Actuele instapinfo Den Bosch
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Actuele instapinfo Den Bosch
Iemand dit al in het echt gezien? Werkt het goed?
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=XyZKx6QGTNY[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=XyZKx6QGTNY[/youtube]
Re: Actuele instapinfo Den Bosch
Ik vind het echt een vet idee en er lijkt echt overal aan gedacht te zijn maar ik ben inderdaad ook heel benieuwd of het werkt.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Actuele instapinfo Den Bosch
Ik vraag me af of er rekening wordt gehouden met potentiële uitstappers. Vooral op de grotere stations komt het voor dat de helft van de passagiers de trein weer verlaat. Het kan dus voorkomen dat het systeem detecteert dat de hele trein vol zit, terwijl later op het station blijkt dat een groot deel van de passagiers de trein verlaat. Overigens ben ik wel positief, het systeem kan in mijn ogen wel bijdragen aan een vlottere in- en uitstap.
Re: Actuele instapinfo Den Bosch
Met name op de IJssellijn is het wel zo dat veel reizigers van station naar station reizen. Dus van Zwolle tot Deventer, van Deventer tot Zutphen, van Zutphen tot Arnhem, van Arnhem tot Nijmegen, van Nijmegen of Oss tot Den Bosch, van Den Bosch tot Tilburg enzovoort. Trein stroomt idd voor een groot deel steeds weer leeg en vervolgens weer vol. Vraag me af in hoeverre dat systeem daar rekening mee houdt.
-
- Berichten: 37
- Lid geworden op: za 01 mei 2010, 10:33
- Locatie: Waalwijk
Re: Actuele instapinfo Den Bosch
Ergens houdt het op. Het klopt wel wat NS zei. De verwachtingen komen ook steeds hoger te liggen betreft reisinformatie. Zo blijkt maar weer uit deze reacties.
Re: Actuele instapinfo Den Bosch
Reizigersindicatoren en LED-panelen
NS Reizigers en ProRail zijn sinds 4 maart een proef gestart op het traject Zwolle - Roosendaal met het weergeven van drukte in treinen. Dit loopt via een app die bij 1000 geïnteresseerden is geïnstalleerd. De gebruikers kunnen zien waar het in de trein het drukst is en waar je je fiets neer kan zetten.
Afbeelding van de druktemeter in de app.
NS gebruikt hiervoor infraroodpanelen die geïnstalleerd zijn in 10 stellen ICM. Er zitten er ongeveer 10 per rijtuig waardoor de drukte vrij goed bekeken kan worden. Op onderstaande afbeelding is de telstrip goed te zien.
Proef in 's-Hertogenbosch
Sinds afgelopen maandag is op station 's-Hertogenbosch een scherm opgehangen waar deze informatie ook op hangt. Het staat normaal gesproken uit maar gaat zo'n 3 minuten voordat de trein arriveert aan en geeft de drukte in de trein weer, waar de deuren zijn en welke klasse. Onderstaande afbeeldingen geeft weer hoe die LED-Balk eruit ziet als hij uit staat.
Op het moment dat de trein aankomt springt de balk aan geeft de drukte in de trein aan. In mijn geval was de trein erg rustig waardoor overal groene balken werden getoond en een oranje. Die oranje was erg ver buiten beeld en veel tijd had ik niet dus geen afbeelding van.
Van het aankomen en uit- en instappen heb ik een filmpje gemaakt en een paar matige afbeeldingen erin dus je zal het vooral moeten doen met het filmpje. Wat opvalt, helaas niet in de filmpje te zien, is dat het niet real-time werkt. Als er een lading mensen uitstapt zal het bord niet van rood naar groen springen en vice versa. Verder werd de machinist geassisteerd bij het neerzetten van zijn trein dus vandaar dat hij ook zo netjes bij het pijltje staat.
Als er nog vragen en/of opmerkingen zijn plaats ze graag, kan ik het geheel aanvullen.
NS Reizigers en ProRail zijn sinds 4 maart een proef gestart op het traject Zwolle - Roosendaal met het weergeven van drukte in treinen. Dit loopt via een app die bij 1000 geïnteresseerden is geïnstalleerd. De gebruikers kunnen zien waar het in de trein het drukst is en waar je je fiets neer kan zetten.
Afbeelding van de druktemeter in de app.
NS gebruikt hiervoor infraroodpanelen die geïnstalleerd zijn in 10 stellen ICM. Er zitten er ongeveer 10 per rijtuig waardoor de drukte vrij goed bekeken kan worden. Op onderstaande afbeelding is de telstrip goed te zien.
Proef in 's-Hertogenbosch
Sinds afgelopen maandag is op station 's-Hertogenbosch een scherm opgehangen waar deze informatie ook op hangt. Het staat normaal gesproken uit maar gaat zo'n 3 minuten voordat de trein arriveert aan en geeft de drukte in de trein weer, waar de deuren zijn en welke klasse. Onderstaande afbeeldingen geeft weer hoe die LED-Balk eruit ziet als hij uit staat.
Op het moment dat de trein aankomt springt de balk aan geeft de drukte in de trein aan. In mijn geval was de trein erg rustig waardoor overal groene balken werden getoond en een oranje. Die oranje was erg ver buiten beeld en veel tijd had ik niet dus geen afbeelding van.
Van het aankomen en uit- en instappen heb ik een filmpje gemaakt en een paar matige afbeeldingen erin dus je zal het vooral moeten doen met het filmpje. Wat opvalt, helaas niet in de filmpje te zien, is dat het niet real-time werkt. Als er een lading mensen uitstapt zal het bord niet van rood naar groen springen en vice versa. Verder werd de machinist geassisteerd bij het neerzetten van zijn trein dus vandaar dat hij ook zo netjes bij het pijltje staat.
Ik hoop dat jullie er wat wijzer van zijn geworden. :)
Als er nog vragen en/of opmerkingen zijn plaats ze graag, kan ik het geheel aanvullen.
Komt wel goed schatje.
Re: Actuele instapinfo Den Bosch
Ah, assistentie, dat verklaart de nette plaatsing. Ik ben benieuwd hoe men daar een structureler karakter aan gaat geven want het was de eerste twijfel die bij me opkwam. Voor de rest ben ik zeer positief over dit briljante gebruik van techniek.Thom91 schreef: Verder werd de machinist geassisteerd bij het neerzetten van zijn trein dus vandaar dat hij ook zo netjes bij het pijltje staat.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: Actuele instapinfo Den Bosch
Een hele rij blauwe lampen in de perronrand zodat de mcn weet waar hij moet stoppen
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39183
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Actuele instapinfo Den Bosch
Qua structurele oplossing: ik neem aan dat men ook wel een blauw lampje aan die ledbalk kan hangen wat gaat branden op de plek waar de balk de voorkant van de trein aangeeft.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Actuele instapinfo Den Bosch
Met dit systeem is waarschijnlijk ook precies de lengte van de trein bekend. Die informatie kan ook gebruikt worden voor een blauwe lamp inderdaad :) (ik denk meteen even aan Utrecht )
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39183
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Actuele instapinfo Den Bosch
Daar wordt de lamp ondertussen redelijk consequent gebruikt trouwens, al helpt een lamp op de plek voor 10 bakken ook niet veel als er 6 komen binnenrijden.Geert schreef:(ik denk meteen even aan Utrecht )
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Actuele instapinfo Den Bosch
Worden die massadetectoren die tegen de oude perronranden aanhingen teruggeplaatst bij de renoveringen van de perrons, eigenlijk?Geert schreef:Met dit systeem is waarschijnlijk ook precies de lengte van de trein bekend. Die informatie kan ook gebruikt worden voor een blauwe lamp inderdaad :) (ik denk meteen even aan Utrecht )
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Actuele instapinfo Den Bosch
Dit kan je ook zien doordat de app precies weet welke treinstellen er ingezet worden - daaruit kan je vrij makkelijk de lengte uitrekenen.Geert schreef:Met dit systeem is waarschijnlijk ook precies de lengte van de trein bekend. Die informatie kan ook gebruikt worden voor een blauwe lamp inderdaad :) (ik denk meteen even aan Utrecht )
Re: Actuele instapinfo Den Bosch
Waar ik voor vrees is dat de proef mislukt omdat het te beperkt is opgezet om echt te kunnen functioneren terwijl de kosten voor zo'n enorm paneel niet gering zullen zijn. Ik vind het wel heel slim dat ze een LED-balk hebben opgehangen en niet in het perron hebben gefrutseld, want daarmee wordt het bij grote drukte al snel onzichtbaar.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Actuele instapinfo Den Bosch
Is de meest structurele oplossing niet gewoon de bakbordjes op de juiste plaats neer te zetten? En daar die ledbalk op aanpassen.Daniel schreef:Qua structurele oplossing: ik neem aan dat men ook wel een blauw lampje aan die ledbalk kan hangen wat gaat branden op de plek waar de balk de voorkant van de trein aangeeft.
Helaas heeft spoor 5 in Utrecht geen blauwe lamp. Daar stoppen de treinen dus nog steeds consequent te ver naar voren.Daniel schreef:Daar wordt de lamp ondertussen redelijk consequent gebruikt trouwens, al helpt een lamp op de plek voor 10 bakken ook niet veel als er 6 komen binnenrijden.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Actuele instapinfo Den Bosch
Alsof iedere nono weet dat een 40xx een drietje is en 42xx een viertje..webguy schreef:Dit kan je ook zien doordat de app precies weet welke treinstellen er ingezet worden - daaruit kan je vrij makkelijk de lengte uitrekenen.Geert schreef:Met dit systeem is waarschijnlijk ook precies de lengte van de trein bekend. Die informatie kan ook gebruikt worden voor een blauwe lamp inderdaad :) (ik denk meteen even aan Utrecht )
Komt wel goed schatje.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Actuele instapinfo Den Bosch
Het ging mij er om dat het systeem de lengte alleen kan uitrekenen als 'ie het materieel weet. Dat 'ie het materieel weet kan je dus zien omdat de materieelgegevens er staan. En het systeem heeft vast ergens een tabelletje met welke materieel types er zijn (nummers) en hoe lang elk type is (lengte).
Re: Actuele instapinfo Den Bosch
Maar het is dus alleen in een aantal stellen ICMm ingebouwd?
Want er rijdt ook ICRm en VIRM in de s3600, maar bij dat materieel kun je dus niet zien hoe druk de trein is?
Want er rijdt ook ICRm en VIRM in de s3600, maar bij dat materieel kun je dus niet zien hoe druk de trein is?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Actuele instapinfo Den Bosch
Stapte vanmorgen vanuit een VIRM in de 3600 uit in Den Bosch en de LED-balk deed het toen niet in ieder geval.Meltrain schreef:Maar het is dus alleen in een aantal stellen ICMm ingebouwd?
Want er rijdt ook ICRm en VIRM in de s3600, maar bij dat materieel kun je dus niet zien hoe druk de trein is?
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Actuele instapinfo Den Bosch
Volgens mij rijdt er planmatig geen VIRM meer in de s3600. Bij ICR wordt inderdaad de drukte niet automatisch gemeten.Meltrain schreef:Maar het is dus alleen in een aantal stellen ICMm ingebouwd?
Want er rijdt ook ICRm en VIRM in de s3600, maar bij dat materieel kun je dus niet zien hoe druk de trein is?
Re: Actuele instapinfo Den Bosch
Dan geeft de app geen info en blijven de LED schermen uit.Meltrain schreef:Maar het is dus alleen in een aantal stellen ICMm ingebouwd?
Want er rijdt ook ICRm en VIRM in de s3600, maar bij dat materieel kun je dus niet zien hoe druk de trein is?
Komt wel goed schatje.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Actuele instapinfo Den Bosch
Het gaat om tien aangepaste ICMms die (soms) in de s3600 rijden - eigenlijk niet op gelet of ze al ergens anders gevonden zijn.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten