingers had na het uitklappen door de hoeveelheid opgehoopt vuil rond de handgreep.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Nieuwe bussen RET; gemeente past drempels aan

Bericht door Stefan »

Tegen die zwarte vingers hebben ze bij Connexxion een oplossing, een of ander haakje waarmee je die plank op kan klappen.. Wel origineel. :p
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe bussen RET; gemeente past drempels aan

Bericht door Geert »

GVU heeft ook zo'n haakje, en toen ik eens een keer dat ding optilde voor een rolstoeler viel het tegen: ik kreeg toch zwarte vingers :P
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Nieuwe bussen RET; gemeente past drempels aan

Bericht door STF »

Bij GVB in de combino-trams zit ook zo'n oprijplank, volledig mechanisch. De keren dat ik een rolstoel de tram in of uit heb zien gaan (best wel vaak), ging het gewoon zonder oprijplank. De haltes liggen zo hoog en de vloer van de tram is zo laag, dat je hooguit 5 tot 10 cm hoeft te overbruggen, met 10 seconden stond die rolstoel al in de tram. Dat ga je niet redden in zo'n korte tijd, bij het gebruik van die oprijplank.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Nieuwe bussen RET; gemeente past drempels aan

Bericht door Jurjen »

Die nieuwe Cxx-bussen gaat het trouwens ook automatisch. De klapplanken heb ik in al de jaren dat die Amba's al door Alkmaar crossen inderdaad maar 1 of 2 keer zien gebruiken... Daar zijn chauffeurs volgens mij ook te lui voor om ze uit te klappen. ;-)

En die planken zijn volgens mij pas echt nuttig wanneer de haltes ook verhoogd zijn, zodat niet zozeer het hoogteverschil, maar vooral het gat tussen halte en bus overbrugt wordt. Die plank is anders inderdaad veel te steil om (op eigen kracht) gebruik van te maken...
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Nieuwe bussen RET; gemeente past drempels aan

Bericht door Karl »

Je mag als chauffeur zijnde toch ook niet zomaar je werkplek verlaten en daarbij ondermeer je geld en kaartjes onbeheerd achterlaten?
Het is een spectrum.
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Nieuwe bussen RET; gemeente past drempels aan

Bericht door Dubbele P »

Laatst toch een keer gezien. Toen wilde er een rolstoelgebruiker in de bus en kwam de chauffeur helpen omdat de rolstoeloprijplaat 'het toch niet deed'. Heb hier bij Veolia dan ook nog nooit gezien dat die dingen gebruikt worden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 150 gasten