Tunnelwandeling NoordZuidLijn

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Tunnelwandeling NoordZuidLijn

Bericht door Ruben »

Een ietwat ongebruikelijke reiservaring, namelijk met de benenwagen, en over een traject waar nog nooit openbaar vervoer heeft plaatsgevonden. Elk jaar op de dag van de bouw moest ik werken. Dit jaar zou ik eindelijk vrij zijn, ik werk immers niet meer in de weekenden, maar ben ik wederom verhinderd door een feest op die dag. Gelukkig kon je afgelopen weekend onverwachts ook al de Noord Zuid Lijn tunnel in. En zo ging de reis dan ook van het Centraal Station naar het toekomstig station Rokin, even voorbij de Dam. Zo'n 800 meter ondergronds door een nieuwe, frisse nog onbevlekte tunnel met hier en daar wat water.
Die dag gingen er per kwartier in totaal een twintigtal groepen van 40 personen de tunnel in, je ging 10 aan 10 dus een echte groep was het niet. Er was dus alle tijd om individueel te genieten van dit hoogstandje onder de stad op palen.

Afbeelding
Hier sta ik in de bouwput bij CS, uitkijkend op het Victoria Hotel en het begin van het Damrak.

Afbeelding
En hier dezelfde bouwput kijkend richting het CS.

Afbeelding
De kademuur is men inmiddels alweer aan het afwerken met stenen, langs deze weg ging het die trap een klein stukje op, om van daaruit af te dalen de bouwput in. Op de trap mocht vanwege de doorstroming niet gefotografeerd worden.

Afbeelding
Op deze plek ben je het toekomstig station al uit en gaat het richting de boortunnels. Dit was het startpunt voor de boren Noortje en Gravin die elk een buis hebben geboord vanaf CS naar station Rokin.

Afbeelding

Afbeelding

Hier gaat het dan de daadwerkelijke boortunnel in, geboord door Gravin.

Afbeelding
Gaaf om te zien hoe de tunnel zich een weg ondergronds kronkelt.

Afbeelding
Hier zijn we ter hoogte van het beursplein waar een dwarsverbinding is gelegd naar de tunnel van Noortje. Deze is bruikbaar in geval van nood om te vluchten naar de veilige buis.

Afbeelding
Bij gebrek aan rails komt de fiets nog handig van pas. :)

Afbeelding

Afbeelding
En hier alweer het einde van de tunnel bij station Rokin.

Afbeelding
Station Rokin zelf was nog wat waterig.

Afbeelding
En hier zat de fantastische tunnelwandeling er alweer op. Leuke ervaring, en zeker voor herhaling vatbaar mocht er weer een deel van de tunnel opengesteld worden.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Tunnelwandeling NoordZuidLijn

Bericht door Vinny »

Ik zag vergelijkbare foto's in de krant. Mij leek de tunnel heel krap, of is dat een kwestie van perspectief?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Tunnelwandeling NoordZuidLijn

Bericht door JWM »

Vind het juist erg groot lijken als ik die mensen zie. Ik neem aan dat je niet toevallig alleen lilliputters voor je lens kreeg.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Tunnelwandeling NoordZuidLijn

Bericht door Ruben »

De tunnel doet totaal niet krap aan. Je kan met gemak drie man op elkaar zetten, de diameter is 6.5m.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Tunnelwandeling NoordZuidLijn

Bericht door Daantje »

Leuk om te zien :) Ik ben destijds bij een ontruimingsoefening geweest in de Groene hart tunnel toen die nog niet voor regulier treinverkeer geopend was. Ook een bijzondere ervaring.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten