Geen treinen Meppel-Heerenveen in vakanties

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Geen treinen Meppel-Heerenveen in vakanties

Bericht door Daniel »

Geen treinen Meppel-Heerenveen in vakanties
Geplaatst op: donderdag 21 maart 2013 21:49
Laatst bijgewerkt: donderdag 21 maart 2013 21:51


MEPPEL/HEERENVEEN (ANP) – Spoorwegbeheerder ProRail gaat over een lengte van 23 kilometer het spoor tussen Meppel en Heerenveen (traject Zwolle-Leeuwarden) vernieuwen. Spoorstaven, bovenleidingen en dwarsliggers worden vervangen. Vanwege deze „grote buitendienststelling” kiest ProRail ervoor om de werkzaamheden in de zomer- en de herfstvakantie uit te voeren, het treinverkeer ligt dan in totaal een kleine 3 weken stil.
Lees verder | Dossier ProRail | Meer nieuws over ProRail
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Geen treinen Meppel-Heerenveen in vakanties

Bericht door midnet »

NUik dit lees vraag ik me af: er was toch nog steeds enkelspoor tussen Wolvega en Steenwijk. Wordt dit verdubbeld? Of ben ik al lang door de feiten achterhaald in deze?
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Geen treinen Meppel-Heerenveen in vakanties

Bericht door deadlock »

Er ligt al honderd miljoen jaar dubbel enkelspoor op de hele spoorlijn.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50853
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Geen treinen Meppel-Heerenveen in vakanties

Bericht door Suus »

Je wordt oud midnet, dat enkelspoor was er na de Tweede Wereldoorlog maar is alweer een paar decennia hersteld.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Geen treinen Meppel-Heerenveen in vakanties

Bericht door Roelof88 »

Om precies te zijn: Steenwijk-Wolvega was enkelsporig tussen 1868 en 1929 en tussen 1944 en 1974.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8604
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Geen treinen Meppel-Heerenveen in vakanties

Bericht door Milco »

Citaat uit nieuwsbericht: In deze vakantieperiodes ligt het treinverkeer in totaal een kleine 3 weken stil. Op het traject worden dan bussen ingezet.
Dit zijn neem ik aan weekenden en enkele doordeweekse dagen, met "totaal een kleine 3 weken"?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Geen treinen Meppel-Heerenveen in vakanties

Bericht door Klaasje »

Met drie weken bedoelen ze vast niet een stuk of 12 weekenden.. Bij weken denk ik echt aan weken.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Geen treinen Meppel-Heerenveen in vakanties

Bericht door Daniel »

Waarvan het er dan vast twee in de zomer zullen zijn, de herfstvakantie duurt immers maar een week :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Geen treinen Meppel-Heerenveen in vakanties

Bericht door wouter15 »

Ik las net op de site van de Steenwijker Courant dat het tweemaal negen dagen zullen zijn. Één periode van negen dagen in de zomervakantie en één periode van negen dagen in de herfstvakantie.
Erik1100
Berichten: 188
Lid geworden op: do 29 jan 2009, 20:43

Re: Geen treinen Meppel-Heerenveen in vakanties

Bericht door Erik1100 »

hmm, aan het vervangen van de bovenleidingen doet het me denken: komen er hier nu 25 kV portalen?

Echter is dit stuk spoor nog niet ernstig versleten, hoor!
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Geen treinen Meppel-Heerenveen in vakanties

Bericht door Klaasje »

Zolang er niet sprake is van betonrot, zal het waarschijnlijk zo zijn dat de oude portalen blijven staan.
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Geen treinen Meppel-Heerenveen in vakanties

Bericht door M57 »

Erik1100 schreef:Echter is dit stuk spoor nog niet ernstig versleten, hoor!
Wat je met het blote oog ziet, zegt lang niet alles.
Erik1100
Berichten: 188
Lid geworden op: do 29 jan 2009, 20:43

Re: Geen treinen Meppel-Heerenveen in vakanties

Bericht door Erik1100 »

Ik merk niets van schuddende treinen op 'mijn' traject. En hier en daar zijn al wat portalen vervangen. Maar vergeleken met de spoorlijn Boxtel-Breda, die ook betonnen portalen heeft, zijn hier nog veel oorspronkelijke portalen.

Ik hoop niet dat ze de spoorlijn helemaal gaan upgraden, zoals Ut-Asb(nee, geen 4 sporen, dat niet) of dat de spoorlijn een soort Hanzelijn wordt met overwegen.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Geen treinen Meppel-Heerenveen in vakanties

Bericht door Statler Rail »

Ik heb al een aantal keer horen zeggen dat de bovenleidingsconstructies op de spoorlijnen Zwolle-Leeuwarden en Zwolle-Groningen uit de jaren '50 zijn en nu aan het einde van hun levensduur zijn en vervangen moeten worden. Daar werd onder andere naar verwezen in het kader van mogelijkheden om de spoorlijnen te upgraden (Hanzelijn-plus, Noorderlink).

Omdat de portalen toch zouden moeten worden vervangen zou je ze direct geschikt kunnen maken voor 25 kV en hogere snelheden (o.a. de sporen moeten dan verder uit elkaar liggen). Ik ben benieuwd of ze hier nu inderdaad rekening mee gaan houden. Door de geïsoleerde ligging van Noord-Nederland is het een geschikte regio om 25 kV het eerst uit te rollen. Je hoeft dan immers maar een beperkte hoeveelheid materieel geschikt te maken. Hetzelfde argument geldt overigens ook voor andere "eindpunten", zoals Limburg, Twente en Zeeland.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Geen treinen Meppel-Heerenveen in vakanties

Bericht door Thom91 »

Gereed maken voor 25 kV is weggegooid geld omdat het 95% zeker is dat het in de nabije en niet nabije toekomst niet geactiveerd wordt op de niet HSL spoorlijnen.
Werkzaamheden juli: Gecombineerd onderhouds- en vernieuwingswerk aan sporen en wissels. Negen dagen geen treinverkeer Meppel-Wolvega (v.v.).
Werkzaamheden September: Vernieuwing van spoor en wissels. Negen dagen geen treinverkeer Heerenveen-Steenwijk (v.v.) en beperkingen van het treinverkeer van en naar station Leeuwarden.
Laatst gewijzigd door Thom91 op za 23 mar 2013, 18:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Komt wel goed schatje.
Erik1100
Berichten: 188
Lid geworden op: do 29 jan 2009, 20:43

Re: Geen treinen Meppel-Heerenveen in vakanties

Bericht door Erik1100 »

De portalen die vervangen zijn, zijn vervangen door standaardportalen, die niet geschilderd zijn en aan de poten nogal bruin beginnen te worden. Tegenwoordig worden deze portalen vrijwel niet meer gebruikt en komen er steeds vaker 25 kV portalen voor in de plaats. Maar qua leeftijd zijn ze nu al 63 jaar(ze zullen ergens in 1950 zijn aangelegd en rond 1997 zijn bij de betonnen portalen de steunplaten "gehalveerd") En ook blijf ik het vreemd vinden, dat Hr-Lw niet wordt aangepakt.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Geen treinen Meppel-Heerenveen in vakanties

Bericht door Meltrain »

Thom91 schreef:Gereed maken voor 25 kV is weggegooid geld omdat het 95% zeker is dat het in de nabije en niet nabije toekomst geactiveerd wordt op de niet HSL spoorlijnen.
Werkzaamheden juli: Gecombineerd onderhouds- en vernie
Wordt 25 kV nou wel of niet geactiveerd? Als het wel wordt geactiveerd, zoals jij zegt, is het toch juist geen weggegooid geld? :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Erik1100
Berichten: 188
Lid geworden op: do 29 jan 2009, 20:43

Re: Geen treinen Meppel-Heerenveen in vakanties

Bericht door Erik1100 »

Het zou natuurlijk wel leuk zijn! Maar iets waarop ik ook hoop, is de sluiting van de overweg van de Stationsstraat/Eesveenseweg. (maar ja, daar is nou precies geen ruimte voor).

Maar toch ben ik bang dat dit een der laatsten jaren is van de betonportalen. :(
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Geen treinen Meppel-Heerenveen in vakanties

Bericht door Thom91 »

Meltrain schreef:
Thom91 schreef:Gereed maken voor 25 kV is weggegooid geld omdat het 95% zeker is dat het in de nabije en niet nabije toekomst geactiveerd wordt op de niet HSL spoorlijnen.
Werkzaamheden juli: Gecombineerd onderhouds- en vernie
Wordt 25 kV nou wel of niet geactiveerd? Als het wel wordt geactiveerd, zoals jij zegt, is het toch juist geen weggegooid geld? :?
Ik was nog niet helemaal wakker, niet geactiveerd :@
Komt wel goed schatje.
Erik1100
Berichten: 188
Lid geworden op: do 29 jan 2009, 20:43

Re: Geen treinen Meppel-Heerenveen in vakanties

Bericht door Erik1100 »

Ik las gisteren ook dat de spoorafstand moet worden aangepast?
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Geen treinen Meppel-Heerenveen in vakanties

Bericht door deadlock »

Thom91 schreef:Gereed maken voor 25 kV is weggegooid geld omdat het 95% zeker is dat het in de nabije en niet nabije toekomst niet geactiveerd wordt op de niet HSL spoorlijnen.
Werkzaamheden juli: Gecombineerd onderhouds- en vernieuwingswerk aan sporen en wissels. Negen dagen geen treinverkeer Meppel-Wolvega (v.v.).
Werkzaamheden September: Vernieuwing van spoor en wissels. Negen dagen geen treinverkeer Heerenveen-Steenwijk (v.v.) en beperkingen van het treinverkeer van en naar station Leeuwarden.
Als je de isolatoren moet vervangen kan je er beter gelijk 25KV units neerhangen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Erik1100
Berichten: 188
Lid geworden op: do 29 jan 2009, 20:43

Re: Geen treinen Meppel-Heerenveen in vakanties

Bericht door Erik1100 »

Hmm, als alle portalen worden vervangen, ga ik binnenkort eens kijken om een aantal fotoreportages te maken.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 14 gasten